Gå til innhold

29 år gammel kvinne- skjerpings i klesveien!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, ønsker jeg å forbedre klesstilen, og jeg hadde håpet på noen tips fra dere her inne:-) Jeg starter på jusstudiet i januar, og har lyst til å legge vekk joggebuksene, toppene til 99,- kroner, de slitte skoene og selve stilen som er litt-av-alt-men-ikke-særlig-fin.

Jeg håper å få til en klassisk, relativ enkel stil, og er villig til å legge litt mer penger i det enn jeg er vandt til. Problemet er at jeg ikke har noen anelse om hva jeg skal kjøpe, hvor- og hvordan det skal brukes (topp innenfor eller utenfor osv.)! Det er viktig for meg med klær som er enkle å vaske (altså at det ikke må renses eller håndvaskes) og at ett plagg kan matches med flere andre.

Jeg er ellers ganske normal i formen, 173 høy og 68 kg. Liker det meste av farger, men ender ofte opp med svart. Tror jeg kler mørkegrønne nyanser.

Har dere noen forslag, eller inspirerende bilder?

Anonymkode: 69d5f...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan lete opp bilder på internett som du liker, som ovenfor her. Ta de med til butikker og be dem hjelpe deg sette sammen plagg og generelt be dem om råd :) Jeg har ikke så mye penger så jeg kan ikke anbefale dyre butikker da jeg ikke handler der, men jeg finner utrolig mye fine klær hos Zara! Har du en Zara butikk i nærheten så ville jeg ha gått innom der. Ellers tror jeg at de har slike klær i en egen avdeling på H&M. Mango har sikkert også litt :)

Ha topper, jakker, gensre og blazer i svart og hvitt. Da har du noe du alltid kan matche med :) Fine skoletter og støvletter i svart går også til alt. Jeans i mørk, vanlig og lys farve. Om du føler at det blir for sterilt kan du ha en fargerik genser, og jakke og støvletter i svart. Prøv forskjellige klær. Mix og match. Se om du finner din egen stil :)

Anonymkode: 60f45...e8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg starter på jusstudiet i januar, og har lyst til å legge vekk joggebuksene, toppene til 99,- kroner, de slitte skoene og selve stilen som er litt-av-alt-men-ikke-særlig-fin.

Anonymkode: 69d5f...ec9

Prøver du å kvitte deg med arbeiderklassestilen for å passe bedre inn i den øvre middelklassefremtiden jusstudiet legger opp til? :fnise: 

Da må du bare huske på at å passe inn der dreier seg om mer enn bare klesstil. Mange nordmenn er ikke klar over hvor store klasseforskjeller det egentlig er i Norge, og får et kultursjokk av dimensjoner når de legger ut på klassereisen til universitetet for å studere høystatusfag. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk til dere begge to, for superfine bilder og gode tips! Skal definitivt innom Zara, i første omgang. Bor i Oslo. 

Har dere noen tips til søkeord for å finne den typen klær jeg er ute etter?

Anonymkode: 69d5f...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å gå i dressbukser eller slimfit slacks når jeg har møter. Ellers når jeg har kontordag går jeg gjerne i mørke jeans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blodets rett skrev:

Prøver du å kvitte deg med arbeiderklassestilen for å passe bedre inn i den øvre middelklassefremtiden jusstudiet legger opp til? :fnise: 

Da må du bare huske på at å passe inn der dreier seg om mer enn bare klesstil. Mange nordmenn er ikke klar over hvor store klasseforskjeller det egentlig er i Norge, og får et kultursjokk av dimensjoner når de legger ut på klassereisen til universitetet for å studere høystatusfag. :)

"Arbeiderklassestil" høres bra ut i mine ører. Problemet mitt er vel heller at jeg mangler stil, fullstendig😂

Ellers regner jeg med at det vil være mennesker fra alle samfunnslag på studiet. Min erfaring er at de med mest klasse ,også er av de mest tolerante; de evner å se forbi en persons inntekt, i motsetning til deg, kanskje? Sånn sett vil jeg si at det er du som er fattig.

Anonymkode: 69d5f...ec9

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Arbeiderklassestil" høres bra ut i mine ører. Problemet mitt er vel heller at jeg mangler stil, fullstendig😂

Ellers regner jeg med at det vil være mennesker fra alle samfunnslag på studiet. Min erfaring er at de med mest klasse ,også er av de mest tolerante; de evner å se forbi en persons inntekt, i motsetning til deg, kanskje? Sånn sett vil jeg si at det er du som er fattig.

Anonymkode: 69d5f...ec9

I det miljøet du er på vei inn i, så er disse to begrepene gjerne synonymer, selv om holdningen gjerne uttrykkes mer subtilt enn det som er vanlig i arbeiderklassekulturen - hvor man gjerne er mer direkte og snakker rett fra leveren. ;)

Men slapp av, jeg bare forbereder deg på at det er mer enn bare klesstill hvor du vil kunne få følelsen av ikke å nå opp i det miljøet der. Det er derfor du vil få en "bedre klesstill" før du begynner på jusstudiet, ikke sant, fordi du har følelsen av ikke å nå opp med de klærne du har?

Det er lett å lure seg selv til å tro at det er et objektivt kriterium at du mangler stil, men den underlegenhetsfølelsen er også veldig lett å overføre til andre områder av mer kulturell og sosial karakter. Derfor er det lurt å være seg dette bevisst så tidlig som mulig. Det gjør det hele mye lettere å håndtere.

Endret av Blodets rett
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Blodets rett skrev:

Prøver du å kvitte deg med arbeiderklassestilen for å passe bedre inn i den øvre middelklassefremtiden jusstudiet legger opp til? :fnise: 

Da må du bare huske på at å passe inn der dreier seg om mer enn bare klesstil. Mange nordmenn er ikke klar over hvor store klasseforskjeller det egentlig er i Norge, og får et kultursjokk av dimensjoner når de legger ut på klassereisen til universitetet for å studere høystatusfag. :)

Javel? Fortell oss mer om det..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blodets rett skrev:

I det miljøet du er på vei inn i, så er disse to begrepene gjerne synonymer, selv om holdningen gjerne uttrykkes mer subtilt enn det som er vanlig i arbeiderklassekulturen - hvor man gjerne er mer direkte og snakker rett fra leveren. ;)

Men slapp av, jeg bare forbereder deg på at det er mer enn bare klesstill hvor du vil kunne få følelsen av ikke nå opp i det miljøet der. Det er derfor du vil få en "bedre klesstill" før du begynner på jusstudiet, ikke sant, fordi du har følelsen av ikke nå opp med de klærne du har?

Det er lett å lure seg selv til å tro at det er et objektivt kriterium at du mangler stil, men den underlegenhetsfølelsen er også veldig lett å overføre til andre områder av mer kulturell og sosial karakter. Derfor er det lurt å være seg dette bevisst så tidlig som mulig. Det gjør det hele mye lettere å håndtere.

:rolleyes:

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, tusen takk til dere begge to, for superfine bilder og gode tips! Skal definitivt innom Zara, i første omgang. Bor i Oslo. 

Har dere noen tips til søkeord for å finne den typen klær jeg er ute etter?

Anonymkode: 69d5f...ec9

Classy clothing/klassisk klesstil, classic fashion style, chic clothing, casual clothing, feminine clothing, business clothing women og trendy clothing :)

Anonymkode: 60f45...e8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Blodets rett skrev:

I det miljøet du er på vei inn i, så er disse to begrepene gjerne synonymer, selv om holdningen gjerne uttrykkes mer subtilt enn det som er vanlig i arbeiderklassekulturen - hvor man gjerne er mer direkte og snakker rett fra leveren. ;)

Men slapp av, jeg bare forbereder deg på at det er mer enn bare klesstill hvor du vil kunne få følelsen av ikke nå opp i det miljøet der. Det er derfor du vil få en "bedre klesstill" før du begynner på jusstudiet, ikke sant, fordi du har følelsen av ikke nå opp med de klærne du har?

Det er lett å lure seg selv til å tro at det er et objektivt kriterium at du mangler stil, men den underlegenhetsfølelsen er også veldig lett å overføre til andre områder av mer kulturell og sosial karakter. Derfor er det lurt å være seg dette bevisst så tidlig som mulig. Det gjør det hele mye lettere å håndtere.

Det kan godt hende at du har rett i mye av det du nevner, men mtp. at jeg er en del eldre enn de jeg skal studere med, vil mitt hovedfokus være på selve studiene, ikke det sosiale. 

Takk igjen til dere andre, for gode tips! :-) 

Anonymkode: 69d5f...ec9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara er en god start for billige baseplagg. Synes de ofte har gode blazere og penbukser og man kan også finne pene skjorter og bluser. Jeg synes også Selected Femme har masse fint, de har en penbukse som heter Muse pants som jeg har i typ fire farger, den er perfekt til min passform hvertfall! Samsøe Samsøe er litt dyrere igjen men supert å "investere" i, da ville jeg satset på Hoys pants (litt vid og løs penbukse som passer til alt), Nor o-n strikkegenser, Nor cardigan, caico shirt. Jeg jobber med Samsøe, dette er kjempefine baseplagg som man får brukt masse! 

 

Ellers ville jeg holdt det enkelt med fargene: sort, hvitt, grått, mørkeblå, mørkegrønn, lyseblå, beige, kanskje litt spreke farger som rødt og knallblå innimellom, kanskje gult. Å ha en base med nøytrale farger er kjempeviktig for å enkelt sette sammen antrekk! Skal du kjøpe ting med crazy farger eller mønstre ville jeg gjort det på zara og hm til en billig pris da det ofte er ting man blir lei. 

 

Jeg ville kjøpt:
En trang penbukse i sort eller mørkeblå (muse pants fra Selected Femme eller lignende) 
En videre penbukse i sort (Hoys pants fra Samsøe)
En svart og en grå strikkegenser, helt enkle
En myk bomullsskjorte uten logo og dilldall (Caico fra Samsøe, styr unna stive dresskjorter) 
Noen fine bluser og skjorter i nøytrale farger 
Hvite joggesko i skinn, uten logo
Svarte ankelstøvletter/høstsko

Dette er det jeg kommer på så langt. Hadde toppet det med enkle små øreringer i gull/sølv, en enkel klokke og naturlig sminke. 
Har du råd ville jeg invistert i en fin skinnveske fra feks Tiger of Sweden, jeg synes en ordentlig veske gjør mye med et antrekk:) 
 

Anonymkode: 1ece3...5da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast dei utslitte skorne. Dei er heilt ødeleggande for eit antrekk som elles er sånn nokonlunde. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting er å bytte stil, en annen ting er å finne klær man faktisk liker, føler seg vel i og syns er komfortable å gå med. Å kjøpe dressbukse, hvit skjorte, cardigan og ankelstøvletter som man åpenbart føler seg uvel i er ikke akkurat lekkert. Du bør heller begynne med å kjøpe noen greie basisplagg og så se hva som passer deg. En mørk jeans, et par pene gensere uten trykk og skrift, en skjorte og noen ny sko. Hvis det går greit bygger du på derfra med det som passer. Personlig er jeg veldgig lad i å gå med skjørt og kjoler, men det er jo en smakssak. Vaklende folk på høye hæler er bare stygt, så ikke gå for det med mindre du faktisk kan gå på det. Og ja det er fint med en kul veske som nevnt over, men det er lite praktisk å bruke veske som jusstudent, der du skal dra på tung lovsamling til de fleste forelesninger, samt bøker, pc osv. Trailertrash stilen du beskriver å ha nå er greit å kaste på båten uansett hva du skal studere, men bruk litt tid på å finne din stil uten å kaste bort masse penger på feile plagg i forløpet. 

Og mange her latterliggjør innleggende fra Blodets rett, men hun har faktisk flere gode poeng. Jus er et prestisjestudium med mange studenter som kommer fra familier med jurister/advokater i alle ledd, og flere studenter oppvokst i det øvre samfunnslag enn f.eks sosialt arbeid. Her er nettverksbygging, sosiale koder, klesstil o.l. opplært fra barndommen av, og mange som tror det ikke finnes klassedeling i Norge kan få seg et sjokk når de trer inn på jusstudiet. Du kan ikke kle deg inn i denne verden, uansett hvor riktige plagg du har, det handler om mer enn det. Faktum er også at mange som begynner på jusstudiet tror verden er som en advokatserie på tv, mens realiteten er at de aller fleste (foruten de med gode kontakter og/eller toppkarakterer som er vanskelig å få) kommer til å ende opp som jurist i kommunal sektor eller navsystemet. Derfor er det fint å finne seg en voksen stil, men det må også være en stil som er rett for den det gjelder. 

Anonymkode: 79ccc...84f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes i hovedinnlegget. 

For en kvinne som aldri har vært interessert i, eller prioritert, klær/stil, kan starten på et nytt studie være en god anledning til å gjøre noe med det (uavhengig av hvilket). Jeg fyller snart 30, og det er på tide med en mer voksen stil. At den er relativt komfortabel og at det er klær jeg både liker og føler meg vel i, er jo en forutsetning for at det skal bli bra. 

Jeg føler ikke at eventuelle klasseskiller er hensiktsmessig å bruke så mye tid på å bekymre seg over. Jeg er der som sagt først og fremst for å lære, ikke for å være sosial. Jeg har heller ikke noe ønske om å fremstå som noe jeg ikke er. 

Til slutt; jurist/saksbehandler er det jeg tar sikte på å bli. Men jeg kan være enig  med dere i at det sosiale nok er av større betydning dersom man ønsker å bli advokat i ett av de store firmaene (i tillegg til gode karakterer, så klart). 

Anonymkode: 69d5f...ec9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og mange her latterliggjør innleggende fra Blodets rett, men hun har faktisk flere gode poeng. Jus er et prestisjestudium med mange studenter som kommer fra familier med jurister/advokater i alle ledd, og flere studenter oppvokst i det øvre samfunnslag enn f.eks sosialt arbeid. Her er nettverksbygging, sosiale koder, klesstil o.l. opplært fra barndommen av, og mange som tror det ikke finnes klassedeling i Norge kan få seg et sjokk når de trer inn på jusstudiet. Du kan ikke kle deg inn i denne verden, uansett hvor riktige plagg du har, det handler om mer enn det. Faktum er også at mange som begynner på jusstudiet tror verden er som en advokatserie på tv, mens realiteten er at de aller fleste (foruten de med gode kontakter og/eller toppkarakterer som er vanskelig å få) kommer til å ende opp som jurist i kommunal sektor eller navsystemet. Derfor er det fint å finne seg en voksen stil, men det må også være en stil som er rett for den det gjelder. 

Anonymkode: 79ccc...84f

Er enig med deg her. Jeg vokste opp på landet, og er nesten ferdig med jussen nå. Det var en veldig merkelig følelse for meg å se og å møte de andre jusstudentene. Noen er jo akkurat som meg, men mange er absolutt ikke det.  For å si det sånn så ser vi veldig godt om det er studenter fra andre fakulteter som er innom. Kan nærmest ikke huske at jeg har sett en eneste en i joggebukse (derimot en god del i treningstøy). Majoriteten av jusstudenter kler seg fryktelig likt, og jeg kan ikke akkurat stolt si at jeg ikke har endt opp som en av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes i hovedinnlegget. 

For en kvinne som aldri har vært interessert i, eller prioritert, klær/stil, kan starten på et nytt studie være en god anledning til å gjøre noe med det (uavhengig av hvilket). Jeg fyller snart 30, og det er på tide med en mer voksen stil. At den er relativt komfortabel og at det er klær jeg både liker og føler meg vel i, er jo en forutsetning for at det skal bli bra. 

Jeg føler ikke at eventuelle klasseskiller er hensiktsmessig å bruke så mye tid på å bekymre seg over. Jeg er der som sagt først og fremst for å lære, ikke for å være sosial. Jeg har heller ikke noe ønske om å fremstå som noe jeg ikke er. 

Til slutt; jurist/saksbehandler er det jeg tar sikte på å bli. Men jeg kan være enig  med dere i at det sosiale nok er av større betydning dersom man ønsker å bli advokat i ett av de store firmaene (i tillegg til gode karakterer, så klart). 

Anonymkode: 69d5f...ec9

Slapp av, formuleringene i hovedinnlegget ditt var helt ok. Folk som kjeder seg og har innholdsløse liv vil alltid finne noe å kverulere om. Bare å ignorere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...