Gå til innhold

Katten min har det vondt. Får ikke i ham medisinen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke tenkt på en gang. Må ikke katten være helt frisk for å få det?

Anonymkode: c1c88...7e0

Se her. Googlet helt vilt nå, men informasjonen er jo den samme: 

"Vi kan tilby Dyrekonto dersom du har behov for å utsette betalingen av dine veterinærutgifter.

Gjennom vår samarbeidspartner Resurs bank kan vi tilby faktura med 30-60 dager forfall uten gebyr. Dette gjøres gjennom å opprette en Dyrekonto, hvor man kan søke om kreditt på opptil 50 000 kr. Søkeprosessen gjøres direkte på klinikken, via Resurs Bank, og man får svar på søknaden i løpet av få sekunder. Husk å ta med gyldig legitimasjon (bankkort/førerkort/pass).
 

Måneden etter veterinærbesøket mottar du fakturaen fra Resurs bank, med forfall siste dag i måneden. Om ønskelig kan du da velge å dele opp betalingen uten rente (nominell) i opptil 12 måneder. Ønsker du å dele opp i lavere månedsbeløp, er det mulig åfordele totalbeløpet på opptil 72 måneder med rente.

Dyrekonto er et godt alternativ for deg som har behov for å få dyret ditt undersøkt eller operert av veterinær innen kort tid, men ikke har mulighet til å betale for det før neste måned eller seinere.

Kontant oss for mer informasjon på tlf: 32 83 35 03, eller les mer på www.resursbank.no."

For å se om det gjelder din lokale dyreklinikk, må du selv ta kontakt, om det ikke står noe om det på hjemmesiden. Dyreklinikken her, tilbyr ikke dyrekonto, men dette er en liten plass. Er ikke sikker på dyrets helsetilstand ang dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noen veterinær som skriver ut tabletter til en katt som har en slik diagnose.

Kirurgisk tannfjerning følges av smertestillende og antibiotika. Begge deler i flytende form.

 

Anonymkode: 58d1e...3cc

Fikk faktisk både tabletter og flytende smertestillende i ferdigdoserte sprøyter (uten nål) etter tilsvarende operasjon på min. Guffa i sprøytene var litt mer "potent" smertestillende som skulle gis en gang daglig + tabletter to ganger daglig.

Min vet gir forøvrig ikke ut antibiotika til etterbehandling som standard men tar kontroll etter kort tid for å vurdere om det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg både kjøpt medisiner og fått operert tenner ut av katten. Mange hadde latt katten gått rundt og hatt det vondt. Drikker gjør den. Og dette er midlertidig smerte, som blir helt bra. Katten er faktisk heldig som havnet hos meg.

 

Anonymkode: c1c88...7e0

Bare fordi mange behandler kattene sine som verdiløse gjenstander så betyr ikke det at man fortjener et diplom fordi man ikke gjør det--- det er bare sunn fornuft. Gratulerer..

Anonymkode: 88581...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts behandler ikke katten sin dårlig, hun ville ha tips til hvordan hun kunne få i katten tablettene. Forsikring dekker ikke tenner.

Anonymkode: a4a4f...67a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk i han medisin og det ordnet seg. 

Husk at katter lett får problemer med leveren hvis de går uten mat, selv over kortere perioder, og dette kan være dødelig. Så det er viktig å få i de mat og ikke satse på at de spiser bare de har gått sulten lenge nok. 

Anonymkode: 4f90d...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts behandler ikke katten sin dårlig, hun ville ha tips til hvordan hun kunne få i katten tablettene. Forsikring dekker ikke tenner.

Anonymkode: a4a4f...67a

Ikke sagt det heller, reagerer bare på holdningen om at "katten hennes er heldig som har en eier som tar den med til veterinæren når den har vondt- det er det nemlig mane som ikke gjør"-typ.. og jo, mange forsikringer som dekker tannlidelser/skader som ikke er forårsaket av dårlig tannstell, eks tannfrakturer, tannsykdommer (som ikke er periodontitt).. 

Anonymkode: 88581...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, minienthe skrev:

Fikk faktisk både tabletter og flytende smertestillende i ferdigdoserte sprøyter (uten nål) etter tilsvarende operasjon på min. Guffa i sprøytene var litt mer "potent" smertestillende som skulle gis en gang daglig + tabletter to ganger daglig.

Min vet gir forøvrig ikke ut antibiotika til etterbehandling som standard men tar kontroll etter kort tid for å vurdere om det trengs.

Jeg har fått begge hver gang katten har måttet operere ut en eller flere tenner. Han har en autoimmun tannsykdom, TR.

Antibiotikaen er da gitt forebyggende siden det raskt kan oppstå betennelse i slike dype operasjonssår i munnen. Etterkontroll etter 6 dager er standard hos oss. 

Anonymkode: 58d1e...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ikke sagt det heller, reagerer bare på holdningen om at "katten hennes er heldig som har en eier som tar den med til veterinæren når den har vondt- det er det nemlig mane som ikke gjør"-typ.. og jo, mange forsikringer som dekker tannlidelser/skader som ikke er forårsaket av dårlig tannstell, eks tannfrakturer, tannsykdommer (som ikke er periodontitt).. 

Hvilken forsikring er det? For jeg vet agria, gjensidige og if ikke dekker tannsykdommer, så om det finnes en som gjør det er det mulig jeg forsikrer min kattunge. De fleste forsikringsselskap jeg har finlest avtalene hos dekker ikke noe av det som er vanlig hos katter, som tannsykdommer, hd, hjertesykdom osv, heller ikke alvorlige ting som kan dukke opp som kreft, har egentlig inntrykk av at de for det meste bare dekker uhell som en knekt fot. Selv sparer jeg 650 kr hver måned (det er det forsikring på mine 3 ville ha kostet) så jeg har ekstra om noe skulle skje.

I HI står det at katten må til dyrlege pga tenner hver 6. måned så gikk ut i fra at det var en tannsykdom. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at det bør være en selvfølge å ta vare på dyrene sine, og ta de med til dyrlegen for behandling når det er nødvendig, men det har også TS gjort - hun hadde bare problemer med å få gitt tablettene (og de fleste av oss med katt vet at det kan være et rent helvette, og om man ikke er vant til det og er alene kan det være vanskelig å få til med makt).

Anonymkode: a4a4f...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring veterinær og spør om dette er tabletter som kan løses i vann å sprøytes i munn! Da må du åpne munnen mye mindre! 
Jeg har selv hatt en katt jeg slet utrolig med å få i medisin etter operasjon. Dette var en katt som bare spiste tørrfor, så å lure medisin i mat var bare å glemme, og det å åpne munnen på han å tvinge i noe var en maktkamp uten like! 
Det er helt utrolig hvor sterk katter blir når dem er uenig. 
Min løsning var å tulle katten inn i en håndduk, sånn at bena var fanget, og jeg ikke trengte bekymre meg for klør. Da klarte jeg holde han i en arm, og bruke samme hånd til å lirke opp munnen, samtidig som jeg låste hodet hans fast i armhule min, og den andre hånden kunne håndtere sprøyten. Han skulle ha medisin to ganger om dagen, og de første dagene måtte jeg ha hjelp til å holde han, sånn at naboen holdt han i håndduk, mens jeg åpnet munnen og ga medisin. Etter noen dager klarte jeg det alene, og etter halvannen uke godtok han det uten håndduk. 

Om medisin kan løses i vann og gis via sprøyte i munnen, så koster sånne sprøyter 200kr for 60 stk, mulig du kan få mindre pakker også! Det kan hende håndduk-trikset funker på tabletter også, du kan jo prøve det, da har du litt mindre å holde styr på :) 

Og, medisinering av dyr kan være utrolig krevende, at det er vanskelig å få i dem medisin gjør deg absolutt ikke til en dårlig eier! 
Det handler om å finne triksene som funker på det enkelte dyret, og prøve seg fram! Spør gjerne veterinær om råd! 
Veterinæren på min pus hadde selv meget store problemer med å få i han medisiner via sprøyte i munnen, medisinering kan være vanskelig selv for de med mest trening! 
 

Anonymkode: eec4c...a25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Behandling ved TR dekkes oppad begrenset til kr 5.000 per forsikringsår. 

Ikke egentlig, koster mye å behandle dette og blir fort 12-15000 i året. Av de 5000 må man vel også betale 10% av summen + egenandel på 1000ish kroner også?

Anonymkode: a4a4f...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått begge hver gang katten har måttet operere ut en eller flere tenner. Han har en autoimmun tannsykdom, TR.

Antibiotikaen er da gitt forebyggende siden det raskt kan oppstå betennelse i slike dype operasjonssår i munnen. Etterkontroll etter 6 dager er standard hos oss. 

Anonymkode: 58d1e...3cc

Samme tilstand som på min men jeg er egenlig glad for at det ikke bare pøses på med antibiotika forebyggende med tanke på resistensproblematikk etc. De får jo som regel noe rensemidler lokalt og tilsatt via sprøyte under narkosen men standard her er kontroll i løpet av maksimum 36 timer og streng beskjed om å ringe hvis du merker noe i mellomtiden.

Men for å hoppe tilbake til smertestillende i tablettform. Kombinasjonen med flytende smertestillende i 3 dager + tabletter i 6 dager var veldig effektivt på min. Null problem å gi tabletter da den flytende guffa tok toppen av evnt smerter i starten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...