Gå til innhold

Var bibelske personer dopet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Røkelse.... Say no more

Anonymkode: e9114...a29

Jo, du må faktisk si litt mer enn det. Mener du at røkelse er noe annet enn røkelse?

edit: ser nå at du postet en link også.

Endret av linsejesus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, linsejesus skrev:

Joda, men finnes det overbevisende grunner til å tro at det Moses egentlig opplevde var en tripp? Det eneste rusmiddelet som er omtalt i bibelen er alkohol.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det fantes rusmidler! Disse var ikke omtalt fordi det var så vanlig.

Anonymkode: e9114...a29


Enig, det ble ikke omtalt fordi det var en helt naturlig del. De så på det som planter og alkemy, ikke som rus slik de så på alkohol som var menneskeskapt. Jeg syntes det er åpenbart at entheogener ble hyppig brukt før i tiden for religiøse opplevelser og dypere forståelse av Jeg'et og det Altskapende (gud). Gamle cultfilmer fra 40 og 50 tallet viser også dette, og så å si alle eldre religioner enn kristendommen omtaler det som helt vanlige ting.

Anonymkode: 90eff...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Kilder?

Da må du spørre Jesus. 

Anonymkode: e9114...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere skal lese dette jeg.
Det gjelder egentlig alle religioner og alternative ting...

Folk som tror de har evner, ser ting osv...

Fantasi? Drøm? Dopet? Ikke godt å si... men en realitetssjekk hadde nok vært på sin plass. 

 

Anonymkode: e9114...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, linsejesus skrev:

Kilder?

Oppsøk originale munker, stammefolk fra sør amerika, afrikanske stammer, buddhister++++ gjør litt felt arbeid sjøl!

Anonymkode: 90eff...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøk originale munker, stammefolk fra sør amerika, afrikanske stammer, buddhister++++ gjør litt felt arbeid sjøl!

Anonymkode: 90eff...7e5

Hva har stammefolk fra Sør-Amerika og buddhister å gjøre med om bibelske personer var dopet?

Nei, jeg gidder ikke å prøve å legge fram kilder for dine påstander. Hvis det finnes pålitelige kilder og gode grunner til å anta at f.eks jødene pleide å bruke hallusinogener, vil jeg gjerne høre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Hva har stammefolk fra Sør-Amerika og buddhister å gjøre med om bibelske personer var dopet?

Nei, jeg gidder ikke å prøve å legge fram kilder for dine påstander. Hvis det finnes pålitelige kilder og gode grunner til å anta at f.eks jødene pleide å bruke hallusinogener, vil jeg gjerne høre det.

Da har du jo ikke peiling på historie. Du var at bibelhistorien egentlig er astroteologi og personene bare er metaforer?
Du bør sette deg inn i opphavet til all religion, esoterisk vitenskap.
Dette går tusenvis av år tilbake.
Om du er ute etter nyere kilder kan du lese om Santo Daime kirken her som følger den kristne gud og bruker ayahuasca for å få samme åpenbaringer som bibelkarakterene.
http://www.santodaime.org/site/site-antigo/doctrine/whatis.htm
 

Anonymkode: 90eff...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du jo ikke peiling på historie. Du var at bibelhistorien egentlig er astroteologi og personene bare er metaforer?
Du bør sette deg inn i opphavet til all religion, esoterisk vitenskap.
Dette går tusenvis av år tilbake.
Om du er ute etter nyere kilder kan du lese om Santo Daime kirken her som følger den kristne gud og bruker ayahuasca for å få samme åpenbaringer som bibelkarakterene.
http://www.santodaime.org/site/site-antigo/doctrine/whatis.htm
 

Anonymkode: 90eff...7e5

Jeg forholder meg heller til hva anerkjent forskning har å si om temaet. Hvilket grunnlag har du for å si at f.eks Rebekka og Jakob var metaforer? Jeg sier ikke at bibelske personer ikke brukte andre rusmidler enn alkohol, men man må altså ha noe mer å vise til enn gjetninger og antakelser. For eksempel måtte det finnes hallusinogene planter i området, bruken måtte vært akseptert, det ville være merkelig om bruken aldri ble nevnt i skriftene, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...