Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest lipgloss

Har aldri hørt om dette før og syns det var en litt rar tanke :) 

Hvorfor ikke bare ta tinghuset og reist på en hærlig brylupsreise isteden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Nei. Bare nei.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Denne måten å organisere bryllup på er egentlig genial. En annen måte er at gjestene kommer med maten, slik at det blir samlet på et bord der alle kan forsyne seg. 

I stedenfor å spørre fremmede på nettet, spør venner og familie som kjenner dere om hva de synes. 

Husk hvor dyrt et bryllup blir, er det brudeparet som styrer. 

Anonymkode: 17d17...ec3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirah skrev:

Jeg har vært med på dette og det gjorde meg ingenting. Jeg hadde jo brukt omtrent samme summen på gave uansett. Den gangen jeg var i et sånt bryllup hadde brudeparet reservert bord på en ok restaurant og alle bestilte det de selv ønsket ut fra menyen. Dermed kunne man jo også selv bestemme litt hvor dyrt det skulle bli. Vi var vel en 20-25stk tenker jeg, dette nytter jo neppe om man er veldig mange. Brudeparet passet på å gi alle god informasjon på forhånd slik at ingen sto med skjegget i postkassa på bryllupsdagen :)

Dette er den eneste måten jeg kan se at det kan gå an på - en liten gruppe på restaurant hvor den enkelte både velger og betaler sin egen mat. Man innbyr ikke til fest med deltakeravgift, da får man heller redusere ambisjoner og/eller gjesteliste. 

Jeg synes det er hyggelig å gå i bryllup, men det er ikke så fantastisk stas at jeg er villig til å betale for å få lov til å komme...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Hjelpes. Kanskje dere skal gi blanke i å invitere noen til noe kalas etter vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enklere, må jo ikke ha indrefilet og femretters.. Jeg var i et bryllup hvor de hadde grillmat en gang. De hadde vært i Sverige og kjøpt masse kjøtt til å grille også var det salat, potet av noe slag og bagyuetter ved siden av.  Festen var på en stor låve, så da passa det inn også. Det ble veldig koselig og finti hvert fal. Pluss at det kanskje er et rimeligere alternativ til mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er greit, da slipper jeg å kjøpe gave. Jeg misliker å handle gaver.

Hadde vært greit om dere spør familie og venner om hva de synes, før de får invitasjon med info om betaling av middag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar. Ante meg nok at det kom til å komme mange svar av denne typen.. ^^

Vi har absolutt ikke noe ekstravagant bryllup planlagt, og det alt er spart inn på, men det koster altså tross alt en del med leie av lokale, samt å betale mat og drikke til gjestene.

De som kommer er vår nærmeste familie og nærmeste venner, som vi jo ønsker å dele en slik dag med og som ønsker å dele dagen med oss. Skjønner også tanken om at kurvfest er fint, men er det ikke like greit som gjest å gi et lite beløp penger for så å slippe å tenke på å lage/ta med mat?

 

Det jeg kanskje ikke skjønner er hvorfor det er en så stor forskjell på å spørre om folk kan bidra litt med penger til maten og at folk bruker penger (og tid!) på å finne gave? Jeg syns kanskje det er verre å be våre venner om å kjøpe bestikk og brødbokser og kaffemaskiner og gud vet hva til oss?

Anonymkode: c499d...05d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thats a big fat NO. Mange vil nok synes dette er veldig rart og smålig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar. Ante meg nok at det kom til å komme mange svar av denne typen.. ^^

Vi har absolutt ikke noe ekstravagant bryllup planlagt, og det alt er spart inn på, men det koster altså tross alt en del med leie av lokale, samt å betale mat og drikke til gjestene.

De som kommer er vår nærmeste familie og nærmeste venner, som vi jo ønsker å dele en slik dag med og som ønsker å dele dagen med oss. Skjønner også tanken om at kurvfest er fint, men er det ikke like greit som gjest å gi et lite beløp penger for så å slippe å tenke på å lage/ta med mat?

 

Det jeg kanskje ikke skjønner er hvorfor det er en så stor forskjell på å spørre om folk kan bidra litt med penger til maten og at folk bruker penger (og tid!) på å finne gave? Jeg syns kanskje det er verre å be våre venner om å kjøpe bestikk og brødbokser og kaffemaskiner og gud vet hva til oss?

Anonymkode: c499d...05d

Fordi når man inviterer til selskap, trakterer man gjestene. 

Grunnen til at man gir gaver er todelt; dels som en anerkjennelse av begivenheten man feirer og dels som en gjengjeldelse for invitasjonen. Dette gjengjeldes igjen av takkekort i etterkant.

Dette kan ikke erstattes av inngangspenger. 

Anonymkode: 30891...93e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar. Ante meg nok at det kom til å komme mange svar av denne typen.. ^^

Vi har absolutt ikke noe ekstravagant bryllup planlagt, og det alt er spart inn på, men det koster altså tross alt en del med leie av lokale, samt å betale mat og drikke til gjestene.

De som kommer er vår nærmeste familie og nærmeste venner, som vi jo ønsker å dele en slik dag med og som ønsker å dele dagen med oss. Skjønner også tanken om at kurvfest er fint, men er det ikke like greit som gjest å gi et lite beløp penger for så å slippe å tenke på å lage/ta med mat?

 

Det jeg kanskje ikke skjønner er hvorfor det er en så stor forskjell på å spørre om folk kan bidra litt med penger til maten og at folk bruker penger (og tid!) på å finne gave? Jeg syns kanskje det er verre å be våre venner om å kjøpe bestikk og brødbokser og kaffemaskiner og gud vet hva til oss?

Anonymkode: c499d...05d

Forskjellen ligger i tradisjoner og sosial kotyme.  Man gir gaver ved spesielle anledninger, man står selv for utgiftene når man inviterer til feiring. Dessuten velger man selv hvor mye man legger i en gave, man blir ikke avkrevd en fastsatt sum. Da jeg var student med dårlig råd og bryllupene kom tett var jeg dreven på finne billige og fine gaver som lå innenfor det lille budsjettet jeg hadde - skulle andre bestemme hvor mye jeg skulle bruke kunne det fort ført til at jeg måtte melde avbud.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Mitt forslag er at du planlegger et bryllup med tema. På den måten kan du med kreativitet ta visse ting ut og få det billigere. Du kan eksempelvis velge et eller annet disney tema. Da kan du ta alkoholen ut og erstatte denne med brus, milk-shake etc.  :fnise:
Du kan ha burgere istedenfor dyr mat osv osv. hahaha

Men du forstår mitt poeng: Kreativitet er ordet. En trenger ikke å ha dyr middag etc, og på bekostning av denne be andre være med og spleise.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uakseptabelt. Jeg hadde aldri møtt opp

Anonymkode: 46c5e...911

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv nå heller at dere ønsker penger på invitasjonsbrevet. For en som ikke kjenner dere godt er det normalt å gi 500kr. Tenker vel mye mer på det?

Anonymkode: 56728...1c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...