Gå til innhold

Den store parfymetråden


Carefree

Anbefalte innlegg

Hei,

Forsto at det var et behov for en parfymetråd på forumet og at en annen bruker hadde laget en tråd med et litt mangelfullt innlegg av guide i førsteinnlegget som gjør at det blir vanskelig å forstå alle parfymens finuerligheter og forstå hva du liker slik at du best kan ta en god beslutning i butikken.

Jeg har personlig akkurat begynt å ''forstå'' parfyme bedre, så førsteinnlegget vil redigeres etterhvert, men her er i hvertfall noe grunnleggende jeg har lært gjennom å lest meg opp selv, og erfart både bomkjøp og stjernekjøp.

-

Parfyme deles inn i 3 kategorier: EdC, EdT og EdP.

Kort fortalt handler dette om graden av ren parfyme, duftnoter og rent vann.

  • EdC også gjennkjennelig på flasken som en Cologne-variant er den svake versjonen av parfyme. Dette er parfyme som tar ''play-it-safe'' til et helt nytt nivå. Det er lite sannsynlig at noen vil lukte på avstand at du har gått forbi dem; og hvis det er målet så må det flere spray til fordi varigheten er kort. Colognes er perfekt for den som vil spille det safe en varm sommerdag og liker å bruke mye spray. Fungerer for å gi godlukt i leiligheten og har ofte en Fresh-følelse av seg, selv om den enkelte parfymen kan være i Spicy-kategorien.
  • EdT er mellomvarianten av EdC og EdP og er den mest populære varianten i Norge. Til å være en mellomvariant har den overraskende god varighet og styrke, og for neser som min så merker jeg personlig ikke forskjell på EdT og EdP. De fleste du lukter at bruker parfyme hvis de går forbi deg har en EdT (Eau de Toilette)-type.
  • EdP er den sterkeste versjonen med en høy grad av ren parfyme. Det er typisk denne parfymen du får i den minste boksen til dobbel pris av en Cologne som du får til halve prisen og en dobbel så stor forpakning igjen. Så dette sier seg at er en parfyme hvor et par spray er nok.

Typiske parfymer som posisjonerer seg i de forskjellige kategoriene av samme merkevare kan være:

EdC - Paco Rabanne Invictus Aqva

EdT - Paco Rabanne Invictus

EdP - Paco Rabanne Invictus Intense

 

EdC - Bvlgari Aqva Marine

EdT - Bvlgari Aqva

EdP - Bvlgari Aqva Atlantiqve

 

EdC - Paco Rabanne 1 Million Cologne

EdT - Paco Rabanne 1 Million

EdP - Paco Rabanne 1 Million Privee

-

Parfymer deles også inn i kategorier. Her kan du lete deg opp i typiske kategorier og andre filtre på diverse nettsider som selger parfyme; men de mest populære er Wood, Fresh, Oriental/Spicy, og Floral.

  • Floral typiske ''crowd-pleasing''-parfymer, ofte egnet for jenter eller i beste fall for unisex. Hvis dette høres fristende ut så kanskje CK2 (2016) er parfymen for deg?
  • Wood er typisk en maskulin parfyme, men det spørs helt på den enkelte parfymen om du lukter som en gammel mann eller en ung mann, mer enn at kategorien er wood.
  • Orientalske og spicy parfymer passer bra til bruk på vinteren. De som har luktet 1 Million vet hva jeg prater om, da den er både orientalsk og spicy samtidig med sin kardemomme-note på toppen. Hugo Boss The Scent er en typisk kun orientalsk parfyme med  sin toppnote av kardemomme, men hjertenoten kommer fort fram og vekker minner om bestemors eplepai fra da du var liten.
  • Fresh er typiske parfymer av type Cologne eller der navnet Aqva/Aqua er inkludert. Det er garantert en Fresh parfyme hvis det står noe med ''Sport'' på den. For å få følelsen av å seile rundt i middelhavet med krystallblått hav og skyfri himmel, så er kanskje John Varvatos - Artisan Blu-variantene noe å sjekke ut.

-

Parfymens livssyklus avhenger av mye; alt fra hvordan parfymen passer spesifikt din hud helt ned til hva du har spist den siste uken. Dette påvirker også duftens tydelighet. Parfymens livssyklus er som en fortelling:

Toppnote: Dette er hva parfymen lukter fra du sprayer den på til det har gått 10 minutter. Derfor er det å teste parfymer i butikken egentlig bortkastet, for hva du faktisk går ut av døren med når du skal ut på byen er...

Hjertenote: Dette er midten av fortellingen, det er i denne tidsperioden parfymen lever livet sitt.

Bunn-note: Dette er nærere de 1-2 timene før duften forsvinner fullstendig.

Typisk vil min Aqua Di Gio by Giorgio Armani ha en toppnote på 15 minutter, en hjertenote på 4 timer og nesten ingen bunn-note (1 time). Hvordan den vil være på deg varierer.

Tips: Ikke gni håndleddene sammen flytt rundt på parfymen fra halsen til nakken med hendene. Det som blant annet gjør parfyme så dyrt, utenom at det tar flere år å bare rent produsere den og få fram alle notene for kresne neser, er at det faktisk er 3 lag av historie i den. Den legger seg ikke bare ned og lukter noe de første 10 minuttene, for så at denne lukten etter 10 minutter blir til en lukt innen en annen duftkategori; det er faktisk et lag av toppnoter som rett og slett forsvinner i løs luft, før neste lag (som er laget sterkere) gir hjertenoten. Se på det som å rive av beskyttelses-gjennomsiktig papir fra en ny mobiltelefon x3, fremfor som at du skraper et flaxlodd x3.

-

Mitt første møte med parfyme var The One av Dolce & Gabbana. Den kjøper jeg aldri igjen. Min nese likte ikke duften, og jeg tror ikke at jeg valgte noe mer enn ut i fra design den gang, da designet var veldig tidløst.

Jeg prøvde deretter ut Armani Code som brukes av altfor mange til å kunne kalles unik, og for meg virket det som en helt vanlig ''Fresh'' parfyme uten noe unikt ved seg.

Jeg har prøvd alle 1 Million-variantene og prøvd Invictus i Paco Rabanne-rekken. De fortsetter å imponere i sin kategori av Spicy parfymer som liker får deg til å føle Fresh. Ulempe: Alle bruker den; ergo. Hvis du ikke liker å skille deg ut er dette så safe og så mainstream at det ikke bare blir kjedelig, men nesten irriterende.

Har prøvd Aqva Marine, men den ble for salt, så bruker den kun for å få brukt opp flasken. For andre neser kan dette være den perfekte sommerparfymen å safe med. Har lest rundt at all-over er folk positive til Marine-varianten, og noen hyller den, mens andre mener at den salte lukten fremhever freshness, men noen føler at den freshe lukten kan minne om lukten av en fiskebåt...

Aqua Di Gio Profumo er prøvd. Lest opp og ned at mange føler at Ezzensa-varianten lukter råtten egg; og det luktet til og med jeg selv i toppnoten i butikken. Føler likevel at Profumo ikke tilfredstiller MIN nese, men nå er det jo ikke jeg som skal lukte den heller da, det er alle jeg er rundt. Føler også at Profumo lukter LITT råttent egg, så selv om den er hyllet så får den ikke noe nytt kjøp; skal jeg kjøpe noe i den familien så blir det den originale og ikke-unike Aqua Di Gio.

Har også prøvd vareprøver fra:

CK2 (wasabi, våt brostein og nylig lagt asfalt, ender i en feminin retning av rose, jasmin og mer rose),

Hugo Boss The Scent (eplepaien til bestemor; vekker gode minner, gjør deg play-it-safe; er Orientalsk, men kunne hatt litt mer styrke. Nei, Intense-versjonen er bare en ''sterkere'' versjon; jeg er nok mer inn for en parfyme av Spicy art uansett).

Gucci Guilty; føler ikke at notekartet stemmer, og føler at dette ikke er noe unikt, og at den mangler noe som ikke får den til å føles ''generic''/syntetisk/falsk/masseprodusert (selv om den er det). En god parfyme, definitivt. Men ikke noe for min nese.

John Varvatos - Artisan Blu: En perfeksjon i Fresh-kategorien; synd det ikke er noe for meg.

Aqua Di Gio - Bra nok, men som nevnt tidligere kun det.

+ mange flere.

Lurer på om neste kjøp blir Dior - Fahrenheit vs. Burberry-kategorien.

 

Som sagt så var dette bare et lite førsteinnlegg for å kunne ha et bedre grunnlag når vi skal forstå hvilken parfyme vi bør velge og hvor vi kan spørre hverandre om råd.

Angåengde neste kjøp for meg så er Fahrenheit en populær parfyme, om vinteren. Liker som dere vet orientalsk-spicy parfymer uansett, så om dere har tips til en parfyme med både Orientalsk, Spicy OG Fresh variant ved seg, så takker jeg for alle råd!

Akkurat nå ønsker jeg ikke at duften skal gå i duell med årstiden skjønner dere :-)

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow dette var spennende, er selv skikkelig parfymenerd :fnise: da kan du muligens kanskje hjelpe meg å finne min neste parfyme? Er intr i å finne en som lukter luksuriøst/eksklusivt, den kan gjerne være litt "frisk" men også med litt musk eller også lukte litt maskulint. Tar årevis før jeg finner nye favoritter, og er ganske kresen.. kom veldig gjerne med tips, virker som du har rimelig god greie på dette! Er spesielt glad i å finne parfymer som få andre vet om, så man ikke lukter som "alle andre".

Disse har jeg enten likt veldig godt eller hatt selv opp gjennom: 

-Carven le parfum

-Gucci Premiere

-Cartier Baiser Volé

-Prada Iris

-Bottega Veneta eau de parfum

-Diptyque Moheli

-Costes 2 (sort) 

-Narciso Rodriguez For Her (sort) 

+++flere andre mye mindre kjente parfymer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Det er litt av den samme problemstillingen jeg er i.

Å finne en parfyme solm balanserer mellom flere av kategoriene er ikke lett.

For min nese personlig føler jeg at jeg bruker en ekslusiv parfyme hvis det er en Spicy/Orientalsk variant.

En toppnote av syrlige appelsiner og kardemomme er vel en av grunnene til at jeg har kjøpt 1 Million et par ganger. Men den er igjen IKKE unik og den er IKKE Fresh.

Å lete etter en parfyme som er Fresh OG Orientalsk er som å gå ned i vekt samtidig som du går opp i vekt. Parfymen lukter jo forskjellig fra person til person, og når selv hva du spiser påvirker hvordan den lukter, så er det vanskelig med noe fasitsvar. Det viktigste når du prøver parfyme i butikk er at du prøver den på huden fremfor på papiret, og at du ikke rører den etter å ha sprayet den på.

Et alternativ kan være Paco Rabanne Invictus Aqua. Har ikke prøvd denne varianten selv, men har prøvd originalen og føler at den mangler det maskuline trekket til orientalske parfymer, men at det Freshe trekket er til stedet. Dette er uansett ikke en unik parfyme.

Du kan jo prøve å finne en orientalsk/spicy parfyme som har en ''Sport''-utgave.

Anonymkode: cdfd4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Million er jeg ikke veldig glad i. Lurer på om jeg har luktet den Paco Rabanne også, uten å være helt overbevist... orientalsk er nok ikke helt "min greie", men kan gjerne være litt maskulin og/eller tyngde i. Kom på noen til jeg også liker ganske godt og det er noen av Tom Ford typene "Portofino", "Amalfi" etc + et par av de fra Penhaligons og hvertfall ene fra Commes de Garcons. Men da skjønner du kanskje litt av hva jeg liker..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Hugo Woman og kan dele litt hva de synes denne lukter for dem. :)

Anonymkode: 54e06...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lolle skrev:

1 Million er jeg ikke veldig glad i. Lurer på om jeg har luktet den Paco Rabanne også, uten å være helt overbevist... orientalsk er nok ikke helt "min greie", men kan gjerne være litt maskulin og/eller tyngde i. Kom på noen til jeg også liker ganske godt og det er noen av Tom Ford typene "Portofino", "Amalfi" etc + et par av de fra Penhaligons og hvertfall ene fra Commes de Garcons. Men da skjønner du kanskje litt av hva jeg liker..? 

Hvis du ønsker en maskulin og tung, mulig med mye dybde i, er nok ''WOOD''-kategorien for deg.

Ser på Kicks.no at du kan filtrere parfymer etter merker, pris, noter, kategorier, osv. Kanskje du finner noe?

Anonymkode: cdfd4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg pleier å gå inn her: https://www.fragrantica.com/ jeg, for å lese om alt innen parfymer. Gjerne også før jeg kjøper noen. Liker gjerne også parfymer som ikke alle andre har. 

Bruker fragrantica og anbefaler de også. Har ikke kjøpt en parfyme "usett" uten å ha sjekket der inne først.

Anonymkode: 616de...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emotion by Rassasi er en skjønn duft, denne er desverre ikke å kjøpe i Norge, tror jeg.

Anonymkode: 54e06...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes en nettbutikk som selger smaa proeveflasker?

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lolle skrev:

Det var en lur idé jeg ikke visste om, tusen takk! 

Hvilke står det mellom?

4 timer siden, Peanut skrev:

Jeg pleier å gå inn her: https://www.fragrantica.com/ jeg, for å lese om alt innen parfymer. Gjerne også før jeg kjøper noen. Liker gjerne også parfymer som ikke alle andre har. 

For de med ekstremt kresne neser kan dere sjekke basenotes.com

Der hates det frem og tilbake helt ned på om merkevaren har mistet ''seg selv'' i moderniseringen av parfymer.

Selv Dior - Fahrenheit greier ikke å please mer enn 30 % av brukerne der.

Anonymkode: cdfd4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den traff overraskende bra det filteret på Kicks, var 3-4 parfymer under "wood" som jeg er veldig glad i. Den kunne imidlertid godt omfattet flere parfymer, var ikke så mange som dukket opp totalt..testet kun "wood" men skal se på de andre senere idag. Morsomt med en sånn oversikt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke heller slik at butikkene i Norge har alt av verdens utvalg. Hvis de føler de ikke tjener noe på en parfyme som tar plassen til en annen parfyme de kunne tjent mer på, så velger de å importere den billigste de kan selge mer av, fremfor å importere niche-parfymer de KANSKJE selger.

Muligens du må ty til nettkjøp for å få alle verdens parfymer. Søkte nå på verdens dyreste parfymer, og ingen av de selges i kjedevirksomheter.

Anonymkode: cdfd4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanel mademoiselle er den beste jeg har kjent! Men den lukter ikke like godt på alle har jeg merket... men når den passer, er den fantastisk !!!

Anonymkode: 6586a...f46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Paco Rabanne fortsetter å lage dristige reklamefilmer.

Noen som faktisk har prøvd XS? Var i butikken for å se på Fahrenheit, men så at Paco Rabanne XS EdT var kommet ut, så nå må jeg blind buye begge. Spare, spare...

 

Anonymkode: cdfd4...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt denne etter å ha brukt Clean-parfymene i mange år. Den faller nok under samme kategori som Clean, lukter såpeaktig og rent uten å være for søt. Anbefales :) 

dolce-_-gabbana-i_imperatrice-edt_100ml_

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si jeg ellers liker ekstremt godt Joop!  Homme. Ja, det er en parfyme for menn, men  jeg synes den lukter så godt at jeg måtte ha den ^^, Ellers så har jeg Clean i Warm Cotton og Rain, Prada Candy Gloss og Ralph Lauren Big Pony 4 for Women :hjerter:

Typer parfymer jeg har likt og liker kan jeg jo nevne: Donna Karan Chaos 1996, Mugler A*Men Pure Coffee/ A*Men Pure Wood/ A*Men Pure Havane/ Angel for Women, Anna Sui Sui Dreams, Chanel No.5 EdT, L de Lolita Lempicka, Nina Ricci Deci Dela blant annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro m de to innleggene over. XS fra Paco Rabanne var min aller første parfyme (nest etter Oilily som er for barn/teens), men den er jo fra midten av 90 tallet..? Da må det ha kommet en ny versjon nå tror jeg. D&G Limeratrice hadde jeg for fem år siden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...