Gå til innhold

Minstesats på aap og venninne krever at jeg betaler hår/sminke i bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den andre brudepiken har klipt håret sitt guttekort, og bruden mistenker at hun har gjort dette for å slippe utlegget til stylist for håret. Kjolen jeg fikk måtte legges opp da den var for lang, DETTE måtte jeg betale selv. Bruden var svært nøye på kjolelengden.

Anonymkode: 7e967...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis problemer med å ta til deg det folk skriver her inne, igjen, det er ingen vits i å være etterpåklok hvis man ikke har hatt mulighet til å spare opp fordi det er vanskelig å forutsi økonomien sin. Alle er ikke like, og det er ikke alle som har like utgifter som deg selv, til tross for at du innbitt forsøker å identifisere deg med TS. 

Anonymkode: 4e1f7...310

Nå må du gi deg.... Det er jo klart og tydelig at ts har gjort feil i denne situasjonen og det er.

Med slike holdninger som resten av tråden så er jeg virkelig ikke forbauset av at Luksusfellen eksisterer...

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager skjer med å diskutere TS  sine økonomiske valg eller hva hun burde ha gjort/ikke gjort osv? :hakeslepp: Poenget her er at bruden faktisk setter et urimelig krav til sine brudepiker (som hun selv har valgt å dekke kjoleutgiftene til). Det er en ting å si at man må dekke utgifter for sminke og hår selv, men å kreve at man bruker en dyr stylist bare fordi er rimelig teit. Og ikke greit! 

La TS sine valg være i fred, her er det bruden som må få beskjed at dette er noe man rett og slett ikke har råd til. TS send henne en melding, dette er det den eneste måten du slipper en sånn urimelig utfigt på.

Anonymkode: 0a779...4ef

Du fikk med deg at ts fikk vite om dette for 7 måneder siden og ikke har konfrontert bruden, og at bryllupet mest sannsynlig er neste måned eller september? Da må det være lov å reagere uten å få angripende kg folk etter seg.

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest litt så har jeg inntrykk av at ts er ung og ikke har helt kontroll over egen økonomi. Jeg synes hun bør få veiledning av sine foreldre eventuelt nav.

Hva med å lese før man kommenterer? :) Jeg skrev jo at jeg selv syntes bruden var urimelig, men det var frem til jeg fikk vite at ts visste om dette for 7 måneder siden. TS har tatt noen dårlige valg her.

Anonymkode: f2c9d...74d

Det rådet kan du jo følge selv :) Som sagt, det er ikke like enkelt for alle å planlegge økonomien. Uavhengig av det er det videre drøyt å kreve at man skal bruke stylist som brudepike uansett, man bør kunne være litt fleksibel med hvordan de velger å sminke seg og ordne håret. Hvis ikke er man ikke mye til venninne. 

Men, jeg tipper vel at dette vennskapet uansett går til h. hvis bruden står på sitt og ikke viker en tomme. Det går som regel slik i vennskap til syvende og sist, der den ene er bastant og alltid tviholder på prinsipper. 

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det rådet kan du jo følge selv :) Som sagt, det er ikke like enkelt for alle å planlegge økonomien. Uavhengig av det er det videre drøyt å kreve at man skal bruke stylist som brudepike uansett, man bør kunne være litt fleksibel med hvordan de velger å sminke seg og ordne håret. Hvis ikke er man ikke mye til venninne. 

Men, jeg tipper vel at dette vennskapet uansett går til h. hvis bruden står på sitt og ikke viker en tomme. Det går som regel slik i vennskap til syvende og sist, der den ene er bastant og alltid tviholder på prinsipper. 

Anonymkode: 4e1f7...310

God natt, dette gidder jeg ikke :)

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg.... Det er jo klart og tydelig at ts har gjort feil i denne situasjonen og det er.

Med slike holdninger som resten av tråden så er jeg virkelig ikke forbauset av at Luksusfellen eksisterer...

Anonymkode: f2c9d...74d

Nei, luksusfellen oppstår på grunn av folk som gir beng og kjører slike utgifter som sminke og styling på kredittkort og håper på det beste. Hadde TS vært luksusfellekandidat hadde hun antakeligvis ikke skrevet denne tråden, men dratt kortet og latt det være med det. 

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, luksusfellen oppstår på grunn av folk som gir beng og kjører slike utgifter som sminke og styling på kredittkort og håper på det beste. Hadde TS vært luksusfellekandidat hadde hun antakeligvis ikke skrevet denne tråden, men dratt kortet og latt det være med det. 

Anonymkode: 4e1f7...310

Jeg tenker mer på holdningene til dere andre her ovenfor økonomi og at ingen andre reagerer på det. Ts er nok bare ung og har litt å lære men jeg tipper at dere er litt eldre. Og nå stikker jeg fra tråden fordi jeg ikke gidder å få en gjeng etter meg som med vilje tar alt jeg skriver i verste mening...

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker mer på holdningene til dere andre her ovenfor økonomi og at ingen andre reagerer på det. Ts er nok bare ung og har litt å lære men jeg tipper at dere er litt eldre. Og nå stikker jeg fra tråden fordi jeg ikke gidder å få en gjeng etter meg som med vilje tar alt jeg skriver i verste mening...

Anonymkode: f2c9d...74d

Alt i verste mening? Dette er en diskusjon, beklager om du føler deg støtt, men jeg reagerer på det jeg beskriver som etterpåklokskap, det er som sagt ikke enkelt å planlegge økonomi for alle med en uforutsigbar økonomisk hverdag, det gjelder spesielt de på ulike NAV ordninger. 

Videre er det også rimelig spesielt å faktisk kreve at man benytter stylist og således påfører brudepikene en ikke ubetydelig ekstrautgift sånn på generelt grunnlag, ikke relatert til den enkeltes økonomi. Da bør man spørre seg hva som er viktigst for bruden, venners tilstedeværelse eller bling bling.

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med NAV en gang til TS, om at det skal være riktig at du blir trukket for de to ukene. Ja det står det at man blir det, men som oftes så kan saksbehandlerne bruke skjønn. Alle på aap har sine individuelle planer, og saksbehandleren din kjenner ditt opplegg best. Jeg vet dette da jeg selv har gått på aap og selv om jeg var på tiltak så fikk saksbehandler ordnet det slik at jeg kunne ta ferie (nå var jeg riktignok aldri i utlandet grunnet sykdommen). Saksbehandler sa at selv vi på aap trenger en pause fra pliktene. Håper det ordner seg slik at du ikke blir trukket for ferie. Og når det gjelder sminke og styling så får du bare si til bruden hvordan det ligger an for deg og at dette må du ordne privat.

En ting er å vite om dette så lang tid i forveien, men når man i tillegg mister halve månedsstøtta så blir det trangt. Skjønner godt at TS ikke ønsker å prioritere sminke og styling uansett.

Anonymkode: b1877...3e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bruden har budsjettbryllup?

:hoho: 

Man har ikke budsjettbryllup når man har brudepiker med like kjoler og frisør / styling til 1250 kr pr person.

Men, TS, jeg synes også du skulle sagt fra da du fikk vite dette. Nå må nok løsningen bli at du lar være å kjøpe gave siden du alt har takket ja til å være brudepike på tross av at du visste hva kostnaden ble. Det er noe helt annet å ikke greie å planlegge en utgift man vet om enn å få presentert utgifter løpende.

Jeg mener fortsatt at bridezillaen skulle betalt dette selv, men da måtte TS ha sagt fra for 7 måneder siden ("jeg har ikke penger til kjoleopplegg og styling så du må finne en annen brudepike"). Jeg orker ikke høre ordet "konfliktsky" en gang til - det er for lettvint å bruke det som unnskyldning for å la seg tråkke på (ja, jeg er konfliktsky selv, men jeg vet at jeg ikke både kan klage og la være å ta opp ting, det går faktisk ikke an).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
7 timer siden, Lisa95 skrev:

Er ikke bryllup til bestisen din som er once in a lifetime litt viktigere enn at ta skal ha litt mindre penger en måned? Hun sier hun har NESTEN ikke råd til det. Ergo har hun råd. Men blir bare trangt. Jeg hadde gjort det for min bestevennine. Om jeg så måtte spise ris og brød de neste 2 ukene. Bryllup er mest sannsynelig og forhåpentligvis bare en gang og den dagen er viktig. Jeg hadde bare bit i det sure eplet og tenkt at når ts skal gifte seg så stiller hun venninen opp:)

Jeg hadde fått utrolig dårlig samvittighet om jeg visste at bestevenninnen min måtte leve på ris i to uke for å få råd til bryllupet mitt. Som vertinne hadde jeg heller ikke følt at det ble riktig i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig overrasket over at flere mener at TS skal spare de få kronene man kan i flere mnd, låne penger man vil ha vansker for å betale tilbake eller leve på havregrøt i flere uker for å betale for styling i venninnens bryllup. 

Dersom man lever på et minimum hver dag finnes det virkelig andre ting man burde prioritere over dette tullet. Om jeg levde på et slikt minimum ville jeg for eksempel heller spart pengene om jeg hadde 1300 kr til overs istedenfor å bruke de på styling. Så har du råd til noen uventede utgifter som skulle dukke opp, eller å kjøpe deg noe som varer litt mer enn en dag. Tenk så utrolig mye andre mye mer nyttige ting du kan få for de pengene. 1300 kr er ganske mye for noen som lever med kun det mest nødvendige!

Om bruden blir skuffet over at du ikke prioriterer henne med et så stramt budsjett er hun helt på bærtur. Du ødelegger virkelig ikke dagen hennes ved å sminke deg og ordne håret ditt på forhånd, også kan du møte opp på frisørsalongen ferdig stylet og skravle med bruden mens hun blir ordnet. 

Anonymkode: 45e8f...62c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje TS burde ha gitt beskjed for 7 måneder siden at hun ikke ønsker å bruke penger på styling så hun hadde slippet å ha valget mellom styling eller mat nå når det nærmer seg bryllup?

Nei, viser til svaret jeg har gitt til O.G. Mitt poeng var heller ikke det dere har hengt dere opp i, men at det ikke kom som en bombe på ts. Hun visste nok om dårlig økonomi for 7 måneder siden og hadde hun ønsket styling eller slippe å konfrontere bruden hadde hun begynt å spart allerede da.

Så hvorfor ga du ikke beskjed for 7 måneder siden?

Har du samboer? Hvis ikke, kan du søke om bostøtte hos Husbanken. Har du både samboer og bostøtte bør du lete etter et billigere sted å bo.

Anonymkode: f2c9d...74d

Tror du bruden hadde vært mer villig til å betale for dette som hun krever da?

8 timer siden, Lisa95 skrev:

Er ikke bryllup til bestisen din som er once in a lifetime litt viktigere enn at ta skal ha litt mindre penger en måned? Hun sier hun har NESTEN ikke råd til det. Ergo har hun råd. Men blir bare trangt. Jeg hadde gjort det for min bestevennine. Om jeg så måtte spise ris og brød de neste 2 ukene. Bryllup er mest sannsynelig og forhåpentligvis bare en gang og den dagen er viktig. Jeg hadde bare bit i det sure eplet og tenkt at når ts skal gifte seg så stiller hun venninen opp:)

Viktigere med venninnens bryllup enn å ha mat i magen?

Helt sjukt hvordan enkelte krever man skal legge ut av penger for å feire dem. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er jeg borte da utdrikkingslaget er, fordi det koster også 1000kr per person.

Anonymkode: 7e967...a16

Skjønner jeg godt, totalt sjukt det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts burde selvfølgelig sagt fra for lenge siden, og lært seg en del smartere økonomiske valg. F.eks droppes ferie når man har så skral økonomi at det nesten ikke er mat i hus. Men du får vel kjolen som er kjøpt til deg ts? Da kan du jo bare selge den etter bryllupet, og vips så har du mer penger. 

Anonymkode: 2fd1c...7cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Ts burde selvfølgelig sagt fra for lenge siden, og lært seg en del smartere økonomiske valg. F.eks droppes ferie når man har så skral økonomi at det nesten ikke er mat i hus. Men du får vel kjolen som er kjøpt til deg ts? Da kan du jo bare selge den etter bryllupet, og vips så har du mer penger. 

Anonymkode: 2fd1c...7cf

Det er så mye man burde gjøre og det er enkelt å være etterpåklok. Uansett så er det klart for meg at det ikke er noe som heter for å bruke mye penger på andres feiringer. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså hun har bestilt stylist uten å snakke med dere om det først? Ikke alle kan hoste opp 1200kr heller.

Jeg ville sagt rett ut at jeg ikke har råd og kan sminke meg og stelle håret selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skikkelig overrasket over at flere mener at TS skal spare de få kronene man kan i flere mnd, låne penger man vil ha vansker for å betale tilbake eller leve på havregrøt i flere uker for å betale for styling i venninnens bryllup. 

Anonymkode: 45e8f...62c

Enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts burde selvfølgelig sagt fra for lenge siden, og lært seg en del smartere økonomiske valg. F.eks droppes ferie når man har så skral økonomi at det nesten ikke er mat i hus. Men du får vel kjolen som er kjøpt til deg ts? Da kan du jo bare selge den etter bryllupet, og vips så har du mer penger. 

Anonymkode: 2fd1c...7cf

Turen er påspandert. Økonomiproblemene kommer av at TS ikke får penger for de to ukene hun er borte, noe hun ikke var klar over når turen ble bestilt, og heller ikke for 7 måneder siden når bruden la planer. Jeg forstår det slik at å bruke disse pengene på hår/sminke er det som vil få økonomien til å tippe fra "stram" til "kritisk". Mener du virkelig at TS skal si nei til gratis ferietur for å få råd til hår og sminke for noen andres bryllup? 

En brud som forlanger noe sånt er ikke en god venninne. 

Anonymkode: 42de0...28c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Uansett så bør du innse nå at du har ikke råd til å være konfliktsky og at hvis ikke din venninne respekterer at du ikke har råd til det her (jeg regner med hun vet om hvor dårlig stelt det er med penger for deg), så er hun ikke ei venninne av deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...