Gå til innhold

Jogging og tunge bein


Nixnick

Anbefalte innlegg

Har jogget 3-4 ganger i uka i over et halvt år, og har hele tiden hatt fremgang tidsmessig, selv om jeg ikke er blant de kjappeste. Løper 5-10 km hver gang. Innimellom løper jeg bakkeintervall. Nå har jeg imidlertid hatt to uker der beina er tunge som stokker og jeg får ikke farten opp selv om jeg vil. Hjelp! Hva skal jeg gjøre? Ta en løpepause? Er livredd for å "miste" kondisen... tar i mot alle gode tips og råd! 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan fint ta en ukes pause eller så, uten at det går nevneverdig utover kondisen, noe man bør vurdere dersom man ikke lenger får fremgang. Ellers er det viktig å tøye godt dersom man løper hardt og sørge for å ta en varm dusj så raskt som mulig etter løpeturen slik at muskulaturen stivner, det hjelper hvertfall bra for meg :)

Anonymkode: 7056c...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du styrke- og uttøyingsøvelser for løpere? Det er viktig å ha et sterkt fundament når du løper mye regelmessig. Jeg har funnet noen øvelser på youtube som har hjulpet meg masse ift smerter og stivhet i beina.

Det kan også være at glykogenlagrene dine ikke er fulle når du legger ut på tur. Spiser du nok?

Ellers kan det være nyttig å ta opptil en uke fri fra løpingen hver sesong. Du mister ikke form, og kan faktisk erfare at formen er bedre etter en ukes pause. 

Anonymkode: 51e3f...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke springe for å holde kondisen ved like. Lange gåturer i sone en er mest virkningsfullt for kondisen.

Anonymkode: 95145...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en uke eller to med andre treningsformer som sykling eller svømming f.eks, hvis ikke det hjelper ville jeg tatt en tur til legen å sjekket jern f.eks. (En bruker en del ekstra jern når en trener, så det kan være relevant om du ikke har trent like mye tidligere)

Anonymkode: 065e0...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kan legge til at jeg hadde en ukes pause i ferien. Da jeg begynte å løpe igjen etterpå gikk det fint; det er nå tre uker etter ferien at beina er tunge. 

Var hos legen for et par mnd siden, og har fint jernnivå. Spiser slik jeg alltid har gjort. 

Jeg tøyer alltid godt ut etter løpeturene, og er ikke støl, bare tung. Kanskje jeg skal prøve å ta noen dager løpefri, og heller gå noen harde turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nixnick skrev:

Takk for svar! Kan legge til at jeg hadde en ukes pause i ferien. Da jeg begynte å løpe igjen etterpå gikk det fint; det er nå tre uker etter ferien at beina er tunge. 

Var hos legen for et par mnd siden, og har fint jernnivå. Spiser slik jeg alltid har gjort. 

Jeg tøyer alltid godt ut etter løpeturene, og er ikke støl, bare tung. Kanskje jeg skal prøve å ta noen dager løpefri, og heller gå noen harde turer. 

Hvis du vanligvis løper 5-10 km, så ville jeg forsøkt å kjøre en uker med økter på 2-3 km, og da forsøke å presse hastigheten opp. Det hjalp meg da jeg opplevde tilsvarende. 

Anonymkode: cdedb...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...