Gå til innhold

Hva hadde du gjort dersom jeg snudde meg mot deg/dine og sa høylytt:


Simbyxor

Anbefalte innlegg

DET HETER IKKE SHINO! DET HETER IKKE SHYLLING! DET HETER IKKE SHØPESENTER!

Det heter kino, kylling, kjøttkake, kjøpesenter, kjipt, kjegle, kiosk. KJJJJ. Ok? :):):) 

Før det skjedde, skjedde dette:


Du/deg/dine/din sønn eller datter sa høylytt:
SKAL VI GÅ PÅ SSHHHHINO? 
Eller: SE DEN SØTE SHHYLLLINGEN!
Eller: HVA SKAL VI PÅ SHHHØØPESENTEREE?

 

Er det innafor å rette på folk offentlig når de har talefeil? Eller er det dømmende, lite inkluderende, snobbete og frekt? 
Dette er selvsagt en hypotetisk fremstilling av en situasjon som aldri har funnet sted. I tilfelle noen skulle forsøke seg på å debattere noe annet enn trådens emne (f.eks "Hvorfor gjorde du det, Simbyxor, hvorfor? hmm?").

Jeg er en av dem som ikke synes noe om å rette på folk på Internett. Hvem, hva, hvor, den gang da og hver gang når. Jeg har nok selvinnsikt til å vite at jeg skriver feil sjøl, ofte, og hever meg (stort sett) ikke over andre, har derfor ikke et behov for å rette på folk på Internett (stort sett ;) ), selv om jeg en gang innimellom morer meg i "flåsetråden", der jeg humrer litt av morsomme trådtitler - uten at det er vondt ment i det hele tatt.

Men av en eller annen ukjent årsak (kanskje et traumatisk barndomsminne - kven veit?) så gjøres blodet mitt om til lava når jeg hører SHH. Jeg aner virkelig ikke hvorfor, og jeg anser det som noe snobbete egentlig. Jeg fikk en morsom tanke i går, da jeg overhørte noen SH-ere i byen, og det var denne situasjonen her som jeg beskriver høyere opp i innlegget. Jeg tenkte at det var en morsom tanke, en morsom situasjon, men at det hadde vært helt feil å kommentere på det. Men skal man gå rundt med talefeil? Er kebabnorsk greit? Hva med trøndersk? Jeg hater trøndersk dypt og inderlig, men det er jo ingen grunn til at trøndersk skal opphøre å eksistere. 

Men hvor er balansen? Skal vi godta andres tale-/og skrivefeil, hele tiden? Noen ganger? Er det greit å si ifra noen ganger, i så fall; når? Bør man holde munn? Ser det særlig på Kvinneguiden at dersom trådstarter har en feil i overskriften/innlegget, så er det gjort. Folk glemmer alt om tid, sted, og de glemmer hva trådstarter stiller spørsmål om/ved og/eller ønsker å debattere. De ser rødt.

Siden jeg har SH-issues, ser jeg greia! Men allikevel ikke... 

Endret av Simbyxor
Skrivefeil. HIHI
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle se noen rette på andres (fremmede) språk i det offentlige rom, ville jeg tenke at retteren muligens har bruker på KG :laugh:

Anonymkode: a9175...8ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sittet ved siden av noen på cafe som hadde talefeil kunne det aldri falt meg inn å rette på det. Hadde det vært et av mine barn eller veldig gode venninners barn (og jeg viste det var innafor) hadde jeg nok rettet på SHØØØPESENTER :P Angående skrivefeil i tråder osv så gidder jeg ikke å rette på tydelige skriveleifer. Jeg får heller ikke krampe av andre små feil, jeg er langt fra feilfri selv. Men når folk misbruker ordet henne så får jeg krampe! Fullstendig mental breakdown! Det heter HUN, ikke HENNE! HUN sa til meg, ikke HENNE sa til meg osv osv osv. Innimellom kan jeg også få krampe av HVEM, men det er ikke fult så traumatisk for meg 😂

Ellers er jeg fullstendig enig med AB over: Hvis jeg skulle se noen rette på andres (fremmede) språk i det offentlige rom, ville jeg tenke at retteren muligens har bruker på KG :laugh:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skulle se noen rette på andres (fremmede) språk i det offentlige rom, ville jeg tenke at retteren muligens har bruker på KG :laugh:

Anonymkode: a9175...8ec

Det kan godt hende at du har helt rett, også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirah skrev:

Hadde jeg sittet ved siden av noen på cafe som hadde talefeil kunne det aldri falt meg inn å rette på det. Hadde det vært et av mine barn eller veldig gode venninners barn (og jeg viste det var innafor) hadde jeg nok rettet på SHØØØPESENTER :P Angående skrivefeil i tråder osv så gidder jeg ikke å rette på tydelige skriveleifer. Jeg får heller ikke krampe av andre små feil, jeg er langt fra feilfri selv. Men når folk misbruker ordet henne så får jeg krampe! Fullstendig mental breakdown! Det heter HUN, ikke HENNE! HUN sa til meg, ikke HENNE sa til meg osv osv osv. Innimellom kan jeg også få krampe av HVEM, men det er ikke fult så traumatisk for meg 😂

Ellers er jeg fullstendig enig med AB over: Hvis jeg skulle se noen rette på andres (fremmede) språk i det offentlige rom, ville jeg tenke at retteren muligens har bruker på KG :laugh:

 

Nei, for man kan ikke rette på andre når man har skrivefeil selv. 

Anonymkode: 4c2a4...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger monolog. Jeg snakker sjeldent norskt, da min mann er engelsk og alle våre venner er engelsk/fransk talende. Snakker kun engelsk på jobb. Snakker norsk i butikken. Er norsk, oppvokst på Smestad, sier sh, men vet forskjellen på sj, kj, skj når jeg skriver. Hører selvsagt forskjell. 

Anonymkode: 4c2a4...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde bedt personen om å dra til en viss plass 

Anonymkode: a3760...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter på folk jeg kjenner. Og til alle som synes det ikke er så farlig... har sett flere innlegg her i det siste som viser at dette går over i skriftspråket. 

Ellers så sa jeg til min sønn da han var yngre, at unger som forlanger å blir sjørt til skolen, de må gå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: har dere lagt merke til hvor mange barn og ungdom som bruker Østfold-L? (som slett ikke bor i Østfold altså). Hva skjer med det? Det frustrerer meg! De klarer ikke å si mørk l som i ball og stall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått vekk fra deg og latet som jeg ikke hørte deg, håpet at du ikke fulgte etter :sjokkbla:

Anonymkode: 0ecd7...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd ikke lese alt i innlegget, tror jeg fattet hva det dreide seg med de der blokkbokstavene.

Nå. Nei. Jeg retter aldri på andre. Først og fremst fordi jeg ytterst sjelden klarer å høre det. Derneset fordi jeg ikke klarer å si riktig selv. Hovedsaklig fordi jeg ikke hører det, dernest fordi jeg generelt har noe problemer med uttale av flere ting, ubetydelig, men jeg merker det godt selv. Tunga bender seg ikke slik jeg vil alltid.

Beklager å støte deg, men hadde du sagt dette til meg, så ville jeg bare nikket og smilt, "Takk for at du påpekte det, men kan ikke se at du har noe med det å gjøre". Jeg tar meg ikke nær, dessverre. Jeg lar meg heller ikke påvirke (les: klarer ikke).

Anonymkode: bf613...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2017 den 11.11, Sirah skrev:

Hadde jeg sittet ved siden av noen på cafe som hadde talefeil kunne det aldri falt meg inn å rette på det. Hadde det vært et av mine barn eller veldig gode venninners barn (og jeg viste det var innafor) hadde jeg nok rettet på SHØØØPESENTER :P Angående skrivefeil i tråder osv så gidder jeg ikke å rette på tydelige skriveleifer. Jeg får heller ikke krampe av andre små feil, jeg er langt fra feilfri selv. Men når folk misbruker ordet henne så får jeg krampe! Fullstendig mental breakdown! Det heter HUN, ikke HENNE! HUN sa til meg, ikke HENNE sa til meg osv osv osv. Innimellom kan jeg også få krampe av HVEM, men det er ikke fult så traumatisk for meg 😂

Ellers er jeg fullstendig enig med AB over: Hvis jeg skulle se noen rette på andres (fremmede) språk i det offentlige rom, ville jeg tenke at retteren muligens har bruker på KG :laugh:

 

Enda verre når de misbruker ordet hun: Jeg sa det til hun....

Anonymkode: 6cde8...068

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda verre når de misbruker ordet hun: Jeg sa det til hun....

Anonymkode: 6cde8...068

Hehe.. Ja. Eller hvite, norske gutter som plutselig snakker kebabnorsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gadd ikke lese alt i innlegget, tror jeg fattet hva det dreide seg med de der blokkbokstavene.

Nå. Nei. Jeg retter aldri på andre. Først og fremst fordi jeg ytterst sjelden klarer å høre det. Derneset fordi jeg ikke klarer å si riktig selv. Hovedsaklig fordi jeg ikke hører det, dernest fordi jeg generelt har noe problemer med uttale av flere ting, ubetydelig, men jeg merker det godt selv. Tunga bender seg ikke slik jeg vil alltid.

Beklager å støte deg, men hadde du sagt dette til meg, så ville jeg bare nikket og smilt, "Takk for at du påpekte det, men kan ikke se at du har noe med det å gjøre". Jeg tar meg ikke nær, dessverre. Jeg lar meg heller ikke påvirke (les: klarer ikke).

Anonymkode: bf613...b89

Støte meg? Skjønner ikke hva du vil frem til😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gått vekk fra deg og latet som jeg ikke hørte deg, håpet at du ikke fulgte etter :sjokkbla:

Anonymkode: 0ecd7...6f4

Shedelige greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Ella Grisella skrev:

En annen ting: har dere lagt merke til hvor mange barn og ungdom som bruker Østfold-L? (som slett ikke bor i Østfold altså). Hva skjer med det? Det frustrerer meg! De klarer ikke å si mørk l som i ball og stall.

Ja. Men sånn var det for 20 år sida og. Hvordan lærer man unger å si L rett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda verre når de misbruker ordet hun: Jeg sa det til hun....

Anonymkode: 6cde8...068

Hehe ja.... Men jeg hadde aldri gått frem til en fremmed person og påpekt det.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Hadde trodd personen, hadde en skrue løs.

Hva, hvis man, sa det på en annen, måte da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirah skrev:

Hehe ja.... Men jeg hadde aldri gått frem til en fremmed person og påpekt det.... 

Jeg er i motsetning til deg ikke redd for fremmede:fnise: et helvete for en viss en som hater at jeg ikke bryr meg om hva andre tenker om meg/oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...