Gå til innhold

Ga 1 krone i tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, Huderra skrev:

Jobbet som servitør i 10 år.. tipsen jeg får ser jeg som betaling for alle de ufyselige gjestene man må håndtere i løpet av en 12 timers arbeidsdag uten pause med puls i cardisonen gjennom hele vakta. Matpause? Nei det har man ikke tid til for gjestene kommer først!  Nei Takk! Den krona kan du beholde selv! 

Jeg jobber som butikkmedarbeider. Har alle de samme utfordringene som du beskriver over her. Får jeg tips, nei. Du hadde nok ikke vært spesielt interessert i å tipse kassamedarbeideren du heller, så hvorfor skal servitørene få tips?

Anonymkode: 8b8c5...305

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga ofte en krone i tips den gangen halvliteren kosta 19 kroner på uteserveringene. Så lenge servitørene ikke fikk den som tiøringer, virket de fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg synes det er upassende for en servitør å fortelle en gjest at det er uvanlig å ikke gi tips. Det er opp til gjesten om vedkommende ønsker å gi tips eller ikke.

Endret av gjestvest
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de tipsglass så gir jeg om jeg har småpenger. Har de ikke tipsglass så ser jeg på det som et tegn på at de ikke ser på det som nødvendig.

Anonymkode: 5b70f...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 12.58, Miah skrev:

En skal jo ikke gi tips her - det er "inkludert" i lønnen som de ansatte får... på akkurat samme måte som det er "inkludert" i lønnen til de som jobber i matbutikker eller i Posten.

Jeg tror ikke du vet hvor lite enkelte spisesteder og barer betaler sine ansatte. Har jobbet i bransjen i mange år på forskjellige steder, så vet at det er utrolig mye skittent da de fleste stedene ikke følger tariff. Og de fleste matbutikker betaler gjerne bedre per time (ingen grunn til at noen hogger etter meg nå, jeg vet enkelte butikker kan være dårlig betalt). 

Nå har jeg aldri konfrontert en gjest med en krone, da har jeg alltid heller satt pris på den kronen. Har aldri latt sånn irritere meg, la folk gi det de selv vil gi, men det å droppe å tipse for man tror de ansatte får masse lønn er tull :) tips heller for man vil gi noe ekstra ved god mat eller service! Jeg tipser alltid selv når jeg er på restaurant (om jeg er fornøyd da selvsagt med service) eller om jeg får en god drink i baren 😊

Endret av Jentepå25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som butikkmedarbeider. Har alle de samme utfordringene som du beskriver over her. Får jeg tips, nei. Du hadde nok ikke vært spesielt interessert i å tipse kassamedarbeideren du heller, så hvorfor skal servitørene få tips?

Anonymkode: 8b8c5...305

Og jeg har jobbet både i flere typer butikker samt i restaurant og bar da jeg var yngre og jeg kan garantere deg at du på ingen måte har et så høyt arbeidspress i en butikk som en servitør/bartender på en populær restaurant/utested. 

Anonymkode: 5abc2...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Jentepå25 said:

Jeg tror ikke du vet hvor lite enkelte spisesteder og barer betaler sine ansatte. Har jobbet i bransjen i mange år på forskjellige steder, så vet at det er utrolig mye skittent da de fleste stedene ikke følger tariff. Og de fleste matbutikker betaler gjerne bedre per time (ingen grunn til at noen hogger etter meg nå, jeg vet enkelte butikker kan være dårlig betalt). 

Nå har jeg aldri konfrontert en gjest med en krone, da har jeg alltid heller satt pris på den kronen. Har aldri latt sånn irritere meg, la folk gi det de selv vil gi, men det å droppe å tipse for man tror de ansatte får masse lønn er tull :) tips heller for man vil gi noe ekstra ved god mat eller service! Jeg tipser alltid selv når jeg er på restaurant (om jeg er fornøyd da selvsagt med service) eller om jeg får en god drink i baren 😊

Det er ikke mitt ansvar, da skaffer du deg en annen jobb.

Anonymkode: e236e...078

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Jentepå25 said:

Jeg tror ikke du vet hvor lite enkelte spisesteder og barer betaler sine ansatte. Har jobbet i bransjen i mange år på forskjellige steder, så vet at det er utrolig mye skittent da de fleste stedene ikke følger tariff. Og de fleste matbutikker betaler gjerne bedre per time (ingen grunn til at noen hogger etter meg nå, jeg vet enkelte butikker kan være dårlig betalt). 

Nå har jeg aldri konfrontert en gjest med en krone, da har jeg alltid heller satt pris på den kronen. Har aldri latt sånn irritere meg, la folk gi det de selv vil gi, men det å droppe å tipse for man tror de ansatte får masse lønn er tull :) tips heller for man vil gi noe ekstra ved god mat eller service! Jeg tipser alltid selv når jeg er på restaurant (om jeg er fornøyd da selvsagt med service) eller om jeg får en god drink i baren 😊

Og itllegg det du nevner her gjelder også butikker å.

Jeg jobbet på 7/11 for  ca 5 år siden og sluttet pga dårlig lønn, der var det ikke tariff-lønna var på en lussen 83 kr timen.

Anonymkode: e236e...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som butikkmedarbeider. Har alle de samme utfordringene som du beskriver over her. Får jeg tips, nei. Du hadde nok ikke vært spesielt interessert i å tipse kassamedarbeideren du heller, så hvorfor skal servitørene få tips?

Anonymkode: 8b8c5...305

Så du mener å arbeide i butikk er det samme som å arbeide som servitør? Jeg har også arbeidet i butikk i 4 år. Langt i fra det samme. I butikk har du kontakt med kunden i kanskje 1-3 minutter. Som servitør er du i kontakt med gjest fra 1-3 timer. Der du besøker bordet opptil 10 ganger å prater å gir av deg selv. Til hyggelige gjester ender det ofte opp med at jeg forteller om familien min og spør om deres. Gjør du det på butikken? 30% av våre gjester er berusede.. Gjør ikke ting noe bedre det heller. 

Som servitør gir man mye av seg selv. MYE. Stort sett er det hyggelige gjester- som også vet at det er normalt å tipse hvis man er fornøyd med service. 10% er normalen over hele verden. Går du 35000 skritt i løpet av en arbeidsdag? Tror ikke det. Matpause får du sikkert også. Ferier har du vel krav på? Sannheten er at de fleste servitørjobber er underbetalt, ugunstige og ulovlige arbeidstider. For ikke å snakke om ergonomi.. dette eksisterer ikke i yrket vårt. Overtidsbetaling får man kun om man er ansatt ved hotell. Ja du skjønner. Stort sett er jeg fornøyd som servitør, men tipsen er også god for selvfølelsen... den gir deg et boost og en påminnelse at det er verdt strevet. Du har gjort noen fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jentepå25 skrev:

Jeg tror ikke du vet hvor lite enkelte spisesteder og barer betaler sine ansatte. Har jobbet i bransjen i mange år på forskjellige steder, så vet at det er utrolig mye skittent da de fleste stedene ikke følger tariff. Og de fleste matbutikker betaler gjerne bedre per time (ingen grunn til at noen hogger etter meg nå, jeg vet enkelte butikker kan være dårlig betalt). 

Nå har jeg aldri konfrontert en gjest med en krone, da har jeg alltid heller satt pris på den kronen. Har aldri latt sånn irritere meg, la folk gi det de selv vil gi, men det å droppe å tipse for man tror de ansatte får masse lønn er tull :) tips heller for man vil gi noe ekstra ved god mat eller service! Jeg tipser alltid selv når jeg er på restaurant (om jeg er fornøyd da selvsagt med service) eller om jeg får en god drink i baren 😊

Hurra! Endelig et fornuftig innlegg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og itllegg det du nevner her gjelder også butikker å.

Jeg jobbet på 7/11 for  ca 5 år siden og sluttet pga dårlig lønn, der var det ikke tariff-lønna var på en lussen 83 kr timen.

Anonymkode: e236e...078

Du har tydeligvis ikke lest svaret mitt skikkelig da jeg spesifiserte at jeg vet enkelte butikker også betaler gjerne dårlig. De som har jobbet i serveringsbransjen vet godt hva jeg snakker om :) og ja, jeg har faktisk jobbet i butikk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har jobbet både i flere typer butikker samt i restaurant og bar da jeg var yngre og jeg kan garantere deg at du på ingen måte har et så høyt arbeidspress i en butikk som en servitør/bartender på en populær restaurant/utested. 

Anonymkode: 5abc2...4f5

Men gir du tips til sykepleierne på legevakta? Til de ansatte i barnehagen? Trafikkpolitiet? Barna dine sine lærere?Ambulansesjåfører?

Hvis du tror servitører og bartendere er i en særposisjon som de eneste med stressende arbeidsdager er du rimelig naiv.

Anonymkode: 54ff7...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mitt ansvar, da skaffer du deg en annen jobb.

Anonymkode: e236e...078

Saklig du anonym... her diskuterer vi bare. Ingen som trenger å bytte yrke pga en diskusjon på kvinneguiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har jobbet både i flere typer butikker samt i restaurant og bar da jeg var yngre og jeg kan garantere deg at du på ingen måte har et så høyt arbeidspress i en butikk som en servitør/bartender på en populær restaurant/utested. 

Anonymkode: 5abc2...4f5

 

29 minutter siden, gjestvest skrev:

Jeg synes det er upassende for en servitør å fortelle en gjest at det er uvanlig å ikke gi tips. Det er opp til gjesten om vedkommende ønsker å gi tips eller ikke.

Det er jeg helt enig i. Er du fornøyd tipser du 10%. Om ikke lar du være :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Jentepå25 said:

Du har tydeligvis ikke lest svaret mitt skikkelig da jeg spesifiserte at jeg vet enkelte butikker også betaler gjerne dårlig. De som har jobbet i serveringsbransjen vet godt hva jeg snakker om :) og ja, jeg har faktisk jobbet i butikk også.

Jeg har også jobbet på Europris hvor sjefen forlangte at man skulle løpe for å sette ut varene, det var så mye varer at det måtte man gjøre hver dag løpet av uken, lønna var dårlig, ikke tariff og brytt på loven forhold til pauser.

Anonymkode: e236e...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Huderra skrev:

Så du mener å arbeide i butikk er det samme som å arbeide som servitør? Jeg har også arbeidet i butikk i 4 år. Langt i fra det samme. I butikk har du kontakt med kunden i kanskje 1-3 minutter. Som servitør er du i kontakt med gjest fra 1-3 timer. Der du besøker bordet opptil 10 ganger å prater å gir av deg selv. Til hyggelige gjester ender det ofte opp med at jeg forteller om familien min og spør om deres. Gjør du det på butikken? 30% av våre gjester er berusede.. Gjør ikke ting noe bedre det heller. 

Som servitør gir man mye av seg selv. MYE. Stort sett er det hyggelige gjester- som også vet at det er normalt å tipse hvis man er fornøyd med service. 10% er normalen over hele verden. Går du 35000 skritt i løpet av en arbeidsdag? Tror ikke det. Matpause får du sikkert også. Ferier har du vel krav på? Sannheten er at de fleste servitørjobber er underbetalt, ugunstige og ulovlige arbeidstider. For ikke å snakke om ergonomi.. dette eksisterer ikke i yrket vårt. Overtidsbetaling får man kun om man er ansatt ved hotell. Ja du skjønner. Stort sett er jeg fornøyd som servitør, men tipsen er også god for selvfølelsen... den gir deg et boost og en påminnelse at det er verdt strevet. Du har gjort noen fornøyd. 

Du har høye tanker om din egen innsats og et naivt syn på yrkeslivet utenfor din egen lille boble.

Anonymkode: 54ff7...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som butikkmedarbeider. Har alle de samme utfordringene som du beskriver over her. Får jeg tips, nei. Du hadde nok ikke vært spesielt interessert i å tipse kassamedarbeideren du heller, så hvorfor skal servitørene få tips?

Anonymkode: 8b8c5...305

Jeg har tipset kassearbeider i butikk mange ganger. Hvis jeg får hjelp å pakke poser eller bære ut. Det lille ekstra vet du. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har høye tanker om din egen innsats og et naivt syn på yrkeslivet utenfor din egen lille boble.

Anonymkode: 54ff7...27f

Hvilken boble er det da? Servitørbobla eller butikkbobla? Jeg har hatt flere yrker også. Serviceyrker kan jeg uttale meg om for det kan jeg. Du får gjerne komme å jobbe noen vakter med meg om du ønsker. Hospitere som servitør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...