Gå til innhold

Uttale av ordet "energi"


WilmaBerner

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Miklo Velka skrev:

"Det er en tradisjon i norsk for uttalen med -sj-, men tradisjonen for -g- er sterkere. I første og annen utgave av Norsk uttaleordbok (1910 og 1925) er uttalen med -sj- angitt i parentes, altså ansett som mindre vanlig og ikke så tilrådelig som uttalen med -g-."

Vi kan velge, altså.

"Man må være konsekvang, når man jobber i et departemang."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest C.Tramell
5 timer siden, Arabella skrev:

På fransk er ordet "regisseur" og uttales omtrent som på norsk, men med stemt sj-lyd på "g"-en og med åpen "ø". ("Ø" inni ord skrives "eu". Bokstaven finnes ikke på fransk.) Fransk har to "ø"-lyder, åpen og lukket. Det samme har vi på norsk. Eksempler på lukket (trang) "ø": øre, høre, kjøre. Åpen "ø": øye, bøye, drøye.

Takk, greit å vite selv om jeg ikke akkurat har planer om å klage til NRK hver gang noen sier ressisjør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke enerchi har noe sammenheng med engelske enerGY. der G'en er like tydelig som i norske enerGI.
Har heller aldri hørt noen si "enerchisk" og sår tvil om dette virkelig forekommer?
Jeg sier selv "enerchi" , men også "energisk".
Om jeg sier enerchi eller energi kommer an på settingen , foreksempel:

"Det har jeg ikke enerchi til i dag" "Kjempe energisk hund!" "Når atomer og energi forenes blabla"

Anonymkode: 0a70e...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke enerchi har noe sammenheng med engelske enerGY. der G'en er like tydelig som i norske enerGI.
Har heller aldri hørt noen si "enerchisk" og sår tvil om dette virkelig forekommer?
Jeg sier selv "enerchi" , men også "energisk".
Om jeg sier enerchi eller energi kommer an på settingen , foreksempel:

"Det har jeg ikke enerchi til i dag" "Kjempe energisk hund!" "Når atomer og energi forenes blabla"

Anonymkode: 0a70e...543

Er den? :klo: Det var da ikke det jeg lærte på skolen. Google translate oppgir uttalen av energy som ˈenərjē. (Ikke at Google translate er ufeilbarlig, så langt i fra, men vanlige enkeltord pleier den ikke klare å rote til.) 

Resten av innlegget ditt er jeg helt enig i, altså. :) 

Anonymkode: b8382...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke enerchi har noe sammenheng med engelske enerGY. der G'en er like tydelig som i norske enerGI.
Har heller aldri hørt noen si "enerchisk" og sår tvil om dette virkelig forekommer?
Jeg sier selv "enerchi" , men også "energisk".
Om jeg sier enerchi eller energi kommer an på settingen , foreksempel:

"Det har jeg ikke enerchi til i dag" "Kjempe energisk hund!" "Når atomer og energi forenes blabla"

Anonymkode: 0a70e...543

For det første, på norsk finnes ikke noen lyd på ch-. For det andre uttales ikke "energy" med g-lyd. Det uttales

US [ˈenərdʒi] UK [ˈenə(r)dʒi]
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg uttaler det som enærshi. Kanskje fordi den er litt enklere å uttale når en snakker fort, sammenliknet med energi? På østlandsk sluker vi mange vokaler, slik at "skolen" blir "skoorn" Maren blir "Maarn".  Det er kanskje derfor jeg uttaler det på den måten?

Jeg kan derimot si at noen er energisk, med G.

 

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi eller "Enersji" må jo uttales slik en selv vil. Men for dem som ønsker å uttale ordet I henhold til det som er "god norsk", er det klart at ordet bør uttales som det skrives, "energi"

Det er flere grunner til det. Språkrådet og forfattere av ordbøker anfører "energi" som rett uttale. Se Norsk Uttaleordbok av Bjarne Berulfsen.. Heller ikke på nynorsk er "enersji" en offisiell versjon.

Dessuten er det slik at om "enersji" var standard uttale, så ville andre former av same ordet også ha en "sji" lyd.. Eksempel på at så ikke er tilfelle finner vi I ordet "energisk" Ingen ville uttale dette som "enersjisk".

Dessuten er uttalen "enersji" noe nytt I språket vårt . Uttaleformen har ingen tradisjoner I norsk språk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WilmaBerner skrev:

Energi eller "Enersji" må jo uttales slik en selv vil. Men for dem som ønsker å uttale ordet I henhold til det som er "god norsk", er det klart at ordet bør uttales som det skrives, "energi"

Det er flere grunner til det. Språkrådet og forfattere av ordbøker anfører "energi" som rett uttale. Se Norsk Uttaleordbok av Bjarne Berulfsen.. Heller ikke på nynorsk er "enersji" en offisiell versjon.

Dessuten er det slik at om "enersji" var standard uttale, så ville andre former av same ordet også ha en "sji" lyd.. Eksempel på at så ikke er tilfelle finner vi I ordet "energisk" Ingen ville uttale dette som "enersjisk".

Dessuten er uttalen "enersji" noe nytt I språket vårt . Uttaleformen har ingen tradisjoner I norsk språk.

 

Språket forandrer seg. Det som var rett for 100 år siden er ikke nødvendigvis rett i dag.

Det som er rett i dag er ikke nødvendigvis rett om 100 år. Om 100 år er jeg temmelig sikker på at den eneste aksepterte uttalen er "enersji".

Anonymkode: 51f9c...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...