Gå til innhold

Laseren som kan løse depresjonsgåten


Gjest JanHelge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, JanHelge skrev:

Spennende og fascinerende artikkel.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/laseren-som-kan-lose-depresjonsgaten-1.13586886

Hva tenker dere om dette?

Jeg leste det og det er jo utrolig spennende.Og at det faktisk testes på det i Oslo også!  Det blir nok mye mer omfattende enn kun depresjon. Vi må bare legge hodene våre i bløt for å finne en måte å teste dette på menneskehjerner. Sett igang tankevirksomheten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge
1 minutt siden, visp skrev:

Jeg leste det og det er jo utrolig spennende.Og at det faktisk testes på det i Oslo også!  Det blir nok mye mer omfattende enn kun depresjon. Vi må bare legge hodene våre i bløt for å finne en måte å teste dette på menneskehjerner. Sett igang tankevirksomheten:)

Spennende og fascinerende er det, definitivt, men også litt skremmende. Testing på mennesker kommer nok, det er jeg overbevist om, men kan ikke si at det føles helt etisk riktig (i alle fall klinger det umusikalsk i mine ører).

Si at man i fremtiden kan fjerne en depresjon bare ved å trykke på en bryter i fremtiden, ville ikke det være det samme som å fjerne en del av noens naturlige reaksjoner, altså å endre vedkommendes personlighet på en måte. Jeg vet ikke om jeg ville hatt slik behandling selv, dersom den var tilgjengelig, eller om jeg ville gått meg gjennom depresjonen og kjent på de følelsene den ga meg...

Ser jo alle mulighetene denne forskningen åpner opp for, og hva gjelder tyngre diagnoser så er det nok definitivt samfunsøkonomsk å kurere dem med et trykk dersom det blir mulig i fremtiden, lettere blir nok også tilværelsen til dem som er rammet.

Men ville det ikke være en kjedeligere verden, dersom alle skulle gått rundt mentalt friske...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo igang og forfatteren fokuserte på depresjon, men kurering av depresjon var jo egentlig bare et lite eksempel fra Tonegawa (og veldig optimistisk). Jeg tror ingen som har opplevd en tung depresjon anser det som en naturlig del av personligheten, heller noe som hindrer ens virkelige selv å eksistere (og ikke alltid man går gjennom en depresjon; man forblir der).

Det blir ikke en kjedeligere verden for de som får lov til å være mentalt friske.

Det spennende med dette er jo alt de kan lære om hvordan vi er skrudd sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge
1 time siden, visp skrev:

Men dette er jo igang og forfatteren fokuserte på depresjon, men kurering av depresjon var jo egentlig bare et lite eksempel fra Tonegawa (og veldig optimistisk). Jeg tror ingen som har opplevd en tung depresjon anser det som en naturlig del av personligheten, heller noe som hindrer ens virkelige selv å eksistere (og ikke alltid man går gjennom en depresjon; man forblir der).

Det blir ikke en kjedeligere verden for de som får lov til å være mentalt friske.

Det spennende med dette er jo alt de kan lære om hvordan vi er skrudd sammen.

Enig i at det er spennende å lære om hvordan vår hjerne fungerer og at de kan komme frem til kunnskap som kan påvirke dette, enda føles det jo litt surrealistisk at de i fremtiden kanskje skal kunne endre menneskers psyke og sinnsstemning bare med et trykk på en knapp, mulig de i fremtiden også bare kan slå av minner også da (?).

Men synes de skal være forsiktige med å tukle med hjernen slik, det er ikke sikkert det utelukkende bare vil ha positive gevinster, selv ville jeg aldri vært forsøksperson for en slik forskning i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 50-tallet drev entusiastiske forskere og leger med lobotomering. I prinsippet er dette det samme. Når de ikke skjønner bakgrunnen for depresjon, så er det ikke rart at de er entusiastiske med tanke på hvor virksom denne teknikken skal bli. For depresjon har lite med vonde opplevelser å gjøre, så hvordan kan depresjonen fjernes ved å fjerne eller endre vonde opplevelser? Nei, dette er dessverre en naiv forestilling fra veldig kompetente personer på sitt felt, men ikke på depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg melder meg firvillig som forsøkskanin om det blir mulig ;)

Anonymkode: 30ab8...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of nok en gang driver pressen dette helt ut av proporsjoner. Hva som kommer ut av dette, vil tiden vise. Det er ikke sikkert dette vil være mulig å gjennomføre i en menneskehjerne en gang, og teknologien er kun i sin spede startfase.

Jeg er drittlei av slike sensasjonsoppslag i pressen. Det er ikke rart folk mister tillit til forskningen når pressen gang på gang overdriver og blåser tidlige resultater ut av proporsjon.

Forskningen er interessant nok, men det kommer til å ta ekstremt lang tid innen vi har brukbare terapeutiske resultater. Hvis vi i det hele tatt får det. Jeg antar at dette i større grad vil være et forskningsverktøy i lang, lang tid fremover. Det vil si at vi får svært interessante data som vi kan bruke til å bygge kunnskap med, men som allmenheten bare indirekte vil merke noe til.

Anonymkode: e94aa...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt grusom traumatisk barndom, som jeg gjerne bare skulle hatt fjernet. Men hvordan blir det å leve, uten noe minner fra barndommen. Vite at det er jo en grunn til at det er fjernet. Så må man få alle venner, og familie, til og aldri nevne noe av det som har skjedd meg. Og hva skjer da med min personlighet. Og vil jeg fortsatt bære på traumene, og reaksjonene mine? For jeg tror jo ikke det er så enkelt, at man bare kan bli frisk. Noen konsekvenser får det.

Anonymkode: 7c7fe...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt grusom traumatisk barndom, som jeg gjerne bare skulle hatt fjernet. Men hvordan blir det å leve, uten noe minner fra barndommen. Vite at det er jo en grunn til at det er fjernet. Så må man få alle venner, og familie, til og aldri nevne noe av det som har skjedd meg. Og hva skjer da med min personlighet. Og vil jeg fortsatt bære på traumene, og reaksjonene mine? For jeg tror jo ikke det er så enkelt, at man bare kan bli frisk. Noen konsekvenser får det.

Anonymkode: 7c7fe...0e2

Ja, det er en interessant og riktig tanke som passer godt inn i denne tråden. For dét i seg selv kan gi traumer, og depresjoner. Se bare på de som ikke vet hvem deres biologiske foreldre er; flesteparten blir desperate og forsøker å finne ut "hvem de er" ved å finne ut hvor de egentlig kommer fra. 

Og dessuten er det mange forskere, og "vise folk", som har en teori om at minner og erfaringer ikke utelukkende blir lagret i hjernen, men i alle cellene i kroppen. Det er mange rare og merkelige historier om folk som har fått f.eks blodoverføring, eller organtransplantasjon, som har begynt å få de egenskapene som donorene hadde - egenskaper de aldri har hatt tidligere (f.eks en voldsom interesse for fotball - så viser det seg at nyredonoren var en fanatisk fotballfan, men du selv har alltid mislikt fotball).

Det er mye rart man ikke vet om, enda, men enda mer vi aldri kommer til å vite her på jorda. Man skal være forsiktige med å tulle med hjernen.. Og tro at man kan fikse alt, på en enkel måte. 

Man skal også huske at uten depresjon, finnes ikke glede. Man må oppleve lidelse for å sette pris på gleden.

Endret av Simbyxor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra noen forsker på alternative medisinske behandlinger. Noen gjennomgår enorme lidelser som følge av kronisk depresjon, og prøver ut medisin etter medisin, uten god nok effekt og med store bivirkninger. Disse får kroppen og livet helt ødelagt, faktisk fullstendig ødelagt, og samfunnet taper også stort på at de ikke fungerer.

Anonymkode: ae70e...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Simbyxor skrev:

Ja, det er en interessant og riktig tanke som passer godt inn i denne tråden. For dét i seg selv kan gi traumer, og depresjoner. Se bare på de som ikke vet hvem deres biologiske foreldre er; flesteparten blir desperate og forsøker å finne ut "hvem de er" ved å finne ut hvor de egentlig kommer fra. 

Og dessuten er det mange forskere, og "vise folk", som har en teori om at minner og erfaringer ikke utelukkende blir lagret i hjernen, men i alle cellene i kroppen. Det er mange rare og merkelige historier om folk som har fått f.eks blodoverføring, eller organtransplantasjon, som har begynt å få de egenskapene som donorene hadde - egenskaper de aldri har hatt tidligere (f.eks en voldsom interesse for fotball - så viser det seg at nyredonoren var en fanatisk fotballfan, men du selv har alltid mislikt fotball).

Det er mye rart man ikke vet om, enda, men enda mer vi aldri kommer til å vite her på jorda. Man skal være forsiktige med å tulle med hjernen.. Og tro at man kan fikse alt, på en enkel måte. 

Man skal også huske at uten depresjon, finnes ikke glede. Man må oppleve lidelse for å sette pris på gleden.

"Cell-memory" teoriene er det ingen stor konsensus eller oppslutning om. Ja, det er de som mener de har "arvet" egenskaper eller sågar preferanser fra donorene, men dette har ikke blitt bevist godt nok eller blitt reprodusert i den grad man kan utlede en god nok teori om det. 

Anonymkode: 83bb5...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...