Gå til innhold

Bekymret for universitetet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, skal studere nå til høst og dermed må jeg flytte til denne byen som jeg aldri har vært i . Tingen er at jeg har absolutt ingen kontakter/bekjente som skal her/bor her og er ganske håpløs. Jeg har ikke peiling hvordan jeg skal komme meg til bostedet, til universitetet, til matbutikker, alt kommer til å bli så nytt. Jeg er veldig bekymret for at overgangen fra å bo hjemme til å bo et annet sted i en helt annen by, kommer til å bli veldig overveldende. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å takle dette og at alt kommer til virke helt nytt slik at jeg blir enda mer håpløs. Noen som kan roe meg ned litt/komme med forslag? Jeg begynner å bli deprimert kun av å tenke tanken på alt dette som skal skje den neste måneden....

Anonymkode: 9803a...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør litt kjapp research om stedet, søk opp avstand mellom bostedsadressen og diverse butikker på Google maps så du får en oversikt, PUST DYPT og tenk at dette går bra!

Har du adressen på skolen, bostedet ditt og nærmeste butikker har du hvertfall peiling på nærområdet. Utforsk området rundt der du skal bo så du blir kjent, prøv å bli kjent med folk du skal studere med. Lag også budsjett så du har oversikt over økonomi, meld deg inn i en studentforening om universitetet har noen, da kommer du garantert i kontakt med folk som kan bli nye venner.

Men først og fremst som jeg sa: Pust dypt og ikke stress mer enn nødvendig. Det er skummelt å flytte ut for første gang hvis det er tilfelle, men det går nok bra skal du se. Du kan også sjekke om de har noen du kan prate med via samskipnaden universitetet hører til. Det skal visst være folk du kan blåse ut bekymringene dine til som kan hjelpe deg der.

Dette går så bra, skal du se! :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TinyBean skrev:

Gjør litt kjapp research om stedet, søk opp avstand mellom bostedsadressen og diverse butikker på Google maps så du får en oversikt, PUST DYPT og tenk at dette går bra!

Har du adressen på skolen, bostedet ditt og nærmeste butikker har du hvertfall peiling på nærområdet. Utforsk området rundt der du skal bo så du blir kjent, prøv å bli kjent med folk du skal studere med. Lag også budsjett så du har oversikt over økonomi, meld deg inn i en studentforening om universitetet har noen, da kommer du garantert i kontakt med folk som kan bli nye venner.

Men først og fremst som jeg sa: Pust dypt og ikke stress mer enn nødvendig. Det er skummelt å flytte ut for første gang hvis det er tilfelle, men det går nok bra skal du se. Du kan også sjekke om de har noen du kan prate med via samskipnaden universitetet hører til. Det skal visst være folk du kan blåse ut bekymringene dine til som kan hjelpe deg der.

Dette går så bra, skal du se! :) 

Takk, hjelper litt, men gruer meg fremdeles ganske mye. Er det normalt å føle at ALT blir så veldig overveldende de første ukene. Ja, det er første gang jeg flytter i en by jeg ikke har vært i + har absolutt ingen kontakter. 

 

Setter pris på tipsene du gav :)

Anonymkode: 9803a...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du skal komme deg til bostedet ditt og skole kan du jo prøve å finne ut av på forhånd :) Sjekk ut hvordan kollektivtransporten fungerer og hvor nærmeste stoppested er i forhold til hvor du skal bo og hvor skolen er. Bli med på fadderuken, er sikkert mange i din situasjon som du kan bli kjent med! I byen hvor jeg studerer var byvandring en del av fadderuken og de nye studentene fikk mulighet til å bli kjent med byen via folk som allerede var godt kjent! 

Lykke til! Det kommer helt sikkert til å gå fint. Man har jo en tendens til å overtenke, så vil tro du vil klare deg mye bedre enn forventet :) 

Anonymkode: 33b27...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå HELT fint :)

Det er mange som kommer til å være i samme båt som deg,og med de samme tankene du sitter med nå.Gjennom fadderuken på universitetet vil du fort bli kjent med andre.Å gjøre litt research på stedet du skal flytte til er veldig lurt.Det er en tøff overgang,men i ettertid vil du nok se tilbake på studietiden med glede.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette du vokser på. Da jeg var ung fantes knapt mobiltelefon, langt mindre en med GPS og internett. Uansett hadde ikke studenter råd til sånt. Men vi fant frem likevel. De fleste snakker jo norsk her i landet og jeg er både talefør og hyggelig. Mao, dette ordner seg. Er det noe du lurer på spør du. De fleste mennesker er glade for å kunne hjelpe. 😊 

Anonymkode: 78daa...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan hjelpe deg hvis du skal til Tromsø

Anonymkode: c369c...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal du flytte da? Dette går nok helt fint, men om du er veldig stressa er det nok noen her som kan hjelpe til de første dagene med å finne ut hvordan byen ser ut og hvor du skal :)

Anonymkode: 7e755...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks skal til Tromsø så er kollektivtilbudet egentlig ganske godt. Du finner lett en buss til universitetet. Vil tro det gjelder de andre byene også. Du blir fort kjent med folk! :) 

Anonymkode: 31f08...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send den brukte trusa di til professor Langeland, så får du en næsty fadder fra øverste hylle, hvis du skal til Stavanger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hurepoix skrev:

Send den brukte trusa di til professor Langeland, så får du en næsty fadder fra øverste hylle, hvis du skal til Stavanger!

Noen ganger må man bare ta seg selv i det, og kjenner etter om den kommentaren er morsom 10 ganger på rad...

Anonymkode: 43a09...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger må man bare ta seg selv i det, og kjenner etter om den kommentaren er morsom 10 ganger på rad...

Anonymkode: 43a09...6ca

Gir meg ikke før det blir et ordtak ALLE bruker! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars. Har ikke foreldrene oppdratt deg til å bli selvstendig.... GROW UP!

Anonymkode: 5a4cb...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...