Gå til innhold

Kan man risikere å bli diskriminert i arbeidssøkerprosess dersom man har et uvanlig eller utenlandsk etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kviet meg for å spørre noen om dette, men er det noen som har opplevd diskriminering i en jobbsøkingsprosess, altså at du ikke blir innkalt til intervju pga. uvanlig eller utenlandsk etternavn? Mannen min er fra et land i sør-Europa, og jeg tok hans etternavn i tillegg til mitt eget etternavn da vi ble gift. De to siste årene har jeg av ulike grunner tatt vikariater midlertidig, og kjenner jeg har litt noia for å bli stigmatisert mår jeg søker ny jobb. Har heldigvis ikke opplevd å bli stigmatisert hittil. Tror dere en del ledere tenker negativt om utenlandske etternavn? Kanskje bør jeg bytte tilbake til mitt norske etternavn når jeg skal søke fast stilling? Hilsen usikker. 

Anonymkode: 895ec...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja de tror vel kanskje du er utenlandsk. Dette kan jo være negativ i forhold til at de ikke tror du kan lese/skrive/snakke norsk. 

Anonymkode: 08418...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man vite at det er det som er grunnen da? Tenker at det er sånn som er lett å skylde på for å føle seg bedre, men som egentlig ikke stemmer med virkeligheten.

Jeg søker jobber selv med et helnorskt navn, type Guro eller Berit, men har ikke fått noe enda - regner med det er fordi de har bedre søkere enn meg og det er vanskelig å få jobb nå, uansett navn.

 

Anonymkode: cbd46...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlige prioriterer de søkere med utenlandsk bakgrunn, for mangfoldets skyld.

Anonymkode: 94232...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen ledere er negative til utlendinger og utenlandske etternavn. 
En jeg kjenner hadde utenlandsk etternavn, og fikk ikke noe napp. Hu hadde søkt godt over 25 jobber. Hun endret etternavnet sitt til et norskt etternavn og kom seg på jobbintervju og fikk jobben uten noe problem. Tror da etternavn har en sammenheng ;) 

 

Anonymkode: 903de...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I det offentlige prioriterer de søkere med utenlandsk bakgrunn, for mangfoldets skyld.

Anonymkode: 94232...d59

Stemmer ikke helt. Den som er best kvalifisert får jobben. Men om flere er like kvalifisert så gjelder det slike regler. Ikke bare for utenlandsk bakgrunn, men også for kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Stemmer ikke helt. Den som er best kvalifisert får jobben. Men om flere er like kvalifisert så gjelder det slike regler. Ikke bare for utenlandsk bakgrunn, men også for kjønn.

I teorien, ja, ikke i praksis. Det er mange andre grunner til at folk blir ansatt enn kvalifikasjoner. 

Moren min jobber i det offentlige og hun har sagt rett ut at "mangfold" er et nøkkelord gjennom hele institusjonen, og de elsker å ligge i front som en bedrift som er politisk korrekt.

 

Anonymkode: 94232...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner hadde utenlandsk etternavn, og fikk ikke noe napp. Hu hadde søkt godt over 25 jobber.
 

Anonymkode: 903de...8d4

25 jobber uten napp er da ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jacklost skrev:

25 jobber uten napp er da ingenting.

Beklager, skrev feil. skal egentlig stå 45 jobber* ;) 

Anonymkode: 903de...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, skrev feil. skal egentlig stå 45 jobber* ;) 

Anonymkode: 903de...8d4

Da kan jeg være litt mer enig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager, skrev feil. skal egentlig stå 45 jobber* ;) 

Anonymkode: 903de...8d4

Jeg er blond, blåøyd, kritthvit, så norsk navn som det går an, gode karakterer, bachelor og holder på med master, erfaring med deltidsjobb fra før, likevel er 45 skreddersydde jobbsøknader fra langt nær nok til å få litt jobb ved siden av studiene :P Arbeidsmarkedet er presset uavhengig av hva slags etnisitet du har 

Anonymkode: 96bcd...43f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan oppleve diskriminering, men samtidig hvis du heter Åslaug Lie Al-sharif så skjønner jo alle at du ikke er fra Mogadishu.

Anonymkode: dc631...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvis du har et typisk vestlig/europeisk etternavn så er det greit da man stort sett har grei erfaring med slike arbeidstakere. Har du et etternavn fra den 3.verden eller noe muslims sliter du mer, siden disse vanligvis medbringer seg masse ekstra arbeid, krav og dårlig stemning.

Anonymkode: f8558...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvis du har et typisk vestlig/europeisk etternavn så er det greit da man stort sett har grei erfaring med slike arbeidstakere. Har du et etternavn fra den 3.verden eller noe muslims sliter du mer, siden disse vanligvis medbringer seg masse ekstra arbeid, krav og dårlig stemning.

Anonymkode: f8558...363

Skjønner. Jeg har norsk fornavn, norsk mellomnavn (tidligere mitt etternavn) og mannens etternavn som er gresk til slutt. 

Anonymkode: 895ec...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke et gresk etternavn vil ha noe som helst å si for dine sjanser til å skaffe deg jobb. 

Anonymkode: eb0a2...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I teorien, ja, ikke i praksis. Det er mange andre grunner til at folk blir ansatt enn kvalifikasjoner. 

Moren min jobber i det offentlige og hun har sagt rett ut at "mangfold" er et nøkkelord gjennom hele institusjonen, og de elsker å ligge i front som en bedrift som er politisk korrekt.

 

Anonymkode: 94232...d59

Sitter selv å ansetter folk i det offentlige, og ser at det er en del uformelle faktorer som spiller inn. Opplever dette er viktigere enn kjønn og etnisitet. Og vi ansetter en del med forskjellig utenlandsk tilknytting, vi er avhengig av folk som kan språk.

Siden det i mange tilfeller er vanskelig å si hvem som har de beste formelle kvalifikasjonene spiller "egnethet" en vesentlig rolle. Hvordan vi tror personen vil passe inn i teamet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utenlandsk og kan si at man gjerne blir diskriminert til en viss grad. Men alle kan bli diskriminert på grunn av et eller annet: kjønn, alder, navn, utdanning, osv. Ang. utenlandsk navn så tror jeg at mye avhenger av miljø på arbeidsplassen. Er det mange rasistiske eller negative folk som er imot innvandring blir man diskriminert. Men da er det kanskje like greit å ikke få jobbe der for det blir ingen god erfaring. Er folk litt mer åpne eller med litt mer internasjonalt miljø går det nok bedre og er mye kjekkere å jobbe der. Men det samme gjelder jo andre ting også.

Jeg har søkt mange jobber og har alltid fått jobb til slutt. Noen ganger tok det lengre tid men det gikk bra til slutt. Jeg har også vurdert å endre navn men ikke har gjort det. Til slutt fant jeg ut at et rart utenlandsk navn har sine fordeler også. Man skiller seg mye lettere ut og folk husker deg lettere  når de først lærer navnet. Det kan bare være litt irriterende at noen tenker at jeg er mindre smart pga. navnet. Men det er også litt gøy. Mye bedre å bli undervurdert enn overvurdert. Jeg tror ikke at jeg skal endre navn med det første.

En annen ting er at 45 søknader ikke er mye. Vet selv om de som er helt norske og har søkt på mangle flere jobber før de ble innkalt til intervju. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...