Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde syntes det var helt ok, til og med fint så jeg slapp lete etter gave

Anonymkode: 5252c...201

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være bedre å droppe festen da. Gift dere bare med forlovere og en god middag etterpå f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har hatt "kurvfest". Har vært i 2 slike bryllup og det var faktisk de beste :) Stemningen ble en helt annen, det ble ikke så stivt, koselig rundt bordene og alle kunne spise noe. Veldig bra opplegg :)

 

Anonymkode: 38228...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: ønsk dere penger i gave. Kommer med stor sannsynlighet til å dekke kostnaden for maten, om dere ikke velger noe veldig dyrt. Bruk pengene på å betale for maten. 

I noen land er det vanlig at gjestene betaler en sum når de kommer, med tanke på at det skal dekke kostnaden deres, så det er jo ikke fullstendig uhørt, men i Norge er det ikke vanlig. Hold dere til norske skikker hvis dere er norske og gifter dere i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først tenkte jeg nei nei nei... I bryllupet skal vertene spandere.

Men på nettet er det raskt å være så krass da man ikke kjenner folk, hadde min bror evt venninne lagt fram dette alternativet til meg så hadde jeg vært langt mer positiv. Ja, en kan ha et lite bryllup for kun en selv og forlovere. Men samtidig hadde jeg heller likt at broren eller venninnen min vil samle alle og at vi da betalte litt for mat og drikke. For alternativet er jo at man går glipp av hele feiringen.

For at dette skal fungere bør du begrense deg til nære venner og nær familie, i tillegg til invitasjon så ta en prat med de som kommer å forklar hvorfor dere gjør det sånn og at dere ikke vil ha gaver. For all del ikke send en invitasjon til søskenbarn Kari som du knapt nok ser og be henne betal 500,- for å feire deg og mannen din...

Anonymkode: 7ae1f...83d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Hvis det var en veldig nær venninne eller søsken, og jeg visste at de ikke har råd til bryllupsfest selv ville jeg betalt og kommet. Kan hende jeg ville synes det var litt frekt eller merkelig, men jeg hadde ikke sagt noe. Det kommer også an på hva slags bryllup og hva slags mat. Å betale for middag på hotell/restaurant ville jeg ikke likt, da ville jeg tenkt at de kunne funnet en rimeligere løsning. 200 kroner (400 til sammen for meg og mannen) ville vært greit, noe særlig mer ville jeg nok ikke synes var greit. Jeg ville forventet at all alkoholfri drikke var inkludert, men at jeg måtte betalt for alkoholen selv. For å begrense kostnadene for gjestene ville jeg invitert til barnefritt bryllup/hatt en betydelig lavere pris for barn.

Jeg ville ikke skrevet noe i invitasjonen uten forvarsel. I stedet ville jeg sendt ut mail el til de nærmeste/de det er aktuelt å invitere og forklart situasjonen." Vi vil gjerne feire at vi gifter oss sammen med dere, men har dessverre ikke råd til å betale bryllupsfesten. Som vi ser det har vi to muligheter: vielse med bare forlovere (og vi spanderer middag etterpå) eller spleiselag. For å gjøre det enklest mulig, både for dere og oss, tenker vi at spleiselaget ev. kan gjøres ved at alle betaler en liten sum, f.eks 200 kr. i stedet for at alle tar med seg hver sin rett. Hva tenker dere? Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre, så vil gjerne ha innspill fra dere. (Gaven blir da selvfølgelig at dere er med og feirer dagen vår og deler på kostnadene ved festen.)"

De aller fleste vil nok si ja til spleisefest av denne typen, når det er lagt frem på denne måten, synes det er helt greit. Men det forutsetter at det er lagt opp til en "rimelig" fest, ikke rådyr middag og fri flyt av alkohol.

En annen løsning er at dere ønsker dere penger. Et sjansespill, men sannsynligheten for at dere får mer enn 200 kr i gjennomsnitt pr gjest er stor.

Gratulerer og lykke til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Ja, jeg synes det er utrolig frekt. Da får man enten kutte ned på gjestelista eller rett og slett bruke noen måneder/år på å spare til man har råd til å invitere de man ønsker. Å ta inngangspenger når man selv inviterer sine nærmeste kunne ikke ramlet meg inn i måneskinn - det er utrolig merkelig for meg at noen i det hele tatt kan komme på ideen i utgangspunktet. Så merkelig er det at jeg først tenkte "dette må være en spøk" da jeg leste hovedinnlegget. Dere velger å gifte dere. Å gifte seg kan man gjøre gratis, men ønsker man å invitere til feiring av giftemålet (som jo mange ønsker), så får man gjøre det etter lommeboka, eller spare. Med mindre noen av dere er alvorlig syke kan jeg ikke fatte og begripe at dere heller vil be gjestene om penger, enn å spare opp og betale selv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Hvis man ikke har råd til å betale for bryllupet sitt selv, burde man faktisk vente til man har råd. De pengene brudeparet ønsker fra gjestene for å betale middagen, kan de spare opp til selv over tid. Eventuelt revurdere hvordan de ønsker å feire bryllupsdagen sin. Husk at det er ikke alle som har 200 kr til rådighet.

La oss si at Frida blir invitert til bryllupet av sin gode venninne Linda. På innbydelsen står det at hele familien hennes og er invitert og at det koster 350 kr pr hode til middagspenger. La oss si at Frida har 2 voksne, og 3 større barn i familien og ønsker alle skal delta. Det blir 350 kr pr hode X 5 hoder = 1750 kr. Det ble jammen ikke så billig allikevel det. 

Ikke glem at gjestene oftest må ordne overnatting, fremkomstmiddel og klær i tillegg.. 

Jeg hadde med glede stilt opp til min venninnes bryllup. Men jeg hadde aldri betalt en sum for å betale for bryllupet. Det høres jo så billig og enkelt ut, men er man flere i familien som er invitert, så blir det voldsomt dyrt. For noen kan dette fungere, men ikke alle.

Spar litt til til bryllupet, og betal for det selv. Bruk pengegavene på bryllupsreise eller noe i ettertid..


 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for kleint. Planlegger bryllup, men dere har jo ikke råd til dette.

Det er noe som heter skikk og bruk. Les deg opp. Regner med at siden dere vil gifte dere, så er dere voksen nok. Spleisefester er vel ute da? Gjester? Det er ikke gjester dere vil ha. Dere vil ha noen til å betale for dere. Uansett, om dere ikke vil ha gaver, så blir det rart. Om jeg fikk invitasjon hvor det sto at det ikke skal være gave, men en donasjon til maten,  så et det så lite høytidelig, at jeg gidder å bruke tid på det. Jeg takker nei. Og regn med, historien vil gå igjen i generasjoner om bryllupet deres. 

Hvorfor ikke stikke ned til byfogden,  ta vielsen, så invitere familie på kaffe og mariekjeKS etterpå

Anonymkode: 0ca61...bd0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari og Ola
har gleden av å innvitere
Helene Harefrøken og Jeger BomBom
til spleiselag for å feire at vi sier "ja" til å leve "Lykkelig alle våre dager"

Dagen starter i Hakkebakke kirke kl 12 
Middagen holdes på festolkalet kl 15.

Alle tar med egen drikke, pris per meny er kr 300.- og pengene legges i sparegrisen ved døren.

 

:fnise: eller ikke...

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere ha fest/middag etter vielsen når dere ikke har råd til det? :klaske:

luksusfellen next? :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke om du inviterer til et stort selskap.

Kanskje om du inviterte noen få venner - at dere på forhånd ble enige om at dette var et spleiselag da dere ikke hadde så god råd, og at i stedet for gave, ønsket dere at gjestene betalte maten selv. 
MEN likevel føler jeg at dette virker noe gjerrig.
Har dere ikke råd til å arrangere bryllup - og dertil mat til gjestene, la være å invitere da!

Vi hadde et lite bryllup da vi var nyetablerte og ikke følte behov for å ha noe stort bryllup.
Inviterte kun våre søsken og foreldre. Vi kunne laget maten selv (f.eks laget et enkelt koldtbord), men valgte catering. Holdt selskapet hjemme. Vi ble vel 16 stk til sammen. 

Anonymkode: 71c86...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er dyrt. Selskap er dyrt. Den siste barnedåpen vi arrangerte var så enkel vi kunne, jeg vakte stort sett hele kakebordet selv, og middagen var viltgryte med ris, brød og smør. 

Men med mange tanter og onkler til barnet og jeg som er oppdrar til at inviteres én, så skal alle så kunne jeg ikke med god samvittighet kun invitere de av mine søsken som kunne være fadder.

Så vi ble et selskap på 24 personer. Jeg bor i leilighet, så vi måtte leie et lite lokale. Vi pyntet selv, stod for mat selv, ryddet selv, men tror likevel jeg betalte rundt 6500 for lokale, ingredienser til mat og kaker og pynt/duker. 

Så måtte mannen ha et nytt slips, barna nye festklær, dåpsbarnet nye hvite basisklær som passet under dåpskjolen. Og gave fra oss og barna til eget dåpsbarn. 

Det koster å være vertskap. Det koster å servere mat og drikke. Det koster å skaffe matchende servietter, og det koster å få lokale. Om man ikke har råd til det uten bidrag, så bør man a) spare b) skalere ned. Dette gjelder uansett selskap. Dåp, konfirmasjon, bryllup, førtiårslag. 

Har dere ikke råd neste sommer med bidrag på 200 kroner fra hver av de ønskede 60 gjestene, så må dere sette dere ned og gå over budsjettet og finne en måte å spare inn de 12 000 kronene på, eller utsette til sommeren 2019 for å få tid til å spare inn det som trengs. 

Eller så må dere kutte ned til antall gjester dere har råd til å fø på. 

Hadde jeg fått en invitasjon hvor det var entré for å komme med, selv om den var rimelig så hadde jeg tenkt nettopp det. Herregud, var det så akutt at de ikke kunne spare opp? Og hvorfor skalerer de ikke ned festen så den passer deres lommebok?! Teite folk, hadde jeg tenkt. Også hadde jeg synes litt mindre om den. Men hadde kanskje gått, spør hvor nært forhold. 

Anonymkode: 410e8...4f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar. Ante meg nok at det kom til å komme mange svar av denne typen.. ^^

Vi har absolutt ikke noe ekstravagant bryllup planlagt, og det alt er spart inn på, men det koster altså tross alt en del med leie av lokale, samt å betale mat og drikke til gjestene.

De som kommer er vår nærmeste familie og nærmeste venner, som vi jo ønsker å dele en slik dag med og som ønsker å dele dagen med oss. Skjønner også tanken om at kurvfest er fint, men er det ikke like greit som gjest å gi et lite beløp penger for så å slippe å tenke på å lage/ta med mat?

 

Det jeg kanskje ikke skjønner er hvorfor det er en så stor forskjell på å spørre om folk kan bidra litt med penger til maten og at folk bruker penger (og tid!) på å finne gave? Jeg syns kanskje det er verre å be våre venner om å kjøpe bestikk og brødbokser og kaffemaskiner og gud vet hva til oss?

Anonymkode: c499d...05d

I prinsippet enig med deg, men synes likevel det blir.. litt rart. Stakkarslig på et vis, at det handler om penger.

Gaven er jo noe som skal vare, til å stifte bo, det er noe annet å gi gave enn å donere penger som festes bort. 

Anonymkode: 45a9d...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Kanutte skrev:

Da skulle du enten vært i nær familie eller en svært god venn hvor jeg visste at økonomi er utfordrende. Det betyr ikke at middagen trenger å være spektakulær, men hadde satt pris på å få den som gjest i bryllupet.

Jeg hadde forresten ikke hatt noe problem med "kurvfest" hvor alle gjestene bidro med mat. 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne måten å organisere bryllup på er egentlig genial. En annen måte er at gjestene kommer med maten, slik at det blir samlet på et bord der alle kan forsyne seg. 

I stedenfor å spørre fremmede på nettet, spør venner og familie som kjenner dere om hva de synes. 

Husk hvor dyrt et bryllup blir, er det brudeparet som styrer. 

Anonymkode: 17d17...ec3

Jeg har vært i en sånt bryllup, og neste gang takker jeg nei. Oppdrag til alle om hva de skulle ta med, det ble sykt dyrt for enkelte "deltakere", brudeparet kan ingenting om beregning av mat så det ble skivebom med alt for mye og masse mat ble kastet fordi det ikke var noe sted å oppbevare det skikkelig etterpå. Det var styrete når alle i fine klær skulle gå i trengsel rundt bordet, og så forsøke å ikke søle rekesø på kjolene til de de passerte på vei tilbake til bordet. Ikke å anbefale, vi snakker om det enda og på ingen måte i positiv forstand. 

11 timer siden, O.G. skrev:

Blir til at folk tar med gave alikevel fordi de tror alle andre gjør det. 

Nemlig, det skjedde i det overstående bryllupet også. EN person spurte om gave på fb siden til bryllupet, og vips så ble det rimelig klart for alle at gave også måtte medbringes for ikke å oppfattes som gjerrigknarken (rimelig selvmotsigende i et bryllup der vi ikke engang fikk spandert mat). Dermed ble det sykt dyrt for gjestene, men brudeparet gikk nok i pluss, og vi fikk ikke servert annet enn vann og brus til drikke. 

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Ja jeg ville latt være å komme etter opplevelse over, som jeg for øvrig har beskrevet i ulike tråder her inne før. Skal du gifte deg og inviterer til fest, så er dere vertskap. Som vertskap ivaretar man sine gjester og sørger for at de har det bra, hvilket i relasjon til bryllup inkluderer mat og drikke. Da bestemmer man nivået på serveringen og antall gjester ut fra økonomi. Enten litt dårligere mat og flere gjester, eller færre gjester og bedre mat. Det må ikke være treretters og tradisjonell pakke, du kan som en annen foreslo servere grillmat.

Å invitere masse folk og be de betale er ikke greit, det viser at du har null kontroll på økonomi eller vanlig folkeskikk. La oss si dere inviterer 50 gjester og alle skal bidra med 200 kr så er det skarve 10 000 kr, altså noe du i nøden kan dra på ethvert kredittkort. Syns du det er verdt å ofre all selvrespekt for 10 000 kr? Folk sier kanskje til dere at det er greit, for det er høflig og det man gjør, men jeg kan love deg at de bak ryggen deres sier noe helt annet. Brudeparet som hadde kurvfestbryllupet jeg var i tror alle syns det var greit, men realiteten er at både foreldre, søsken og venner som var i bryllupet rister på hodet og bruker det som eksempel på hvordan det ikke skal gjøres når brudeparet ikke hører det. Har du ikke råd til å invitere folk så dropper du det, eller tilpasser festen til det dere har råd til. 

Anonymkode: 0fc06...f40

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg med resten av gjengen som sier; Nei, det er smålig og sært! Dere må planlegge etter lommeboken. Om dere ikke har råd får dere vente til dere har spart opp eller arrangere et billigere bryllup!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup hvor de kun ønsket penger istedet for gaver. Det er greit, alle gir en passende sum. Men om det følger en regning med innbydelsen gidder jeg ikke.

Anonymkode: 9674b...0be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Da får du droppe å kalle det bryllup. Be heller gjestene ta med en kurv med mat og kall det kurvfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...