Gå til innhold
Carrot

Har tråder om selvmord blitt tabu?

Anbefalte innlegg

Carrot   6 259 12 470
Carrot

Altså, nesten alle tråder om temaet som opprettes stanses på samme måte - en bruker oppfatter det som at TS tenker på selvmord og rapporterer tråden, moderator stenger den med henvisning videre - og vips så er alle så mye lykkeligere? 

Hvilken hjelp får evt TS på den måten? Hvorfor er vi så redde for å snakke med noen som har slike tanker? Hvorfor er medmenneskeligheten vår begrenset til en henvisning til andre, hvorfor våger vi ikke snakke om det? 

HVIS en trådstarter vurderer selvmord og VELGER en tråd på nett så er det et rop om hjelp, selvsagt skal man trå varsomt - men hva med å moderere tråden i stedenfor å stenge den? Hvorfor er det umulig å la et rop om hjelp svares av mange heller enn stenges av en? 

Siste tråden var vel egentlig ikke en selvmordstråd heller, men en tråd om en episode det var linket til og med diskusjoner rundt tema - ikke handlingen. 

Er vi redd? er der derfor vi er så raskt ute? Redd for å møte oss selv i døra? Redd for å gi dårlige svar? At andre skal svare dårlig? Hva er greien nå siden det "alltid" er slik at alle tråder med ordet selvmord i stenges? 

• Upvote 17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Millimani   10 804 3 535
Millimani

Leser du moderatorene sine forklaringer på dette godt nok?? Leser du reglene her?Slike tråder strider helt eller delvis mot reglene, og skal derfor stenges før eller når det har gått for langt!! Alle tråder som "bare" må ryddes først blir uansett alltid stengt etter tre ryddinger...eller er det fire?

En TS får ikke nødvendigvis riktig hjelp ved å skrive tråder på kg i et forsøk på det. Det er det ingen garanti for. Man er anonym enten man skriver under nick eller anonymt på dette forumet. Men man vet aldri hvilken fagkompetanse som ligger bak brukernes svar. Derfor har man moderatorene til å styre skuta litt.

Det er bare det at alle som stadig gjemmer seg som en anonym bruker også MÅ ha et nick for å få være medlem. Man vet ikke om den som svarer er seriøs eller ikke, enten det er skrevet anonymt eller bak et nick. Du ser vel hvor mange "troll" det åpenbart er her? 

• Upvote 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot

Selvsagt har jeg lest men jeg har også sett at det er et standardsvar.. Og ikke til "hjelp" for den som startet tråden - og i det siste tilfellet var det linket til en "southpark" episode hvor den var tema mer enn selvmord - likevel ble tråden stengt. Ergo må det være lov å stille spørsmål ved hvorvidt temaet er tabu? 

Og ikke dra frem troll - de finnes overalt, også blant de du kjenner, det er derfor jeg skriver "moderere tråden" ;) som i å la tråden leve men med fokus på den. 

• Upvote 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot

Jeg er forresten ikke enig i at dette hører hjemme i "ris og ros" tråden heller - da temaet er generelt og bør diskuteres, en ny form for "moderasjon"? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Honey Dew   6 806 14 826
Honey Dew

De får jo beskjed om å kontakte lege, Mental Helse m.m.

• Upvote 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Edie   14 641 2 438
Edie

Viser til tidligere svar om samme tema:

Edie, mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Carrot   6 259 12 470
Carrot

Å diskutere tema selvmord har ikke noe med å ønske ta sitt liv å gjøre. 

• Upvote 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot
1 time siden, Edie skrev:

Viser til tidligere svar om samme tema:

Edie, mod.

Igjen sitter jeg og lurer på: handler moderatorene og KG´s redsel om ønsket om å ikke stilles til ansvar eller ønske om å hjelpe?

Og er det denne redselen som gjør at man ikke ser forskjell på å være åpen om et vanskelig tema og det å gi munnbind til alle som ønsker snakke? Selv psykologien sier man ikke kan kneble eller tie ihjel et så viktig tema. 

• Upvote 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Felixa   1 461 141
Felixa

Jeg synes det burde være lov å diskutere selvmordstanker, for det er så vanlig. Men når dette blir moderert bort så tenker kanskje TS at slike tanker er tabu og ikke noe en skal snakke om. Og det er jo helt feil, det skal snakkes om. Og det er for de aller fleste langt mellom tanker og det å faktisk gjøre et selvmordsforsøk. 

Terskelen for å opprette en anonym tråd her er ganske så lav, jeg vil tro den er mye høyere for å ringe mental helse ol.

• Upvote 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blondie65   21 255 37 413
Blondie65

Men det er jo ingen ny regel? Det har vært sånn hele tiden.

Det store problemet er ofte at en del svarer frekt og noen gir svært dårlige råd. Dette er vanskelig å håndtere og krever mer av moderatorene enn det er kapasitet til. Derfor stenges trådene.

• Upvote 11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NotNaomi   3 575 7 165
NotNaomi

Veldig glad for at det er tabu her inne. Er noen skada mennesker her (også)som ville ha skrevet ting som ikke ville gjort noe bedre for de som oppretter slike tråder.

Det går an å snakke om,og de som sliter bør få snakket med noen! Men dette forumet er ikke velegnet av overnevnte grunn.

• Upvote 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Honey Dew   6 806 14 826
Honey Dew

Det kan trigge mennesker som leker med tanken om å ta sitt eget liv

• Upvote 9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Raiu   872 3 357
Raiu

Det blir rett og slett ikke moderert fort nok til å ta sjansen på at en slik tråd får stå. I løpet av de timene tråden står åpen kan hva som helst komme som svar.

• Upvote 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Horten Market   973 1 342
Horten Market

Det er faktisk helt normalt å ha tanker om selvmord. Hvor lett hadde det ikke vært å slippe unna nå, hvis jeg bare ... Så tenker vi på de som sitter igjen, og det blir med tanken. Det unormale og hjelpetrengende er å faktisk vurdere selvmord som et reelt alternativ, og enda mer å planlegge og gjennomføre.

Når folk kommer i denne situasjonen er det ikke sjelden nettopp fordi de ikke har noen å snakke med om det vanskelige, og de vil absolutt ikke snakke med noen i det virkelige liv, fordi problemene er så skambelagt. Det ENESTE noen har, er slike debattforum. Og det tar vi fra dem.

Tanken er god, men du skjønner hva konsekvensen kan bli når et menneske i sin bunnløse fortvilelse blir stoppet fra å snakke med de eneste som hører.

• Upvote 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mass   218 399
Mass
14 timer siden, Carrot skrev:

Altså, nesten alle tråder om temaet som opprettes stanses på samme måte - en bruker oppfatter det som at TS tenker på selvmord og rapporterer tråden, moderator stenger den med henvisning videre - og vips så er alle så mye lykkeligere? 

Hvilken hjelp får evt TS på den måten? Hvorfor er vi så redde for å snakke med noen som har slike tanker? Hvorfor er medmenneskeligheten vår begrenset til en henvisning til andre, hvorfor våger vi ikke snakke om det? 

HVIS en trådstarter vurderer selvmord og VELGER en tråd på nett så er det et rop om hjelp, selvsagt skal man trå varsomt - men hva med å moderere tråden i stedenfor å stenge den? Hvorfor er det umulig å la et rop om hjelp svares av mange heller enn stenges av en? 

Siste tråden var vel egentlig ikke en selvmordstråd heller, men en tråd om en episode det var linket til og med diskusjoner rundt tema - ikke handlingen. 

Er vi redd? er der derfor vi er så raskt ute? Redd for å møte oss selv i døra? Redd for å gi dårlige svar? At andre skal svare dårlig? Hva er greien nå siden det "alltid" er slik at alle tråder med ordet selvmord i stenges? 

Et godt poeng. Jeg tenker også en del på hva man kan gjøre for mennesker som sliter så mye at de ikke ønsker å leve lengre. Samtidig kan det faktisk handle om at man faktisk ikke ønsker å dø, men man ønsker ikke å leve heller - om det var forståelig. 

Ignorering fungerer aldri. Uansett hva det gjelder. Samtidig er det mange aspekter rundt hvorfor man ikke ønsker å leve lengre, så jeg velger ofte den enkle måten. Spørre rett ut hva de sliter med. Stille en del spørsmål om hva som er vanskelig for å få et helhetsbilde på problematikken for å finne kjernen i det som er vanskelig. Tenker at det jeg kan bidra med er bevisstgjøring, råd, støtte, dele teknikker man kan bruke når det føles tungt, etc. Det er ikke så mangt jeg føler jeg kan gjøre via et forum, men et objektiv syn og et annet perspektiv kan jo være behjelpelig i en tung tid hvor man selv ikke ser et håp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Infinity   589 1 904
Infinity

Det er med god grunn at det ikke er lov.  

For mange år siden, så var det ikke mye moderering på forumet for psykisk helse. Det var jo meningen at det skulle være et sted/forum der man kunne finne støtte og trøst når man var deprimert  eller hadde selvmordstanker, men ofte så ble det heller en støtte og hyllest til selvmordstankene. Folk hauset hverandre opp til tider.

Som dere ser så skriver moderatoren at det også er på grunn av erfaringer det ikke er lov, og jeg husker veldig godt  brukere som fant hverandre her inne og det tragiske som skjedde med dem.

Endret av Infinity
  • Upvote 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Horten Market   973 1 342
Horten Market
30 minutter siden, Infinity skrev:

Det var jo meningen at det skulle være et sted/forum der man kunne finne støtte og trøst når man var deprimert  eller hadde selvmordstanker, men ofte så ble det heller en støtte og hyllest til selvmordstankene. Folk hauset hverandre opp til tider.

Det kan jeg forestille meg når jeg ser hvordan samlivstråder hauses opp og ektemenn visstnok er selve djevelen.

56 minutter siden, Mass skrev:

Tenker at det jeg kan bidra med er bevisstgjøring, råd, støtte, dele teknikker man kan bruke når det føles tungt, etc.

Direkte råd kan være vanskelig å bidra med, men ofte er mye gjort at noen faktisk lytter og klarer å sette seg inn i situasjonen til den som sliter, og klarer å formidle denne forståelsen til vedkommende. Det å ha noen å dele det vanskelige med har terapeutisk effekt. Du er ikke lenger alene. Andre forstår hvorfor du føler som du gjør, da er du ikke helt tullerusk likevel eller en som ingen forstår og ikke har noen verdi for noen.

Det skal så lite til for at mennesker blir løftet litt. Et vennlig smil fra en fremmed, et hei istedenfor å se bort som om den fremmede sjelen ikke fantes. Eller samklang med en fremmed på debattforumet. En følelse av et øyeblikks bånd mellom to mennesker. Nok til at livet føles verdt likevel.

Endret av Horten Market
  • Upvote 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot

Redselen for at noen skal ønske ta sitt liv skal altså være så stor at man ikke skal våge diskutere et vanskelig tema? Hva med depresjon, eller angst? Som i noen tilfeller kan føre til at man har det så vondt? Skal vi ikke diskutere dem heller i frykt for at det kan gjøre det "verre" for noen fordi enkelte på nett og irl mangler empati og sosiale antenner?

• Upvote 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carrot   6 259 12 470
Carrot
På 7/29/2017 den 3.29, Infinity skrev:

Det er med god grunn at det ikke er lov.  

For mange år siden, så var det ikke mye moderering på forumet for psykisk helse. Det var jo meningen at det skulle være et sted/forum der man kunne finne støtte og trøst når man var deprimert  eller hadde selvmordstanker, men ofte så ble det heller en støtte og hyllest til selvmordstankene. Folk hauset hverandre opp til tider.

Som dere ser så skriver moderatoren at det også er på grunn av erfaringer det ikke er lov, og jeg husker veldig godt  brukere som fant hverandre her inne og det tragiske som skjedde med dem.

Jeg har opplevd det motsatte, ei jente som i dag er i live og har familie og barn, som fikk hjelp pga dette forumet og det at noen strakk ut en hånd, tok kontakt, chattet - først på nett, så irl da det viste seg at de bodde ganske nær. Og jeg vil våge påstå at en lykkelig slutt veier så mye tyngre fordi det gir håp, det gir liv - det gir glede, og det koster så lite. 

Man skal ikke slutte følge med, slutte moderere, la det være fritt frem! Men man kan med fordel avvente, følge med, se det ann, samtidig som man gir råd om å ta kontakt som man gjør i dag. Den standardmeldingen er så "kald" at den i noen sammenhenger like gjerne kan være dyttet over rekkverket om noen er klar å hoppe.. 

Det må være mulig å diskutere alle vonde tema uten å skulle knebles av frykten.

• Upvote 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blodets rett   895 908
Blodets rett
På 29.7.2017 den 3.01, Horten Market skrev:

Det er faktisk helt normalt å ha tanker om selvmord. Hvor lett hadde det ikke vært å slippe unna nå, hvis jeg bare ... Så tenker vi på de som sitter igjen, og det blir med tanken. Det unormale og hjelpetrengende er å faktisk vurdere selvmord som et reelt alternativ, og enda mer å planlegge og gjennomføre.

Når folk kommer i denne situasjonen er det ikke sjelden nettopp fordi de ikke har noen å snakke med om det vanskelige, og de vil absolutt ikke snakke med noen i det virkelige liv, fordi problemene er så skambelagt. Det ENESTE noen har, er slike debattforum. Og det tar vi fra dem.

Tanken er god, men du skjønner hva konsekvensen kan bli når et menneske i sin bunnløse fortvilelse blir stoppet fra å snakke med de eneste som hører.

Markedet klarer ikke å løse dette heller, Horten Market. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden