Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Da får du la være å kalle dem gjester og invitere til et spleiselag i forbindelse med at dere feirer deres bryllupslag.

Gjester betaler ikke for maten. Det er det vertskapet som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei nei! Da må du gjøre som nevnt over og invitere til spleisefest! Eventuelt kan dere invitere og så ønske dere penger? Syns for så vidt det også er en uting, men bedre enn å invitere til bryllup med inngangspenger! 

Anonymkode: 6af07...4f8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke greit å be bryllupsgjester betale for middag. Da er det bedre å planlegge en fest dere faktisk har råd til. Å be bryllupsgjester betale for middagen er utrolig frekt :frkk:

Anonymkode: 82331...1a2

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syns det hadde vært veldig greit dersom jeg slapp å tenke på gave.. 

Anonymkode: 7f18f...acb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har råd, får dere kutte ned på enkelte ting. Man ber bare ikke gjestene betale for maten, eller noe som helst i et bryllup, for den slags skyld. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke råd til å betale middag og det et bryllup koster, har dere valgt et for dyrt bryllup. Spar mer penger, eller la vær, tenker jeg.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på dette og det gjorde meg ingenting. Jeg hadde jo brukt omtrent samme summen på gave uansett. Den gangen jeg var i et sånt bryllup hadde brudeparet reservert bord på en ok restaurant og alle bestilte det de selv ønsket ut fra menyen. Dermed kunne man jo også selv bestemme litt hvor dyrt det skulle bli. Vi var vel en 20-25stk tenker jeg, dette nytter jo neppe om man er veldig mange. Brudeparet passet på å gi alle god informasjon på forhånd slik at ingen sto med skjegget i postkassa på bryllupsdagen :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er vitsen med å invitere til bryllupsfest hvis man ikke har råd til det? Enten får dere utsette bryllupet og spare til dere har nok penger til å dekke maten, eller så bør dere heller invitere noen ytterst få til en enkel og rimelig middag. Eller eventuelt gifte dere i all hemmelighet og ikke invitere gjester i det hele tatt.

Hvorfor i alle dager skal gjestene kjøpe middag til seg selv istedet for bryllupsgave til dere? Det er jo helt borti natta kleint og merkelig.

Anonymkode: fce0d...90b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Du kan ikke kalle det gjester og så forlang at de betaler. Dere får heller innvitere færre så dere har råd til å betale.

Anonymkode: 0fc06...f40

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du enten vært i nær familie eller en svært god venn hvor jeg visste at økonomi er utfordrende. Det betyr ikke at middagen trenger å være spektakulær, men hadde satt pris på å få den som gjest i bryllupet.

Jeg hadde forresten ikke hatt noe problem med "kurvfest" hvor alle gjestene bidro med mat. 

Endret av Kanutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Det du beskriver passer seg ikke i et bryllup. Det er jo en beskrivelse av opplegget for bondelagets årsball, dette. Man får invitasjon, melder seg på, betaler prisforlangende til oppgitt konto, pynter seg i sin fineste stas, unngår påpasselig å ta med seg gave, møter til avtalt tid, og blir servert treretters middag i hyggelig selskap, går polonese, danser, drikker og hygger seg. Helt greit, altså, men et bryllup er det tross alt ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stille leser

Nei. Alle bryllupene jeg har vært i har hatt alt inkludert. Noen bryllup kosta 100 000 noen 500 000. Ha mindre bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg absolutt ikke møtt opp. 

Synes det er stress nok å møte opp i bryllup, da folk tror dagen deres skal være en hollywood-film. Streber etter det perfekte, enda det blir sett på som overfladisk fra utsiden. 

Heller en god hyttetur med gutta. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stille leser

Eneste jeg betaler for er en god kompis som alltid feirer bursdagen sin. Da sender vi han alt i fra 200-500 kr. Men han feirer hvert år og har drikke/mat/live musikk/aktiviteter og mye mer. Han bruker 100 000-150 000 på hver bursdag og ender som regel opp med at folk (200-400 gjester) sender han nesten det han bruker. Betaling er frivillig men festen er et høydepunkt så folk sender frivillig. De som har lite cash slipper uten å bli uglesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...