Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å ha en billettør i døra. Ingen billett, ingen mat og ingen prat?

VIP-billett får man når man gir noe fra bridzellaen, unnskyld, brudens gaveliste.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Skal du ha 20.000 kroners brudekjole?

Skal dere ha bryllupsreise?

Hvis ja på spørsmålene over er det frekt å be gjestene betale for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Synes ikke det er greit egentlig. Det er ikke alle som kan gi like mye i middagspenger. Skal de betale for sin egen middag i bryllupet, så må det være lik pris for alle, og det er ikke alle som har like god råd. Er det en hel familie som kommer som gjester i bryllupet, så blir det en veldig dyr middag for dem..

Hva med å heller ha en liten og intim bryllupsfest og ønske dere penger i stedet? Som dere kan bruke til bryllupsreise eller noe? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil folk arrangere spleiselag så er det helt greit, men da får de kalle en spade for en spade og ikke bryllup. Har man ikke råd til å arrangere et stort bryllup så har man ganske enkelt ikke det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Daria skrev:

Dette er den eneste måten jeg kan se at det kan gå an på - en liten gruppe på restaurant hvor den enkelte både velger og betaler sin egen mat. Man innbyr ikke til fest med deltakeravgift, da får man heller redusere ambisjoner og/eller gjesteliste. 

Jeg synes det er hyggelig å gå i bryllup, men det er ikke så fantastisk stas at jeg er villig til å betale for å få lov til å komme...

Nei deltageravgift syntes ikke jeg heller noe om. Da er det bedre med spleiselag syntes jeg hvor man spør om gjestene kan ta med en rett hver til f.eks et koltbord. Det er mange måter å gjøre det (mye) rimeligere på, man MÅ ikke ha femretters på hotell lissom. Men jeg har etter litt fartstid her inne kommet frem til at jeg er godt over gjennomsnittet rund i kantene når det kommer til sånne ting 😂🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Så lenge resten av bryllupet står i stil - mao ikke bryllupsreise og ikke kjempedyr kjole er det noe lettere å svelge.

Men for meg er dette ikke måten å gjøre det på. Jeg antar jo at all drikke må betales selv også.

Jeg ville heller ha invitert den aller nærmeste familien på middag eller holdt en kurvfest.

Det er noe med at bryllupet blir omgjort til en uhøytidlig fest - dere drar rett og slett ned den høytiden bryllupet for mange er ment å være.

Latt være å komme er noe annet. Hvis det ikke kostet en formue i taxi å komme til og fra kunne jeg vurdert det.

Jeg har forøvrig vært i bryllup der det ble servert lapskaus og hjemmebrygget øl. Selv hadde vi ikke alkohol i bryllupet vårt (det hadde vi ikke råd til pluss at vi visste at noen av gjestene dessverre ikke greier å begrense seg), men gjestene våre betalte ikke for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Summen spiller ingen rolle - jeg hadde takket nei til invitasjonen.

Anonymkode: 30891...93e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et par som hadde dårlig råd og ikke kunne ha for mange gjester derfor inviterte de bare 4 stykken til bryllupet. 

Bedre det enn å be gjestene betale 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man skal få feire kjærligheten uten at de skal koste skjorta, men hva med å invitere til spleiselag som mange har nevnt her?

Jeg var i et bryllup for noen år siden hvor hver gjest tok med seg en rett hver. Paret ønsket seg ikke gaver, men ville gjerne at så mange som mulig skulle feire dagen med de. Det ble en sabla bra fest med et digg tapasbord til over 50 gjester!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Jeg hadde tenkt at det var litt spesielt å arrangere et bryllup man ikke har råd til. 

 

Anonymkode: 656e4...178

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ha det litt annerledes enn planlagt! 

La oss si at dere har det på et "utested", og at dere ber bare noen til middag, også kan dere ha bryllupsfest etterpå og be alle dere vil, da må de jo betale selv i baren. 

Eller utebryllup med telt osv, så folk tar med alkoholen selv til bryllupsfest.

Kan bare ha en liten intim middag så det ikke blir så dyrt. 

Det er deres bryllup, bare fantasien setter grenser.

Lag maten selv/be noen gjøre det. Ei tante tar med salat, mora di lager gryterett, bestemor tar med spekemat ol. Trenger ikke å ha catering. Du har mange muligheter for billig bryllup.

Anonymkode: 11312...249

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt brudekjole til et par tusenlapper og ingen bryllupsreise :)

Dere som sier det er frekt og dere ikke ville kommet osv: hvis en god venninne av dere skulle gifte seg og i invitasjonen ønsker seg feks 200 kr som bidrag per gjest til middagen - ville dere virkelig synes det var frekt og latt være å komme?

Jeg tenker jo at jeg med glede ville gitt det (og kanskje mer til) for at venninna mi kunne feire bryllupet sitt?

TS

Anonymkode: c499d...05d

Hei, min første tanke var at dette var ganske spesielt, men når du skriver at kun nærmeste familie og venner er invitert synes jeg det er en god løsning.

Mennesker som står dere nære vil helt sikkert gi en konvolutt med valgfri sum som bidrag til festen. Tenker det er viktig å spesifisere at dere ikke ønsker gaver men at de som måtte ønske det gjerne kan gi et lite bidrag til bryllupsfesten. Har sett at flere bruker fine konvoluttbokser på gavebordet. Det går fx an å ha en slik stående ved gjesteboka eller hvor det måtte passe best.

Anonymkode: f1b01...77e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som står dere nære vil helt sikkert gi en konvolutt med valgfri sum som bidrag til festen. Tenker det er viktig å spesifisere at dere ikke ønsker gaver men at de som måtte ønske det gjerne kan gi et lite bidrag til bryllupsfesten. Har sett at flere bruker fine konvoluttbokser på gavebordet. Det går fx an å ha en slik stående ved gjesteboka eller hvor det måtte passe best.

 

Jeg synes slik tigging er ufint, uansett hvor fine konvoluttboksene er.

Anonymkode: 9ac6f...356

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke TS råd til bryllup kan hun gi fanden i å holde bryllup og så kan hun og mannen bare gå til byfogden med forloverne og få det gjort der. Etterpå spanderer de naturligvis middag på forloverne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, min første tanke var at dette var ganske spesielt, men når du skriver at kun nærmeste familie og venner er invitert synes jeg det er en god løsning.

Mennesker som står dere nære vil helt sikkert gi en konvolutt med valgfri sum som bidrag til festen. Tenker det er viktig å spesifisere at dere ikke ønsker gaver men at de som måtte ønske det gjerne kan gi et lite bidrag til bryllupsfesten. Har sett at flere bruker fine konvoluttbokser på gavebordet. Det går fx an å ha en slik stående ved gjesteboka eller hvor det måtte passe best.

Anonymkode: f1b01...77e

Stille kollekt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Jeg kan ikke finne noen grei måte å skrive dette på i en invitasjon. Beklager.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Summen spiller ingen rolle - jeg hadde takket nei til invitasjonen.

Anonymkode: 30891...93e

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurvfest er helt ok, men å kreve at gjestene skal betale for middagen er frekt. Da må dere velge et billigere bryllup. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er smålig. 

Anonymkode: c71c8...caa

Hvis man slipper å gi gaver og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...