Gå til innhold

Bruke studielån på luksuskjøp? Fattige studenter much...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig greia med at studenter bruker 20 K av studielånet sitt på å kjøpe en Gucci-veske, for deretter å klage på økonomien, så de må ty til forbrukslån med 40 % rente, og dermed begynner å skrive innlegg i aviser om at studenter TRENGER mer penger? Det er en vesentlig ideologisk forskjell i ordlyden basert på om du TRENGER bedre økonomi, eller om du bare VIL HA mer.

Anonymkode: 5f92f...5e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke hvorfor det er noe poeng i å debattere om dette for noe som gjelder et knippe studenter. Faktumet er at studenter aldri har vært fattigere enn nå, og de fleste er avhengig av å ha en deltidsjobb og feriejobb for å få det til å gå rundt. Slik var det ikke før. 

Anonymkode: 871ba...0b4

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar studielån og jeg tjener masse. Skal kjøpe meg sånn phillips hue, og sonos jeg. Regner med at jeg dør eller flytter til finnmark så jeg slipper å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke studenter er dette? De fleste jeg kjenner bruker pengene på depositum til hybel, resten går til husleie, mat, bøker, ny pc og busskort + semesteravgift, jeg er så heldig at jeg får låne litt penger av foreldrene mine til januar slik at jeg får råd til en bra laptop. De andre utbetalingene går med til husleie + strøm 4500-5000, telefon, busskort og mat, dersom det blir igjen noen kroner blir det å spare til klær, julegaver og en sjelden tur ut med venner. De som bruker hele lånet i august på en tulleting må enten ha penger fra før eller ikke ha noen utgifter (f.eks hvis de bor hjemme og ikke må betale mat)

Anonymkode: b985b...e45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, hadde det ikke så fett jeg heller når jeg var student for 20 år siden. Jobbet ved siden av jeg også for å klare utgiftene. Bodde svært enkelt også. 14 kvadratmeter og felleskjøkken😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilke studenter er dette? Det var ingen sånne i min klasse da jeg studerte i alle fall. Jeg har heller ikke sett noen studenter med gucci-veske og forbrukslån som er i avisa og ber om penger. Har du link?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om dette er satt på spissen, ser man jo til stadighet at studenter bruker penger på snus, kantinemat, kjøpekaffe, ferier og en lang liste med andre unødvendige ting. Er det dette de vill at staten skal sponse? 

Anonymkode: 5bf91...e20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv om dette er satt på spissen, ser man jo til stadighet at studenter bruker penger på snus, kantinemat, kjøpekaffe, ferier og en lang liste med andre unødvendige ting. Er det dette de vill at staten skal sponse? 

Anonymkode: 5bf91...e20

Jo og selvfølgelig alkohol og mat ute på fylla. For der er liksom en del av det å være student....

Anonymkode: 5bf91...e20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke hvorfor det er noe poeng i å debattere om dette for noe som gjelder et knippe studenter. Faktumet er at studenter aldri har vært fattigere enn nå, og de fleste er avhengig av å ha en deltidsjobb og feriejobb for å få det til å gå rundt. Slik var det ikke før. 

Anonymkode: 871ba...0b4

Sånn var det i hvert fall for 20 - 25 år siden. I våre dager har folk bare langt høyere krav til hva det vil si å "gå rundt". Før var det nok å ha råd til tak over hodet (også kjent som bitteliten studenthybel med felles bad og kjøkken med hele gangen) og havregryn og pasta. Og jobb i tillegg var det vanlige.

Endret av asterix
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, asterix skrev:

Sånn var det i hvert fall for 20 - 25 år siden. I våre dager har folk bare langt høyere krav til hva det vil si å "gå rundt". Før var det nok å ha råd til tak over hodet (også kjent som bitteliten studenthybel med felles bad og kjøkken med hele gangen) og havregryn og pasta. Og jobb i tillegg var det vanlige.

Forskjellen er bare at det var billigere å leve før, særlig med tanke på husleieutgifter. Stipend/studielån har ikke blitt hverken justert opp mot inflasjon eller mye høyere utleiepriser i stor nok grad, så studentene har i praksis blitt underregulert i en årrekke. For 20 år siden måtte man heller ikke betale 7000 eller mer for et bittelite rom hvis du var uheldig å ikke få hybel gjennom en av samskipnadene. 

Så kan man legge til andre fakta som at det har blitt mye vanskeligere å få deltidsjobb på grunn av befolkningsvekst og innvandring. 

Jada, jeg var også student for 15-20 år tilbake men jeg har ingen illusjoner om at det har blitt en del vanskeligere å være student. Man skal selvfølgelig sette pris på de ordningene vi ennå har (så langt det går, om 20-30 år er det nok slutt på både lån/stipend og store deler av velferdsstaten for øvrig, men det blir en annen diskusjon) men det har blitt tøffere å henge med. Jeg misunner faktisk ikke dagens førstegangsstudenter som for første gang skal etablere egen "voksenøkonomi" med tanke på prisvekst og arbeidsmarked. 

Anonymkode: d807c...227

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er bare at det var billigere å leve før, særlig med tanke på husleieutgifter. Stipend/studielån har ikke blitt hverken justert opp mot inflasjon eller mye høyere utleiepriser i stor nok grad, så studentene har i praksis blitt underregulert i en årrekke. For 20 år siden måtte man heller ikke betale 7000 eller mer for et bittelite rom hvis du var uheldig å ikke få hybel gjennom en av samskipnadene. 

Så kan man legge til andre fakta som at det har blitt mye vanskeligere å få deltidsjobb på grunn av befolkningsvekst og innvandring. 

Jada, jeg var også student for 15-20 år tilbake men jeg har ingen illusjoner om at det har blitt en del vanskeligere å være student. Man skal selvfølgelig sette pris på de ordningene vi ennå har (så langt det går, om 20-30 år er det nok slutt på både lån/stipend og store deler av velferdsstaten for øvrig, men det blir en annen diskusjon) men det har blitt tøffere å henge med. Jeg misunner faktisk ikke dagens førstegangsstudenter som for første gang skal etablere egen "voksenøkonomi" med tanke på prisvekst og arbeidsmarked. 

Anonymkode: d807c...227

http://www.dinside.no/okonomi/slik-har-studiestotten-fra-lanekassen-utviklet-seg/60952484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, asterix skrev:

Fair enough, så er det kanskje ikke like helsvart siden studiestøtten matcher KPI, men også denne artikkelen er nyansert. Lenger ned under "Svakere enn grunnbeløpet" finner man at studiestøtten ikke har steget så mye som G i folketrygden. 

I tillegg har også markedsprisen på boliger som er den største utgiften stort sett økt en del mer enn KPI. Min påstand er derfor at det fortsatt er hardere å være student i dag enn det var for 20 år siden. 

Anonymkode: d807c...227

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fair enough, så er det kanskje ikke like helsvart siden studiestøtten matcher KPI, men også denne artikkelen er nyansert. Lenger ned under "Svakere enn grunnbeløpet" finner man at studiestøtten ikke har steget så mye som G i folketrygden. 

I tillegg har også markedsprisen på boliger som er den største utgiften stort sett økt en del mer enn KPI. Min påstand er derfor at det fortsatt er hardere å være student i dag enn det var for 20 år siden. 

Anonymkode: d807c...227

Det er jeg enig i. Da jeg var student var det helt mulig å finne seg en hybel som kosta under halvparten av det månedlige beløpet fra lånekassen. Det er det ikke lengre, i alle fall ikke i de største byene. Når man må bruke 60-70% av pengene på tak over hodet så er det klart det blir trangt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er bare at det var billigere å leve før, særlig med tanke på husleieutgifter. Stipend/studielån har ikke blitt hverken justert opp mot inflasjon eller mye høyere utleiepriser i stor nok grad, så studentene har i praksis blitt underregulert i en årrekke. For 20 år siden måtte man heller ikke betale 7000 eller mer for et bittelite rom hvis du var uheldig å ikke få hybel gjennom en av samskipnadene. 

Så kan man legge til andre fakta som at det har blitt mye vanskeligere å få deltidsjobb på grunn av befolkningsvekst og innvandring. 

Jada, jeg var også student for 15-20 år tilbake men jeg har ingen illusjoner om at det har blitt en del vanskeligere å være student. Man skal selvfølgelig sette pris på de ordningene vi ennå har (så langt det går, om 20-30 år er det nok slutt på både lån/stipend og store deler av velferdsstaten for øvrig, men det blir en annen diskusjon) men det har blitt tøffere å henge med. Jeg misunner faktisk ikke dagens førstegangsstudenter som for første gang skal etablere egen "voksenøkonomi" med tanke på prisvekst og arbeidsmarked. 

Anonymkode: d807c...227

Godt skrevet! Vil du utdype litt hvorfor du tror velferdsstaten og lån/stipend ikke vil eksistere om 20-30 år?

Anonymkode: 66d99...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, asterix skrev:

"I motsetning til studiestøtten, som altså har økt med nærmere 60 prosent siden 1998, har grunnbeløpet doblet seg."

Det er jo grunnbeløpet som er interessant å se på. 

Anonymkode: 871ba...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gliffy skrev:

Det er jeg enig i. Da jeg var student var det helt mulig å finne seg en hybel som kosta under halvparten av det månedlige beløpet fra lånekassen. Det er det ikke lengre, i alle fall ikke i de største byene. Når man må bruke 60-70% av pengene på tak over hodet så er det klart det blir trangt. 

Jo, dette er fortsatt vanskelig. Det er ikke nok studieboliger til alle studenter. 

Anonymkode: 871ba...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Studenter har nok til at det går rundt helt greit, men man har ikke masse ekstra penger til å kjøpe klær, ny telefon, bo midt i sentrum, gå på byn og gå på kafe når man vil. Det er sånn livet er. Vil man ha alle disse ekstra "livsnødvendige greiene" så får man skaffe seg jobb da. Det er god tid til å jobbe i sommerferien og vinterferien, om ikke annet.

Anonymkode: dc3d6...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"I motsetning til studiestøtten, som altså har økt med nærmere 60 prosent siden 1998, har grunnbeløpet doblet seg."

Det er jo grunnbeløpet som er interessant å se på. 

Anonymkode: 871ba...0b4

Hvorfor mener du det er mer interessant å se på et politisk bestemt tall enn den faktiske prisveksten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det eeeegentlig som bruker studielånet på designervesker og så klager over dårlig råd? Ingen jeg kjenner hvertfall. 

Anonymkode: 08b2e...715

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest impressa
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig greia med at studenter bruker 20 K av studielånet sitt på å kjøpe en Gucci-veske, for deretter å klage på økonomien, så de må ty til forbrukslån med 40 % rente, og dermed begynner å skrive innlegg i aviser om at studenter TRENGER mer penger? Det er en vesentlig ideologisk forskjell i ordlyden basert på om du TRENGER bedre økonomi, eller om du bare VIL HA mer.

Anonymkode: 5f92f...5e0

Kan du vise meg at det er de samme studentene som bruker 20 000 på vesker og skriver innlegg i avisene?

For et tullete, dårlig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...