Gå til innhold

Er det noen land dere boikotter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/14/2017 at 8:35 PM, Kjetil E said:

Som Saudi Arabisk kvinne så må du så vidt jeg har forstått dekke til håret utendørs. Men at dette ikke er et krav for vestlige kvinner på besøk. De fleste som tar høyere utdannelse er vel innen helse og innen utdannelsessektoren. Pluss at de av alle ting faktisk kan bli flygere. I Saudi Arabia har altså ikke kvinner lov til å kjøre bil, men de har faktisk lov til å ta flysertfikat og før fly. Men værste er vel som du skriver ja at de ikke kan gjøre noen uten mannlig verges tilatelse. Og det står da fortsatt i loven at kvinner ikke kan ferdes på offentlig sted uten følge av mannlig familiemedlem.

Det er mange kvinner i SA som ikke dekker til håret sitt i offentligheten, og mange som gjør det. Min SA-venninne (jeg har flere) sier at hun pleier å gå uten, og at noen av venninnene hennes også går uten. Følger en SA-kjendis på Snapchat, og når hun gjør meet-and-greet på kjøpesentre kan en tydelig se kvinner i bakgrunnen som ikke dekker håret. De fleste dekker fortsatt håret, men det er altså noen som ikke gjør det også.
 

On 8/21/2017 at 10:00 PM, Katana said:

Du mener de fleste kvinner har det bra i Saudi-Arabia, for deretter å ramse opp alt de ikke kan gjøre uten en mannlig verge? Da mener jeg du har en veldig tolerant oppfatning av hvordan det er å "ha det bra".

Fordi at sammenlignet med mange andre land så har ikke kvinner det ille i SA, og de synes selv de har det bra. SA er et rikt land - folk har penger. Kvinnene har alt de trenger, og de aller fleste har mannlige verger som ikke setter strenge grenser for hva de kan gjøre. Vergeordningen er ikke bra, men det er ikke slik at de fleste SA-kvinner nærmest lever med misbruk. Det er alltid de som ikke har det bra også, men det er ikke majoriteten.

Selvsagt finnes det tradisjoner der som for oss virkelig helt snodig - som f.eks at menn og kvinner ikke feirer bryllup sammen, men har to forskjellige fester hvor de ikke har noe å gjøre med hverandre. For dem er det akkurat like normalt som å feire sammen er for oss, og det er ikke noe de oppfatter som en dårlig greie.

Anonymkode: 0cd11...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er holdepunktet ditt for å mene at kvinnene selv synes de har det bra? Skjønner du hva det innebærer å hele livet være prisgitt menn? Ifølge World Economic Forum er landet ett av verdens verste å være kvinne i. Jeg synes det er alvorlig at du prøver å fremstille det som at dette er normalt for dem, og da er det ikke så kritikkverdig.

Her er noen betraktninger fra journalist Ingeborg Huse Amundsen om hennes møte med et av verdens mest kvinneundertrykkende land:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/saudi-arabia/tre-dager-som-kvinne-i-saudi-arabia/a/23922868/

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah. Støtter ikke Israel, men er allikevel ikke for boikott. Boikott av Israel fører til at feil personer blir rammet. En fattig bonde på landbygda skal ikke miste levebrødet sitt for at Israel undertrykker palestinere.

Anonymkode: 120dd...cdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, det er ingen land jeg boikotter. Med det sagt, så er det noen land jeg liker, med tankegang som gjør meg kvalm, som i Sør-Amerika, der voldtatte barn ikke får abortere fosteret som ble laget av jentas far. I El Salvador er det totaltfobud mot abort, og til og med de som spontanaborterer risikerer lange fengselsstraffer. Likevel vet jeg ikke hvor mye det nytter for meg å boikotte El Salvador, for det kan jo hende at disse barna som fikk barn prøver å jobbe med å selge produkter på verdensmarkedet, og min boikott av landets produkter pga landets lover/holdninger, straffer disse ekstremt unge mødrene enda mer. 

Jeg har altså samme tankegang som 120dd... cdf over meg, bare at vedkommende skrev det enklere (og at jeg ikke er i mot Israel). For hvem vet, en boikott av Israel kan også ramme palestinerne i landet og, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Hvordan boikotter man effektivt land som Israel, Saudi Arabia eller Kina? 

Ikke reis dit eller kjøp varer fra disse landene. 

Anonymkode: 89bba...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke reis dit eller kjøp varer fra disse landene. 

Anonymkode: 89bba...88a

OK. Hvordan unngå å kjøpe varer fra Israel og Kina? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boikotter Israel, kjøper ikke varer derfra og tror ikke jeg hadde fått reist dit siden jeg har vært i flere land i Midtøsten? Ellers kunne jeg ikke tenke meg å reise til Russland og Kina for eksempel med har ingen god grunn til dirkete boikott. 

Anonymkode: 63d10...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
5 minutter siden, stan skrev:

OK. Hvordan unngå å kjøpe varer fra Israel og Kina? 

Kjøp svenske, finske og norske varer og merker. Pass på at det også er produsert i Skandinavia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambandsstatene!. Ser aldri nyheter fra og annet stoff om USA, aldri filmer og tv-program laget der, forsøker å unngå varer derifra. Kunne heller aldri falle meg inn å reise dit, men det er av andre grunner: ungt, kulturløst og helt uinteressant land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stan skrev:

OK. Hvordan unngå å kjøpe varer fra Israel og Kina? 

Kjønner du ikke det selv? Ikke kjøp klær merket med Made In Kina for eksempel. Jeg har sett at du liker å "diskutere" og kvervulere, men ikke gjør deg selv dum. 

Deg finnes varer fra alle land så du må ikke kjøpe fra Israel og Kina. 

Anonymkode: 89bba...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boikotter Israel, kjøper ikke varer derfra og tror ikke jeg hadde fått reist dit siden jeg har vært i flere land i Midtøsten? Ellers kunne jeg ikke tenke meg å reise til Russland og Kina for eksempel med har ingen god grunn til dirkete boikott. 

Anonymkode: 63d10...fb1

En av Israels største eksport er kryptering. Som brukes i alle mobiltelefoner og PCer. Du og jeg bruker teknologi fra Israel for å komme på nettet så vi kan være på KG. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.8.2017 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Afrika og midtøsten. Drittland

Anonymkode: 4f8e3...f0d

Hverken Afrika eller midtøsten er land og hva er begynnelsen din for dette? Afrika er ett enormt kontinent med mange forskjellige land og kulturer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, førstedamen skrev:

Kjøp svenske, finske og norske varer og merker. Pass på at det også er produsert i Skandinavia. 

Forbrukselektronikk? Nå er vel Nokia ute med ny mobil, men hvor er den produsert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stan skrev:

En av Israels største eksport er kryptering. Som brukes i alle mobiltelefoner og PCer. Du og jeg bruker teknologi fra Israel for å komme på nettet så vi kan være på KG. 

Det vet jeg faktisk , men sånne ting er vanskelig å kontrollere da. Vet også at mange av de som boikotter muslimske land spiser , bruker og har nytte av ting de har produsert/dyrket. 

Anonymkode: 63d10...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjønner du ikke det selv? Ikke kjøp klær merket med Made In Kina for eksempel. Jeg har sett at du liker å "diskutere" og kvervulere, men ikke gjør deg selv dum. 

Deg finnes varer fra alle land så du må ikke kjøpe fra Israel og Kina. 

Anonymkode: 89bba...88a

Jeg skjønner at det ikke er så lett. Israelske krypteringsteknologi finnes i det meste av dingser rundt oss, og uten vil internet ikke fungere. 

Det meste av elektronikk er lagd i Kina, også mobiler og PCer. 

Poenget mitt at det er vanskelig å effektivt boikotte noen av landene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
8 timer siden, stan skrev:

Jeg skjønner at det ikke er så lett. Israelske krypteringsteknologi finnes i det meste av dingser rundt oss, og uten vil internet ikke fungere. 

Det meste av elektronikk er lagd i Kina, også mobiler og PCer. 

Poenget mitt at det er vanskelig å effektivt boikotte noen av landene. 

Dingser og dupeditter kan fint kjøpes i Japan! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, førstedamen skrev:

Dingser og dupeditter kan fint kjøpes i Japan! 😊

Joda, men hvor er de lagd? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys

Jeg boikotter Island fordi det er det navnet som minner mest om Israel. På den måten unngår jeg å bli ansett som jødehater, samtidig som jeg kan virtue- signalisere på Facebook så mye jeg bare vil. 

"Fri Palestina! Død over Island!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...