Gå til innhold
Carrot

Har tråder om selvmord blitt tabu?

Anbefalte innlegg

WubWub   15 210 21 675
WubWub
1 minutt siden, Horten Market skrev:

Noe slikt skal man selvsagt aldri si til noen uansett. Oppfordring til selvmord er vel på grensen til å være straffbart? Det du vil frem til er kanskje at en del ikke har den folkeskikk som kreves for å delta i slike debatter, og mangler selvinnsikt til å holde seg unna, noe ditt eksempel illustrerer. Ja, det er et problem, men det kan vel løses på en bedre måte enn å slette hele tråden, tenker jeg.

Jeg husker godt den tråden hvor ei ung kvinne pratet om selvmord. Hun ble møtt med en vegg av kommentarer ala ;"ta livet ditt da, eller er du feig?" - Jeg skjønte raskt alvoret av situasjonen så jeg sendte brev til KG hvor jeg sa ; dere må kontakte politiet.

Og nå har liv godt tapt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raiu   872 3 357
Raiu

Men det finnes flere forum om tema (ja vet mange er på engelsk), hjelpetelefoner, nettsider om selvmord, nettsider om hjelp. Hvorfor må KG absolutt være steder der selvmord diskuteres?

Skjønner det er irriterende at tråder stenges fordi ordet blir nevt men diskusjon og lufting generelt om selvmord holder jeg fast på at ikke burde være tillatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot
11 timer siden, Raiu skrev:

Men det finnes flere forum om tema (ja vet mange er på engelsk), hjelpetelefoner, nettsider om selvmord, nettsider om hjelp. Hvorfor må KG absolutt være steder der selvmord diskuteres?

Skjønner det er irriterende at tråder stenges fordi ordet blir nevt men diskusjon og lufting generelt om selvmord holder jeg fast på at ikke burde være tillatt.

Igjen, jeg sier ikke at tråder ala - "jeg vil ta livet mitt" nødvendigvis må tillates - men tråder om TEMAET kan ikke omfattes av samme strenge regelverk for da blir det en konsekvens at man ikke kan si at man sliter fordi noen tror du mener selvdrap og vips så sitter du der, avvis med en standard melding - gjerne er dette noen som opplever at systemet svikter og som gjerne bare trenger lufte hodet sitt, derfor moderering.

• Upvote 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rosalie   23 379 17 259
Rosalie

Jeg syns det er helt greit at tråder som omhandler selvmordstanker eller som toucher borti triggere ift selvskading og selvmord lukkes. Tidligere henviste moderator i stengemeldingen til Mental Helses døgnåpne hjelpetelefon, det bør det nå også om det ikke gjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raiu   872 3 357
Raiu
På 11/08/2017 den 8.56, Carrot skrev:

Igjen, jeg sier ikke at tråder ala - "jeg vil ta livet mitt" nødvendigvis må tillates - men tråder om TEMAET kan ikke omfattes av samme strenge regelverk for da blir det en konsekvens at man ikke kan si at man sliter fordi noen tror du mener selvdrap og vips så sitter du der, avvis med en standard melding - gjerne er dette noen som opplever at systemet svikter og som gjerne bare trenger lufte hodet sitt, derfor moderering.

Men det er jo plenty med tråder der folk snakker om psykisk helse og det å slite. Kan ikke huske at de stenges med en gang fordi det antas at å slite psykisk = selvmordstanker? Har du noen eksempler? Eller mener du snakk om generelt selvmord feks hvorfor noen grupper er mer i fare? For det er jeg enig i at ikke burde være så strengt.

Jeg vet ikke om du har personlig erfaring med dette, men jeg har vært der selv og jeg har desperat forsøkt å hjelpe folk som tydelig sliter. Men jeg har absolutt ikke den kunnskapen til å hjelpe eller psyke nok selv til å takle at mitt råd kanskje gjør ting verre. Når noen er fryktelig langt nede så kan noe så lite som ett komma på feil sted i en setning få den som sitter på kanten til å hoppe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot

Denne tråden ble opprettet pga en tråd som ble lukket, en som viste til en episode av south park som omtalte selvmord. Er vi virkelig der? At alt som handler om , berører eller kan utvikle seg i retning av skal stenges? Virkelig? Tråden rakk ikke få fire kommentarer en gang før den var rapportert og lukket - south park! Det er en "tegneserie" - selvmord er et viktig tema.

• Upvote 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden