Gå til innhold

Hvorfor er norske kristne så opptatt av å støtte jødiske Israel?


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de tror Jesus skal komme tilbake når jødene har tatt over Jerusalem.

Anonymkode: d4106...679

...for Jesus vil applaudere Israels aggresjon...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Norre skrev:

Så BÅDE jøder og kristne kommer til Paradiset og alle andre til Helvetet?

Nææ, de tror jødene blir omvendt til kristendommen når messias gjenoppstår, for egen del blir jeg bare sikrere og sikrere på at rette veien å gå er sekulære samfunn med god avstand mellom religion og politikk   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kristne i Norge støtter staten israel og de er for omskjæring for eksempel fordi de ønsker seg et samfunn der religion bestemmer og har større vekt en rasjonelle argumenter når lover skal lages. 

Anonymkode: 407f8...dcc

Kristen her, jeg er mot rituell omskjæring av guttebarn i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Norre skrev:

...for Jesus vil applaudere Israels aggresjon...???

Skal ikke jesus oppstå som en kriger konge da i følge GT?

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Du behøver ikke å be til Gud, Allah, Elah, Ilah, Jesus, Den hellige ånd, Shiva eller noen andre. 

Du kan si at hvis det er en Skaper av alt dette her så veiled meg for jeg ser deg ikke. Hvis meg Dine tegn som mit hjerte kan tolke, øye kan se og mitt hode kan forstå. Hvis du ber oppriktig og iherdig er jeg sikker på at du vil få tegn.

Det er feil av meg å kalle deg til min tro eller at andre tilkaller deg til sin tro. Det vi kan gjøre er å opplyse deg og valget er ditt, alene og alene.  

Du svarer alltid meget godt, omarel! Det er en glede å konversere med deg. Takk! 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Norre skrev:

👏

:^) 

Anonymkode: 98641...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Norre skrev:

🙂

Så pressen er imot Israel mens regjeringen er for? Hvorfor er pressen i mot Israel?

Så tilbake til det jeg egentlig lurer på, men ennå ikke har fått et tilfredsstillende svar på: Hvorfor er disse KRISTNE menneskene så opptatt av å støtte JØDER, som ikke anerkjenner kristendommen...?

Om du vil ha en direkte bibelsk forklaring så se til utdraget fra romerbrevet under. Les det nøye og spør gjerne om du lurer på noe.

«Til dere hedninger vil jeg si: Så sant jeg er hedningenes apostel, priser jeg min tjeneste - kunne jeg bare vekke mitt folk etter kjødet til nidkjærhet og få frelst noen av dem. For er verden blitt forlikt med Gud ved deres forkastelse*, hva annet vil da deres antakelse* bli enn liv av døde? Men er førstegrøden hellig, da er også deigen hellig. Og er roten hellig, da er greinene det også. Men om nå noen av greinene ble brutt av, og du som er en vill oljekvist, ble podet inn blant dem og fikk del med dem i sevjen fra roten, så ros deg ikke mot greinene! Roser du deg, så vit at det er ikke du som bærer roten, men roten som bærer deg! Du vil da si: Greinene ble brukket av for at jeg skulle bli podet inn. Nåvel! På grunn av vantro ble de avbrutt. Men du står ved din tro. Vær ikke overmodig, men frykt! For sparte ikke Gud de naturlige greinene, vil han heller ikke spare deg. Se derfor Guds godhet og strenghet - strenghet mot dem som falt, men over deg er Guds godhet, så sant du holder fast ved hans godhet. Ellers skal også du bli hogd av. Men også de andre skal bli innpodet, hvis de ikke holder fast ved sin vantro. For Gud er mektig til å pode dem inn igjen. Du ble avhogd av det oljetreet som av naturen er vilt, og mot naturen innpodet i et edelt oljetre. Hvor mye mer skal da de naturlige greinene bli innpodet i sitt eget oljetre, som de etter naturen tilhører! For jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dette mysteriet* - for at dere ikke skal anse dere selv for kloke: Forherdelse er for en del kommet over Israel, inntil hedningenes fylde er kommet inn.»
‭‭Romerne‬ ‭11:13-25‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/rom.11.13-25.nb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Norre skrev:

Leste hele innlegget ditt, men forkortet sitatet for at ikke tråden skal bli et helsike å scrolle i. 😉

Har fått vite her i tråden i kveld, faktisk, det du sier om "jøder mot Israel". Dette visste jeg ikke. Visste heller ikke det du forteller, at ikke alle palestinere er muslimer. Takk for ny interessant innsikt! 👍🏻🙂

Så... Hvem bodde i området FØR jødene da? Har disse i så fall lov å gjøre hevd også? Hvor langt tilbake gjelder hevd?

Det er viktig å skille mellom jøder og sionister når vi snakker om den politiske konflikten. Ikke alle jøder er sionister og ikke alle sionister er jøder. Anbefaler å lese om Theodor Herzl som anses som grunnleggeren av den politiske ideologien.

For å ha mitt på det rene, jeg støtter ikke politikken staten Israel fører. Det betyr ikke at jeg er imot dens eksistens. Jeg synes det mildt sagt er problematisk når både rase og religion dras frem hver gang de mottar kritikk for politikken. Anbefaler også å sjekke ut Dr. Norman Finkelstein. Denne videoen er veldig sterk: 

Både kristne, muslimer, jøder og beduiner har bodd i området lenge før staten Israel ble opprettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Hva gjelder Jerusalem så er det et hellig land for jøder, muslimer og kristne. Jeg kan derfor ikke uttale meg om kristendommen eller jødendommen, men det jeg vet er at Gud tidligere har pålagt israels barn å gå inn i det hellige land. Ut ifra det så kan man forstå at enkelte områder i jorden,  har Gud gitt utvalgte folk. Vi muslimer har det arabiske halvøy og Jerusalem (Aksa moskeen). Men dette feltet har jeg helt ærlig ikke satt meg mye inn i.  

Hvorfor må noen EIE disse landområdene og helligdommene da? Her har dere jo noe FELLES, noe dere er ENIGE om at er bra saker? Det er jo så mye uenighet mellom de tre trosretningene at nettopp dette; å ha noe i fellesskap som alle tre respekterer, kanskje ville skapt mer enighet og fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Apis skrev:

Nææ, de tror jødene blir omvendt til kristendommen når messias gjenoppstår, for egen del blir jeg bare sikrere og sikrere på at rette veien å gå er sekulære samfunn med god avstand mellom religion og politikk   

Der er vi nok helt enige, Apis! 👍🏻👏🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Apis skrev:

Skal ikke jesus oppstå som en kriger konge da i følge GT?

Har jeg ikke lest? Men jeg har riktignok ikke lest HELE... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sphere skrev:

Hva med å lese seg opp litt i stedet for å presentere dette ensidige tullet her? Jødene har hatt sterk tilknytning til området som i dag er Israel, så det var naturlig at de fikk tildelt dette området. Det opprinnelige forslaget, som jødene godtok, mens araberstatene avslo, ville gitt Israel langt mindre landområder enn det de har i dag. Araberstatene gjorde det klart at de aldri ville anerkjenne Israel og har siden gjort sitt beste for å utrydde dem. 1967 blir betegnet som en ren forsvarskrig fra Israel sin side, og hadde de ikke gjort taktiske brilliante grep, hadde vi ikke hatt noe Israel i dag. 

Okkupasjonen er omstridt, ettersom avtalene om tostatsløsning ikke ble godkjent av palestinske ledere, ettersom de fremdeles nektet å anerkjenne Israel som stat (slik det fremdeles er den dag i dag). Og det er viktig å få med at mange av bosettingene er regelrette sikkerhetsbuffere, noe 2005 viste at er nødvendig. Det som irriterer meg er de religiøse bosettingene, som jeg føler er mer provokasjon enn noe annet. Men så synes jeg religion er roten til det meste faenskap her i verden også. 

Israel ønsker ikke å fjerne palestinerne. Og dine påstander om etnisk rensning er så fordummende at jeg ikke kan få sagt det nok. Israel består av 21% muslimer. Hvor mange jøder finnes i nabolandene? DER kan man snakke om etnisk renskning. Mange jøder i nabolandene ble fratatt alle eiendeler og sendt ut av landet om de ikke konverterte. FN sine resolusjoner kan du få billig av meg, og FN selv skal nå begynne å se på den ensidige klagingen der. 

Som nevnt over har jødene alltid hatt sterk tilknytning til området. Selv under romerne og Ottomanerne, da de ble regelrett forfulgt, var det mange jøder i området. Det var helt naturlig å velge dagens Israel. Jødene var under press verden over, og uten opprettelsen av Israel, kunne det ha betydd slutten på jødene. 

Var det ikke de jødiske Irgun eller Stern gjengene som drepte FN utsendingen Folke Bernadotte (han med de hvite bussene) fordi de ville ha et stor Israel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Om du vil ha en direkte bibelsk forklaring så se til utdraget fra romerbrevet under. Les det nøye og spør gjerne om du lurer på noe.

«Til dere hedninger vil jeg si: Så sant jeg er hedningenes apostel, priser jeg min tjeneste - kunne jeg bare vekke mitt folk etter kjødet til nidkjærhet og få frelst noen av dem. For er verden blitt forlikt med Gud ved deres forkastelse*, hva annet vil da deres antakelse* bli enn liv av døde? Men er førstegrøden hellig, da er også deigen hellig. Og er roten hellig, da er greinene det også. Men om nå noen av greinene ble brutt av, og du som er en vill oljekvist, ble podet inn blant dem og fikk del med dem i sevjen fra roten, så ros deg ikke mot greinene! Roser du deg, så vit at det er ikke du som bærer roten, men roten som bærer deg! Du vil da si: Greinene ble brukket av for at jeg skulle bli podet inn. Nåvel! På grunn av vantro ble de avbrutt. Men du står ved din tro. Vær ikke overmodig, men frykt! For sparte ikke Gud de naturlige greinene, vil han heller ikke spare deg. Se derfor Guds godhet og strenghet - strenghet mot dem som falt, men over deg er Guds godhet, så sant du holder fast ved hans godhet. Ellers skal også du bli hogd av. Men også de andre skal bli innpodet, hvis de ikke holder fast ved sin vantro. For Gud er mektig til å pode dem inn igjen. Du ble avhogd av det oljetreet som av naturen er vilt, og mot naturen innpodet i et edelt oljetre. Hvor mye mer skal da de naturlige greinene bli innpodet i sitt eget oljetre, som de etter naturen tilhører! For jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dette mysteriet* - for at dere ikke skal anse dere selv for kloke: Forherdelse er for en del kommet over Israel, inntil hedningenes fylde er kommet inn.»
‭‭Romerne‬ ‭11:13-25‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/rom.11.13-25.nb

 

Leste fire ganger... Eh... Jødene er naturlige greiner på det hellige treet? Kristne ble podet inn og velsignet med Guds godhet. Gud vil pode de ekte greinene tilbake i treet når de skjønner at Jesus var Guds sønn...???

Så kristne tror at jødene vil bli kristne etterhvert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Apis skrev:

Var det ikke de jødiske Irgun eller Stern gjengene som drepte FN utsendingen Folke Bernadotte (han med de hvite bussene) fordi de ville ha et stor Israel?

Dette har jeg aldri hørt om. Her må det leses!! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Apis skrev:

Var det ikke de jødiske Irgun eller Stern gjengene som drepte FN utsendingen Folke Bernadotte (han med de hvite bussene) fordi de ville ha et stor Israel?

Stern hadde ikke fått med seg at Israel allerede hadde planer om å avvise forslaget til Bernadotte, og drepte ham visstnok av frykt for at dette forslaget skulle gå igjennom. Målet var også å skynde på prosessen. De oppfattet ham som en bremsekloss og lite jødevennlig. Terroranslaget ble selvsagt fordømt av Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Kristen her, jeg er mot rituell omskjæring av guttebarn i Norge. 

Jesus var omskjært! Hvis du elsker Jesus, hvorfor er du mot det? Burde du ikke støtte den praksis Jesus fulgte?

Det virker for meg at muslimer følger Jesus mer enn det kristne følger Jesus!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Zooey skrev:

Det er viktig å skille mellom jøder og sionister når vi snakker om den politiske konflikten. Ikke alle jøder er sionister og ikke alle sionister er jøder. Anbefaler å lese om Theodor Herzl som anses som grunnleggeren av den politiske ideologien.

For å ha mitt på det rene, jeg støtter ikke politikken staten Israel fører. Det betyr ikke at jeg er imot dens eksistens. Jeg synes det mildt sagt er problematisk når både rase og religion dras frem hver gang de mottar kritikk for politikken. Anbefaler også å sjekke ut Dr. Norman Finkelstein. Denne videoen er veldig sterk: 

Både kristne, muslimer, jøder og beduiner har bodd i området lenge før staten Israel ble opprettet. 

Theodor Herzl. Noterer meg navnet og takker for tipset! 👍🏻🙂

Så videoen. Denne fyren virker jo å skille godt på ingrediensene i elendigheten. Tror han er våken! 👍🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norre skrev:

Dette har jeg aldri hørt om. Her må det leses!! 😁

Det var min norsk lærer som var jødisk flyktning fra nazi tyskland, flyktet under krystallnatten, som nevnte drapet på Folke Bernadotte som en av grunnene til konflikten i Israel, det er derfor Sverige også har et anstrengt forhold til Israel, en av attentat mennene ble senere statsminister i Israel i to perioder Yitzhak Shamir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Apis skrev:

Det var min norsk lærer som var jødisk flyktning fra nazi tyskland, flyktet under krystallnatten, som nevnte drapet på Folke Bernadotte som en av grunnene til konflikten i Israel, det er derfor Sverige også har et anstrengt forhold til Israel, en av attentat mennene ble senere statsminister i Israel i to perioder Yitzhak Shamir

Takk for info! 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...