Gå til innhold

Å gå mer i kirken - hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er oppdratt ateist, men har på egenhånd funnet tro, så smått.

Kirken og store deler av troen gir meg ekstremt mye styrke og tro, og nå ønsker jeg å gå mer i kirken. Kall meg dum, men jeg syns det er vanskelig å orientere meg 😂

Jeg vet ikke hvor jeg skal kontakte eller få tak i kirkene i mitt område for å vite når det er gudstjenester, når man komme inn for å skrifte osv.

 

Veldig takknemlig om noen vil svare! 🌸🌸

Anonymkode: e068e...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den lutherske kirken er det faste gudstjenester på søndag kl 11. Det er som regel hverdagsmesse på onsdager, men tidspunkt kan variere. Henger sikkert info på oppslagstavlen.

Du skriver at du vil skrifte, og det tilhører katolske kirken. Der kjenner jeg ikke til tidspunkt for messer. 

Anonymkode: 50ba7...f67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har funnet troen :strix:

Hvilket kirkesamfunn tilhører du eller ønsker å tilhøre? Lokale menigheter, kirker og samfunn finner du lett på google. Mange har en eller annen form for kalender du kan se på for tidspunkt for ulike gudstjenester mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er møter og gudstjenester står ofte i lokalavisa. I tillegg har jo mange menigheter nettsider. 

Hvis det er den norske kirke du har i tankene har de fleste kirkene samling kl 11 på søndager. 

Vil anbefale deg å besøke flere menigheter, de kan være ganske så ulike. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også finne tidspunkter i avisene. Du kan jo også bare prøve deg litt fram i kirkene i ditt område, gå på gudstjenester søndag kl 11 og få med deg det som skjer. Som stan skriver så kan menigheter være ulike selv om grunnprinsippene er de samme. Hvis du får et menighetsblad i posten kan du lese endel i det menighetsbladet om hva som har skjedd og hva som skal skje i menigheten/kirkesognet du tilhører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle!!

 

Det har nettopp sunket litt sakte, men sikkert inn, så hvilken tro er enda litt uklart. Hahah det føles litt tullete.

Jeg er usikker på hvilken trosretning som føles "rett" for meg, da jeg ikke tror på alle deler av beretningen og alt som står i Bibelen.

Det finnes kanskje steder eller grupper man besøke for å finne ut hvor man hører hjemme?

Anonymkode: e068e...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne gått mer i kirken. Og vet flere som ønsker det. Her vi bor,går det ikke buss på søndager

Anonymkode: 83148...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle!!

 

Det har nettopp sunket litt sakte, men sikkert inn, så hvilken tro er enda litt uklart. Hahah det føles litt tullete.

Jeg er usikker på hvilken trosretning som føles "rett" for meg, da jeg ikke tror på alle deler av beretningen og alt som står i Bibelen.

Det finnes kanskje steder eller grupper man besøke for å finne ut hvor man hører hjemme?

Anonymkode: e068e...365

Du kan jo spørre her så kan kanskje noen komme med råd om hva som kanskje kan være lurt å se nærmere på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne gått mer i kirken. Og vet flere som ønsker det. Her vi bor,går det ikke buss på søndager

Anonymkode: 83148...3eb

Har du prøvd å ta kontakt med menigheten? Skal ikke se bort fra at det er noen som kjører samme veien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men er du "ung voksen" , så har flere menigheter gudstjenester/møter som muligens vil virke mindre "skummelt" for denne gruppen. Du vil finne info på kirkens nettside. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange frimenigheter også, vet du. De har forskjellig typer samlinger, både dag og kveldstid, barnemøter, ungdomsmøter, regulære gudstjenester på søndag formiddag osv. Du får sjekke menigheter på google, så popper det opp en hel mengde.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør hold deg unns Jehovas, Smiths venner, Livets ord og lignende. Å være medlem i menigheter innebærer at du blir fulgt med på kritisk. Ting du gjør og sier vil bli tatt opp i rådet og de vil utnevne en "rådgiver" til deg. Får du kjæreste og vurderer å gifte deg vil du ikke få liv til å bo sammen tiden før bryllupet etc. 

Helt ærlig blir jeg skremt av at du flørter med tanken på å innlate deg med noen menigheter da det er et helvete å bli fri fra folk og indoktrinering når du får nok av alles innblanding i ditt eget liv. 

I tillegg forventes det at du bidrar økonomisk med minst 10% av all intekt til menigheten. 

Jeg kommer fra en kristelig familie med familiemedlemmer som har vært innom mye av dette. Og de alle sliter. Det har vært misbruk av alkohol og incest. Innad i menighetene. Familien og barna deres sliter og noen har ikke lenger kontakt med hverandre fordi foreldrene i sin nyfrelsthet fokuserte kun på egne behov og ikke barnas trygghet og utdanning. 

Så vær forsiktig. Ikke sluk alt blindt.

Anonymkode: 0b6ec...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du enn gjør hold deg unns Jehovas, Smiths venner, Livets ord og lignende. Å være medlem i menigheter innebærer at du blir fulgt med på kritisk. Ting du gjør og sier vil bli tatt opp i rådet og de vil utnevne en "rådgiver" til deg. Får du kjæreste og vurderer å gifte deg vil du ikke få liv til å bo sammen tiden før bryllupet etc. 

 

I tillegg forventes det at du bidrar økonomisk med minst 10% av all intekt til menigheten. 

 

Anonymkode: 0b6ec...354

Til TS: Regner med at AB over meg nå mener at det skjer med Jehovas, Smiths, Livets ord og lignende. Ting du sier vil bli tatt opp i rådet og du vil få en rådgiver, det er sånn det er i en av sektene (de alternative).

Velger du den evangelisk-lutherske kirke derimot, er holdningene annerledes. Der er det mer som stan og jeg beskriver det i innlegg #4 og #5

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Millimani skrev:

Til TS: Regner med at AB over meg nå mener at det skjer med Jehovas, Smiths, Livets ord og lignende. Ting du sier vil bli tatt opp i rådet og du vil få en rådgiver, det er sånn det er i en av sektene (de alternative).

Velger du den evangelisk-lutherske kirke derimot, er holdningene annerledes. Der er det mer som stan og jeg beskriver det i innlegg #4 og #5

I de menighetene jeg har mest erfaring fra, Det norske misjonsforbund og Indremisjonen, delvis også Pinsemenigheten, var det ingen slike krav. Frelsesarméen glemte jeg. Der var jeg med som frivillig hjelper på lavterskelsammenkomstene deres hver torsdag kveld.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arabella skrev:

I de menighetene jeg har mest erfaring fra, Det norske misjonsforbund og Indremisjonen, delvis også Pinsemenigheten, var det ingen slike krav. Frelsesarméen glemte jeg. Der var jeg med som frivillig hjelper på lavterskelsammenkomstene deres hver torsdag kveld.

Selv de du nevner her er i grenseland, det foregår mye der som de gjør alt for å skjule. Ja, familien har slike også ombord.

Slike religiøse grupper er virkelig ingen løsning å melde seg inn i. 

Anonymkode: 0b6ec...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut og lytt på søndager i 10-tida. Hører du kirkeklokker, gå etter lyden, så kommer du til den kirken Gud leder deg til.

 

Kling no, klokka! Ring og lokka,
ring og lokka frå tusund tårn!
Tona um frelsa! Kalla og helsa,
kalla og helsa med fred Guds born!
Kling no, klokka! Ring og lokka,
ring og lokka frå tusund tårn!

 

Med mindre du bor i visse deler av Bergens stift, da må naturen være terapeuten din, ifølge Welhaven:

Kjender du de svale,
mørke, kirkestille Dale
uden Arner, uden Sti og Navn?
Ved de sorte Elve
Taarebirke skjælve;
de har nævnt mig alle mine Savn.

 

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du nevner skriftemål - er det katolsk kirke du vil gå til da? Tenker hva med å delta på et troskurs? Der kan man få en liten innføring i troen - dette er  for alle og ikke med tanke på at man skal melde seg inn/konvertere. Når det gjelder messer så har katolske kirker i de store byene ofte flere messer hver søndag og det er messer på hverdager. Dersom du søker f.eks Oslo katolsk så får du opp de menighetene som er i Oslo og tilsvarende om du søker på andre byer.  

De fleste menigehene har Unge voksne grupper. Lykke til. 

Anonymkode: 612d7...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer :)
Jeg fant også troen i voksen alder, og startet å gå i kirken alene. Jeg oppsøkte min lokale kirke og spurte på kirkekontoret om de hadde bibelgruppe :) Gjør det du også!

Ellers er det oversikt over både kirker og gudstjenester på kirken.no , og der står det som regel om det er nattverd de dagene det er nattverd. Om det ikke står på den kirken du vil gå i, så send en mail til din lokale kirke å spør om en oversikt over når de har nattverd.
Man kan skrifte i kristen kirke også, trenger ikke være katolsk, og alle kirker tilbyr samtaler og skrifteråd til de som ønsker.

Anonymkode: 48f4e...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

kirken.no har oversikt over gudstjenester i alle kirker. 

Det er heller ikke farlig å oppsøke din lokale kirke og be om en oversikt der. Du kan også spørre om de har bibelgruppe eller samlinger om du er interessert i å delta på sånt og faktisk lære litt om bibelen og bibelhistorien , for det lærer man ikke av å høre på prekener. 

Anonymkode: 80328...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...