Gå til innhold

Drømmejobben er utlyst.Søke selv om jeg er gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde i fjor et 1-års vikariat i en jobb jeg virkelig elsket.Etter at dette vikariatet var slutt,fant jeg meg raskt en ny jobb,men ikke på langt nær så interessant og godt betalt som den forrige.(Det er dessuten kun en midlertidig stilling jeg har nå).

I dag ser jeg at min tidligere stilling er utlyst på nytt,som et 1-års vikariat.Selv om det bare er et vikariat,er jeg veldig fristet til å søke. "Problemet" er bare at jeg nå er 8 uker på vei.Termin er beregnet til å være i mars 2018 og vikariatet varer til september 2018.Det vil si at de må finne enda en ny vikar om de ansetter meg... 

Hva ville dere gjort?Jeg ønsker virkelig denne jobben.Men på den annen side vil jeg ikke føre min tidligere sjef bak lyset ved å unnlate å fortelle henne om graviditeten.Vurderer å ta kontakt med henne å forklare situasjonen,men føler dette er en litt "lost case" allerede.

Anonymkode: 9ba32...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et vikariat er det essensielt at man er tilgjengelig i vikariatet. Vet du allerede nå at du ikke er det, så hadde jeg ikke søkt.

Anonymkode: ee03b...bad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forhørt meg med sjefen og forklart situasjonen. Men jeg ville aldri søkt og unnlatt å fortelle om graviditeten! 

Anonymkode: 740f3...66d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde i fjor et 1-års vikariat i en jobb jeg virkelig elsket.Etter at dette vikariatet var slutt,fant jeg meg raskt en ny jobb,men ikke på langt nær så interessant og godt betalt som den forrige.(Det er dessuten kun en midlertidig stilling jeg har nå).

I dag ser jeg at min tidligere stilling er utlyst på nytt,som et 1-års vikariat.Selv om det bare er et vikariat,er jeg veldig fristet til å søke. "Problemet" er bare at jeg nå er 8 uker på vei.Termin er beregnet til å være i mars 2018 og vikariatet varer til september 2018.Det vil si at de må finne enda en ny vikar om de ansetter meg... 

Hva ville dere gjort?Jeg ønsker virkelig denne jobben.Men på den annen side vil jeg ikke føre min tidligere sjef bak lyset ved å unnlate å fortelle henne om graviditeten.Vurderer å ta kontakt med henne å forklare situasjonen,men føler dette er en litt "lost case" allerede.

Anonymkode: 9ba32...7c8

selvfølgelig søker du ikke. Det skjønner du egentlig selv, og i og med at du kommer til å være i permisjon store deler av vikariatet så handler dette om lønna - og som sjef er jeg megalei av sånne sleipinger som deg.

Du ødlegger for alle andre kvinner ved å sørge for at ingen tør ansette damer fordi man aldri vet om de er gravide når de søker eller planlegger å bli det rett etter de blir ansatt - fordi det finnes sånne folk som deg med null arbeidsmoral. 

Enkelte damer virker som at de tror kan gjøre hva de vil fordi barn er "the miracle of life". Guess what, resten av verden bryr seg ikke 

Anonymkode: 1c1c3...7ff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke søkt ordinært.

Men du kunne jo kanskje skrevet uformelt til din tidligere sjef og bare sagt at du så stillingsopplysningen og hadde uten tvil søkt om du hadde hatt mulighet. Men er gravid for øyeblikket med termin i mars så det passet ikke men at om de trenger folk i fremtiden så vil du gjerne jobbe for dem igjen om du skulle være en aktuell kandidat for dem, fordi du stortrivdes der:)

Men usikker på om det kan oppfattes som litt kissass da.

Anonymkode: 6224a...ca7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du velge - graviditet eller evt. jobb.

Anonymkode: e045d...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke søkt ordinært.

Men du kunne jo kanskje skrevet uformelt til din tidligere sjef og bare sagt at du så stillingsopplysningen og hadde uten tvil søkt om du hadde hatt mulighet. Men er gravid for øyeblikket med termin i mars så det passet ikke men at om de trenger folk i fremtiden så vil du gjerne jobbe for dem igjen om du skulle være en aktuell kandidat for dem, fordi du stortrivdes der:)

Men usikker på om det kan oppfattes som litt kissass da.

Anonymkode: 6224a...ca7

Takk for tips

Jeg ble oppfordret av sjefen til å holde kontakten etter at jeg sluttet.Hun sa også før jeg sluttet at hun ville kontakte meg igjen om de trengte folk.Så tenker at det kan være en god ide det det foreslår her, og at det ikke vil bli for smiskete.

ts

Anonymkode: 9ba32...7c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville søkt, men kanskje spilt med åpne kort for min egen sjelefreds skyld (vet det ville stresset meg veldig å skulle skjule graviditeten, og ville gruet meg veldig til å fortelle det). Særlig siden du nå har en jobb (selv om den er midlertidig), ville jeg satset på å holde kontakten varm med drømmejobben i stedet. Hvis jeg derimot var desperat etter jobb, ville jeg søkt uansett. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du velge - graviditet eller evt. jobb.

Anonymkode: e045d...a0e

Dette blir helt latterlig. Dere som mener at man må velge mellom jobb og graviditet - synes du det er bedre at en gravid går arbeidsledig enn at hun jobber? Er man gravid uten jobb må man jo søke på ALT, også vikariater. 

Anonymkode: b27c1...9fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville søkt, men kanskje spilt med åpne kort for min egen sjelefreds skyld (vet det ville stresset meg veldig å skulle skjule graviditeten, og ville gruet meg veldig til å fortelle det). Særlig siden du nå har en jobb (selv om den er midlertidig), ville jeg satset på å holde kontakten varm med drømmejobben i stedet. Hvis jeg derimot var desperat etter jobb, ville jeg søkt uansett. 

Dette blir helt latterlig. Dere som mener at man må velge mellom jobb og graviditet - synes du det er bedre at en gravid går arbeidsledig enn at hun jobber? Er man gravid uten jobb må man jo søke på ALT, også vikariater. 

Anonymkode: b27c1...9fe

Poenget her er at hun ikke kan ta til i jobben om hun skal ha dette barnet. Det vil da skape store ulemper for arbeidsgiver og trolig for de andre arbeidsøkere.

Gravide har det altfor godt i Norge. En gravid arbeidsøker er da ikke mer verd enn enn ikke-gravid arbeidsøker.

Anonymkode: e045d...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville søkt, men kanskje spilt med åpne kort for min egen sjelefreds skyld (vet det ville stresset meg veldig å skulle skjule graviditeten, og ville gruet meg veldig til å fortelle det). Særlig siden du nå har en jobb (selv om den er midlertidig), ville jeg satset på å holde kontakten varm med drømmejobben i stedet. Hvis jeg derimot var desperat etter jobb, ville jeg søkt uansett. 

Dette blir helt latterlig. Dere som mener at man må velge mellom jobb og graviditet - synes du det er bedre at en gravid går arbeidsledig enn at hun jobber? Er man gravid uten jobb må man jo søke på ALT, også vikariater. 

Anonymkode: b27c1...9fe

TS er jo ikke arbeidsledig. Å trakte etter drømmejobben som gravid er jo ikke akkurat et sjakktrekk. Uansett hvor politisk ukorrekt det er å skrive dette er man ikke attraktiv på arbeidsmarkedet som gravid. Det er synd at det er slik, men det er lurt å være litt realistisk. 

Anonymkode: f2d55...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke søkt ordinært.

Men du kunne jo kanskje skrevet uformelt til din tidligere sjef og bare sagt at du så stillingsopplysningen og hadde uten tvil søkt om du hadde hatt mulighet. Men er gravid for øyeblikket med termin i mars så det passet ikke men at om de trenger folk i fremtiden så vil du gjerne jobbe for dem igjen om du skulle være en aktuell kandidat for dem, fordi du stortrivdes der:)

Men usikker på om det kan oppfattes som litt kissass da.

Anonymkode: 6224a...ca7

Høres smart ut. Eller du kan ringe, om det føles naturlig. Er absolutt ikke smisking, om det er sant at hun virkelig trivdes i den jobben.

Edit: det kan være greit å holde kontakten med tidligere sjefer, også med tanke på å eventuelt bruke dem som referanse ved en senere jobbsøknad. Da vil de huske deg bedre over tid, og trolig gi deg godt skussmål.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kan ikke få i både pose og sekk.

Bare fordi du er gravid gjør det deg ikke rett til å være en drittsekk.

Anonymkode: e045d...a0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er at hun ikke kan ta til i jobben om hun skal ha dette barnet. Det vil da skape store ulemper for arbeidsgiver og trolig for de andre arbeidsøkere.

Gravide har det altfor godt i Norge. En gravid arbeidsøker er da ikke mer verd enn enn ikke-gravid arbeidsøker.

Anonymkode: e045d...a0e

Altså, hun KAN jo det, strengt tatt. Hvis hun søker og får jobben. Spørsmålet var vel om det er lurt i det lange løp.

Jeg sier ikke at en gravid arbeidssøker er mer verdt enn enn ikke-gravid, men at en gravid også selvfølgelig må kunne søke arbeid. Nå har jo TS en jobb allerede, og da ville ikke jeg personlig risikert å falle ut med drømmearbeidsgiveren når jeg heller kan få en sjanse senere. Hvis hun legger inn en aksje men er åpen om at hun er gravid, kan det jo hende de får et enda bedre inntrykk av henne og gir et tilbud senere. Men HVIS hun ikke hadde hatt den andre jobben måtte hun jo selvsagt søke på alt hun kan få. Med mindre hun har fett med penger og jobber for gøy, da. Klart det kan være ubeleilig for arbeidsgiver, men i et samfunnsøkonomisk perspektiv er det jo også viktig at folk er i arbeid og tjener seg opp rettigheter når de skal ha barn. 

 

Anonymkode: b27c1...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, T-Rex skrev:

Høres smart ut. Eller du kan ringe, om det føles naturlig. Er absolutt ikke smisking, om det er sant at hun virkelig trivdes i den jobben.

Edit: det kan være greit å holde kontakten med tidligere sjefer, også med tanke på å eventuelt bruke dem som referanse ved en senere jobbsøknad. Da vil de huske deg bedre over tid, og trolig gi deg godt skussmål.

Tenker det samme.Min tidligere sjef ga meg en god attest og stilte som referanse da jeg søkte den midlertidige stillingen jeg har nå.Min nåværende sjef sa hun hadde gitt meg veldig gode skussmål.

Jeg sa til min tidligere sjef før jeg sluttet,at jeg kom til å søke dersom de utlyste ledige stillinger i fremtiden.Så tenker det kan ikke være til annet enn min fordel å ta kontakt og forklare situasjonen,og samtidig vise at jeg fortsatt er interessert men at timingen akkurat nå kanskje er litt dårlig.Så kan hun selv fortelle hva hun mener jeg bør gjøre.

ts

Anonymkode: 9ba32...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer den midlertidige stillingen din nå, TS?

Ta kontakt med sjefen og forklar situasjonen. Hvis du søker nå og utelater å si at du er gravid, ødelegger du sjansene dine for å få jobbe der senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Ginny skrev:

Hvor lenge varer den midlertidige stillingen din nå, TS?

Ta kontakt med sjefen og forklar situasjonen. Hvis du søker nå og utelater å si at du er gravid, ødelegger du sjansene dine for å få jobbe der senere. 

Den midlertidige stillingen varer til april 2018.

Som nevnt i hovedinnlegget forteller jeg selvfølgelig at jeg er gravid.Å utelate en slik opplysning er helt uaktuelt.

ts

 

Anonymkode: 9ba32...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den midlertidige stillingen varer til april 2018.

Som nevnt i hovedinnlegget forteller jeg selvfølgelig at jeg er gravid.Å utelate en slik opplysning er helt uaktuelt.

ts

 

Anonymkode: 9ba32...7c8

Bra, fin holdning 😊

Du har jobb fram til babyen kommer, så du klarer deg økonomisk. Da ville jeg bare tatt kontakt med sjefen for å vise at du er interessert, i fall det dukker opp nye stillinger i fremtiden. Dessuten vet man jo aldri, det kan hende sjefen heller vil ha opplæring på ny vikar i mars, framfor i september. Bare prøv og se hva som skjer 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...