Gå til innhold

Hva trenger man til festival?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal på min første festival nå i august, men hva trenger jeg? Varme klær, gummistøvler, snacks? :) Festivalen går over en hel helg.

Alle tips tas i mot med takk.

Anonymkode: 77efc...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger sikkert halvparten av de klærne du har lyst til å pakke, hvis du er som meg:P Altså., du trenger ikke mye klær. Ta med regntøy og støvler (absolutt verd det hvis det blir dårlig vær), en varm genser.

Stol er kjekt å ha med, kanskje madrass. 

Våtservietter, vannflaske, smertestillende (evnentuell allergimedisin om du er allergisk), snacks er lurt, gjerne proteinbarer eller lignende som kjapt gir deg næring. 

Avhengig av hvilke type festival du skal på kan det være greit å ha med noen leker til underholdning. Kanskje høytalere til å spille musikk? 

Ørepropper er også kjekt. 

Det var det jeg kom på i farta. Kos deg:)

Anonymkode: b594f...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en festival der du skal ligge i telt? 

Jeg så her forleden at Dagbladet hadde en artikkel der de anbefalte å ha på badedrakt (!) på festival, siden denne kunne brukes som body i tillegg til bading. Dette anbefales IKKE! Heller ikke snekkerbukser, buksedresser eller ander ting som gjør at du må ta av på overkroppen når du skal tisse. Du ønsker at besøkene inne på festivaldoen skal foregå så enkelt og effektivt som mulig, så jeg anbefaler heller bukse med strikk i livet eller lignende. 

Anbefaler også å ha med spritgele til hendende og kanskje et sitteunderlag sånn at du kan sette deg ned her og der på festivalområdet uten å bli vår i baken dersom det er fuktig i gresset. :)

Anonymkode: 77d52...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibac!

Ikke pakk med klær for hver dag. Pakk heller med 1 genser og noen tskjorter. Du skifter ikke så ofte som du tror. Alle lukter og er skitne. Det er det som er festivallivet. 

Myggspray er kjekt, men ikke et must. 

Anonymkode: 1c60e...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta med for mye, man skal bære det også. Kommer selvsat an på om du skal kjøre bil selv eller sitte på med noen eller ikke. Er det noen som kjører kan man gjerne ta med litt kategorien "kjekt å ha" avhengig av hvor mange det er i bilen. Men det blir fort fullt, så det er viktig at alle ikke tar helt av når det gjelder å ta med ting. Kjører du ikke men tar tog/fly/buss så er det viktigere at man kan bære med seg alt på en ikke alt for ukomfortabel måte. Se det i sammenheng med festivalplassens avstand til busstasjon/flyplass/togstasjon. 

Noen varme plagg, en varm genser - gjerne med litt ull slik at det varmer godt, evt. vindtett/regntett jakke, særlig om det forventes kjølig vær og/eller regn. Støvler og evt. regnbukse (om jakka ikke er lang). Ta med en regnponcho, på en del festivaler selges dette også. Mye lettere å dra på en innpakket regnponcho enn en tyngre regnjakke og bukse. Paraply syntes jeg er upraktisk. Klærne bør ikke være nye klær man er redd for, det kan bli gjørmete hvis det regner, så ta med litt eldre klær man ikke er redd for å få møkk på. Skal man ta med ekstra ytterskift, så ta med en lett bukse og en genser/topp. Da bruker man det mens klessett nr. 1 tørker. Man får nesten aldri bruk for noe mer med mindre det er en veldig lang festival. 

Et par understøysskift tilpasset antall dager. Ofte kan man basere seg på å skifte annenhver dag for å spare vekt/plass i sekk. Jada, det er festival, men det er digg å kunne skifte i blant. 

Lite håndkle og såpe hvis det er dusjmuligheter. Evt. så tar dere bare en svømmetur i nærmeste innsjø/vann hvis det er ved sjøen. Minimum av toalettsaker, tannbørste, tannkrem, deodorant. Så små tuber/flasker som mulig. Antibac pluss noen våtservietter er lurt, det kan være noe avstand til nærmeste dass/dusj/servanter. Ellers kanskje litt desinfiserende sprit og noen plastre, samt noen paracet. Ellers litt av øvrige medisiner man måtte trenge til egen helse.  

Noe å sitte på - stol hvis du kjører, sitteunderlag om du tar kollektivtransport. Må man være ekstrem på lett pakking kan man også bruke liggeunderlaget som sitterunderlag og evt. dele et billig liggeunderlag i to, slik at man legger de to delene sammen når man skal sove.

Liggeunderlag, så lite som mulig. Anbefaler ikke de store oppblåsbare (med typisk 10 cm tykkelse eller mer) hvis ingen kjører, selv om de er diggere å ligge på fyller de typisk opp mye mer plass i sekken og de kan være relativt tunge. Kjøp et lite komprimert oppblåsbart liggeunderlag eller et enkelt du ruller ut. Lettere sovepose beregnet for sommerbruk.

Et lett en eller tomannstelt hvis ingen andre har med telt og du ikke har plass i annet telt, og ingen kjører. Kjører dere bil kan dere flotte dere litt mer. Men som regel ikke lurt å ta med et monsterstort timannstelt selv om det blir bedre plass, for det kan være trangt om plassen på campen. Kommer litt an på når dere kommer, om dere kommer tidlig eller sent i forhold til start. Fortrinnsvis noe som ikke er dyrt og som i verste fall kan kastes etter festivalen, det kan oppstå hærverk på festival, har bla. opplevd at teltet mitt ble tagget ned :sur:Det var noe skit å få vekk. 

Snor som kan bindes mellom to telt, mellom telt og gjerde e.l. Dette kan man da bruke som tørkestativ hvis noe blir vått. Og det blir det hvis det regner en del :P 

God lommekniv til å ha i telt/sekk, hvis det skulle skje noe og man må skjære seg ut. Dette bør man alltid ha med når man skal ligge i telt i mine øyne. 

Et par plastglass. Flasker trenger man ikke, bruk heller en tom colaflaske når du har tømt den. Trenger egentlig ikke plastbestikk, kjøp ferdig oppskjærtbrød og pålegg som ikke må smøres i butikken i nærheten. 

Litt snacks som f. eks. nøtter til mellommåltider. Ellers er det festivalmat å kjøpe så ingen vits i å overdrive som om man skulle på fjelltur langt fra siviliasjonen. Dropp å ta med gassbluss/primus, det får man ikke bruk for. På festival kan det derimot være en risiko med fulle folk som raver rundt og velter det over. 

Høyttalere - kan ta med litt større om dere kjører, skal du ta kollektivtransport tar du med en liten bluetoothhøyttaler. Ellers mobil og lademuligheter, f. eks. en powerbank. Noen kan lades hjemme før man drar, andre bruker 3-4 AA batterier slik at du også kan kjøpe ekstra batterier på nærmeste sted, jeg syntes dette er praktisk siden det gjør en helt uavhengig av å ha tilgang til 240 V strøm. 

Og, til sist: For å ta med seg ting, en god tursekk med litt størrelse, med festemuligheter til liggeunderlag og sovepose. Ikke bruk bag, det er kjipt å bære hvis det er langt fra stasjonen til festivalområdet. Husk at man gjerne bærer med seg litt å drikke på til festival også ;) 

Ellers er det bare å ta med seg godt humør og ønske om å mingle litt. Festival kan være supersosialt, det er hva du gjør det til selv. Fortrinnsvis bør man også ha en dag eller to å hente seg inn igjen når man kommer hjem, for festival er jæææævlig slitsomt selv om det er gøy :P Lyd rundt deg hele tiden alle døgn i strekk og generelt mye skrål og musikk. 

Anonymkode: c0ce7...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...