Gå til innhold

Bruke studielån på luksuskjøp? Fattige studenter much...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veiledende sats for sosialhjelp i Norge er 5950 for en enslig uten barn. Dette er altså dette staten mener er minimum hva man trenger ETTER at husleie er betalt. Ingen studenter har igjen så mye etter at de har betalt hybelen sin hvis ikke de jobber. 

Endret av Gliffy
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studenter har dårlig råd, og burde ha mer støtte, punktum. 

Anonymkode: 3d6a6...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studenter har dårlig råd, og burde ha mer støtte, punktum. 

Anonymkode: 3d6a6...638

Får jobbe litt på si da, det vi andre gjorde. Folk skal ha alt gratis rett i henda i dag.

Anonymkode: 5bf91...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gliffy skrev:

Veiledende sats for sosialhjelp i Norge er 5950 for en enslig uten barn. Dette er altså dette staten mener er minimum hva man trenger ETTER at husleie er betalt. Ingen studenter har igjen så mye etter at de har betalt hybelen sin hvis ikke de jobber. 

Sosialstønad får man frodig man ikke kan jobbe, studenter kan jobbe.

Anonymkode: 5bf91...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er det eeeegentlig som bruker studielånet på designervesker og så klager over dårlig råd? Ingen jeg kjenner hvertfall. 

Anonymkode: 08b2e...715

Kanskje ikke designervesker men alkohol, snus, sushi, kafé, reiser, kantinemat, shopping, Michael kors, osv listen er lang.

Anonymkode: 5bf91...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest impressa
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får jobbe litt på si da, det vi andre gjorde. Folk skal ha alt gratis rett i henda i dag.

Anonymkode: 5bf91...e20

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialstønad får man frodig man ikke kan jobbe, studenter kan jobbe.

Anonymkode: 5bf91...e20

Studenter jobber stadig mer, så den diagnosen er feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir som å si "hva feiler det voksne? Kan de ingenting om økonomi? Også går de til Nav og ber om sosialstønad?!" etter å ha sett et par episoder av luksusfellen. Som med alt annet er det noen få som driver med slikt.

Anonymkode: a3428...96e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje dagens studenter forventer en temmelig annerledes levestandard enn den vi opplevde for 30-40 år siden. Og det er muligens rimelig. Men med tanke på hvor billig man kan komme unna et studium i dag (lån -> stipend, fantes ikke dengang), så har jeg ikke den helt store medfølelsen. For å være ærlig.

Sikkert bare jeg som er gammal og sur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dette er satt på spissen, ser man jo til stadighet at studenter bruker penger på snus, kantinemat, kjøpekaffe, ferier og en lang liste med andre unødvendige ting. Er det dette de vill at staten skal sponse? 

Anonymkode: 5bf91...e20

Poenget er jo at disse studentene også jobber ved siden av for å få råd til dette. 

Kan noen gi med et studentbudsjett der man har råd til en gucci veske for 20 000, snus, kantinemat, kjøpekaffe, ferier og alkohol? 

Anonymkode: a1005...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, impressa skrev:

Studenter jobber stadig mer, så den diagnosen er feil.

 

Studenter jobber stadig mer så derfor er diagnosen "studenter kan jobbe" feil? Hvordan får du til dette?

Anonymkode: dc3d6...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest impressa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Studenter jobber stadig mer så derfor er diagnosen "studenter kan jobbe" feil? Hvordan får du til dette?

Anonymkode: dc3d6...89b

Siktet til sitatet over. Og tydelig hva du mente også i det andre sitatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at disse studentene også jobber ved siden av for å få råd til dette. 

Kan noen gi med et studentbudsjett der man har råd til en gucci veske for 20 000, snus, kantinemat, kjøpekaffe, ferier og alkohol? 

Anonymkode: a1005...d12

Jeg kan gi deg et studentbudsjett der du ikke trenger å jobbe, bor fint og spiser bra, men du får nok ikke shoppe klær, vesker, mobiler, gå ut på resturant/kafe osv ved mindre du jobber i tillegg. Du greier helt fint å få det til å gå rundt som student, men du kan ikke leve som om du er i full jobb, fordi det er du ikke.

Anonymkode: dc3d6...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, impressa skrev:

Siktet til sitatet over. Og tydelig hva du mente også i det andre sitatet :)

At folk skal ha alt gratis i henda? Jeg var ikke den du snakket med tidligere, men jeg er forsåvidt enig i at det er veldig mange som krever mye.

Anonymkode: dc3d6...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest impressa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At folk skal ha alt gratis i henda? Jeg var ikke den du snakket med tidligere, men jeg er forsåvidt enig i at det er veldig mange som krever mye.

Anonymkode: dc3d6...89b

Ok, er ikke så god på anonymkoder :P 

Studenter jobber mer enn før og får mindre enn før. Konklusjonen deres er at mange skal ha alt gratis i henda - et inntryk basert på...hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gi deg et studentbudsjett der du ikke trenger å jobbe, bor fint og spiser bra, men du får nok ikke shoppe klær, vesker, mobiler, gå ut på resturant/kafe osv ved mindre du jobber i tillegg. Du greier helt fint å få det til å gå rundt som student, men du kan ikke leve som om du er i full jobb, fordi det er du ikke.

Anonymkode: dc3d6...89b

Kjør på :) 

Poenget var at det er mange illusjoner om at studenter lever som grever med studentbudsjettet, men en slik livstill for 7800 i måneden er kling umulig uten jobb ved siden av. Likevel så er det bare fint når folk kommer med budsjetter. Selv er jeg heldig og leier for 5000 via skipnaden.

Anonymkode: a1005...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest impressa
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gi deg et studentbudsjett der du ikke trenger å jobbe, bor fint og spiser bra, men du får nok ikke shoppe klær, vesker, mobiler, gå ut på resturant/kafe osv ved mindre du jobber i tillegg. Du greier helt fint å få det til å gå rundt som student, men du kan ikke leve som om du er i full jobb, fordi det er du ikke.

Anonymkode: dc3d6...89b

Jeg kan også sette opp et budsjett der du ikke trenger å jobbe, bor fint og spiser bra, men hvis du bor i en av de store studiebyene må jeg i såfall ta høyde for at du har ekstremt flaks på leiemarkedet eller har rike foreldre så du kan kjøpe. Ikke alle kan ha flaks samtidig, og langt fra alle har rike foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialstønad får man frodig man ikke kan jobbe, studenter kan jobbe.

Anonymkode: 5bf91...e20

Det er sant, men nå driver man jo å prater om "heltidsstudenten". Eksempelet med sosialstønad viser helt klart at det ikke er mulig å være heltidsstudent i praksis med den studiestøtten som er i Norge. Greit nok det, men da får man heller vært ærlig og innrømme at det er meningen at man skal jobbe ved siden av og at ikke det er meningen at studiestøtten skal dekke lisvsopphold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, impressa skrev:

Jeg kan også sette opp et budsjett der du ikke trenger å jobbe, bor fint og spiser bra, men hvis du bor i en av de store studiebyene må jeg i såfall ta høyde for at du har ekstremt flaks på leiemarkedet eller har rike foreldre så du kan kjøpe. Ikke alle kan ha flaks samtidig, og langt fra alle har rike foreldre.

du kan fint finne et bosted for 4k, maks 4.5k, men det er jo selvsagt at hvis man absolutt skal bo klin i sentrum så er det vanskelig..

Anonymkode: dc3d6...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan fint finne et bosted for 4k, maks 4.5k, men det er jo selvsagt at hvis man absolutt skal bo klin i sentrum så er det vanskelig..

Anonymkode: dc3d6...89b

Kan du finne flere bosted på det private markedet i Oslo for 4k i måneden? Husk at over 6500 studenter i Oslo ikke fikk leie hos student skipnaden i år, så at det finnes 10 alternativer på finn hjelper egentlig ikke så mye 

Anonymkode: a1005...d12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiestøtten er ment som supplering til litt no arbeid, omtrent ingen studenter studerer faktisk 8 t hver dag. Man har mer fleksibilitet og mulighet for å jobbe.

Anonymkode: 5bf91...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...