Gå til innhold

Hva hadde du gjort dersom jeg snudde meg mot deg/dine og sa høylytt:


Simbyxor

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Simbyxor skrev:

Ja. Men sånn var det for 20 år sida og. Hvordan lærer man unger å si L rett? 

Som forelder så hadde jeg jobbet aktivt med barnet mitt om jeg merket at det var på utur med l'en. Men ungdom som sier "feil l" og sånn, har de dårligere språkøre eller noe? Jeg har alltid merket fort om jeg har sagt noe feil eller på feil måte når jeg har hørt andre si det liksom. Synes det er litt rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8/9/2017 den 11.05, Simbyxor skrev:

DET HETER IKKE SHINO! DET HETER IKKE SHYLLING! DET HETER IKKE SHØPESENTER!

Det heter kino, kylling, kjøttkake, kjøpesenter, kjipt, kjegle, kiosk. KJJJJ. Ok? :):):) 

Før det skjedde, skjedde dette:


Du/deg/dine/din sønn eller datter sa høylytt:
SKAL VI GÅ PÅ SSHHHHINO? 
Eller: SE DEN SØTE SHHYLLLINGEN!
Eller: HVA SKAL VI PÅ SHHHØØPESENTEREE?

 

Er det innafor å rette på folk offentlig når de har talefeil? Eller er det dømmende, lite inkluderende, snobbete og frekt? 
Dette er selvsagt en hypotetisk fremstilling av en situasjon som aldri har funnet sted. I tilfelle noen skulle forsøke seg på å debattere noe annet enn trådens emne (f.eks "Hvorfor gjorde du det, Simbyxor, hvorfor? hmm?").

Jeg er en av dem som ikke synes noe om å rette på folk på Internett. Hvem, hva, hvor, den gang da og hver gang når. Jeg har nok selvinnsikt til å vite at jeg skriver feil sjøl, ofte, og hever meg (stort sett) ikke over andre, har derfor ikke et behov for å rette på folk på Internett (stort sett ;) ), selv om jeg en gang innimellom morer meg i "flåsetråden", der jeg humrer litt av morsomme trådtitler - uten at det er vondt ment i det hele tatt.

Men av en eller annen ukjent årsak (kanskje et traumatisk barndomsminne - kven veit?) så gjøres blodet mitt om til lava når jeg hører SHH. Jeg aner virkelig ikke hvorfor, og jeg anser det som noe snobbete egentlig. Jeg fikk en morsom tanke i går, da jeg overhørte noen SH-ere i byen, og det var denne situasjonen her som jeg beskriver høyere opp i innlegget. Jeg tenkte at det var en morsom tanke, en morsom situasjon, men at det hadde vært helt feil å kommentere på det. Men skal man gå rundt med talefeil? Er kebabnorsk greit? Hva med trøndersk? Jeg hater trøndersk dypt og inderlig, men det er jo ingen grunn til at trøndersk skal opphøre å eksistere. 

Men hvor er balansen? Skal vi godta andres tale-/og skrivefeil, hele tiden? Noen ganger? Er det greit å si ifra noen ganger, i så fall; når? Bør man holde munn? Ser det særlig på Kvinneguiden at dersom trådstarter har en feil i overskriften/innlegget, så er det gjort. Folk glemmer alt om tid, sted, og de glemmer hva trådstarter stiller spørsmål om/ved og/eller ønsker å debattere. De ser rødt.

Siden jeg har SH-issues, ser jeg greia! Men allikevel ikke... 

Da ville jeg svare at jeg er utlendingen og prøver så godt jeg kan :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ella Grisella skrev:

Som forelder så hadde jeg jobbet aktivt med barnet mitt om jeg merket at det var på utur med l'en. Men ungdom som sier "feil l" og sånn, har de dårligere språkøre eller noe? Jeg har alltid merket fort om jeg har sagt noe feil eller på feil måte når jeg har hørt andre si det liksom. Synes det er litt rart :)

Japp. Men det er jo mange tonedøve der ute og, så ikke umulig at se rett og slett ikke hører forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, evelynn skrev:

Da ville jeg svare at jeg er utlendingen og prøver så godt jeg kan :)

Man hører i 99% av tilfellene at noen ikke er fra Norge. Det er snakk om de som faktisk er født og oppvokst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet aldri hvilken dritt folk sliter med. I verste fall oppleves du som frekk og sint av en person som mistet moren sin for en uke siden og er ganske deprimert. Bagateller som å bli rettet på kan da føles ganske ekle og triste, selv om de er nettopp bagateller. Det er ikke verdt det.

Jeg tror også at dersom du hadde sagt dette til 10 personer, så hadde kanskje 1 person endret seg om du var "heldig". Det er fåfengt

Anonymkode: 3a613...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2017 den 11.05, Simbyxor skrev:

Er det innafor å rette på folk offentlig når de har talefeil? Eller er det dømmende, lite inkluderende, snobbete og frekt? 

Siden mange tydeligvis aldri lærer seg riktig uttale fordi folk kanskje er redde for å rette på dem, så synes jeg det er helt innenfor å rette, hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 9db25...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
7 minutter siden, Simbyxor skrev:

Hva, hvis man, sa det på en annen, måte da?

Hadde forsatt syns det var veldig merkelig at en vilt fremmed hadde sagt noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blair Waldorf skrev:

Hadde forsatt syns det var veldig merkelig at en vilt fremmed hadde sagt noe sånt.

Ja, det er jo litt merkelig. Det er ikke noe folk pleier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden mange tydeligvis aldri lærer seg riktig uttale fordi folk kanskje er redde for å rette på dem, så synes jeg det er helt innenfor å rette, hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 9db25...71f

Kanskje det er dét som er løsningen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt barn ville jeg nok kommet deg i forkjøpet med å rette på den uttalen, for å si det sånn... :fnise: Men nei, jeg ville ikke rettet på fremmede, og hadde noen ukjente blandet seg inn i min private samtale for å korrigere noe, det være seg form eller innhold, ville jeg tenkt at hen var mindre sosialt begavet. Jeg har ofte lyst til å gjøre det, men det er av de tingene man bare ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om det hadde blitt kategorisert som trakassering og endt med en sak i retten dersom man dannet seg en språkpolitigruppe som gikk rundt og rettet på folk som snakket feil:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Simbyxor skrev:

Jeg er i motsetning til deg ikke redd for fremmede:fnise: et helvete for en viss en som hater at jeg ikke bryr meg om hva andre tenker om meg/oss

Hahahahaha 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daria skrev:

Hadde det vært mitt barn ville jeg nok kommet deg i forkjøpet med å rette på den uttalen, for å si det sånn... :fnise: Men nei, jeg ville ikke rettet på fremmede, og hadde noen ukjente blandet seg inn i min private samtale for å korrigere noe, det være seg form eller innhold, ville jeg tenkt at hen var mindre sosialt begavet. Jeg har ofte lyst til å gjøre det, men det er av de tingene man bare ikke gjør.

Hvorfor gjør man liksom ikke det? Det er jo mange som er sosialt begavet, men også så selvsikre og apatiske i forhold til "hva andre mener om en", og frimodige, at de kunne funnet på å rette på andre. 

Men det bli liksom sett på som et slags overtramp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Mon tro om det hadde blitt kategorisert som trakassering og endt med en sak i retten dersom man dannet seg en språkpolitigruppe som gikk rundt og rettet på folk som snakket feil:fnise:

Jeg hadde absolutt sett humoren 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter kun på barna mine om de sier noe feil, ingen andre. Men jeg også irriterer meg over "sh" lyder, hun istedenfor henne, og de tykke L'ene. Vi bor i Østfold, men jeg retter på de rare L'ene hos barna fordet. Det er veldig sjelden de har tykke L'er nå. De snakker ikke Østfoldsdialekten, så da kan de også uttale vanlig L. 

Anonymkode: d605d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre denne talefeilen i dialekten min.. :sjenert:

Anonymkode: 919a2...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, Ella Grisella skrev:

En annen ting: har dere lagt merke til hvor mange barn og ungdom som bruker Østfold-L? (som slett ikke bor i Østfold altså). Hva skjer med det? Det frustrerer meg! De klarer ikke å si mørk l som i ball og stall.

Jeg har aldri bodd i Østfold. Jeg ble født i USA av norske foreldre og har kun bodd i Oslo-området hele livet. Jeg har heller ingen slekt i Østfold. Jeg klarer ikke å si ball "riktig" uansett hvor mye jeg prøver. Alle (og stall) går helt fint, men det er noe med ball. Ball på engelsk derimot høres ut som riktig "ball" på norsk. For min del så har jeg nesten hele livet fått høre om jeg kommer fra det området og hvor rart det er at jeg har slik L når jeg ikke kommer derfra. Nei, vet du, JEG SYNES OGSÅ DET ER RART! men jeg har aldri fått noe svar på hvorfor. 

Anonymkode: 9db25...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 og de tykke L'ene. Vi bor i Østfold, men jeg retter på de rare L'ene hos barna fordet. Det er veldig sjelden de har tykke L'er nå. De snakker ikke Østfoldsdialekten, så da kan de også uttale vanlig L. 

Anonymkode: d605d...01f

Østfold-L'en er da ikke tykk?! Apikal L, også kalt tungespiss-L, tynn Llys L, Østfold-L, Halden-L og annet, er en uttalevariant av L-lyden. Den tjukke L-en er den som blant annet østlendinger bruker i ord som «hælj». Lys L formes med tungespissen mot gommen, mens mørk L formes med tungebladet mot gommen. Det er jo ikke før i ord som «ball» og «bolle» at den lyse L-en blir forstått som «Østfold-L». I mars 2016 presterte NRK å kalle «Østfold-L»-en tjukk, og laminal L ble kalt tynn. Sånn holdes misforståelsen i live. 

Anonymkode: 9db25...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2017 den 11.05, Simbyxor skrev:

DET HETER IKKE SHINO! DET HETER IKKE SHYLLING! DET HETER IKKE SHØPESENTER!

Det heter kino, kylling, kjøttkake, kjøpesenter, kjipt, kjegle, kiosk. KJJJJ. Ok? :):):) 

 

Ville vel lurt litt på hvilken diagnose du hadde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Illuminatum skrev:

Ville vel lurt litt på hvilken diagnose du hadde

Kanskje jeg er gift med logopeden sønnen din går til, og får høre hver fredag, til tacoen: "Den gutten klarer jeg ikke å fikse! Han er håpløs!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...