Gå til innhold

Slitsom venn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 100% og har masse gjeld pga.bolig. Jeg har et budsjett som er stramt. På fritiden har jeg enten avtaler, trening eller alenetid. Til tider ringer telefonen, og da er det mine nære venninner eller familie.

I tillegg gikk jeg gjennom et samlivsbrudd som gjør at jeg må ha litt ro.

Så er det denne vennen/ bekjente som konstant skriver til meg. Han skriver enten midt på natta eller mens jeg jobber. Hvis det er krise i livet, greit, da er det akseptabelt,  men å sitte å skrive " halla, skjer a? Bading? Dra til London? Biltur til Danmark i helgen"? Konsert? Festilval? " vel vitende at jeg jobber og har dårlig råd.

Så lei av å måtte avslå hver gang, men det går jo an å tenke. I tillegg har han unormalt mye fritid.

Burde sikkert være glad for oppmerksomheten, men det blir for mye. Har også 3 andre slike kontakter som spiser meg helt opp. Det er jo folk jeg heller ikke kjenner så godt. I går ble jeg nesten påkjørt av en syklist fordi jeg mottar disse meldingene. Ofte er det jo ikke om noe som helst! Hyggelig å holde kontakten, men det betyr ikke å slippe fra seg en halvveis " står til" en gang i uken, be om tjenester, komme med hinsides komplett urealistiske forslag til flere tusen osv. 

Det rare er at jeg med gode venninner, har mindre slik kontakt. De hadde jo klikket om  jeg skulle forstyrre de i arbeidstiden flere ganger i måneden. 

Anonymkode: 7bd8c...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sier du det til dem, at meldinger på natta (idiotisk ting å gjøre) og mens du er på jobb blir ikke besvart heretter. At de ikke kan sende mld på natta da du tross alt skal på jobb dagen etter. Og at du ikke har verdens beste råd, men at du selvsagt blir med, mot at de spanderer ;) 

Anonymkode: 44de5...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går ble jeg nesten påkjørt av en syklist fordi jeg mottar disse meldingene.

Det er vel ikke andre sin feil at du ser på telefonen i trafikken???

Legg vekk telfonen i arbeidstiden. Sett på lydløst og sett den feks til ladding slik at du ikke er fristet til å sjekke den. Du kan se på den til lunch, feks, om du har barn i bhg eller skole.

Anonymkode: cba5f...e81

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldinger på natten er null stress, bare slå av lyden det. 
Meldinger på jobb, null stress, slå av lyden og ignorer meldingen. 
Nesten påkjørt av syklist pga meldinger, skyld på deg selv, det er DU som velger lese meldinger mens du beveger deg i trafikk, dem som sender meldinger overvåker ikke deg, og kan ikke vite at du heller risikerer bli påkjørt enn å la en melding være ulest noen minutter. 
Angående invitasjoner, si rett ut at du har stramt budsjett, og ikke hverken kan reise eller dra på konserter, og det ikke er vits invitere deg på det det nærmeste året. 
Mine venner tar gjerne kontakt flere ganger i uken, og spør hva jeg driver med og hva jeg gjør. 
Mine gode venninner synes det er kjempehyggelig om jeg sender melding i arbeidstiden, da har dem noe å gjøre i pausene sine. 
Jeg blir glad om jeg har fått meldinger fra venner på natten, jeg synes det er koselig å våkne opp til meldinger. 
Men nå klarer både jeg og vennene mine å vente til vi er våken/har tid før vi sjekker telefonene da, slik at det ikke forstyrrer søvn og arbeid, og vi risikerer ikke livet vårt og andres i trafikken for å lese meldinger... 

Anonymkode: 0ef67...936

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har iPhone så kan du "sperre" telefoner og mld fra andre enn de på favorittlisten din i et visst klokkeslett. Du får meldingene men du hører dem ikke. Jeg gjør det da jeg vil ha muligheten til å bli nådd hvis det er noe, nærmeste familie og venner. Så etter 23 blir det tyst, da kan jeg sove i fred uten å bli vekket av mld kl 2. 

Anonymkode: 44de5...fe6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får meldinger når det ikke passer deg, det mener jeg er ditt problem. Ikke at jeg selv sender flust i meldinger midt på natten, men jeg sender da meldinger i arbeidstida? Tenker at folk ser dem når de har tid og svarer når de har tid. Det er ditt ansvar å skru av lyden eller på annet vis sørge for at du ikke blir distrahert! Å at du leser meldinger i trafikken kan du ikke skylde på noen andre for. Ingen aner da hvor du befinner deg. 

Hvis det blir mye mas er det fint mulig å bare la være å svare innimellom. Videre bør du si i klartekst at du ikke har råd til å være med på ting framover. Si at det er hyggelig å bli invitert, men at det ikke passer. 

Anonymkode: 984c9...a1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Selvsagt er det min feil at jeg nesten blir påkjørt. Prøver bare å understreke hvor mye det blir å forholde seg til, for kan da ikke vite hvem som skriver eller om det er viktig. Uansett, jeg sender også noen beskjeder i arbeidstiden, men jeg innleder ikke til samtaler med samme person flere ganger i måneden/ uka midt i arbeidstida. 

Anonymkode: 7bd8c...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke denne vennen din interessert i noe mer da ? kan han være forelska i deg?

Ellers så syns jeg det virker som om de kanskje bekymrer seg for deg, og lurer på om du har det bra. Helt normalt å vie litt ekstra oppmerksomhet til en venn som har det tøft. At det ikke er det du ønsker kan ikke de vite... så det må du nesten fortelle de. Det går an å takke for omtanken, men at du trenger litt fred &ro. 

-Noen har vel bedre tid enn andre til å sende meldinger i arbeidstiden, så det er jo bare å svare når det passer deg da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Selvsagt er det min feil at jeg nesten blir påkjørt. Prøver bare å understreke hvor mye det blir å forholde seg til, for kan da ikke vite hvem som skriver eller om det er viktig. Uansett, jeg sender også noen beskjeder i arbeidstiden, men jeg innleder ikke til samtaler med samme person flere ganger i måneden/ uka midt i arbeidstida. 

Anonymkode: 7bd8c...698

Ø Du må jo passe deg i trafikken, men det skal også syklister. De tryner like ille de om de kjører på noen, men de har hjelm så..

Å gå i veien og stirre i telefonen er absolutt farlig.

Og at en person prøver å få en samtale med deg flere ganger i måneden er vel ikke grusomt eller? Skulle ønske noen ville snakke med meg. Det er alltid jeg som tar kontakt..

 

Anonymkode: cba5f...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at jeg med gode venninner, har mindre slik kontakt. De hadde jo klikket om  jeg skulle forstyrre de i arbeidstiden flere ganger i måneden. 

Anonymkode: 7bd8c...698

:enig: 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har iPhone så kan du "sperre" telefoner og mld fra andre enn de på favorittlisten din i et visst klokkeslett. Du får meldingene men du hører dem ikke. Jeg gjør det da jeg vil ha muligheten til å bli nådd hvis det er noe, nærmeste familie og venner. Så etter 23 blir det tyst, da kan jeg sove i fred uten å bli vekket av mld kl 2. 

Anonymkode: 44de5...fe6

Hva skal det være godt for?

Anonymkode: b08d1...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sagt i fra til denne vennen din? 

Anonymkode: b08d1...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:enig: 

Hva skal det være godt for?

Anonymkode: b08d1...f04

Hvis du leste det jeg skrev, så forklarte jeg hvorfor. Skal jeg forklare enklere?? 😁

Anonymkode: 44de5...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at "nei kan ikke bli med denne gangen heller! Husk på at jeg har masse gjeld jeg prøver å få nedbetalt så ikke spør meg om sånne fristelser mere! "

Ang at folk skriver til deg på dårlige tidspunkt, kan du ikke bare ha wifi og facebook av og utlogget da? Jeg har wifi av hele natta for å unngå å bli forstyrret og få strålet hjetnesvulst på meg, og logger meg ikke inn på facebook før det passer med min tid og humør for å lese og skrive meldinger. 

Anonymkode: f2219...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Registerer at folk har ulikt syn på det å sende meldinger på nettene. Jeg synes det er en uting. Er litt gammeldags og tenker fortsatt at 22-regelen ( ikke ringe etter kl 22) er grei å følge også når det gjelder meldinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Er gammeldags selv. Greit å gi en beskjed litt sent. Det er også greit å gi beskjeder evt spørre kjapt ang. middag på kvelden osv, men du innleder ikke til samtaler med folk i jobb eller etter kl.23 på kvelden med mindre du er midt i en familier katastrofe eller noe annet akutt dukker opp. Det å begynne å prate " hei, hvordan går det om dagen? Skal du ta ferie snart? Skjedd noe siden sist?.. ( kl.24, fordi du selv kjeder deg) det hadde jeg ikke gjort. Noe annet er å si feks ( ses i morgen, men blir 10 min sen) 

Anonymkode: 7bd8c...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...