Gå til innhold

Angrer på barnepass, hvordan holde ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har selv ikke barn, men sa ja til å passe datteren til en venninne i 5 dager i sommer. Jeg kjenner venninnen min veldig godt, og har møtt datteren jevnlig. 

Jeg sa ja mest for venninnen min sin del, som virkelig har godt av å komme seg litt bort i ferien. Samt at jenta er relativt rolig og lett å ha med å gjøre. Selv har jeg ikke barn, og er ikke spesielt barnevant, men hun er ikke et vanskelig barn. 

Nå har det kun gått ett døgn, og jeg holder på å gå på veggene. Jeg skjønner ikke hvordan folk orker å ha barn! Jeg er helt utslitt. Det er ikke jenta sin skyld, hun er ganske så herlig. Det er jeg som er problemet.

Jeg er vant til å ha det stille og rolig, hun snakker, synger og stiller spørsmål HELE tiden. Hun er aldri stille. 

Jeg er vant til å ha det ryddig og rent hjemme, nå er det leker, tegnesaker, ting og tang overalt, det søles litt med mat og drikke. Jeg følger med på hva hun tar på med skitne fingre, og flyr rundt med klut og såpe. 

Jeg er jo som sagt vant til å være alene. Hun følger etter meg overalt, også hjemme i huset. Jeg får aldri fred. I sofaen skal hun ligge/sitte helt inntil meg. 

Jeg føler meg så ufattelig slem som er lei allerede nå. Det er 4 dager igjen av besøket. Vi skal på stranda igjen i morgen, og jeg gruer meg. Det går ikke an å ligge stille og slappe av mer enn et par minutter av gangen. 

Jeg må bare bite dette i meg. Men hvordan holde ut? Jeg tror ikke jenta merker at jeg holder på å bli gal. Men innvendig er det krise. 

 

 

Anonymkode: cc855...4b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De neste fire dagene går fort over og så får du tilbake det rolige og ryddige livet ditt, og etterpå tenker du at du er en erfaring rikere. :)

Du sa ingenting om hvor gammel jenta er, men det går kanskje an å prøve å få litt pusterom innimellom selv om du er barnevakt. At hun f.eks kan gå litt på et eget rom for å synge og tegne litt mens du setter på deg hodetelefoner og ser en film eller hører musikk eller noe sånt.

Hun har ingen venninner - eller om du har noen venninner med barn som dere kan besøke? 

Skjønner at det er en stor omveltning i livet ditt, men snart er det over. 

Jeg har dessverre ikke noen bedre råd for å få tiden til å gå. 

Anonymkode: 7c2ae...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk prevensjon så du ikke havner der selv, på heltid. :P 

 

Men, har du ingen venninner/venner som også har barn? Barn som leker med hverandre er mye lettere å ha med å gjøre... Eller sett på film, la henne se på netflix, etc. Legg henne i tid på kvelden så du får tid for deg selv,

 

Ang rot... Be henne om å rydde opp selv, bare spise ved kjøkkenbordet. Ditt hus, dine regler. Og ev vent med rydding til kvelden, så din egen tid blir ryddig i alle fall. 

 

Lykke til!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay..passe en unge til en veninne i fem(!) fager er faktisk ganske mye. Jeg tørr knapt å spørre besteforeldrene om lignende til min på fem. Det er mye arbeid ja, og snill er du..

Har ikke hun veninna di familie som stiller opp da?

hva med å forresten dra på lekeplassen og legge ut teppe og ha med bøker ol så kan hun leke og du chille med en bok, feks? Eller stranden.:)

Anonymkode: d59da...7a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp ned guarden rundt "Det perfekt hjem" en smule. Du kan vaske rundt når jenta har reist hjem. Det vil bli tegnesaker på gulvet, flekker på skuffene og skapdørene i kjøkkenet, håndklærne havner kanskje på gulvet. 

- men, gjør det egentlig så mye? Jenta er 5 år, tillitsfull og høres både snill og grei ut. 

Når dere sitter i sofaen så kan du ta rundt jenta og holde henne inntil deg, da er det du som har styringen. Og blir det veldig varmt så sier du at nå holder du på å smelte så du må flytte deg littegrann en liten stund :)

Kan dere gjør noe morsomt sammen i kveld? Sette en bolledeig for eksempel? Og så ruller dere ut boller sammen. Bollene blir ikke like "perfekte" i fasong som bollene fra bakeriet, men de blir mye bedre. Hjemmebakte boller og nyrørte jordbær når man er 5 og har vært med å lage bollene og røre syltetøyet er gullminner.

Husk at hun er 5 og ikke har vært på lange overnattingsbesøk hos akkurat deg før :) 

Anonymkode: 378cb...ac2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slipp ned guarden rundt "Det perfekt hjem" en smule. Du kan vaske rundt når jenta har reist hjem. Det vil bli tegnesaker på gulvet, flekker på skuffene og skapdørene i kjøkkenet, håndklærne havner kanskje på gulvet. 

- men, gjør det egentlig så mye? Jenta er 5 år, tillitsfull og høres både snill og grei ut. 

Når dere sitter i sofaen så kan du ta rundt jenta og holde henne inntil deg, da er det du som har styringen. Og blir det veldig varmt så sier du at nå holder du på å smelte så du må flytte deg littegrann en liten stund :)

Kan dere gjør noe morsomt sammen i kveld? Sette en bolledeig for eksempel? Og så ruller dere ut boller sammen. Bollene blir ikke like "perfekte" i fasong som bollene fra bakeriet, men de blir mye bedre. Hjemmebakte boller og nyrørte jordbær når man er 5 og har vært med å lage bollene og røre syltetøyet er gullminner.

Husk at hun er 5 og ikke har vært på lange overnattingsbesøk hos akkurat deg før :) 

Anonymkode: 378cb...ac2

Uppsann! Blingset og leste at jenta var 5 år. Min feil :blush: 

Anonymkode: 378cb...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, AKKURAT sånn er det å ha barn ja 😂 Hender jeg blir gal og utslitt selv. Men sikkert annerledes med andres unger, da anstrenger man seg sikkert for at ungen skal kose seg hele tiden. Med egne kan man slappe av mer. 

Mitt tips er å bare holde ut egentlig... Dra ut og finn på ting. Legg henne tidlig så du får litt fri. Si fra hvis hun maser mye.

Anonymkode: d0b3b...bb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Jeg passet min niese på 4 år i svimlende 2 timer. Jeg hadde suselyder i hodet i ettertid. Og det var bare to timer!

Min niese er et "lett" barn, glad og fornøyd og alt det der, men hjelpes som skravla går og hun er for energisk til å gjøre en ting lenge av gangen. Skal det lekes med lego så skal vi andre være med. Det holder ikke å bare være der.

Hun har vært her flere ganger når broren min skal innom og sladre litt, men de to timene var første gang jeg hadde aleneansvaret.

Når legoen settes ut så legger jeg ut et sengelaken først og sier "Dette er legoland, det er kun der legoen skal være".  Det gjør oppryddingen mye enklere. Hun er vandt med det nå hos oss selv om jeg vet at broren min ikke gjør det hjemme hos seg.

Det føles nok overvelmende for deg fordi du ikke har barn selv og det er stor overgang fra et par timer en gang i mellem til 5 dager. Du kan jo prøve å få kontakt med andre som har barn på samme alder og høre om foreldrene går med på en "playdate" hvor dere møtes på stranda og griller litt eller hva det måtte være. Sådan sett så får du en liten pause og litt voksenselskap også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å gå ut. Jeg orker ikke passe unger og bare være inne, det er til å bli gal av. Ut på tur, lekeplassen, museum, se på gatemusikanter, mate duene, bade, sykle osv. Unger trenger å slite seg ut, da blir det så mye bedre når man går inn etterpå. Ta med mat og ha picknick ute, våtservietter til å vaske hender og munn underveis, en ball til å leke med, bok til å bestikke så hun sitter i ro hvis nødvendig. Så kan dere jo se på film inne så hun sitter i ro en liten stund f.eks. Hvis du finner en lekeplass med flere unger, så er de ofte god på å leke med hverandre så du bare trenger å følge med.

Anonymkode: e237b...081

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peaches

Snilt av deg å hjelpe venninnen din... rydde og vaske kan du gjøre når du har levert barnet tilbake...ikke tenk på ka du skulle gjort eller burde gjøre. Ha oppmerksomheten på den lille og tenk på kor masse det gleder moren😊 positive tanker med andre ord😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig snilt av deg - og bra at du ser at jentungen er et snilt barn selv om du blir sliten. Første dagen er verst! Og når det er over, så vil du føle at du gjorde en god gjerning og dessuten sette pris på friheten igjen.

Vet ikke alder, men fem dager alene m egen unge på fire år hadde vært slitsomt. Hadde gått på lekeplass, i svømmehall, truffet venner m barn, bakt og ikke minst lastet ned noen filmer og barnespill (Brio, legospill) på iPaden.. 

Og ikke ryddet hele tiden, men i økter. 

Anonymkode: 0e08e...b22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint av deg, jeg skulle veldig gjerne hatt ei sånn venninne selv, kjenner jeg 😂

Senk renhetsstandarden litt. Du kan heller vaske skikkelig når hun drar, enn å løpe etter henne med klut og såpe. Kjøp en pk eller to med våtservietter og minn henne på å dra over fingrene når du ser det trengs. 

Sett grenser for 'underholdningstiden'. Si f.eks at 'når jeg har drukket denne kaffekoppen, kan vi tegne sammen'. Gi henne konkrete forslag til hva hun kan finne på, vær med til hun kommer i gang, og gå så for å gjøre hva det enn er du har tenkt til. 'Jeg skal bare sette på potetene, så kommer jeg tilbake og ser hvor langt du er kommet med perlene.'

Unger kan være fryktelig slitsomt, spesielt når de er i klistermodus. Hun er kanskje ikke vant til å være så lenge hos deg og heller ikke vant til å være så lenge borte fra mamma? Mange unger blir litt 'klistrete' i slike situasjoner. 

Anonymkode: 1e3be...fad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på tv-en. Netflix... ta med ungen ut... lekeplass med god utsikt og podkast/lydbok på øret for deg. Fem dager er mye... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en barnehage i helgen. Da kan hun boltre fritt uten å komme seg ut av gjerdene

Anonymkode: 958c4...e4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekeplass eller barnehage utenom åpningstid er mine råd!  

Anonymkode: 71b7a...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en mor så anbefaler jeg deg å oppsøke steder med andre barn, som lekeplasser av diverse slag. Ta med mat, drikke og høretelefoner og chill når hun herjer med de andre ungene. 

Å være inne med barn når de er full av energi er ett h******...Så kom deg ut! 

Gå tur i skogen, plukk blomster, bad, fisk, hiv steiner i vannet, mat ender, lag konglegård, press blomster, hiv vannballonger, bare ett eller annet. 

Ved å aktivere henne på dagtid så kan dere ha roligere ettermiddager med en film og pannekaker liksom. Unger har vannvittig med energi, og den energien må ut på den ene eller andre måten 

Anonymkode: 42dd0...ae9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi

Enig med mange her. Vær mest mulig utendørs. Gå turer også. Da blir de slitne til kvelden,de sovner godt,og du får pustet ut litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Du har nok veldig godt av fem dager ute av "jeg, jeg,jeg" boblen.

Anonymkode: b7101...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Du har nok veldig godt av fem dager ute av "jeg, jeg,jeg" boblen.

Anonymkode: b7101...29f

Er du sikker på at alle uten barn er selvopptatte? Det er ikke jeg, er veldig engasjert i frivillig arbeid, gjør verden bedre på min måte. Men jeg blir fryktelig sliten av å ha et barn rundt meg som maser.

TS: Vil si som de andre, barn kan være veldig slitsomme inne, men kjekke å ha med seg ute. Foreslår en skogstur med lunsj, eller grilling. Utendørs aktiviserer de seg ofte selv, du må bare være med. Kast steiner i elva, se på sommerfugler og løv, barn trenger ikke mye for å være fornøyde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Min er 2 år og har så mye energi st jeg blir sliten av å se på han :P 

Her er vi ute av døren klokka 08 og rett på nærmeste lekeplass. Går litt tur og ute så flyr timene.

Hjemme slapper vi av og spiser og etter hvil og litt mer mat så er det ut igjen på lekeplassen. Der florerer det av andre barn så de kan slite hverandre ut :fnise:

Siden hun er eldre så er jo også kino gøy. Baking som noen forelo. 

Men ut er gull. Slit henne fysisk ut så er hun roligere hjemme :link:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...