Gå til innhold

Kjøkkenhåndklær,kluter, er 60grader nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Mystix skrev:

Kjører du da kokvask på maskinen alene mellom hver vask?  Hvis du vasker kjøkkenhåndklær først vil jo maskinen være full av innbilte bakterier FØR trusevask også. 

Huff, nå ble jeg bekymret for det også. Nei det gjør jeg ikke.

Anonymkode: e3cd6...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, nå ble jeg bekymret for det også. Nei det gjør jeg ikke.

Anonymkode: e3cd6...53d

Noen på jobben min drev å kjørte tom kokvask etter de hadde vasket klær med f.eks oppkast på.  Det er ikke logisk overhodet.  Hvis ikke maskinen er ren etter en kokvask, da er jo ikke klærne rene heller.  Det er det samme med å vaske f.eks truser og kjøkkehåndklær separat.  Hvis de ikke kan vaskes sammen blir de heller ikke rene hver for seg, 60% dreper de fleste bakterier i alle klær, det er ikke noe poeng i å vaske hver for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tanken på å tørke meg i ansiktet med et håndkle som er vasket sammen med skitne truser. Selv om bakteriene er borte. Derfor har jeg instruert vaskemyndigheten her i huset om separat vask.

Kokvask brukes bare unntaksvis, men vi har en maskin hvor temperaturen kan reguleres trinnløst, så selv om 60 grader brukes mest, så brukes også 70 grader noen ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Horten Market skrev:

Jeg liker ikke tanken på å tørke meg i ansiktet med et håndkle som er vasket sammen med skitne truser. Selv om bakteriene er borte. Derfor har jeg instruert vaskemyndigheten her i huset om separat vask.

Kokvask brukes bare unntaksvis, men vi har en maskin hvor temperaturen kan reguleres trinnløst, så selv om 60 grader brukes mest, så brukes også 70 grader noen ganger.

Eller å ha rå kyllingklutbakterier i trusa :( 

Anonymkode: e3cd6...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Horten Market skrev:

Jeg liker ikke tanken på å tørke meg i ansiktet med et håndkle som er vasket sammen med skitne truser. Selv om bakteriene er borte. Derfor har jeg instruert vaskemyndigheten her i huset om separat vask.

Kokvask brukes bare unntaksvis, men vi har en maskin hvor temperaturen kan reguleres trinnløst, så selv om 60 grader brukes mest, så brukes også 70 grader noen ganger.

Vasker du da håndklær bestandig først?   Hva vasker du etter trusene?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mystix skrev:

Vasker du da håndklær bestandig først?   Hva vasker du etter trusene?  

Vi har to separate maskiner, selvsagt. ;)

Jeg er uenig i at det ikke har noen betydning om tekstiler med ulikt bakterieinnhold blir blandet i samme vask når temperaturen er 60 grader. Se for eksempel Avliver myter om klesvask. Bakterier drepes ikke før 70 grader, hevder forskeren der. Så hvis vi antar at en andel bakterier overlever 60 grader, og det er ulike bakterier i håndklær og truser, så vil bakterier fra det ene plagget overføres til det andre. Du risikerer altså å tørke deg i ansiktet med bakterier fra anusen til et annet menneske.

Dessuten er det sånn at den andre bakteriekilden er borte når du vasker separat, så at truser og håndklær vaskes separat etter hverandre blir ikke det samme som når de vaskes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Horten Market skrev:

Vi har to separate maskiner, selvsagt. ;)

Jeg er uenig i at det ikke har noen betydning om tekstiler med ulikt bakterieinnhold blir blandet i samme vask når temperaturen er 60 grader. Se for eksempel Avliver myter om klesvask. Bakterier drepes ikke før 70 grader, hevder forskeren der. Så hvis vi antar at en andel bakterier overlever 60 grader, og det er ulike bakterier i håndklær og truser, så vil bakterier fra det ene plagget overføres til det andre. Du risikerer altså å tørke deg i ansiktet med bakterier fra anusen til et annet menneske.

Dessuten er det sånn at den andre bakteriekilden er borte når du vasker separat, så at truser og håndklær vaskes separat etter hverandre blir ikke det samme som når de vaskes sammen.

Men maskinen er fremdeles full av "anusbakterier"  etter en trusevask så når du etterpå f.eks skal vaske håndklær så man må vaske en tom maskin på minst 70 g for at den skal bli ren for hånklevask.  Det er logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystix skrev:

Men maskinen er fremdeles full av "anusbakterier"  etter en trusevask

Det er tøyet som er kilden til bakteriene, så når kilden er borte, ... Bakteriene som overføres til maskinen blir utvannet, og enda mer i neste vask.

Sitat

så når du etterpå f.eks skal vaske håndklær så man må vaske en tom maskin på minst 70 g for at den skal bli ren for hånklevask.  Det er logisk. 

70 grader dreper bakterier, så da er ikke dette noe tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Det er tøyet som er kilden til bakteriene, så når kilden er borte, ... Bakteriene som overføres til maskinen blir utvannet, og enda mer i neste vask.

70 grader dreper bakterier, så da er ikke dette noe tema.

Bakterier formerer seg og det kan potensielt være like mange anusbakterier i håndklærne som på trusene.  Hvis det ligger en sur klut på benken...er benken da ren når man fjerner kluten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mystix skrev:

Hvis det ligger en sur klut på benken...er benken da ren når man fjerner kluten?

Den blir ganske ren om bakteriekilden fjernes og benken vaskes med rent vann ... Tilsvarende når de ferdigvaskede trusene tas ut av maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...