Gå til innhold

Omplasseringshund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner snakker om å skaffe seg en hund, og har allerede snakket med noen som driver med hundeavl.

Men jeg har foreslått at de kanskje kan kikke litt på dyr som skal omplasseres, og leter etter nye hjem. For eksempel hos FOD-gården, eller lignende. Men det virker som om de innbiller seg at ALLE hunder som holder til ved slike omplasseringssenter er noen rabiate tullinger, som kan gå amok når som helst. Hvorfor skulle ellers de opprinnelige  hundeeierne kvitte seg med kjæledyrene sine liksom? :P 

Så jeg har forsøkt å forklare, kanskje den opprinnelige hundeieren har blitt syk dødd, og familien ikke klarer å ta vare på hunden? Kanskje noen skal flytte, og eller skal få barn, slik at de ikke har nok plass eller tid til å ta vare på hunden sin? Eventuelt at noen i familien har fått allergi, slik at de ikke kan beholde hunden sin....  

Det finnes jo fleire grunner til at en hund kan oppføre seg ordentlig, og være kjempesnill. Men likevel bli omplassert, av forskjellige årsaker. Men de jeg kjenner som kanskje skal skaffe seg en hund, de tror ikke på noe av dette. Så de er ikke villige til å risikere noe. Hvordan overbevis dem? 

Anonymkode: d808f...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv overtok jeg en gang en stor 12 måneder gammel hund som hadde vært grovt mishandlet. Etter mye jobb så ble den utrolig fin. Dyrlegen jeg brukte var overrasket over hvor bra hunden ble. Fikk mye glede av den hunden, men jeg forstår faktisk de som vil ha valp. En vet ikke hva hunden har gjennomgått og det kan være mye jobb med en hund som er omplassert, men en kan være heldig også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de hatt hund før? Hvis ikke så er valp et bedre valg. En omplasseringshund kan være veldig vanskelig å håndtere hvis man ikke har hatt hund før og vet hvordan hunder kommuniserer og reagerer på ting. Hvis de i tillegg har barn skjønner jeg godt at de vil ha en mest mulig stabil hund

Anonymkode: 624c5...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de hatt hund før? Hvis ikke så er valp et bedre valg. En omplasseringshund kan være veldig vanskelig å håndtere hvis man ikke har hatt hund før og vet hvordan hunder kommuniserer og reagerer på ting. Hvis de i tillegg har barn skjønner jeg godt at de vil ha en mest mulig stabil hund

Anonymkode: 624c5...56f

TULL!  Omplasseringshund er topp hunder!

 Det er tusen ganger bedre å adoptere enn å støtte oppdrett.

Jeg har aldri opplevd problemer, har to permanente der ene  hadde begge bena brukket og andre halvt sultet ihjel når jeg fikk de. Tok en uke og de er de beste hundene man kan tenke seg.

Fostrer også hunder fra tid til annen,   som har blitt dumpet, utsatt for hundekamper,  brent og alskens fa skap,  med bitte bitte litt tålmodig- fantastiske hunder! Jeg har null utdanning innen dyrepleie. 

Jeg forteller om disse ekstrem tilfellene-og de er nok ikke representative for FOD gården etc!  Der  er de  forhåpentlig mindre traumatiske enn "mine"hunder.

Altså- ADOPTER!!       Opprinnelige eiere som dumper hunder  er noen ganger ræva  late eiere,  de gidder ikke mere,  de dør,   blir syke eller  er fullstendig  empatiløse.  "Allergier "er forøvrig også en klassiker. Noen få er kredible dog.  Mange grunner,  noen mer forståelige enn andre.

    Alt i alt ,ingen vettug grunn til å ikke gjøre det moralsk riktige: støtte det fantastiske FOD etc gjør! 

  Om man ender opp med 1 promille mere tålmodighet enn ved kjøp- det skal jaggu  borgere i verdens rikeste land ,  de med  mest fritid i hele  verden klare å hanskes med.  Slutt og prat dritt om ting du ikke vet stort om.

 

Anonymkode: 711d4...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne burde forøvrig folk som vurderer å kvitte seg med hunden sin se 

FB_IMG_1495442009676.jpg

Anonymkode: 711d4...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ts sier, omplasseringshunder kan være kjempefine i gemyttet. Man kan bli gravid, allergier kan oppstå, man kan føle at man ikke har tid til å sosialisere bikkja...

Jeg omplasserte en ung hund. Det var for dens eget beste. Jeg gikk selvsagt i dyp sorg, og tenkte at jeg ikke duger til noe. Samtidig var det en riktig avgjørelse.

Det var det beste - jeg kunne ikke tenke på meg selv, det gjaldt for det meste at jeg ikke kunne sosialisere den som jeg burde. Og en skarp stor hund som ikke blir sosialisert, kan man bare tenke seg hvilken enmannshund det ville blitt.

Hadde også en hund, hun ble gammel, men jeg tok kontakt med fod, og det tok litt tid, jeg kunne og ville ha med hunden på ferier osv, og betale alle utgifter til veterinær. Og de måtte ha hage, hun måtte ha tilgang til å gå rundt alene. Men, så ble hun syk, kreft og svulster, og da ble det sånn som det ble. Uka etter ringte fod og sa at de hadde funnet det perfekte hjemmet til henne, bare fem kilometer fra der jeg bodde, men... da var det jo for sent.

Men gamle-hunden min kunne alt, dekk og bli, sitt og bli, høyre - venstre, søke spor, gå fot uten bånd. Og hun var snill mot alle, vant til hest og katt var hun selvsagt også.

Nå vil jeg ikke ha hund, jeg har ikke hage. Og kan ha dårlige dager. Men en omplasseringshund synes jeg er et bedre valg enn en fra kennel. Men, man må få alle opplysninger om hunden. Da oppstår det ikke problemer.

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke din jobb å overbevise dem om noe som helst. Det finnes selvsagt mange fine omplasseringshunder, jeg har hatt flere selv også, men jeg har hatt hund hele livet. Jeg har også sett mange eksempler på omplasseringer som har gått skikkelig galt, spesielt for folk som har lite erfaring med hund, hvor hunden har endt opp med å bli omplassert videre eller avlivet, etter å ha forårsaket store problemer for de som hadde den, alt fra å bite ungen deres i fjeset til at de nærmest har forsømt barna sine fordi hunden var så krevende.

Det er mange gode grunner der ute til å kjøpe en valp, kanskje er man uerfaren, kanskje er man ute etter helt spesifikke egenskaper hos en rase/linje/oppdretter eller kanskje man bare har hatt så mange omplasserte dyr at man synes det hadde vært hyggelig å få en hund som ikke er full av dårlige vaner fra andre folk. 

Anonymkode: f5767...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder FOD-gården har jeg hørt litt for mange historier om hvordan de feilinformerer folk som skal ta over hunder at jeg har mistet respekten for dem for lengst. Enten underslår de at hunden har skambitt flere mennesker når en barnefamilie vurderer den, eller så markedsfører de en relativt velfungerende hun som "livsfarlig!" bare fordi den tilhører en bestemt rase. 

De har også fått kritikk fra mattilsynet, og så har vi den saken hvor de insisterte på å omplassere en hund de fikk inn fra Falck, selv om den hadde en eier som savnet den. De har også en nedlatende holdning ovenfor folk med rasehunder/katter og nekter å gi med papirer på dyr de omplasserer. 

Anonymkode: f5767...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...