Gå til innhold

Kjøkkenhåndklær,kluter, er 60grader nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne mener jeg overdriver som vasker håndklær, og kluter til kjøkkenet på kokvask. Hva mener dere? Hun mener 60 grader er nok.

Anonymkode: 4deb4...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker på 90 uansett. Det gjør at jeg ikke blir syk av slike bakterier hvertfall, og unngår lukt.

Anonymkode: c01d9...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker de på 60 grader, har aldri blitt syk eller hatt problemer med det.

Anonymkode: 84053...848

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne mener jeg overdriver som vasker håndklær, og kluter til kjøkkenet på kokvask. Hva mener dere? Hun mener 60 grader er nok.

Anonymkode: 4deb4...20c

Det spørs litt.. Hva har du hatt på kjøkkenet, som du har vasket? Er det et mutert, komplisert og ukjent virus som ikke ser ut til å dø selv ved høye temperaturer? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne mener jeg overdriver som vasker håndklær, og kluter til kjøkkenet på kokvask. Hva mener dere? Hun mener 60 grader er nok.

Anonymkode: 4deb4...20c

Spørs helt hvordan og til hva du bruker klutene m.m. til og hvor ofte de blir vasket. Å aldri vaske dem på kokvask er ikke bra. Det går og an  å slenge kluter i en kjele med kokende vann på komfyren og la klutene koke en fem minutters tid, under oppsyn og områøring. Etterpå sjokker du klutene og mikroorganismene med å skylle dem under kranen i kaldt vann. 

Klorin ger meget uheldig for miljøet å bruke i hytt og pine. Der det finnes alternativer, nemlig kokvask bør klorinen unngårs. Vær og obs på atmklorin kan drepe mikroorganismer men fjerner dem ikke. Noen mikroorganismer er like skadelig enten de er døde eller levende. 

Anonymkode: fca5d...9da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker på 90 grader jeg også, men microfiberkluter skal vaskes på 60 så de er på 60 vasken

Anonymkode: 436b9...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har bare hvite sånne og klorer dem.

Men hva er problemet med 90 grader?

Klorer, som i at du skraper bort det tykke belegget med neglene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Klorer, som i at du skraper bort det tykke belegget med neglene? 

>

 

1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Klorer, som i at du skraper bort det tykke belegget med neglene?KLRORINGK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

>

 

Ser ut som du har fått et skummelt virus, hmm..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker på 90 grader jeg også, men microfiberkluter skal vaskes på 60 så de er på 60 vasken

Anonymkode: 436b9...93a

Microfiber kan du fint koke både i maskinen og i kjele.

Anonymkode: fca5d...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Microfiber kan du fint koke både i maskinen og i kjele.

Anonymkode: fca5d...9da

Jeg har enjo kluter og fått streng beskjed om å aldri vaske høyere en 60!

Anonymkode: 2a966...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Simbyxor skrev:

Det spørs litt.. Hva har du hatt på kjøkkenet, som du har vasket? Er det et mutert, komplisert og ukjent virus som ikke ser ut til å dø selv ved høye temperaturer? 

Neida. Er heller aldri syk, men jeg bruker å vaske håndduker og kluter på 95 grader. Og er forsiktig når jeg håndterer f.eks. kylling eller svinekjøtt, det er også noe jeg sjelden spiser. Bruker som regel torky og eddik hvis det blir søl, skyller alltid av i varmt vann om kniver eller annet har vært i kontakt i varmt vann. Bruker jevnt over eddik til å legge kluter i bløt, men har aldri oppstått sur lukt av klutene. Er jeg usikker bruker jeg å legge de i klor, men det er unntaket. Da kaster jeg de heller.

Men nå har jeg hørt fra to hold at 60 grader er nok. At det dreper bakteriene f.eks. på håndduken man tørker hendene med f.eks. på wc. Å vaske på 60 grader vil jo spare miljøet, man bruker mindre strøm. Men, samtidig dukker det jo stadig opp nye bakterier /virus.

Ts

Anonymkode: 4deb4...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vasker alltid på 60 grader. Eneste unntak var den uken jeg hadde en ganske hissig øyebetennelse - da gikk kluter og håndklær på 90. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca annenhver gang 90 og 60, men jeg har et program på vaskemaskinen som kjører på 60 grader men gjør like rent som på 90 iflg produsenten, så det er det jeg bruker på 60 grader. 

Anonymkode: c9aa4...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Er heller aldri syk, men jeg bruker å vaske håndduker og kluter på 95 grader. Og er forsiktig når jeg håndterer f.eks. kylling eller svinekjøtt, det er også noe jeg sjelden spiser. Bruker som regel torky og eddik hvis det blir søl, skyller alltid av i varmt vann om kniver eller annet har vært i kontakt i varmt vann. Bruker jevnt over eddik til å legge kluter i bløt, men har aldri oppstått sur lukt av klutene. Er jeg usikker bruker jeg å legge de i klor, men det er unntaket. Da kaster jeg de heller.

Men nå har jeg hørt fra to hold at 60 grader er nok. At det dreper bakteriene f.eks. på håndduken man tørker hendene med f.eks. på wc. Å vaske på 60 grader vil jo spare miljøet, man bruker mindre strøm. Men, samtidig dukker det jo stadig opp nye bakterier /virus.

Ts

Anonymkode: 4deb4...20c

60 grader holder i massevis, til vanlig. Det er jo også såpe i vaskemaskinen, som hindrer bakterievekst. Men jeg ville kjørt klutene på 95 grader innimellom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...