Gå til innhold

MÅ man gifte seg innen ett år etter forlovelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i en litt merkelig situasjon. 

For noen mnd siden fridde kjæresten min til meg. Vi har bodd sammen ett år (vært sammen 4 år), men han er noe eldre enn meg. Han er 26 med fast jobb, hus og stabil inntekt. Jeg er 22 år og student. Kjæresten har en tendens til å glemme min alder når vi snakker om fremtiden, og han har vært inne på barn og alt mulig, men jeg føler meg alt for ung og absolutt ikke klar. Jeg må hvertfall bli ferdig med studiene mine (2 år til). 

Så, han fridde til meg ja, spurte om vi skulle gifte oss. Jeg svarte at jeg ønsket veldig gjerne og gifte meg med han, men jeg ville vente noen år. Svaret var i bunn og grunn ''ja, om en par-tre år''. Jeg fikk ring på fingeren og følte meg litt overlumpet, men det var jo koselig det og jeg tenkte at vi kan jo bare være sånn noen år :) Så har han fortalt hele sin krets og deler av min at vi er forlovet. Min familie spesielt spør titt og ofte om når det blir bryllup, og at man må gifte seg innen et år etter man er forlovet. Er det virkelig slik? Bryter vi alle tradisjoner og skikker ved å vente lenger? Jeg blånekter å gifte meg med noen før om noen år når jeg er ferdig utdannet og mer voksen. Det er ikke det at jeg ikke elsker han, og jeg tror oppriktig at det vil alltid være oss - men å gifte seg er en avtale og noe man forhåpentligvis bare gjør en gang i livet, jeg har drømt om det lenge og vil ha en stor fin fest med mannen jeg elsker, og jeg har ikke tenkt å gjøre det som fattig 22-åring.... 

Er jeg helt på viddene? kjæresten min maser ikke om giftemål altså, det er alle andre som forteller oss at nå må vi gifte oss innen ett år :P Eneste som jeg føler forstår meg er min mor.... Hun er den eneste som støtter meg i familiediskusjonene, hun også syns jeg er for ung. Akkurat som jeg syns..