Gå til innhold

MÅ man gifte seg innen ett år etter forlovelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i en litt merkelig situasjon. 

For noen mnd siden fridde kjæresten min til meg. Vi har bodd sammen ett år (vært sammen 4 år), men han er noe eldre enn meg. Han er 26 med fast jobb, hus og stabil inntekt. Jeg er 22 år og student. Kjæresten har en tendens til å glemme min alder når vi snakker om fremtiden, og han har vært inne på barn og alt mulig, men jeg føler meg alt for ung og absolutt ikke klar. Jeg må hvertfall bli ferdig med studiene mine (2 år til). 

Så, han fridde til meg ja, spurte om vi skulle gifte oss. Jeg svarte at jeg ønsket veldig gjerne og gifte meg med han, men jeg ville vente noen år. Svaret var i bunn og grunn ''ja, om en par-tre år''. Jeg fikk ring på fingeren og følte meg litt overlumpet, men det var jo koselig det og jeg tenkte at vi kan jo bare være sånn noen år :) Så har han fortalt hele sin krets og deler av min at vi er forlovet. Min familie spesielt spør titt og ofte om når det blir bryllup, og at man må gifte seg innen et år etter man er forlovet. Er det virkelig slik? Bryter vi alle tradisjoner og skikker ved å vente lenger? Jeg blånekter å gifte meg med noen før om noen år når jeg er ferdig utdannet og mer voksen. Det er ikke det at jeg ikke elsker han, og jeg tror oppriktig at det vil alltid være oss - men å gifte seg er en avtale og noe man forhåpentligvis bare gjør en gang i livet, jeg har drømt om det lenge og vil ha en stor fin fest med mannen jeg elsker, og jeg har ikke tenkt å gjøre det som fattig 22-åring.... 

Er jeg helt på viddene? kjæresten min maser ikke om giftemål altså, det er alle andre som forteller oss at nå må vi gifte oss innen ett år :P Eneste som jeg føler forstår meg er min mor.... Hun er den eneste som støtter meg i familiediskusjonene, hun også syns jeg er for ung. Akkurat som jeg syns..

Og for at ingen skal føle seg truffet vil jeg pressisere at det er kombinasjonen med min (manglende) modenhet, tilværelsen som student og unge alder som gjør at jeg ikke vil ennå... Har ingenting i mot studenter som gifter seg, unge som gifter seg osv..Det er kombinasjonen som ikke er rett for meg.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ingen lov som sier at man må gifte seg innen et år. Men det har vært en tradisjon.

Jeg synes det virker fornuftig slik du tenker.  Siden dere likevel er samboere har det ikke så stor praktisk betydning.

Dessuten får dere jo god tid til å planlegge hvordan bryllupet kan bli.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gifte seg ett år etter frieriet er veldig amerikans. 
Dere må gjøre det som passer dere best, vær åpen og ærlig med de rundt dere å si i fra at dere vil vente til du er ferdig med studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt legitimt å vente til du er ferdig med studier og ute i jobb, du kan begrunne det økonomisk også og si at det er dyrt å gifte seg, vi må vente til vi har bedre råd :)

Du kan også si f.eks "Det blir sannsynligvis i 2020 når jeg er ferdig utdannet og har jobbet et par år". Familien gleder seg nok bare på deres vegne og lurer på når de kan forvente seg bryllup, så hvis du sier noe slik bør de være litt mer fornøyde. Det er ganske vanlig å vente noen år fra forlovelse til bryllup :) 

Anonymkode: e5258...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forlova i 6 år, jeg. Ville egentlig ikke gifte meg, men så skjønte jeg at det var og er det rette å gjøre, så nå er jeg gift og glad for det :)

Anonymkode: 34108...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig å vente noen år med bryllupet. 

Anonymkode: d8160...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er voksne (midt i trettiåra) og i full jobb, vært forlova siden mai. Kommer ikke til å bli bryllup før 2019 tidligst, må spare penger og planlegge litt, selv om vi ikke skal ha noe overdådige greier. Vært sammen i sju år.

Anonymkode: 50335...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er i en litt merkelig situasjon. 

For noen mnd siden fridde kjæresten min til meg. Vi har bodd sammen ett år (vært sammen 4 år), men han er noe eldre enn meg. Han er 26 med fast jobb, hus og stabil inntekt. Jeg er 22 år og student. Kjæresten har en tendens til å glemme min alder når vi snakker om fremtiden, og han har vært inne på barn og alt mulig, men jeg føler meg alt for ung og absolutt ikke klar. Jeg må hvertfall bli ferdig med studiene mine (2 år til). 

Så, han fridde til meg ja, spurte om vi skulle gifte oss. Jeg svarte at jeg ønsket veldig gjerne og gifte meg med han, men jeg ville vente noen år. Svaret var i bunn og grunn ''ja, om en par-tre år''. Jeg fikk ring på fingeren og følte meg litt overlumpet, men det var jo koselig det og jeg tenkte at vi kan jo bare være sånn noen år :) Så har han fortalt hele sin krets og deler av min at vi er forlovet. Min familie spesielt spør titt og ofte om når det blir bryllup, og at man må gifte seg innen et år etter man er forlovet. Er det virkelig slik? Bryter vi alle tradisjoner og skikker ved å vente lenger? Jeg blånekter å gifte meg med noen før om noen år når jeg er ferdig utdannet og mer voksen. Det er ikke det at jeg ikke elsker han, og jeg tror oppriktig at det vil alltid være oss - men å gifte seg er en avtale og noe man forhåpentligvis bare gjør en gang i livet, jeg har drømt om det lenge og vil ha en stor fin fest med mannen jeg elsker, og jeg har ikke tenkt å gjøre det som fattig 22-åring.... 

Er jeg helt på viddene? kjæresten min maser ikke om giftemål altså, det er alle andre som forteller oss at nå må vi gifte oss innen ett år :P Eneste som jeg føler forstår meg er min mor.... Hun er den eneste som støtter meg i familiediskusjonene, hun også syns jeg er for ung. Akkurat som jeg syns..

Og for at ingen skal føle seg truffet vil jeg pressisere at det er kombinasjonen med min (manglende) modenhet, tilværelsen som student og unge alder som gjør at jeg ikke vil ennå... Har ingenting i mot studenter som gifter seg, unge som gifter seg osv..Det er kombinasjonen som ikke er rett for meg.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Noen er forlovet hele livet uten å gifte seg, andre forlover seg før de planlegger bryllup noen måneder senere. Dette bestemmer du/dere helt selv. Forlovelse er bare at dere er "forpliktet" overfor hverandre.

Stå på ditt, gjør utdannelsen din ferdig og så kan dere gifte dere når du er klar. Ellers kan det lett ende med at du angrer. 

Anonymkode: d2730...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil, det gjør alle andre :) Selv kommer jeg til å følge tradisjonen å gifte seg innen 1 år om jeg blir forlovet. Dette pga livssituasjonen passer seg slik og derfor ingenting naturlig som "hindrer" :laugh: Synes du høres fornuftig og reflektert ut, så gjør det som føler rett for deg og dere - og sist men ikke minst; gratulerer med forlovelsen :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er i en litt merkelig situasjon. 

For noen mnd siden fridde kjæresten min til meg. Vi har bodd sammen ett år (vært sammen 4 år), men han er noe eldre enn meg. Han er 26 med fast jobb, hus og stabil inntekt. Jeg er 22 år og student. Kjæresten har en tendens til å glemme min alder når vi snakker om fremtiden, og han har vært inne på barn og alt mulig, men jeg føler meg alt for ung og absolutt ikke klar. Jeg må hvertfall bli ferdig med studiene mine (2 år til). 

Så, han fridde til meg ja, spurte om vi skulle gifte oss. Jeg svarte at jeg ønsket veldig gjerne og gifte meg med han, men jeg ville vente noen år. Svaret var i bunn og grunn ''ja, om en par-tre år''. Jeg fikk ring på fingeren og følte meg litt overlumpet, men det var jo koselig det og jeg tenkte at vi kan jo bare være sånn noen år :) Så har han fortalt hele sin krets og deler av min at vi er forlovet. Min familie spesielt spør titt og ofte om når det blir bryllup, og at man må gifte seg innen et år etter man er forlovet. Er det virkelig slik? Bryter vi alle tradisjoner og skikker ved å vente lenger? Jeg blånekter å gifte meg med noen før om noen år når jeg er ferdig utdannet og mer voksen. Det er ikke det at jeg ikke elsker han, og jeg tror oppriktig at det vil alltid være oss - men å gifte seg er en avtale og noe man forhåpentligvis bare gjør en gang i livet, jeg har drømt om det lenge og vil ha en stor fin fest med mannen jeg elsker, og jeg har ikke tenkt å gjøre det som fattig 22-åring.... 

Er jeg helt på viddene? kjæresten min maser ikke om giftemål altså, det er alle andre som forteller oss at nå må vi gifte oss innen ett år :P Eneste som jeg føler forstår meg er min mor.... Hun er den eneste som støtter meg i familiediskusjonene, hun også syns jeg er for ung. Akkurat som jeg syns..

Og for at ingen skal føle seg truffet vil jeg pressisere at det er kombinasjonen med min (manglende) modenhet, tilværelsen som student og unge alder som gjør at jeg ikke vil ennå... Har ingenting i mot studenter som gifter seg, unge som gifter seg osv..Det er kombinasjonen som ikke er rett for meg.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Det er ingen regel om at man må gifte seg innen ett år etter forlovelse. Dere velger helt selv når dere ønsker å gifte dere :) Hva dere velger å gjøre, er opp til dere. Ikke de rundt dere. Lukk ørene for dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, gladjenta93 skrev:

Gjør som du vil, det gjør alle andre :) Selv kommer jeg til å følge tradisjonen å gifte seg innen 1 år om jeg blir forlovet. Dette pga livssituasjonen passer seg slik og derfor ingenting naturlig som "hindrer" :laugh: Synes du høres fornuftig og reflektert ut, så gjør det som føler rett for deg og dere - og sist men ikke minst; gratulerer med forlovelsen :nordvesta:

Jeg kommer også til å følge tradisjonen med å gifte seg innen 1 år om jeg blir forlovet. Sier jeg ja til å gifte meg, så er jeg klar for å gifte meg og :) Men TS, dere velger helt selv :) Gratulerer forresten!! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 0.16, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er i en litt merkelig situasjon. 

For noen mnd siden fridde kjæresten min til meg. Vi har bodd sammen ett år (vært sammen 4 år), men han er noe eldre enn meg. Han er 26 med fast jobb, hus og stabil inntekt. Jeg er 22 år og student. Kjæresten har en tendens til å glemme min alder når vi snakker om fremtiden, og han har vært inne på barn og alt mulig, men jeg føler meg alt for ung og absolutt ikke klar. Jeg må hvertfall bli ferdig med studiene mine (2 år til). 

Så, han fridde til meg ja, spurte om vi skulle gifte oss. Jeg svarte at jeg ønsket veldig gjerne og gifte meg med han, men jeg ville vente noen år. Svaret var i bunn og grunn ''ja, om en par-tre år''. Jeg fikk ring på fingeren og følte meg litt overlumpet, men det var jo koselig det og jeg tenkte at vi kan jo bare være sånn noen år :) Så har han fortalt hele sin krets og deler av min at vi er forlovet. Min familie spesielt spør titt og ofte om når det blir bryllup, og at man må gifte seg innen et år etter man er forlovet. Er det virkelig slik? Bryter vi alle tradisjoner og skikker ved å vente lenger? Jeg blånekter å gifte meg med noen før om noen år når jeg er ferdig utdannet og mer voksen. Det er ikke det at jeg ikke elsker han, og jeg tror oppriktig at det vil alltid være oss - men å gifte seg er en avtale og noe man forhåpentligvis bare gjør en gang i livet, jeg har drømt om det lenge og vil ha en stor fin fest med mannen jeg elsker, og jeg har ikke tenkt å gjøre det som fattig 22-åring.... 

Er jeg helt på viddene? kjæresten min maser ikke om giftemål altså, det er alle andre som forteller oss at nå må vi gifte oss innen ett år :P Eneste som jeg føler forstår meg er min mor.... Hun er den eneste som støtter meg i familiediskusjonene, hun også syns jeg er for ung. Akkurat som jeg syns..

Og for at ingen skal føle seg truffet vil jeg pressisere at det er kombinasjonen med min (manglende) modenhet, tilværelsen som student og unge alder som gjør at jeg ikke vil ennå... Har ingenting i mot studenter som gifter seg, unge som gifter seg osv..Det er kombinasjonen som ikke er rett for meg.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Vi ble forlovet høsten 2016 og vi gifter oss neste år juli, 2018 så har ingen regel der du må gifte deg innen et år ;) jeg er 20 nå og min mann 26, vi gifter oss når vi er 21 og 27 så alder har ingenting å si ;) Men du må selvfølgelig føle deg klar selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brydde meg ikke noe særlig om denne "regelen" om å gifte seg innen 1 år. Men så viste det seg at mannen syntes dette var veldig viktig! Så jeg tromma sammen stort bryllup med 100 gjester og hele pakka, vi giftet oss 8 mnd etter frieriet :)

Men i din situasjon Ts så er jeg enig i at dere bør vente noen år. Bli ferdig med studier og voks opp litt først. 

Anonymkode: 8be9a...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man MÅ ingenting.. :) 

 

Synes du er fornuftig jeg. Du er 22 år og dere har god tid. Gjør det når dere er klare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, noen er forlovet i både 5 og 8 år

Anonymkode: 8aec8...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar alle sammen :) Godt å se at dette ikke er noe som er forventet av samfunnet liksom :P 

Min familie er veldig glad i forloveden min - og de gleder seg veldig til både bryllup og barn og hele pakka! Men jeg føler meg veldig ung som sagt.. Alt i sin tid tenker jeg! Jeg har en avtale med meg selv om at det store, hvite bryllupet med mange gjester, brudekjole og fancy kake bare skjer en gang. Det kan jo hende det blir slutt og jeg vil gifte meg igjen, men det bryllupet jeg ønsker meg tenker jeg at blir med den ene gangen. Jeg vil ha god råd, fri (ikke eksamensperiode og sommerjobb) og virkelig gjøre det slik jeg ønsker. 

På 6.8.2017 den 10.24, Byjenta! skrev:

Vi ble forlovet høsten 2016 og vi gifter oss neste år juli, 2018 så har ingen regel der du må gifte deg innen et år ;) jeg er 20 nå og min mann 26, vi gifter oss når vi er 21 og 27 så alder har ingenting å si ;) Men du må selvfølgelig føle deg klar selv ;)

Nei, alder har ingen betydning! Det skrev jeg i Hi også. jeg har flere venninner som har giftet seg - både eldre og yngre enn meg - men for meg føles det ikke rett. Jeg er fortsatt i den ''studere og leve på øl og macDonalds''-delen av livet :fnise: Ønsker å være voksnere, modnere og mer etablert når vi gifter oss.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Safmunnet bryr seg vel strengt tatt ikke om dere er kjærester, samboere eller gift. Det går for det samme :D

Anonymkode: 263ef...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...