Gå til innhold

Helium bar og trykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser på slike heliumsflasker til ballonger, og har to kandidater; 160l komprimert i 110 bare trykk, og 252l komprimert i 16 bare trykk.

Hva er forskjellen, foruten antall liter helium selvsagt? Hva slags forskjell utgjør trykket i praksis? Er det slik at heliumet siver saktere ut av beholderen med 16 trykk, enn den med 110? Det hadde vært en fordel ettersom jeg vil ha bedre kontroll på luften, og unngå å sløse så mye som mulig. Sorry hvis dette var et veldig dumt spørsmål :P

Anonymkode: de7d9...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vis du kaller 0 BarGuage atmosfære trykk og fyller en 1L melke kartong med luft så har du 1 liter luft. Har du 1 liter luft på 2 BarG har du egentlig 3 liter luft. Tapper du ned fra 3 til 2 får du ut 1 Liter, tapper du ut fra 2 til 1 før du en liter til. Tapper du ut en liter til har du 0BarG på flaska samme som atmosfære trykk, Tydelig vis så blir dette helt feil for da skal det også være 1 L luft i tanken igjen. Mystisk

Anonymkode: cea22...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vis du kaller 0 BarGuage atmosfære trykk og fyller en 1L melke kartong med luft så har du 1 liter luft. Har du 1 liter luft på 2 BarG har du egentlig 3 liter luft. Tapper du ned fra 3 til 2 får du ut 1 Liter, tapper du ut fra 2 til 1 før du en liter til. Tapper du ut en liter til har du 0BarG på flaska samme som atmosfære trykk, Tydelig vis så blir dette helt feil for da skal det også være 1 L luft i tanken igjen. Mystisk

Anonymkode: cea22...b41

Hææ? :P

Anonymkode: de7d9...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg ser på slike heliumsflasker til ballonger, og har to kandidater; 160l komprimert i 110 bare trykk, og 252l komprimert i 16 bare trykk.

Hva er forskjellen, foruten antall liter helium selvsagt? Hva slags forskjell utgjør trykket i praksis? Er det slik at heliumet siver saktere ut av beholderen med 16 trykk, enn den med 110? Det hadde vært en fordel ettersom jeg vil ha bedre kontroll på luften, og unngå å sløse så mye som mulig. Sorry hvis dette var et veldig dumt spørsmål :P

Anonymkode: de7d9...9d9

Uten at jeg har regnet på det ville jeg også tenkt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg ser på slike heliumsflasker til ballonger, og har to kandidater; 160l komprimert i 110 bare trykk, og 252l komprimert i 16 bare trykk.

Hva er forskjellen, foruten antall liter helium selvsagt? Hva slags forskjell utgjør trykket i praksis? Er det slik at heliumet siver saktere ut av beholderen med 16 trykk, enn den med 110? Det hadde vært en fordel ettersom jeg vil ha bedre kontroll på luften, og unngå å sløse så mye som mulig. Sorry hvis dette var et veldig dumt spørsmål :P

Anonymkode: de7d9...9d9

Du må ha en regulator, så det spiller ingen rolle. Det er bare volumet som blir forskjellig. 

Anonymkode: 12b24...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha en regulator, så det spiller ingen rolle. Det er bare volumet som blir forskjellig. 

Anonymkode: 12b24...ad7

Men er det slik at trykket/kraften hos helium som blir sluppet ut fra en beholder med 110 bars trykk er sterkere enn fra beholderen med 16 bars trykk? Teoretisk. Kan ikke huske å ha hatt dette som pensum på videregående en gang, så jeg prøver å forstå litt hvordan det fungerer.

Anonymkode: de7d9...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel slik at flasken med 160 L med 110 bar trykk vil da ha et volum noe over en liter (1,45 L). Siden gassen er komprimert 110 ganger.

Den med 252L og 16 bar trykk vil ha et volum på ca 16 L. 

Høres jo mest praktisk ut med den lille. 

Men det er riktig at flasken med høyest trykk inneholder mest potensiell energi. Og vil strømme hurtigere ut om faktorene ellers er de samme.

Tror dette er pensum i fysikk og delvis kjemi på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please ikke kjøp helium. Det er snart tomt, og det trengs til mye viktugere bruk en ballonger. I tillegg er gassen farlig å inhalere, noe som absolutt skjer på fester. 

Anonymkode: 8e7f6...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...