Gå til innhold

Katt og hundemishandling. Hva er forskjellen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som katteelsker har jeg lagt merke til at når det gjelder dyremishandling er fokuset på hunder fryktelig mye større enn på katter. Jeg vet ikke, men regner egentlig med det er mer kattemishandling enn hund?

Virker som det rett og slett er fler som bryr seg mer om hunder som har det vondt enn katter. Hvordan har det seg sånn? Alt faller under dyrevelferd.

 

Anonymkode: af9f4...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Hvordan regner du med at det er mer kattemishandling? 

Det er like ille med alle dyr som blir mishandlet! Det tror jeg alle vi som bryr oss om dyr mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at mishandling synes mer på hunder, derfor blir det skrevet mer om..? Jeg vet ikke, ille er det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på medieoppmerksomhet, så vil jeg jo si vanskjøtsel og mishandling av katter, særlig i denne sesongen, får en del mer fokus. Mange mener jo at litt av problemet med kattehold og kattevelferd generelt, er at katter har lav status, mer som objekter enn individer å regne, blant annet på grunn av at det flommer over at katter, fordi at at provoserende mange unnlater å sterilisere og kastrere katten sin slik at populasjonen øker. Jeg har inntrykk av at statusen til katter har bedret seg, men når organisasjoner melder om sprengt kapasitet, særlig i sommermånedene, så har vi jo enda ikke kommet langt nok. Det skal ingenting til å få tak i en katt, man får katter kasta etter seg, de er gratis (igjen, objekter fremfor levende vesener, for å sette det på spissen). 

Jeg synes ikke det er mer snakk om mishandling av hund enn katt. Men det er vel kanskje slik, i tillegg til at de har litt høyere status som individer enn en katt har, at det er mer fokus på konsekvenser av vanskjøtsel fordi en hund som ikke blir skikkelig ivaretatt ofte er mer synlig, og også kan få større konsekvenser for folk og sikkerhet. Det kommer jo ofte opp i tilfeller hvor hunder har bitt... 

 

Endret av Søgni
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hvordan regner du med at det er mer kattemishandling? 

Det er like ille med alle dyr som blir mishandlet! Det tror jeg alle vi som bryr oss om dyr mener.

Jeg vet ikke om dette stemmer altså, bare noe jeg trur.

Godt å høre du mener det er like ille for alle dyr. Jeg mener dette også selv, men hva jeg ser blir skrevet om i sosiale medier er mesteparten mishandling av hunder og ikke katter. Jeg vil at det skal bli mer fokus på dette!

1 minutt siden, Silje Lien skrev:

Kan det være at mishandling synes mer på hunder, derfor blir det skrevet mer om..? Jeg vet ikke, ille er det uansett.

Tja, mye mulig det. Trur også mye handler om at mange har tankegangen "hunden er menneskets beste venn" mens en katt er liksom "bruk og kast" gjenstand. Derfor bryr ikke så mange seg om katten? Jeg vet egentlig ikke..
 

Anonymkode: af9f4...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Søgni skrev:

Med tanke på medieoppmerksomhet, så vil jeg jo si vanskjøtsel og mishandling av katter, særlig i denne sesongen, får en del mer fokus. Mange mener jo at litt av problemet med kattehold og kattevelferd generelt, er at katter har lav status, mer som objekter enn individer å regne, blant annet på grunn av at det flommer over at katter, fordi at at provoserende mange unnlater å sterilisere og kastrere katten sin slik at populasjonen øker. Jeg har inntrykk av at statusen til katter har bedret seg, men når organisasjoner melder om sprengt kapasitet, særlig i sommermånedene, så har vi jo enda ikke kommet langt nok. Det skal ingenting til å få tak i en katt, man får katter kasta etter seg, de er gratis (igjen, objekter fremfor levende vesener, for å sette det på spissen). 

Jeg synes ikke det er mer snakk om mishandling av hund enn katt. Men det er vel kanskje slik, i tillegg til at de har litt høyere status som individer enn en katt har, at det er mer fokus på konsekvenser av vanskjøtsel fordi en hund som ikke blir skikkelig ivaretatt ofte er mer synlig, og også kan få større konsekvenser for folk og sikkerhet. Det kommer jo ofte opp i tilfeller hvor hunder har bitt... 

 

Kunne ikke skrevet det bedre selv :)

Jeg ser innimellom dyrleger som har tilbud på kastrering, chip og vaksine. Men tenk om dyrlegene i landet vårt kunne fått tilskudd fra staten. Tenk på alle tilbudene de kunne hatt da, som kunne hjulpet folk med dårlig råd til å kastrere.

Gratis katter skulle heller ikke vært lov.

Anonymkode: af9f4...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert på samme måte som at folk ikke bryr seg om dyremishandling på kuer, høner og griser, slik de gjør om hunder og katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke skrevet det bedre selv :)

Jeg ser innimellom dyrleger som har tilbud på kastrering, chip og vaksine. Men tenk om dyrlegene i landet vårt kunne fått tilskudd fra staten. Tenk på alle tilbudene de kunne hatt da, som kunne hjulpet folk med dårlig råd til å kastrere.

Gratis katter skulle heller ikke vært lov.

Anonymkode: af9f4...577

Litt av statusproblemet er jo at katter har så lav verdi at folk skaffer seg katt uten å ha råd. Slikt skjer jo nesten aldri med hunder.

Anonymkode: b2631...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...