Gå til innhold

Hva er selvinnsikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig det? Og hvorfor er det så mange mennesker i Norge som mangler det? Og hvordan kan man få det dersom man ikke har det?

Anonymkode: abcad...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Evne til å se seg selv mer objektivt i samspill med andre. 

Det er vanskelig å se seg selv objektivt.

Tenke over om kritikken man får eller folks negative reaksjoner mot en kan ha en grunn som handler om hva en selv sier og gjør.

Anonymkode: 01f60...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man vite om man har det eller mangler det? Og hvordan kan man vite om omsorgsevnen er god nok? Har ikke barn men har lyst på barn. Lurer derfor på dette.

Anonymkode: abcad...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man vite om man har det eller mangler det? Og hvordan kan man vite om omsorgsevnen er god nok? Har ikke barn men har lyst på barn. Lurer derfor på dette.

Anonymkode: abcad...46d

Hvorfor lurer på dette i forhold til det med å ha barn?

Er det ikke lettere å bare analysere dine egne evner i forhold til om du klarer prioritere et annet menneske sitt behov 24/7 foran sine egne i lang tid, gi kjærlighet, omsorg, være tålmodig, gi oppmerksomhet, lære det ting, osv.osv? 

Anonymkode: 01f60...683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer på dette i forhold til det med å ha barn?

Er det ikke lettere å bare analysere dine egne evner i forhold til om du klarer prioritere et annet menneske sitt behov 24/7 foran sine egne i lang tid, gi kjærlighet, omsorg, være tålmodig, gi oppmerksomhet, lære det ting, osv.osv? 

Anonymkode: 01f60...683

Jo jeg klarer jo det. Men jeg har aldri hatt barn så man vet ikke før man er oppi det? Hva hvis jeg ikke klarer å analysere dette selv? Er jeg uskikket som forelder da?

Anonymkode: abcad...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mangler enkelte mennesker omsorgsevne? Hvordan ser man dette? At de lar barnet være for seg selv, låser det inne på et rom for å feste osv osv? Finnes det andre måter å se dårlig omsorgsevne på? Som ikke er så åpenbart?

Anonymkode: abcad...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter eventuell mangel på selvinnsikt i forbindelse med å få barn, så ringer det noen alarmklokker tenker nå jeg. Lurer du på om du i det hele tatt er skikket til å være forelder? 

Anonymkode: c8733...8c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg klarer jo det. Men jeg har aldri hatt barn så man vet ikke før man er oppi det? Hva hvis jeg ikke klarer å analysere dette selv? Er jeg uskikket som forelder da?

Anonymkode: abcad...46d

Nei, ingen vet det før de står i det, og det er ganske vanskelig å dømme et menneske som usikket som forelder i forkant om det ikke er spesielle ting som feiler dem (og hvis der er noen faktorer er det jo mange ting som kan endre seg i løpet av en graviditet også). 

Men man vet jo gjerne litt om man bryr seg om andre fra før og gjør ting sånn at andre har det bra uten å forvente noe tilbake f.eks? Eller om man hele tiden prioriterer seg selv og blir sint eller sur om noen krever noe fra en. Et barn vil jo kreve noe hele tiden. Og man må gi hele tiden.

Anonymkode: 01f60...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer på dette i forhold til det med å ha barn?

Er det ikke lettere å bare analysere dine egne evner i forhold til om du klarer prioritere et annet menneske sitt behov 24/7 foran sine egne i lang tid, gi kjærlighet, omsorg, være tålmodig, gi oppmerksomhet, lære det ting, osv.osv? 

Anonymkode: 01f60...683

Dette med å analysere seg selv og sette sine egne evner i realistisk perspektiv krever nettopp selvinnsikt.

Hva er selvinnsikt? Klart om tilbakemeldinger fra andre ikke stemmer med ditt selvbilde, så er det gjerne noe der. Men andres syn på deg trenger heller ikke å stemme. Kjenner de deg godt nok til å se deg? Selvinnsikt innebærer også at du kan vurdere tilbakemeldinger fra andre i et realistisk lys. Du kan se også når andre tar feil om deg. På godt og vondt. Positive tilbakemeldinger stemmer ikke alltid.

Svikt i selvinnsikt kan skyldes mangel på evner eller mangel på øvelse. Den som mangler evnen til selvinnsikt tror jeg ofte ikke funderer på det, så at du er litt bekymret er lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være rent objektivt klar over hva dine gode og dårlige sider er.

Like viktig er selvkontroll. Å klare å jobbe "på lag" med dine gode og dårlige sider, både på en god dag og en dårlig dag.

F.eks. hjelper det ikke å sitte å pugge hvordan du best håndterer en stessende situasjon, hvis du allikevel ikke klarer å håndtere den når situasjonen inntreffer. Ja, kanskje du kan si at du kjenner deg selv godt, men denne kjennskapen er verdt null, hvis du ikke klarer å ta nytte av den i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Tillion skrev:

Like viktig er selvkontroll. Å klare å jobbe "på lag" med dine gode og dårlige sider, både på en god dag og en dårlig dag.

Tror du mener her å ha tillit til din evne til å se deg selv, og tillit til evnene og egenskapene du ser du har. Kort sagt: Selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Horten Market skrev:

Tror du mener her å ha tillit til din evne til å se deg selv, og tillit til evnene og egenskapene du ser du har. Kort sagt: Selvtillit.

Tillit til å utnytte dine positive egenskaper. Selvkontroll til å ikke la dine negative egenskaper vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tillion skrev:

Tillit til å utnytte dine positive egenskaper. Selvkontroll til å ikke la dine negative egenskaper vinne.

Ja, det er en måte å se det på. Eller for meg som er opptatt av selvtillit her: Selvkontroll til å ikke la tilbøyeligheten til ikke å ha tillit til deg selv få vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...