Gå til innhold

Hva kan man forvente av en ektemann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer egentlig på om jeg er kravstor eller bare uvitende til hvordan et ekteskap skal fungere.. man skal jo gi å ta. Her er situasjonen:

Min mann har for tiden ikke jobb, men er en aktiv søker. Vi har også en baby på noen måneder. Han er kjempeflink med barnet og hjelper til med alt jeg måtte trenge når han er hjemme. 

Nå trenger en i familien hans hjelp til et eller annet i huset. Han kan ikke gjøre det alene fordi han har skadet noe på kroppen så det blir ekstra tungt for ham. Derfor må mannen hjelpe til. Dette er flott på den ene siden, da mannen min er en god person som alltid ønsker å hjelpe. God gjerning er tommelopp. Jeg derimot... Jeg føler jeg blir veldig nedprioritert. Jeg er alene hele dagen. Fra jeg står opp til sent om kvelden. Jeg blir veldig sliten. Dette et mitt første barn så er ikke god på effektivitet og løsninger. Så prioriterer selvfølgelig mitt barn før alle andre ting. Jeg føler meg stengt inne i denne lille leiligheten. Får ikke kommet oss ut heller av diverse årsaker. Når mannen før eller senere kommer hjem er jeg helt ødelagt i kroppen pga bæring og lite søvn, noe som i og for seg går fint, så lenge jeg får mulighet for å slappe av, men nei! Da må vi ha sex. Og jeg er for sliten til å føle noe der idet hele tatt, men føler det blir feil å si nei. Alt jeg vil, er å sove. 

Et annet problem her er at jeg vet at han selvfølgelig ikke jobber og sliter hele tiden når han er der. Han tar jo pauser.. men hver gang vi snakker sammen, gjør han helt andre ting som å dra til butikken for dem og passe barna der eller sånne ting. Dette paret har veldig mye å gjøre i hjemmet, så de setter sikkert pris på hjelpen. 

Dette er bakgrunnen. Er jeg kravstor om jeg ber ham komme litt tidligere enn 23 på kvelden? Eller om han kan ta en dag fri engang i blant? Dette går selvfølgelig utover jobbsøkingen..

(Vet det blir langt. Ønsker ingen kommentarer på hvorfor han ikke jobber akkurat nå)

Anonymkode: 00f8d...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min forrige samboer var slik. Løp ærender for alle og var alltid noen han skulle hjelpe. Han klarte aldri å si nei. Vi hjemme ble nedprioritert deluxe, men han var fantastisk når han først var hjemme. Han var flink med å levere barnet i bhg og hente. For å så forsvinne igjen. Barnet merket nok ikke at han var fraværende fordi han var alltid innom før han løp videre, men det var uutholdelig for meg. Følte ikke vi var en familie i det hele tatt. Etter 4.5 år ble kranglingen for høylytt og barnet begynte å bli såpass stort slik at det var vanskeligere å skjule. Så jeg flyttet i mens leken var "god, før det gikk for langt, fordi jeg begynte å se helt svart å klikke totalt på han oftere og oftere. Men han er verdens snilleste, men bare vanskelig å forstå 😂 han prøver så godt han kan, men han er så rotete i hodet. Sikkert full i adhd, rastløs som bare det. Begynner på mye rart og avslutter aldri egne prosjekter osv. 

Anonymkode: 5ed22...4cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han kan ta med ungen deres dit? Hvis han alikevell passer barn. Og det er ikke feil å si nei til sex.

Anonymkode: d119f...c1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han kan ta med ungen deres dit? Hvis han alikevell passer barn. Og det er ikke feil å si nei til sex.

Anonymkode: d119f...c1e

Det kunne gått om hun var eldre ♡ jeg fullammer:) det hadde helt klart vært en løsning om vi kunne dratt sammen, men jeg er ganske vanskelig sånn sett..  liker ikke å være på "besøk" hele dagen :/ 

Anonymkode: 00f8d...256

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gi beskjed om at han kan hjelpe i 8 timer fem dager i uken? 

Vet det er slitsomt med barn men han er hjemme mer enn de fleste uansett. Vanligvis ville du vært alene en arbeidsdag uansett 

Anonymkode: 1a060...814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min forrige samboer var slik. Løp ærender for alle og var alltid noen han skulle hjelpe. Han klarte aldri å si nei. Vi hjemme ble nedprioritert deluxe, men han var fantastisk når han først var hjemme. Han var flink med å levere barnet i bhg og hente. For å så forsvinne igjen. Barnet merket nok ikke at han var fraværende fordi han var alltid innom før han løp videre, men det var uutholdelig for meg. Følte ikke vi var en familie i det hele tatt. Etter 4.5 år ble kranglingen for høylytt og barnet begynte å bli såpass stort slik at det var vanskeligere å skjule. Så jeg flyttet i mens leken var "god, før det gikk for langt, fordi jeg begynte å se helt svart å klikke totalt på han oftere og oftere. Men han er verdens snilleste, men bare vanskelig å forstå 😂 han prøver så godt han kan, men han er så rotete i hodet. Sikkert full i adhd, rastløs som bare det. Begynner på mye rart og avslutter aldri egne prosjekter osv. 

Anonymkode: 5ed22...4cb

Tusen takk for svar ♡ har tenkt tanken på skilsmisse ved tidligere og lignende anledninger, men føler at det gode er langt mer positivt, selvom det er ganske ille når det står på.. vurderer å ta en prat når vi er ferdig med dette og at han MÅ begynne å prioritere annerledes :)

Det er bra at du klarte å gjennomføre det, det var sikkert ikke lett, så klem til deg ♡ 

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare gi beskjed om at han kan hjelpe i 8 timer fem dager i uken? 

Vet det er slitsomt med barn men han er hjemme mer enn de fleste uansett. Vanligvis ville du vært alene en arbeidsdag uansett 

Anonymkode: 1a060...814

Ja nettopp:) han sa det faktisk "hvordan blir det når jeg begynner å jobbe, er jo ikke hjemme da heller?" Men jeg sa at det blir annerledes fordi han får da betalt og en arbeidsdag er satt opp tider.  

God idé det med 8 timer om dagen, det blir jo som vanlig arbeidstid:) det skal jeg ta med noe jeg tar det opp!

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar ♡ har tenkt tanken på skilsmisse ved tidligere og lignende anledninger, men føler at det gode er langt mer positivt, selvom det er ganske ille når det står på.. vurderer å ta en prat når vi er ferdig med dette og at han MÅ begynne å prioritere annerledes :)

Det er bra at du klarte å gjennomføre det, det var sikkert ikke lett, så klem til deg ♡ 

Anonymkode: 00f8d...256

Ta heller praten nå mens det står på, det er fort gjort å bagatellisere hvordan det faktisk var, i ettertid. For dere begge egentlig. Hva er poenget med å vente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men søker han aktivt jobber nå, eller går tiden mer med til å hjelpe til der borte?

Anonymkode: 31de2...5c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men søker han aktivt jobber nå, eller går tiden mer med til å hjelpe til der borte?

Anonymkode: 31de2...5c4

Han har ikke tid til å søke jobber nå fordi han bruker tiden der borte :)

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Browncoat skrev:

Ta heller praten nå mens det står på, det er fort gjort å bagatellisere hvordan det faktisk var, i ettertid. For dere begge egentlig. Hva er poenget med å vente? 

Godt poeng, jeg får prøve på det :)  han får selvfølgelig gjøre seg ferdig med dette prosjektet, men håper tidspunktene blir annerledes og at han prioriterer annerledes i fremtiden 

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har ikke tid til å søke jobber nå fordi han bruker tiden der borte :)

Anonymkode: 00f8d...256

Det er uakseptabelt. Kan for en gangs skyld sitere Dr. Phil - når du ikke har jobb, så er jobben din å søke jobb. 

Dvs. at du står opp om morgenen, ser hva nytt som er lagt ut, ringer rundt og skriver søknader. Dere har en husholdning med barn å bidra til, og det kommer i første rekke. Punktum. 

Er også litt skeptisk til at du ikke engang vet hva han jobber med der borte. Kjenner du dette familiemedlemmet? Er han en god kamerat, og hva slags skade har han? Er han gift, og er du venninne med kona?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har en liten baby, be han prioritere dere. Du trenger også avlastning, ikke bare de i familien hans, dere er også hans familie.
Og det er ikke feil å si nei til sex.

Anonymkode: 6276b...c93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Marie90 skrev:

Det er uakseptabelt. Kan for en gangs skyld sitere Dr. Phil - når du ikke har jobb, så er jobben din å søke jobb. 

Dvs. at du står opp om morgenen, ser hva nytt som er lagt ut, ringer rundt og skriver søknader. Dere har en husholdning med barn å bidra til, og det kommer i første rekke. Punktum. 

Er også litt skeptisk til at du ikke engang vet hva han jobber med der borte. Kjenner du dette familiemedlemmet? Er han en god kamerat, og hva slags skade har han? Er han gift, og er du venninne med kona?

Hehe dr phil sier mye fint han ja:) enig selv der.

Jeg vet veldig godt hva de driver med der borte, hva han har skadet, hva han får av behandling, hva slags status han og hans partner har:p jeg vil bare ikke legge det ut her:) 

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe dr phil sier mye fint han ja:) enig selv der.

Jeg vet veldig godt hva de driver med der borte, hva han har skadet, hva han får av behandling, hva slags status han og hans partner har:p jeg vil bare ikke legge det ut her:) 

Anonymkode: 00f8d...256

Nei, men du vet om det er a) noe kritisk som må ordnes raskt, b) hvorvidt han eller de har anledning til å betale for hjelp, og c) hvor omfattende prosjektet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere har en liten baby, be han prioritere dere. Du trenger også avlastning, ikke bare de i familien hans, dere er også hans familie.
Og det er ikke feil å si nei til sex.

Anonymkode: 6276b...c93

Han har vært med oss mesteparten av tiden, men spretter opp med en gang en eller annen i familien trenger hjelp. Han fungerer som sjåfør/Og handler inn har jeg uttalt i mine verste øyeblikk. 

Vår baby er snart 6 mnd, så føler jeg ikke har rett til å si så mye i og med at mannen er fantastisk hjemme, og er med oss med mindre det er noe annet viktig  ... 

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Marie90 skrev:

Nei, men du vet om det er a) noe kritisk som må ordnes raskt, b) hvorvidt han eller de har anledning til å betale for hjelp, og c) hvor omfattende prosjektet er?

De ønsker å spare penger, og det er et stort prosjekt med ombygging av rom.. kritisk..blir kritisk når området blir en byggeplass hehehe 

Anonymkode: 00f8d...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var noen som sto deg nær TS og det var slik at rollene var byttet - hva ville du da ment? 

Vanskelig å si om du er urimelig, men av og til når noen selv stiller det spørsmålet er det fordi de føler at det kanskje er noe i det? Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene, mannen din har tid og mulighet til å hjelpe - du klarer fint å være omsorgsperson alene - problemet er kanskje mer at du føler deg nedprioritert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker å spare penger, og det er et stort prosjekt med ombygging av rom.. kritisk..blir kritisk når området blir en byggeplass hehehe 

Anonymkode: 00f8d...256

Da han kom til deg med dette, burde du svart; "det er greit så lenge det ikke går utover jobbsøkingen og tid med familien". 

Dvs. han overholder gjøremål hjemme, samt x antall timer hver dag til jobbsøking. Så lenge han ikke er snekker og kompensert for dette arbeidet, skal vennetjenester falle lenger ned på listen. Å prioritere det over jobbsøking er uakseptabelt. Jobbsøking tar tid og krever innsats, og han skulle begynt igår. 

Så svaret til dette er - nei, det er ikke normalt i et ekteskap.

Min bestevenninne har en forlovede som er arbeidsledig (dog studerer mens han søker). De vil ha barn (hun er i tredveårene og klar), og planlegger for det, men det er utsatt til han er i fast jobb. Hun har t.o.m. tatt abort en gang tidligere fordi ting ikke var "falt på plass". Han begynte søke så snart han gikk inn i siste året av mastergraden, for å forsikre seg om at han har noe når han er ferdig. Fast jobb er prioritet nr. 1 før baby kommer. Til tross for at han søker har hun poengtert at han ikke er aktiv nok. Hadde han lagt jobbsøking på hylla for å gjøre sine egne greier, hadde det vært slutten for det forholdet. Det viser total mangel på prioriteringsevne og ansvarsfølelse.

Det kritiske her er ikke at han ikke nok hjemme med deg (så lenge du klarer deg), men at han ikke søker jobb.

Endret av Marie90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta skilsmisse da for all del. Tenk på de stakkars konsekvensene dette får! Nei, jeg kjenner meg igjen og jeg satte foten virkelig ned. Ble ordentlig sinna, og særlig en gang det var besøk. Han måtte ut, jada, måtte reparere, men akkurat da hadde datter gjort på seg, og han ville forsvinne. Da sa jeg det jeg mente om saken, at jeg kan også gå ut slik, ville du likt det? Hvem skal ta seg av ungen om ingen er her? Da sa besøket, skjerp deg nå, vær litt mer snill mot jentene dine. Det satte en liten støkk i han, men dessverre prøvde han flere ganger, men jeg ble såpass krass og forlangte at hadde han laget et barn så skulle han jammen meg få hjelpe til med å stelle det og! Den fungerte gitt....

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...