Gå til innhold

Forskjell på R1 og S1/S2 matte


straamann

Anbefalte innlegg

Ved enkelte utdanninger er det et tillegsskrav med enten R1 eller S1/S2 matte.

Jeg vet at R står for realfag og S for samfunnsfag. Men hva er det konkret R-matten inneholder som man ikke får dersom man tar S-matte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det meste er det vektorregning. Men hva er det du skal studere? Det har veldig mye å si på hvilken du bør velge. Skal du studere noe som har med realfag å gjøre bør du ta R1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Persephone skrev:

For det meste er det vektorregning. Men hva er det du skal studere? Det har veldig mye å si på hvilken du bør velge. Skal du studere noe som har med realfag å gjøre bør du ta R1.

Ok. jeg skal studere bioingeniør. Regner med R1 er det tryggeste, men jeg har hørt at bioingeniør ikke trenger all matten andre ingeniørfag har i praksis, og at statistikk er det viktigste. Noe som det er rikelig av i S-matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, straamann skrev:

Ok. jeg skal studere bioingeniør. Regner med R1 er det tryggeste, men jeg har hørt at bioingeniør ikke trenger all matten andre ingeniørfag har i praksis, og at statistikk er det viktigste. Noe som det er rikelig av i S-matte.

Hmm, det kan godt være. Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i ingeniørutdannelsene. Jeg studerer selv informatikk, og det er krav om R1 eller S1+S2, men jeg ser at de som har samfunnsfaglig matte sliter. Det er en del ting de ikke har lært om før. Da er det vanskelig å bli slengt inn på universitetsnivå hvor det er forventede forkunnskaper. Men det kan være lurt om du spør eldre studenter og søker litt rundt på hva du egentlig burde ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...