Gå til innhold

Skapelse av Intet?


Anbefalte innlegg

JA - jeg tror på en Skapelse av Intet! Før "Big Bang" var det faktisk Ingenting - bortsett fra Mulighet. Det var "mulig" at noe kunne skje. I den udefinerte "tiden" før "Big Bang", skjedde det Ingenting. Det kan også ha skjedd endeløst mange ANDRE ting - men disse er ikke Virkelighet for oss mennesker, i vårt univers, så for vår del skjedde det Ingenting. Men "så en dag" oppsto vårt univers - fordi det var "mulig".

Værsågod, kvinneguidere, lad kanonene og skyt meg ned...! 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettet henger hos meg. Var ikke meningen å poste innlegget tre ganger. La oss bruke denne tråden, Ok? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Norre skrev:

JA - jeg tror på en Skapelse av Intet! Før "Big Bang" var det faktisk Ingenting - bortsett fra Mulighet. Det var "mulig" at noe kunne skje. I den udefinerte "tiden" før "Big Bang", skjedde det Ingenting. Det kan også ha skjedd endeløst mange ANDRE ting - men disse er ikke Virkelighet for oss mennesker, i vårt univers, så for vår del skjedde det Ingenting. Men "så en dag" oppsto vårt univers - fordi det var "mulig".

Værsågod, kvinneguidere, lad kanonene og skyt meg ned...! 😁

😊

Det var Gud, så skapte Han pennen og sa skriv, så skapte Han engler, djinnne og universet med syv himmeler. Skapelsen av universet med de syv himmelens kalles Bingbang.

Gud sier dette i Koranen:

“Have those who disbelieved not considered that the heavens and the earth were a joined entity, and We separated them and made from water every living thing? Then will they not believe?” And We placed within the earth firmly set mountains, lest it should shift with them, and We made therein [mountain] passes [as] roads that they might be guided.And We made the sky a protected ceiling, but they, from its signs, are turning away.”  21:30-32

Universet ble skapt på en måte at den ekspandere:

I Koranen sier Gud I et annet vers:

And it is We Who have constructed the heaven with Our hands , and verily, it is We Who are steadily expanding it. (Qur'an, 51:47)

Et sted i mellom skapelsen skapte Han paradiset og helvetet.

I jorden plasserte han alt av dyreliv og planteliv.

Adam var den siste som ble plassert på jorden. Dam i Adam betyr blod i de semittiske språkene.

Er diskusjonen skapelsesberetningen eller Bingbang?

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, omarel! 🙂

Diskusjonen er begge deler. Men jeg klarer ikke å se en Gud i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Norre skrev:

Takk for svar, omarel! 🙂

Diskusjonen er begge deler. Men jeg klarer ikke å se en Gud i dette. 

😊 alltid med gode diskusjoner 😊

Du klarer ikke å se Gud, men les versene og bruk hode ved å fundere 😉😁. 

Tenk at det er Guds ord og han taler til deg. I overnevnte verd sier Han:

but they, from its signs, are turning away.” 

Hvis du er i denne kategorien så er det ingenting som vil hjelpe deg da nøkkelen ligger i ditt hjerte og det er bare du som kan åpne og lukke den.

Om du hadde sett Jesus utføre mirakler, og så hadde han sagt til deg. Tro på Gud som du vil vende til, så ville du ha fornekter han og Gud, så hva slags tegn er det du vil ha etter det?

Jeg kan ta noe enkelt. Hvis du anser at bing bang og at universet ekspander er et vitenskapelig bevist fakta som har blitt verifisert i nyere tid, kan det ikke være en mulighet at den informasjonen kan komme fra Gud? Tatt i betraktning at Mohammad var analfabet og at Koranen er rundt 1500 år som ble åpenbart i et ørkenmiljø som ikke hadde noe forutsetning til å vite dette:

 

“Have those who disbelieved not considered that the heavens and the earth were a joined entity, and We separated them and made from water every living thing? Then will they not believe?” And We placed within the earth firmly set mountains, lest it should shift with them, and We made therein [mountain] passes [as] roads that they might be guided.And We made the sky a protected ceiling, but they, from its signs, are turning away.”  21:30-32

Universet ble skapt på en måte at den ekspandere:

I Koranen sier Gud I et annet vers:

And it is We Who have constructed the heaven with Our hands , and verily, it is We Who are steadily expanding it. (Qur'an, 51:47)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, omarel skrev:

Det var Gud, så skapte Han pennen og sa skriv, så skapte Han engler, djinnne og universet med syv himmeler. Skapelsen av universet med de syv himmelens kalles Bingbang.

Hvor lenge satt han og ventet før han gjorde det? Hva gjorde han i mellomtiden som var så viktig?

Anonymkode: 18169...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare lest bibelen, så det er fint med innspill fra koranen her også. Men står det at gud tok pennen og skrev? For i bibelen sier de jo at in the beginning was the WORD, og en TANKE,  noe som ble sagt ikke noe som ble nedskrevet. (let there be light osv)
Ideen er at Gud "sa"(tenkte) et ord (manifesterte) skapelsen, men man får bare vite hvordan han lagde innholdet på jorda ikke selve jorda.
Det er litt som høna eller egget å komme frem til noe konkret her forhold til hva spørsmålet gjelder,
for å komme helt til bunns må man jo også kunne fastslå hva gud egentlig er. Om det er en maskin, en hjerne, en magiker, en alien. Og hvem skapte maskinen eller aliensene, det vil alltid være noe bak, og selvom jeg er 100% troende på en intelligent skapelse, tenker jeg at det aller første livet faktisk må ha kommer ut fra ingenting, ut fra bakterier altså som tilfeldigvis har blitt levende, litt som bakteriefloraen på kjøkkenbenken min jeg ikke har skuret på et par måneder nå.

Anonymkode: a0391...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/27/2017 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge satt han og ventet før han gjorde det? Hva gjorde han i mellomtiden som var så viktig?

Anonymkode: 18169...7cf

Det som framkommer i Koranen er at han skapte englene så skapte Han djinner. Englene er skapt til kun å adlyde. Djinner er skapt med fri vilje. Hva de gjorde før Adam ble skapt er ikke noe som vil hjelpe verken meg eller deg å vite. Så det er ikke viktig.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare lest bibelen, så det er fint med innspill fra koranen her også. Men står det at gud tok pennen og skrev? For i bibelen sier de jo at in the beginning was the WORD, og en TANKE,  noe som ble sagt ikke noe som ble nedskrevet. (let there be light osv)
Ideen er at Gud "sa"(tenkte) et ord (manifesterte) skapelsen, men man får bare vite hvordan han lagde innholdet på jorda ikke selve jorda.
Det er litt som høna eller egget å komme frem til noe konkret her forhold til hva spørsmålet gjelder,
for å komme helt til bunns må man jo også kunne fastslå hva gud egentlig er. Om det er en maskin, en hjerne, en magiker, en alien. Og hvem skapte maskinen eller aliensene, det vil alltid være noe bak, og selvom jeg er 100% troende på en intelligent skapelse, tenker jeg at det aller første livet faktisk må ha kommer ut fra ingenting, ut fra bakterier altså som tilfeldigvis har blitt levende, litt som bakteriefloraen på kjøkkenbenken min jeg ikke har skuret på et par måneder nå.

Anonymkode: a0391...02a

Det ble skapt en bok der alt blir skrevet. Nå er det litt sent. Skal svare utfyllende i kommende dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, allesammen, for svar og innspill! 🙂 Kan det tenkes at den "tanken" og "ordet" - og faktisk "Gud" også kan beskrives som det jeg kaller "mulighet"? Jeg synes de likner litt.

Det som hindrer meg i se en Gud i det hele, er at jeg ikke anser "kraften" i Eksistensen som en "personlighet". Jeg tror ikke Eksistensen er bevisst seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge satt han og ventet før han gjorde det? Hva gjorde han i mellomtiden som var så viktig?

Anonymkode: 18169...7cf

Hvis man skal forstå Guds konseptet ut ifra Koranen ved å dra konklusjoner fra versene så er det viktig tolke koranen med koranen eller Hadith. Hadith er hva sendebudet sa og gjorde, som ble samlet. Hadith kan sammenlignes med bibelen, mens koranene er en annen kategori.

I koranen så fremkommer det at intet er som Ham, og derfor er det viktig å ikke dra paraller med oss mennesker da vår skapelse er tilpasset jordelivet og ha det innebærer av fysikk.

I koranen står det at Gud verken trenger hvile eller søvn. Det at ting er skapt i seks dager (koranen) har ingenting med at det var vanskelig for Gud, det har med tilberedelsen av universet. Det er samme som da Gud skapte Adam. Hver fase tok sin tid, før det ble blåst liv (Guds ånd) i han (Adam). Han var jord, som ble blandet med vann og det ble leire og leiren forandret farge, i et vers i Koranen står det at Adam/ menneskeformen ble som kull (svart).

Samme prosess var det ved skapelsen av universet. Det startet med en kule og den sprakk i et rom og rommet utviklet seg, les verset som jeg viste til lenger oppe i tråden.

Du spør hva Gud gjorde i mellomtiden som var så viktig. Gud sier i Koranen at Han skaper hva vi ikke vet. Når Gud i koranen lærer oss å takke med prise Han sier Han: «lovprist være Gud, Herre over verdenene». Det er med andre ord verdener(flertall) vi ikke kjenner til. Hva Gud gjør er derfor Hans sak, og Han kan gjøre det Han vil.

Jordkloden er som en ring i ørkenen, slik sendebudet Mohammad har opplyst oss. Vi er derfor ubetydelige.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/27/2017 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare lest bibelen, så det er fint med innspill fra koranen her også. Men står det at gud tok pennen og skrev? For i bibelen sier de jo at in the beginning was the WORD, og en TANKE,  noe som ble sagt ikke noe som ble nedskrevet. (let there be light osv)
Ideen er at Gud "sa"(tenkte) et ord (manifesterte) skapelsen, men man får bare vite hvordan han lagde innholdet på jorda ikke selve jorda.
Det er litt som høna eller egget å komme frem til noe konkret her forhold til hva spørsmålet gjelder,
for å komme helt til bunns må man jo også kunne fastslå hva gud egentlig er. Om det er en maskin, en hjerne, en magiker, en alien. Og hvem skapte maskinen eller aliensene, det vil alltid være noe bak, og selvom jeg er 100% troende på en intelligent skapelse, tenker jeg at det aller første livet faktisk må ha kommer ut fra ingenting, ut fra bakterier altså som tilfeldigvis har blitt levende, litt som bakteriefloraen på kjøkkenbenken min jeg ikke har skuret på et par måneder nå.

Anonymkode: a0391...02a

Det står at Gud skapte pennen og befalte pennen å skrive ned alt, og den skriver fremdeles i boken. Husker ikke hva som var først pennen eller boken. Saken er at pennen skriver ned alt av seg selv etter Guds befal. Dette kommer fram både av Koranen og Hadith som utfyller koranen (som en forskrift i norsk lov, som utfyller norsk lov).

Det var en tanke og en vilje som ble virkeliggjort gjennom Guds handling. Det er det Gud sier i Koranen, hvis Han vil noe så sier han, «bli og det blir». Så neste spørsmål man kan stille seg, er om Gud var alene? Og da han skapte Hans første skapelse, sa Han det i ord eller ble det skapt uten ord/befal? Slike spørsmål er egentlig uvesentlig fordi det ikke vil hjelpe noe som helst. Det er et filosofisk spørsmål som mennesker kan dvele på, men til ingen nytte.

Det er mange detaljer om skapelsesverket som Gud aldri har fortalt til sendebudene, eller profetene Han sendte, og det er fordi de historiene ikke er relevante i forhold til det som er reelt, og viktig for menneskeheten.

Når Gud i Koranen informer om vitenskapelige ting, så er det kun for at Han vil at vi skal tenke, bruke fornuften og hjerte, slik at vi kan  se Hans tegn på eksistens. I et vers i koranen så sier Gud «dette er Guds skapning, så vis Meg hva andre enn Meg har skapt?» i andre vers utfordrer Han menneskene til å skape noe så lite som en flue, mens i andre vers så utfordrer han både menneskeheten og djinner til å komme med et vers som koranen. Alt dette er fordi mennesker blir oppfordret til å tenke og bruke fornuft.

Gud informer at Han har 99 navn, attributter og titler. Og forklare disse blir for omfattende.  Jeg lager en link på det som si mye om skapelsesberetningen.

Når vi mennesker ikke klarer å se rett inn i solen, og solen er bitteliten i forhold til Gud hvordan klarer vi å se Gud? Et poeng i vi ikke kan se skaperen,  Gud.

Det er en ting som jeg liker med måten du tenker på, selv om du ikke muslim(hengiven), og det er at du faktisk bruker hode, slik Gud vil at du skal bruke det, du bruker fornuft og inteligens, og det skal du ha kredit for. Du skriver:

«Og hvem skapte maskinen eller aliensene, det vil alltid være noe bak, og selvom jeg er 100% troende på en intelligent skapelse, tenker jeg at det aller første livet faktisk må ha kommer ut fra ingenting, ut fra bakterier altså som tilfeldigvis har blitt levende, litt som bakteriefloraen på kjøkkenbenken min jeg ikke har skuret på et par måneder nå.»

Svaret ble gitt for ca 1400 år siden av Gud i koranen, før moderne vitenskap kom fram til det, og grunnen til at det står i koranen, er fordi Gud gir tegn av seg til de som tenker og analyserer. Les disse tre versene nøye og reflekter over det. Del gjerne substantivene og sammenlign det med moderne vitenskap.

Allah created every [living] creature from water. Some of them go on their bellies, some of them on two legs, and some on four. Allah creates whatever He wills. Allah has power over all things. (Qur'an, 24:45)

Do those who disbelieve not see that the heavens and the earth were sewn together and then We unstitched them and that We made from water every living thing? So will they not believe? (Qur'an, 21:30)

And it is He Who created human beings from water and then gave them relations by blood and marriage. Your Lord is All-Powerful. (Qur'an, 25:54)

Allah kommer av ordet Lah, Lah er Gud på hebraisk og Jesus språket arameisk.

Vann finnes nesten overalt på Jorden og er livsnødvendig for alt kjent liv. Omtrent 70 % av Jordens overflate er dekket av åpent vann (hav, innsjøer og elver). 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Norre skrev:

Takk, allesammen, for svar og innspill! 🙂 Kan det tenkes at den "tanken" og "ordet" - og faktisk "Gud" også kan beskrives som det jeg kaller "mulighet"? Jeg synes de likner litt.

Det som hindrer meg i se en Gud i det hele, er at jeg ikke anser "kraften" i Eksistensen som en "personlighet". Jeg tror ikke Eksistensen er bevisst seg selv.

Har du noen gan satt deg inn i universet, og hvor storslått den er? Har du noen gang satt deg inn i samspillet mellom skyene og havet er og hvordan den påvirker jorden klima? Har du noen gang satt deg inn i menneskekroppen og hvor komplisert maskineriet er? 

Tror du dette er tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan alt startet!

Denne linken som er lagt ut på youtube, er en forelesning om Guds skapelsesberetning.

Link- Del 1

Link- Del 2

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Gud?

Guds 99 navn, dette er for de spesielt interesserte i å vite hvem Gud er, i form av mange leksjoner. Jeg har bare tatt med 3 leksjoner, de som ønsker kan følge seriene ved å klikke neste link. 

Leksjon 1

Leksjon 2

Leksjon 3

Hvem er er Gud?  Link 1

Hvor er Gud?   Link

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, omarel skrev:

Har du noen gan satt deg inn i universet, og hvor storslått den er? Har du noen gang satt deg inn i samspillet mellom skyene og havet er og hvordan den påvirker jorden klima? Har du noen gang satt deg inn i menneskekroppen og hvor komplisert maskineriet er? 

Tror du dette er tilfeldig?

Ja, jeg tror faktisk det er tilfeldig. 🙂 Fordi jeg tror også det finnes uendelig mange Virkeligheter og eksistensnivåer. Vi mennesker kan bare sanse og finnes i vårt eksisterende univers. Her er alt "tilfeldigvis" satt sammen slik at alt vi opplever kan fungere. Jeg ser og er enig i det du sier, med at selv ETT lite avvik ville gjøre at vi ikke fantes. Men igjen, ja, jeg tror det er tilfeldig at vår Eksistens finnes. Det var EN av uendelig mange "muligheter" - og her er vi! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Norre skrev:

Ja, jeg tror faktisk det er tilfeldig. 🙂 Fordi jeg tror også det finnes uendelig mange Virkeligheter og eksistensnivåer. Vi mennesker kan bare sanse og finnes i vårt eksisterende univers. Her er alt "tilfeldigvis" satt sammen slik at alt vi opplever kan fungere. Jeg ser og er enig i det du sier, med at selv ETT lite avvik ville gjøre at vi ikke fantes. Men igjen, ja, jeg tror det er tilfeldig at vår Eksistens finnes. Det var EN av uendelig mange "muligheter" - og her er vi! 🙂

Og JA, jeg har lest en god del om universet og hvordan alt fungerer i forhold til hverandre. 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norre skrev:

Og JA, jeg har lest en god del om universet og hvordan alt fungerer i forhold til hverandre. 👍🏻🙂

😊 og tror du de versene i Koranen kan komme fra et menneske som var analfabet eller kan det være muligh at ordene / det vitenskapelige i koranen stammer fra Skaperen som et tegn på Hans eksistens?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analfabeter kan tenke og snakke. Han har kanskje tenkt og fått en "følelse", slik du og jeg "føler" at alt henger sammen? 🙂

Jeg tror at vi mennesker "føler" det samme, i og med at vi er en del av samme Virkelighet. Jeg tror også at vi har Sjel, jeg tror at alle sjeler er fragmenter av en større Sjel, det meste av det jeg "tror/føler" kan passe inn i religion. Du beskriver det som en overordnet personlighet - Gud - jeg beskriver det som en upersonlig "kraft" eller "naturlov", som for eksempel tyngdekraften. 

Kort oppsummert: Det du kaller Gud, kaller jeg Naturkraft. Og forskjellen ligger i om det er en Personlighet involvert eller ikke.

Fint å diskutere med deg! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget forøvrig nå nettopp alle linkene du har delt. Jeg skal se litt på dem i løpet av kvelden. 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...