Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Oslo egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor midt i byen, mine døtre på 20 og 26 har alltid bodd sentralt på løkka, og de har takket meg fordi vi aldri fløtta ut av byen, eller til Bøler, Lambertseter, Furuset, Tonsenhagen osv. Her har vi det topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppvokst på østkanten av Oslo, en av de verre drabantbyene i Oslo. Det var en del folk i klassene rundt meg som ble narkomane i ungdomstiden. Selv har jeg aldri rørt noen form for narkotika eller dop, har ikke røyket hasj engang.  For alt handler om hva slags folk man selv vil vanke med og omgås. Det er lett å droppe de som driver med sånt, og heller være sammen med folk som ikke gjør det. Var aldri noe problem for meg å unngå sånt. Var sammen med folk som ikke drev med det. Fikk et par tilbud opp igjennom om å prøve, men da sa jeg bare nei, og det var greit. Så gikk jeg derifra.

Jeg flyttet fra Oslo da jeg var rundt 30 og stiftet familie, og bodde utenfor byen mens barnet mitt vokste opp. Nå er jeg flyttet tilbake igjen, med en nesten voksen tenåring på lasset. Vi bor ikke i sentrum eller noen av de bydelene som har rykte på seg for å være narkotikareir eller bråkete steder.

Det er kanskje visse steder i Oslo du bør unngå å bosette deg om du vil hit og studere, men generelt sett er Oslo en relativt trygg by.

Anonymkode: cf4da...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, filifjonka skrev:

Vi bor midt i byen, mine døtre på 20 og 26 har alltid bodd sentralt på løkka, og de har takket meg fordi vi aldri fløtta ut av byen, eller til Bøler, Lambertseter, Furuset, Tonsenhagen osv. Her har vi det topp.

Hva er det som er galt med Tonsenhagen? Vet knapt om roligere område.

Anonymkode: d1272...dd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2017 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Hvor vil du studere?

Bor du langs akerselva så vil du nok se et par folk som står å "dealer" dop. Men bor du i et litt finere område så merker du ikke så mye av det. Jeg liker oslo godt selv, studerer og bor i lillestrømområdet med barn. Det er jo her det er spennende jobber og kulturelle opplevelser, så jeg vet ikke om jeg hadde likt meg så godt andre steder.

Anonymkode: 9846a...4bb

Lillestrøm er øst for øst og kan regnes som bushen eller bygda. Å anbefale noen å flytte til Lillestrøm når de vil bo i Oslo er som å si at det er urbant å befinne seg i Hokksund. It. Just. Isn't. Oslo er maksimalt Kværnerbyen i øst til Skøyen. Det er Oslo. Alt annet er drabantby eller kubeite.

TS, Oslo er et fantastisk sted. Begynn på universitetet, få deg en hobby med en forening. Det er der det skjer. Drit i hva det handler om, det er det sosiale aspektet som teller. Til syvende og sist blir studentopplevelsen til det man gjør det til. Oslo, Bergen og Trondheim er Norges største og beste studentbyer. Sånn er det bare. Det hverken Trondheim eller Bergen har er Oslos gater, nydelige klima, vanvittig varierte kulturtilbud eller infrastruktur. Valget burde være enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Arcturus skrev:

Lillestrøm er øst for øst og kan regnes som bushen eller bygda. Å anbefale noen å flytte til Lillestrøm når de vil bo i Oslo er som å si at det er urbant å befinne seg i Hokksund. It. Just. Isn't. Oslo er maksimalt Kværnerbyen i øst til Skøyen. Det er Oslo. Alt annet er drabantby eller kubeite.

TS, Oslo er et fantastisk sted. Begynn på universitetet, få deg en hobby med en forening. Det er der det skjer. Drit i hva det handler om, det er det sosiale aspektet som teller. Til syvende og sist blir studentopplevelsen til det man gjør det til. Oslo, Bergen og Trondheim er Norges største og beste studentbyer. Sånn er det bare. Det hverken Trondheim eller Bergen har er Oslos gater, nydelige klima, vanvittig varierte kulturtilbud eller infrastruktur. Valget burde være enkelt. 

Du er klar over at Oslos grense strekker seg til Rosemholm for eksempel?

Anonymkode: 35899...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at Oslos grense strekker seg til Rosemholm for eksempel?

Anonymkode: 35899...63b

Oslos grenser er sosiale konstruksjoner og har nesten ingenting med de faktiske by- og kommunegrenser. 

Det vet enhver Oslo-los.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2
På 27.7.2017 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Mulig denne er plassert feil, samtidig så er det det sosiale jeg er ute etter. Jeg er en jente på 19 år, som fikk for meg tanken om å studere i Oslo til neste år. Og jeg har tenkt at dette har vært en god ide, da det finnes så mange mennesker i Oslo, at det blir en mulighet for å "finne seg selv" og "sin type" mennesker/omgangskrets liksom. Men så begynner jeg å tvile. For jeg kom over noen poster ang uteliv i Oslo (er nok litt smålig å la seg skremme av det, men jeg blir jo skeptisk), der det ble sagt at det var enormt mye dealing, narkotika, vold og generelt kriminalitet. Utrygt og ganske farlige greier, var det jeg fikk ut av det. Jeg har tidligere vært mye innblandet i narko-fester og kriminalitet, men da i en MYE mindre by, og jeg har fått totalt avsmak. Jeg grøsser av ordet narkotika og vil ikke forholde meg til det på nært hold, noen sinne igjen. Jeg drikker svært lite lenger og er en rolig jente blitt. Har litt inntrykk av at det blir solgt LSD på hvert gatehjørne og at du ikke kan gå en halvmeter uten å risikere å bli ranet... Er det slik over alt, eller er det områder som er utsatt? Går det fint an å leve et rolig og fint liv i Oslo, med gode venner, uten å måtte forholde seg til narkodealing osv? 

Anonymkode: ff62e...771

Kjenner ikke igjen det Oslo jeg kjenner i det du nevner her. Det vil være som med de fleste andre steder; alt er tilgjengelig, for den som vil ha og søker etter det. 

Jeg har bodd i utkanten, og jobbet i sentrum, i mange år. Ikke følt meg utrygg, men som sagt - det blir litt til hva du gjør det til og hvem du omgir deg med. Oslo er en fin by, med mye bra å by på. Dritt finnes uansett overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller valgt Bergen eller Trondheim. Helt fantastiske studentbyer!

Anonymkode: 5c15b...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kan oppfattes som en ukoselig og utrygg by. På din vei til jobb/studiested, så møter man alltid på noen som får en til å tenke om vedkommende er ved sine fulle fem, men jeg har selv aldri opplevd å bli utsatt for noe. 

Skal du velge studentby, så ville jeg helt klart valgt f.eks. Trondheim fremfor Oslo hvis du har muligheten. Jeg studerte et år på Blindern før jeg begynte ved NTNU, og Trondheim var absolutt å foretrekke - mange ulike foreninger man kan bli medlem i og alle slags idrettsgrener er representert. I tillegg er ikke Trondheim så stort, så uansett hva man er med på så er det ikke så langt å dra. I Trondheim så kommer man seg dit man skal i løpet av 15 min hvis man bor litt sentralt - i motsetning til Oslo hvor man fort må bruke 0.5 - 1 time. I tillegg har Trondheim sjarm, noe Oslo er fullstendig blottet for. 

Anonymkode: f8c44...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2017 den 12.03, AnonymBruker skrev:

Mulig denne er plassert feil, samtidig så er det det sosiale jeg er ute etter. Jeg er en jente på 19 år, som fikk for meg tanken om å studere i Oslo til neste år. Og jeg har tenkt at dette har vært en god ide, da det finnes så mange mennesker i Oslo, at det blir en mulighet for å "finne seg selv" og "sin type" mennesker/omgangskrets liksom. Men så begynner jeg å tvile. For jeg kom over noen poster ang uteliv i Oslo (er nok litt smålig å la seg skremme av det, men jeg blir jo skeptisk), der det ble sagt at det var enormt mye dealing, narkotika, vold og generelt kriminalitet. Utrygt og ganske farlige greier, var det jeg fikk ut av det. Jeg har tidligere vært mye innblandet i narko-fester og kriminalitet, men da i en MYE mindre by, og jeg har fått totalt avsmak. Jeg grøsser av ordet narkotika og vil ikke forholde meg til det på nært hold, noen sinne igjen. Jeg drikker svært lite lenger og er en rolig jente blitt. Har litt inntrykk av at det blir solgt LSD på hvert gatehjørne og at du ikke kan gå en halvmeter uten å risikere å bli ranet... Er det slik over alt, eller er det områder som er utsatt? Går det fint an å leve et rolig og fint liv i Oslo, med gode venner, uten å måtte forholde seg til narkodealing osv? 

Anonymkode: ff62e...771

Tror det er mange fine plasser her. Men du kan risikere å vente lenge på å få bolig, eller at du havner utenfor Oslo- grensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Oslo, på Østkanten. Har alltid trives veldig godt. Utrolig mange finer naturområder i nærheten, og et mangfold av mennesker. Jeg har aldri følt meg utrygg på noen måte. Synes ikke Oslo i seg selv er en spesielt stor by, og hadde nok ikke trives like godt i en mindre en, som Bergen feks. Det er alltid noe å finne på her, og mange koselige cafeer, utesteder ol.

Edit: Jeg har heller aldri vært bort i noen som bruker dop, annet enn å røyke litt hasj nå og da. Det har jeg aldri gjort selv, da. Alkohol drikker jeg ikke. Foretrekker absolutt rolige kvelder fremfor å ta helt av, som resten av mitt tette nettverk også gjør. :)

Endret av Strawberry Fields
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...