Gå til innhold

Obligatorisk dnatest da mødre lyger om hvem som er faren.


Peter T

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, matters2matter skrev:

Hadde jeg gått gravid, og far hadde krysset av på 'ønsker DNA test'

Da hadde det blitt baluba lol

Nettopp derfor er det veldig greit om DNA-test blir obligatorisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at det handler mer om at det da blir mye DNA-testing på sykehusenes laber som gjør at andre tester tar lengre tid. Da syns jeg tester for sykdom er viktigere. Å teste for allergi før et barn er utsatt for allergener vil jeg forresten tro at ikke fungerer. 

Dersom en test faktisk koster 500 kroner på nettet er det jo lite som hindrer en far i å ta en slik test uten at mor vet det. Det er jo bare snakk om en q-tip inni munnen. Har man ikke kontakt med barnet eller mor vil jeg tro at man heller ikke er så redd for konflikt at man ikke kan gå rettens vei. Å teste 60000 unger i året fordi far er redd for konflikt er iallefall bortkastede ressurser. 

Anonymkode: 689eb...9bc

De som er konfliktsky er ikke de jeg tenker på primært. Men at det er mellom 1200 og 5000 ny menn (bare i Norge) som oppdrar barn som de ikke selv er fedre for er etter min mening overgrep. 

Jeg lurer også på hvorfor dette er så stort problem for kvinner som det tydeligvis er.     

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Nettopp derfor er det veldig greit om DNA-test blir obligatorisk. 

Skal det være obligatorisk med løgndetektortest for å avdekke menns utroskap også? Såpass burde jo menn synes det er greit å betale for. 

Anonymkode: 97d64...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Nettopp derfor er det veldig greit om DNA-test blir obligatorisk. 

Syntes ikke det er veldig greit likevel. Tenker at det er ressurser som burde bli brukt andre steder. Hvis en vil ha farskapstest, så må en jo bare gjøre det, men det blir nok bråk. Men det bør det kanskje bli og, siden man åpenbart ikke stoler på partneren, og partneren fortjener å vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal det være obligatorisk med løgndetektortest for å avdekke menns utroskap også? Såpass burde jo menn synes det er greit å betale for. 

Anonymkode: 97d64...dff

Har du noe du ønsker å skjule? :klo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal det være obligatorisk med løgndetektortest for å avdekke menns utroskap også? Såpass burde jo menn synes det er greit å betale for. 

Anonymkode: 97d64...dff

Utro menn er ikke en dritt bedre enn utro kvinner. Er det noen som påstår dette? I denne tråden handler det i tillegg til selve handlingen om ansvaret en pålegger en mann, og det etiske dilemmaet denne står ovenfor siden i livet, etter at barnet betrakter han som far, og han betrakter barnet som ungen sin, for så og oppdage at det hele bygger på en løgn.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, matters2matter skrev:

Hadde jeg gått gravid, og far hadde krysset av på 'ønsker DNA test'

Da hadde det blitt baluba lol

Hvorfor det? Du vet at det er ditt barn, far kan bare stole på deg. Det viser seg hele tiden at mennesker ikke er til å stole på. Hva gjør deg til et unikt unntak? Ditt ord? Ser du ikke at du allerede her legger premisser som gjør det umulig for far å fjerne usikkerheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til personvernet burde det ikke være obligatoriske DNA tester av noe slag. At kvinner lyver om faren er ekstremt sjeldent og det blir alltid funnet ut av. Det er egentlig en ikke-sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne artikkelen er det ca. 1% som har feil far http://forskning.no/dna-samfunn-barn-og-ungdom-sosiale-relasjoner-genteknologi/2016/04/far-er-nesten-alltid-barnets

Man vet vel heller ikke hvor ofte far faktisk vet/mistenker at han ikke er far i disse tilfellene, men velger å oppdra barnet som sitt eget. 

Anonymkode: 689eb...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Av hensyn til personvernet burde det ikke være obligatoriske DNA tester av noe slag. At kvinner lyver om faren er ekstremt sjeldent og det blir alltid funnet ut av. Det er egentlig en ikke-sak.

1 til 50 mulighet er det lite synes du. For min del mener jeg at alle nordmenn, asylsøkere, osv. burde vært DNA og fingeravtrykkregistrert. Dette ville vært til ekstrem hjelp for politiet. Hvordan dette går ut over personvernet er jeg usikker på, her må du nesten forklare.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Av hensyn til personvernet burde det ikke være obligatoriske DNA tester av noe slag. At kvinner lyver om faren er ekstremt sjeldent og det blir alltid funnet ut av. Det er egentlig en ikke-sak.

Broren min ble utsatt for det han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blodets rett skrev:

Jeg synes bare det at et farskap handler om veldig mye mer enn et potensielt utroskap. Derfor synes jeg du sammenligner hummer og kanari. 

Utroskap kan være svært oppruvende og ødeleggende for alle videre forhold man har. Det handler i begge havner om tillit. Og det handler om å forebygge. Hvorfor er det da,så rart, når vi vet at tusenvis av barn lider av ødelagt barndom pga foreldre som er utro? 

Anonymkode: 97d64...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blodets rett skrev:

Broren min ble utsatt for det han. 

Så fordi din bror opplevde det, betyr det at det er normalt? Din bror er flesteparten av alle menn han da eller? 

Anonymkode: 97d64...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utroskap kan være svært oppruvende og ødeleggende for alle videre forhold man har. Det handler i begge havner om tillit. Og det handler om å forebygge. Hvorfor er det da,så rart, når vi vet at tusenvis av barn lider av ødelagt barndom pga foreldre som er utro? 

Anonymkode: 97d64...dff

Hvis du setter likhetstegn mellom utroskap og lyve om farskap så klarer jeg bare ikke helt å følge deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blodets rett skrev:

Broren min ble utsatt for det han. 

Noen vinner i lotto også.

 

8 minutter siden, RoH skrev:

1 til 50 mulighet er det lite synes du. For min del mener jeg at alle nordmenn, asylsøkere, osv. burde vært DNA og fingeravtrykkregistrert. Dette ville vært til ekstrem hjelp for politiet. Hvordan dette går ut over personvernet er jeg usikker på, her må du nesten forklare.  

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en venninne av meg opplevde at far sendte en kompis på farsskapstesten. Det ble avslørt akkurat slik jeg vil tro at mange som lyver om hvem far er blir avslørt. 

Anonymkode: 689eb...9bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en venninne av meg opplevde at far sendte en kompis på farsskapstesten. Det ble avslørt akkurat slik jeg vil tro at mange som lyver om hvem far er blir avslørt. 

Anonymkode: 689eb...9bc

:klo:

Anonymkode: ed87d...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RoH skrev:

Hvorfor det? Du vet at det er ditt barn, far kan bare stole på deg. Det viser seg hele tiden at mennesker ikke er til å stole på. Hva gjør deg til et unikt unntak? Ditt ord? Ser du ikke at du allerede her legger premisser som gjør det umulig for far å fjerne usikkerheten? 

Fordi, jeg vil ikke være med noen som ikke stoler 100% på meg, eller som jeg ikke stoler 100% på. Den usikkerheten du snakker om at far har, det er ikke en usikkerhet hos alle, hos noen er den helt sikkert veldig reel, men dette er ikke personer jeg ønsker å få barn med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette skal kombineres med et nasjonalt DNA-register slik at man raskt finner den rette faren til disse barna og de slipper å gå farløse?

 

Anonymkode: 27cc3...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RoH skrev:

Priser ligger ute på nette fra 550 kr og oppover for enkelttester, hva tror du prisen var ved 20000 innkjøp i året blir? Dyrere? Hvorfor er det unødvendig? Jeg vil si det er en rett en har å vite at en faktisk oppdrar og forsørger eget barn. Det er ganske mange forhold som ryker pga utroskap (20-30% av kvinne er faktisk også utro) dette skaper usikkerheter.  Om ditt barn kunne fått en test på f.eks. sykdommer som astma og allergi ved fødselen slik at du kunne unngått allergener ville du synes det var dumt? Klarer du ikke se menn sin usikkerhet i dette?     

 

Ok, jeg finner ikke noe til den prisen sånn umiddelbart. Det finnes jo allerede allergitester. Men man tester ved mistanke. Jeg ville synes det var unødvendig å teste alle barn for en haug med allergener uten at noen grunn ja. 

Jeg ser at et par menn har en sterk usikkerhet rundt dette, men da kan disse velge å teste. Å teste alle barn unødvendig er nettopp det - unødvendig.

Anonymkode: e1649...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...