Gå til innhold

Motivasjonstråden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går det folkens, blir det noe aktivitet? :) Det ble forresten en rolig langkjøring på 9km forrige lørdag i tillegg til resten av treningsuka. Er godt fornøyd med det!

Selv mangler jeg motivasjon denne uka. Begynte bra med 3x3 og styrke på overkroppen på mandag, og 20/10x10 og styrke på underkroppen i går. "Problemet" er bare det at akkurat nå så jobber jeg langt ute på landet der ingenkunnetruatnokonkunnebu og må av ulike grunner gå 3-3,5 km etter trening for å komme meg hjem og videre på jobb. Nå er det i tillegg dritkaldt og vind og snø. Har holdt på slik hver ukedag siden midten av januar, og akkurat nå kjente jeg at jeg er lei. Det kveler hele treningsgleden, for å si det mildt.

Vurderer å ta et par dager treningsfri.

Anonymkode: 6c62b...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det folkens, blir det noe aktivitet? :) Det ble forresten en rolig langkjøring på 9km forrige lørdag i tillegg til resten av treningsuka. Er godt fornøyd med det!

Selv mangler jeg motivasjon denne uka. Begynte bra med 3x3 og styrke på overkroppen på mandag, og 20/10x10 og styrke på underkroppen i går. "Problemet" er bare det at akkurat nå så jobber jeg langt ute på landet der ingenkunnetruatnokonkunnebu og må av ulike grunner gå 3-3,5 km etter trening for å komme meg hjem og videre på jobb. Nå er det i tillegg dritkaldt og vind og snø. Har holdt på slik hver ukedag siden midten av januar, og akkurat nå kjente jeg at jeg er lei. Det kveler hele treningsgleden, for å si det mildt.

Vurderer å ta et par dager treningsfri.

Anonymkode: 6c62b...d5c

Oi, der ble jeg anonym gitt :fnise: Det var mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.2.2018 at 8:21 AM, AnonymBruker said:

Hvordan går det folkens, blir det noe aktivitet? :) Det ble forresten en rolig langkjøring på 9km forrige lørdag i tillegg til resten av treningsuka. Er godt fornøyd med det!

Selv mangler jeg motivasjon denne uka. Begynte bra med 3x3 og styrke på overkroppen på mandag, og 20/10x10 og styrke på underkroppen i går. "Problemet" er bare det at akkurat nå så jobber jeg langt ute på landet der ingenkunnetruatnokonkunnebu og må av ulike grunner gå 3-3,5 km etter trening for å komme meg hjem og videre på jobb. Nå er det i tillegg dritkaldt og vind og snø. Har holdt på slik hver ukedag siden midten av januar, og akkurat nå kjente jeg at jeg er lei. Det kveler hele treningsgleden, for å si det mildt.

Vurderer å ta et par dager treningsfri.

Anonymkode: 6c62b...d5c

Men da har du jo allerede hatt to økter denne uken :) Jeg fikk ikke trent i dag pga. jobb opp til ørene, så jeg legger inn en step/styrke-trening i morgen heller. Det blir min andre økt denne uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin treningsuke, kjørt alle øktene jeg skal, samt syklet hvor enn jeg skal. 

Mandag - styrke rygg

Tirsdag - styrke bryst og mage

Onsdag - styrke på bein og rumpe

Torsdag - styrke skuldre, armer, mage 

Også kjører jeg rumpe og bein i dag, pluss at jeg skal endel så sykkelen kommer til å bli mye brukt. Blir pause i helga også kjører jeg samme program en god stund utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, nå trenger jeg noen ærlighetens ord fra dere som er så flinke til å komme dere avgårde på trening!

Jeg har trent 3-5 ganger hver uke siden i fjor sommer. Jeg har glidd avgårde med en enorm motivasjon, kost meg veldig på trening, og har både sett og følt fremgang.

Men nå føler jeg meg brått veldig lei. Det er -10 ute, jeg må (for øyeblikket) gå dritlangt til og fra trening pga. ingen transportmulighet, og jeg har veldig lyst til å ta fri denne uka. F.eks bare 1-2 økter med løping og fullkropp styrkeprogram.

Men er dette bare vås som hjernen min finner på for å ha en unnskyldning til å ikke trene? Jeg føler ikke at kroppen min er så veldig sliten eller noe slikt, det er liksom bare jeg som er litt lei. Og vil formen min dale på en uke?

Eller er det bare litt skjerpings som må til? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Eun said:

Hjelp, nå trenger jeg noen ærlighetens ord fra dere som er så flinke til å komme dere avgårde på trening!

Jeg har trent 3-5 ganger hver uke siden i fjor sommer. Jeg har glidd avgårde med en enorm motivasjon, kost meg veldig på trening, og har både sett og følt fremgang.

Men nå føler jeg meg brått veldig lei. Det er -10 ute, jeg må (for øyeblikket) gå dritlangt til og fra trening pga. ingen transportmulighet, og jeg har veldig lyst til å ta fri denne uka. F.eks bare 1-2 økter med løping og fullkropp styrkeprogram.

Men er dette bare vås som hjernen min finner på for å ha en unnskyldning til å ikke trene? Jeg føler ikke at kroppen min er så veldig sliten eller noe slikt, det er liksom bare jeg som er litt lei. Og vil formen min dale på en uke?

Eller er det bare litt skjerpings som må til? :fnise:

Formen vil nok ikke dale på bare ei uke - men ei uke kan fort bli til to, til tre, til halvannet år (been there done that) :) Men du kan jo sette seg som mål med 3 ganger i uka denne uka - nå vet jeg ikke hvor variert du trener, men kan jo hende det kan være lurt å ha en uke med litt mindre trening eller helt fri av og til.. Jeg grusa på kjempelenge, trente 4-6 ganger i uka, var aldri sliten, gledet meg til trening, og plutselig sa det bare stopp - og da var jeg plutselig overtrent (fortsatt bare vanlig mosjonist altså).. Så lenge du VET du greier å begynne med de gode vanene igjen så tror jeg 1 uke fri i ny og ne bare gjør godt :) Hos meg ble det fri i et halvannet år, og hodet har vært klart lenge før kroppen - dessverre.. 

Anonymkode: 09df3...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formen vil nok ikke dale på bare ei uke - men ei uke kan fort bli til to, til tre, til halvannet år (been there done that) :) Men du kan jo sette seg som mål med 3 ganger i uka denne uka - nå vet jeg ikke hvor variert du trener, men kan jo hende det kan være lurt å ha en uke med litt mindre trening eller helt fri av og til.. Jeg grusa på kjempelenge, trente 4-6 ganger i uka, var aldri sliten, gledet meg til trening, og plutselig sa det bare stopp - og da var jeg plutselig overtrent (fortsatt bare vanlig mosjonist altså).. Så lenge du VET du greier å begynne med de gode vanene igjen så tror jeg 1 uke fri i ny og ne bare gjør godt :) Hos meg ble det fri i et halvannet år, og hodet har vært klart lenge før kroppen - dessverre.. 

Anonymkode: 09df3...fd8

Takk for svar! Ja, kanskje en fin mellomløsning er 2-3 økter. Jeg varierer litt etter hva jeg har lyst til, men det går i ulike typer intervalløkter og styrkeøkter. Det er det jeg trives best med, og så tilpasser jeg litt etter hva jeg vil og hva tiden tillater. 

Trening er medisin for meg, så jeg tviler på at treningsvanen kommer til å forsvinne. Er det én ting jeg har lært, så er det at trening er ferskvare og at det eneste som funker (for meg) er å ikke tenke, just do.

Hodet mitt ble veldig glad for svaret ditt i hvert fall :fnise: Da kan jeg kanskje ta litt fri denne uka uten å få dårlig samvittighet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eun skrev:

Hjelp, nå trenger jeg noen ærlighetens ord fra dere som er så flinke til å komme dere avgårde på trening!

Jeg har trent 3-5 ganger hver uke siden i fjor sommer. Jeg har glidd avgårde med en enorm motivasjon, kost meg veldig på trening, og har både sett og følt fremgang.

Men nå føler jeg meg brått veldig lei. Det er -10 ute, jeg må (for øyeblikket) gå dritlangt til og fra trening pga. ingen transportmulighet, og jeg har veldig lyst til å ta fri denne uka. F.eks bare 1-2 økter med løping og fullkropp styrkeprogram.

Men er dette bare vås som hjernen min finner på for å ha en unnskyldning til å ikke trene? Jeg føler ikke at kroppen min er så veldig sliten eller noe slikt, det er liksom bare jeg som er litt lei. Og vil formen min dale på en uke?

Eller er det bare litt skjerpings som må til? :fnise:

Jeg er en person som må finne gleden selv ved å trene. Har jeg ikke lyst til å gå på trening akkurat den dagen, gjør jeg ikke det. Det er riktignok sjelden, fordi jeg generelt ikke får tid/tar meg tid (på grunn av unger og dårlig samtivittighet :sjenert: ) til å trene så mye som jeg egentlig har lyst til å gjøre. Men ja, min motivasjon ligger i at jeg faktisk har lyst til å trene, ikke fordi jeg føler jeg må. Om du skjønner? Men så vet jeg jo at dersom jeg ikke går på én trening, så forsvinner ikke lysten av den grunn - den blir bare sterkere. Hvordan din hjerne funker vet ikke jeg, men jeg vil jo ikke si det er nederlag å bare trene 1-2 økter denne uken. Jeg personlig hadde hatt godt av det hadde jeg vært i din situasjon, men du må nesten føle på det selv hvordan det henger sammen for deg.

Og nei, formen din forsvinner ikke på en uke. Det tar heldigvis litt lengre tid enn det. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg er en person som må finne gleden selv ved å trene. Har jeg ikke lyst til å gå på trening akkurat den dagen, gjør jeg ikke det. Det er riktignok sjelden, fordi jeg generelt ikke får tid/tar meg tid (på grunn av unger og dårlig samtivittighet :sjenert: ) til å trene så mye som jeg egentlig har lyst til å gjøre. Men ja, min motivasjon ligger i at jeg faktisk har lyst til å trene, ikke fordi jeg føler jeg må. Om du skjønner? Men så vet jeg jo at dersom jeg ikke går på én trening, så forsvinner ikke lysten av den grunn - den blir bare sterkere. Hvordan din hjerne funker vet ikke jeg, men jeg vil jo ikke si det er nederlag å bare trene 1-2 økter denne uken. Jeg personlig hadde hatt godt av det hadde jeg vært i din situasjon, men du må nesten føle på det selv hvordan det henger sammen for deg.

Og nei, formen din forsvinner ikke på en uke. Det tar heldigvis litt lengre tid enn det. ;) 

Ja, skjønner hva du mener. Og takk for påminnelsen, fordi det du sier om at trening skal være av lyst og ikke av nødvendighet er en av de største grunnene til at jeg fikk på plass gode vaner rundt trening. Og jeg vil gjerne beholde den positive tankegangen rundt det, så jeg legger meg nok på litt færre økter denne uka :)

Jeg føler at formen daler etter bare et par dager, men det er nok bare innbilning :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eun skrev:

Ja, skjønner hva du mener. Og takk for påminnelsen, fordi det du sier om at trening skal være av lyst og ikke av nødvendighet er en av de største grunnene til at jeg fikk på plass gode vaner rundt trening. Og jeg vil gjerne beholde den positive tankegangen rundt det, så jeg legger meg nok på litt færre økter denne uka :)

Jeg føler at formen daler etter bare et par dager, men det er nok bare innbilning :fnise:

Jeg tenker også at det er bedre for treningslysten totalt sett å ta en rolig uke denne uken istedenfor å presse seg til å trene når det ikke er lystbetont :) For min del er også motivasjonen for trening at jeg synes trening er gøy og jeg blir litt smågal av å ikke trene (det blir mannen i huset også, for jeg blir en spreller/fotgnukker når jeg ikke får trent nok - føttene lever sitt eget liv). Jeg tenker dermed at det til og med kan være lurt for motivasjonen din sånn generelt å ta et par-tre færre økter denne uken. Hvis du også er av typen som synes det er gøy med trening og har en indre motivasjon av den grunn, kommer du sikkert til å være megagira for å gi skikkelig gass i neste uke :jepp: 

Hvis man er av det slaget som driver med "induksjonsdropping" av trening (mattehumor... jeg mener hvis det at man dropper én trening eller én uke med trening fører til at du garantert dropper neste også) er det kanskje lurt å holde seg til rutinen, men jeg tror de fleste tåler en uke litt utenom "skjema".

Og formen forsvinner ikke på bare en uke ;) I høst og vinter har jeg trent ekstremt lite pga hyperemesis, bare prøvd å lure inn en økt på de kryss i taket-dagene der jeg ikke har følt meg helt ræv, og jeg har mistet overraskende lite av både styrke og kondis. Altså, med 7 måneder på vei-mage er jo kondisen/lungekapasiteten selvfølgelig dårligere enn før, farten er ikke så mye å skryte av, men det er ikke noe problem med løpeturer nå så sant jeg ikke er i spymodus :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miore skrev:

Jeg tenker også at det er bedre for treningslysten totalt sett å ta en rolig uke denne uken istedenfor å presse seg til å trene når det ikke er lystbetont :) For min del er også motivasjonen for trening at jeg synes trening er gøy og jeg blir litt smågal av å ikke trene (det blir mannen i huset også, for jeg blir en spreller/fotgnukker når jeg ikke får trent nok - føttene lever sitt eget liv). Jeg tenker dermed at det til og med kan være lurt for motivasjonen din sånn generelt å ta et par-tre færre økter denne uken. Hvis du også er av typen som synes det er gøy med trening og har en indre motivasjon av den grunn, kommer du sikkert til å være megagira for å gi skikkelig gass i neste uke :jepp: 

Hvis man er av det slaget som driver med "induksjonsdropping" av trening (mattehumor... jeg mener hvis det at man dropper én trening eller én uke med trening fører til at du garantert dropper neste også) er det kanskje lurt å holde seg til rutinen, men jeg tror de fleste tåler en uke litt utenom "skjema".

Og formen forsvinner ikke på bare en uke ;) I høst og vinter har jeg trent ekstremt lite pga hyperemesis, bare prøvd å lure inn en økt på de kryss i taket-dagene der jeg ikke har følt meg helt ræv, og jeg har mistet overraskende lite av både styrke og kondis. Altså, med 7 måneder på vei-mage er jo kondisen/lungekapasiteten selvfølgelig dårligere enn før, farten er ikke så mye å skryte av, men det er ikke noe problem med løpeturer nå så sant jeg ikke er i spymodus :P 

"Fotgnukker"... :fnise: Herregud, nå lo jeg høyt. Men jeg kjenner meg igjen, når jeg er på besøk hos folk og vi sitter i sofaen så går lever føttene mine sitt eget liv. Opp og ned, opp og ned, opp og ned.

Godt å høre fra noen som både er gravid og som har en periode med mindre trening at formen holder seg selv om man ikke alltid får trent så mye som man vil :) Føler at jeg leser "SÅ FORT daler formen din..."-artikler overalt. En ting er liksom å opprettholde vanen og å være fysisk aktivit, men det er noe med tanken på at alt det man har strevd så hardt med skal gå tapt sånn på et blunk.

Føler at jeg kapra tråden med denne motivasjons-dalen min, beklager! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei folkens! Kanskje noen har noen tanker rundt dette:

Jeg ønsker å bli i bedre form og gå ned noen kilo (5-8 kg). Jeg har i perioder vært på treningsstudio og synes det har vært ok, men pga arbeidstid og hund hjemme så synes jeg ikke tiden er god nok til å dra dit. Så derfor har jeg nå kjøpt meg egen ellipsemaskin som jeg har hjemme. Genialt!  Jeg brukte mest den maskinen på studioet pga belastning. Men det jeg synes er vanskelig, er tidsrommet jeg trener på.  Jeg begynner på jobb kl 0600 så trening før jobb er uaktuelt dessverre (har jo mest energi på morgenen). Så når jeg er hjemme i 3 tia må jeg ut med hunden og er ute da i en time på tur.  Når jeg kommer inn er det middagslaging og spising og da blir klokka 5-halv 6. Etter middag er piffen helt ute av meg. Jeg synes det er vanskelig å få til noen god treningsøkt på kvelden pga dette. Jeg legger meg også tidlig. Energien har gått ut, "dørstokk mila" blir mye lengere og motiavasjonen er ikke så god lengere. :/  

Jeg får jo endel trim pga hunden, men ønsker det ekstra på treningsmaskinen for å prøve å bli enda bedre i form/vekt.  Særlig på denne årstiden er det begrensede treningsmuligheter ute.

Så noen tanker på hvordan få energien tilbake på kveldstid for å trene?  Mange trener jo på kveldstid, så noe må vel gå an :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min trives best med å trene på formiddagen, men fordi det gjerne er vanskelig å få trent før ungen legger seg klokka syv ender jeg gjerne som kveldstrener, og starter i halv åtte-åttetiden. Jeg bare bestemmer meg for å gjøre det, kler på meg, og så gjør jeg det. Ikke noe sette seg ned i sofaen og surfe litt, ikke noe bare slappe av litt med en bok først - da har det en tendens til å koke bort i kålen :) Nå trener jo jeg i hovedsak fordi jeg liker det og synes det er gøy, men selv med masse indre motivasjon kan det fort bli til at kveldstreningen utgår hvis jeg er sliten og begynner å vase eller sette meg ned med pc-en eller en bok. Hva med å kle på treningstøy før middag, sette på en alarm i passende avstand etter middag, for så å bare trene med -en- gang når den ringer uten å tenke seg om eller kjenne etter på slitenheten først? Etter at du kommer inn i rutinen er det sikkert lettere å få det til, men kanskje det er lurt i en tilvenningsfase? Har du eventuelt mulighet til å trene i lunchen på jobb? Hva med etter hundetur men før middag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar miore! Ja kanskje man bare må trene rett etter hundeluftinga når man er i farta, før middagen, og da ta en litt senere middag de dagene. Så ta meg noe å spise før jeg drar hjem fra jobb.. Som du sier så er det jo veldig lett å bare slappe av på kvelden og det er jo veldig vanskelig å komme seg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med dere folkens?

Her tok formen nok en nedtur. Jeg har fått beinhinnebetennelse, i tillegg til plantar fascitt. Åååå, jeg ER så lei av disse beina mine. Så da er altså mitt dilemma: trene gulvtrening og risikere vondere under beina, eller trene spinning og risikere vondere i skinnleggene. :daane: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Hvordan går det med dere folkens?

Her tok formen nok en nedtur. Jeg har fått beinhinnebetennelse, i tillegg til plantar fascitt. Åååå, jeg ER så lei av disse beina mine. Så da er altså mitt dilemma: trene gulvtrening og risikere vondere under beina, eller trene spinning og risikere vondere i skinnleggene. :daane: 

Så kjedelig. Er det noe med treninga som gjør at du har så mye problem med beina?

Hva med svømming forresten? Det er jo knallbra trening, og er kanskje litt mindre belastende for beina?

Her humper det og går. Forrige uke skulle jeg liksom trene litt mindre, men det ble likevel 6 økter. Er fornøyd med det altså, for all del! Akkurat nå sliter jeg litt med mye kvalme og svimmelhet, så treninga blir litt sånn halvveis. HATER halvveis-trening, jeg liker å gi jernet. Men energien strekker ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eun skrev:

Så kjedelig. Er det noe med treninga som gjør at du har så mye problem med beina?

Hva med svømming forresten? Det er jo knallbra trening, og er kanskje litt mindre belastende for beina?

Her humper det og går. Forrige uke skulle jeg liksom trene litt mindre, men det ble likevel 6 økter. Er fornøyd med det altså, for all del! Akkurat nå sliter jeg litt med mye kvalme og svimmelhet, så treninga blir litt sånn halvveis. HATER halvveis-trening, jeg liker å gi jernet. Men energien strekker ikke til.

Nei, jeg tror egentlig ikke det. Dvs, det ER jo treningen som har skylden. For mye trening og for dårlige sko. Og høy fotbue har jeg funnet ut nå i ettertid. Høy fotbue, underpronasjon og sko som ikke passet til det formålet. Jeg gikk og kjente litt for lenge på vondtene under beina før jeg byttet sko. Og da var det gjort. Beinhinnebetennelsen har murret nesten siden jeg fikk plantar fascitt i høst. Egentlig trodde jeg jeg var paranoid og redd for å få enda en vondt, men den har nok ligget sovende, og slo ut nå for ikke så lenge siden for fullt. Jeg klarer jo ikke å ta HELT treningsfri heller, da hadde jeg blitt gal. Det er uansett vanlig at de to tingene henger sammen.

Svømming har jeg ikke prøvd ut. Ser for meg at det kan være bra for beina, ja, men har liksom aldri hatt noen interesse for svømming. :sjenert: Jeg trener fordi jeg synes det er gøy, og da er det et skikkelig nederlag å begynne å trene noe fordi jeg må om du skjønner. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ^^Belle^^ skrev:

Nei, jeg tror egentlig ikke det. Dvs, det ER jo treningen som har skylden. For mye trening og for dårlige sko. Og høy fotbue har jeg funnet ut nå i ettertid. Høy fotbue, underpronasjon og sko som ikke passet til det formålet. Jeg gikk og kjente litt for lenge på vondtene under beina før jeg byttet sko. Og da var det gjort. Beinhinnebetennelsen har murret nesten siden jeg fikk plantar fascitt i høst. Egentlig trodde jeg jeg var paranoid og redd for å få enda en vondt, men den har nok ligget sovende, og slo ut nå for ikke så lenge siden for fullt. Jeg klarer jo ikke å ta HELT treningsfri heller, da hadde jeg blitt gal. Det er uansett vanlig at de to tingene henger sammen.

Svømming har jeg ikke prøvd ut. Ser for meg at det kan være bra for beina, ja, men har liksom aldri hatt noen interesse for svømming. :sjenert: Jeg trener fordi jeg synes det er gøy, og da er det et skikkelig nederlag å begynne å trene noe fordi jeg må om du skjønner. Sukk.

Ohmy, jeg kjenner meg igjen i hele svaret ditt fra ende til annen. Jeg gikk også veldig lenge med helt feil type sko. Jeg under(over?)pronerer. Vel, altså, hmm. Jeg er plattfot i hvert fall :fnise: Brukte myyye tid og penger på å finne sko som var gode for føtta mine, og i mellomtida hadde jeg vondt i ankler og hofter og alt som var. Og ja, man kan få tilpasset såle, men har aldri likt å gå med ekstra opplegg inni skoen... 

Angående svømming, så syns jeg selv at det er dørgende kjedelig :fnise: Men storesøstra mi som driver med idrett anbefaler alltid det, så jeg føler meg bare utrolig proff når jeg anbefaler det videre til folk *veiver med ironi-flagget*

Skjønner veldig godt det med å ikke trene bare for å trene. Er helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...