Gå til innhold

Har hunder nødvergerett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/verden/Hund-bet-voldtektsmann-i-skrittet-412111b.html?spid_rel=2

En jente var ute på tur med hunden, da hun ble overfalt og forsøkt voldtatt. Voldtekten ble avverget ved at hunden bet mannen i skrittet etter at han hadde trukket ned buksene (!). Regner med at de fleste vil synes dette er bra, men kan eieren risikere at hunden kan bli krevet avlivet fordi den har bitt noen?

Anonymkode: d0cca...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper da virkelig ikke at hunden blir avlivd på grunn av det, den er en helt! 

Anonymkode: 26c07...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper da virkelig ikke at hunden blir avlivd på grunn av det, den er en helt! 

Anonymkode: 26c07...5e6

Jeg er selvfølgelig helt enig, det er en hundehelt. Jeg håper min hund ville gjort noe slikt for meg om jeg ble forsøkt overfallt. Men har lest om flere saker hvor hunder blir krevd avlivet fordi de har bitt noen, hvor det ikke virker som om situasjonen har noen betydning - "har den bitt, har den ikke livets rett uansett" liksom. Men det blir jo i såfall kjempeurettferdig og helt forferdelig! 

 

Anonymkode: d0cca...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selvfølgelig helt enig, det er en hundehelt. Jeg håper min hund ville gjort noe slikt for meg om jeg ble forsøkt overfallt. Men har lest om flere saker hvor hunder blir krevd avlivet fordi de har bitt noen, hvor det ikke virker som om situasjonen har noen betydning - "har den bitt, har den ikke livets rett uansett" liksom. Men det blir jo i såfall kjempeurettferdig og helt forferdelig! 

 

Anonymkode: d0cca...07b

Den loven er helt på trynet til tider. 

Anonymkode: 26c07...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal veldig mye til for at en hund blir avlivet ved førstegangsbitt, og når bittet blir fremprovosert slik som i denne saken, tviler jeg på om eier hadde fått forenklet forelegg en gang.

Det er når en hund gjentakende ganger angriper at den vil bli begjært avlivet, da den anses som farlig.

Anonymkode: 9bd30...e60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...