Gå til innhold

Jobbe som veileder for barn/ungdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen uten utdannelse som jobber i skolen som veileder eller elevoppfølging? Ikke undervisning. Noen som kan fortelle meg hvordan arbeidsoppgavene er og om jobben, hvordan fikk du den? 

Anonymkode: a0b79...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei for å arbeide som veileder i skolen må man ta en videreutdanning etter lærerutdanningen hvor man spesialiserer seg i dette. Tror det eneste man kan jobbe med i skolen uten utdanning er som assistent eller lignende. 

Anonymkode: d1c6b...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen uten utdannelse som jobber i skolen som veileder eller elevoppfølging? Ikke undervisning. Noen som kan fortelle meg hvordan arbeidsoppgavene er og om jobben, hvordan fikk du den? 

Anonymkode: a0b79...a33

Håper ingen uten utdannelse skal veilede barn/ungdom i skolen. Forstår ikke hva du mener!

Hvis du mener rådgiver, så et det et eget studium. 

Anonymkode: 32333...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli assistent som følger opp enkeltelever, men de er som regel miljøarbeidere, har fagbrev som Barn- og ungdomsarbeider, har spes.ped. eller lignende. Assistenter og miljøarbeidere kan være en støtte for de som er født med feil kjønn, er ensomme o.l.

Ønsker du å bli rådgiver og veilede ved utdanningsvalg m.m., må du utdanne deg til lærer, jobbe som lærer noen år og ta etterutdanning i rådgiving (husker ikke navnet på etterutdanningen). Det er ofte mange om ønsker rådgiverstillingene. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere av mine facebook "venner" som jobber som eleveiledere i vgs, så lurer på hvordan de fikk denne jobben. Tviler på at de har tatt noen form for utdannelse utover dette, derfor jeg lurer på mulighetene. Kjenner ikke disse personene men har gått samme skole som de på vgs så godt så føler det blir litt rart å spørre dem. 

Anonymkode: a0b79...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er flere av mine facebook "venner" som jobber som eleveiledere i vgs, så lurer på hvordan de fikk denne jobben. Tviler på at de har tatt noen form for utdannelse utover dette, derfor jeg lurer på mulighetene. Kjenner ikke disse personene men har gått samme skole som de på vgs så godt så føler det blir litt rart å spørre dem. 

Anonymkode: a0b79...a33

Ble litt kluss der, men kjenner ikke disse så godt bortsett fra at vi har gått samme skole og hilst såvidt på hverandre. Da vi hadde felles venner. 

Anonymkode: a0b79...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt kluss der, men kjenner ikke disse så godt bortsett fra at vi har gått samme skole og hilst såvidt på hverandre. Da vi hadde felles venner. 

Anonymkode: a0b79...a33

Ser på hennes cv på facebook, at hun tidligere jobbet som assistent på en ungdomsskole, og etter dette fikk hun jobb på vgs som eleveileder. 

Anonymkode: a0b79...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber som elevassistent på vgs og arbeidsoppgavene mine består i å følge opp elever med ulike tilretteleggingsbehov. det kan være elever med atferdsproblematikk og/eller funksjonshemming. jeg har aldri hørt om tittelen elevveileder, men det kan jo være litt i samme gata..? jeg har ingen utdanning, men studerer til å bli vernepleier. det er ofte barne- og ungdomsarbeidere som jobber som elevassistent, men man kan også få jobb uten utdanning om man har arbeidserfaring fra å jobbe med ungdommer eller hvis personlig egnethet teller veldig. jeg er ikke helt sikker på du legger i å veilede eller elevoppfølging, men jeg vil jo si at dette er en del av arbeidsoppgavene mine. jeg både veileder og følger opp elevene slik at de mestrer skolen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ingen uten utdannelse skal veilede barn/ungdom i skolen. Forstår ikke hva du mener!

Hvis du mener rådgiver, så et det et eget studium. 

Anonymkode: 32333...fc6

Hvilket studie går man for å bli å bli rådgiver?

Anonymkode: 5c5cb...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ung.no/oss/arbeid/168147.html&ved=0ahUKEwjHlp-2pLDVAhVDG5oKHWRpDx0QFggvMAA&usg=AFQjCNGyBjkUYvJM5ALG1LTCvMnzvHJ0JA

Høgskolen i Lillehammer er en av dem som tilbyr videreutdanning i rådgiving http://www.hil.no/studiekatalog/videreutdanning_i_raadgivning_1

Opptakskravet er bachelorutdanning, cand.mag eller annen grad av minimum 3 års omfang. Alle former for lærerutdanning gir dermed grunnlag for opptak.

Søknadsprosessen foregår på følgende måte:

  • Lærere må ha avklart med rektor at det er i orden å søke om deltakelse i videreutdanningsordningen, og søker deretter på Utdanningsdirektoratets nettsider innen1. mars
  • Søknaden vil bli sendt til skoleeier, som velger hvilke søknader som skal prioriteres innen 15. mars.
  • Utdanningsdirektoratet vurderer alle søknader samlet og fordeler plasser innen utgangen av april .
  • Høgskole og skoleeier får beskjed om hvem som er tildelt plass.
  • Høgskolen sender informasjon til hver enkelt student hvordan de skal registrere seg på studiet (dokumentasjon på opptakskrav må sendes inn)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som rådgiver/veileder i ungdomsskolen. Er utdannet barnevernspedagog.

De jeg kjenner som jobber som rådgiver / veileder i skolen er utdannet sosionom, barnevernsped. eller har en annen form for sosialfaglig / pedagogisk utdannelse

Anonymkode: 880d9...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...