Gå til innhold

Vertskapet forbød gjester å snakke om enkelte temaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det startet ikke der.

Det startet med VG/Dagbladet og Fabian Stang og litt rundt ham som offentlig person. Dernest skled det over i at han og hans kone istedenfor å få egne barn sammen har valgt å bli fosterforeldre: som i noe positivt - som at det er bra.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Ja,jeg så det. Syns det var tåpelig å begynne med statistikk om overgrep osv uansett. En positiv ting ble jo brått dratt ned til noe av det verste. Skjønner ikke poenget med sånt. Bare en faktaopplysning så du. Uansett helt unødvendig. Hvem gidder sånt i et hyggelig selskap mens stemningen var god? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
29 minutter siden, Gliffy skrev:

Det er hyggelig å høre om folk sine reiser altså, men jeg ser ikke helt at man klarer å fylle en kveld med det.

Jeg skjønner at man liker å ha det avslappet og rolig, det liker jeg også. Men jeg forstår ikke helt at man ikke skal kunne dskutere aktuelle hendelser og samtidig ha det avslappet og rolig. Det går helt fint i min krets i alle fall. Selv syns jeg det er anstrengende å hele tiden passe på at alt man sier er innenfor rammene for hva som er "hyggelig", så da blir det ikke så avslappende for min del. 

Høres helt sprøtt ut for meg at en "må"inn på u-hyggelige ting! Drøyt. Nå skrev jeg ikke bare om reiser,men opplevelser generellt. Dele gode nyheter kanskje. Rart at en ikke skal kunne klare å holde seg til hyggelige temaer en hel kveld. Merkelig spør en meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NotNaomi skrev:

Høres helt sprøtt ut for meg at en "må"inn på u-hyggelige ting! Drøyt. Nå skrev jeg ikke bare om reiser,men opplevelser generellt. Dele gode nyheter kanskje. Rart at en ikke skal kunne klare å holde seg til hyggelige temaer en hel kveld. Merkelig spør en meg. 

Ingen har sagt at man ikke klarer det, bare at det er kjedelig. Derfor spurte jeg om samtaleemner som både kvalifiserer som hyggelige og er interessante over litt tid. 

Om jeg for eksempel forteller om en reise til India, så kan jeg godt gjøre det uten å nevne det jeg har sett av fattigdom og nød, og hvordan de behandler kvinner enkelte steder der. Men historien fra reisen blir mye mindre interessant da, og det blir også ikke så mye diskusjon og betraktninger ut av det om jeg bare skal ramse opp det som var hyggelig. 

Endret av Gliffy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo masse unger i dette selskapet også. Greit å holde temaene litt lette. Og barn hører etter selv om de løper til å fra. Det kan være så enkelt som at vertinnens barn har en bestevenn som bor i fosterhjem.

Anonymkode: 57f01...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
24 minutter siden, Gliffy skrev:

Ingen har sagt at man ikke klarer det, bare at det er kjedelig. Derfor spurte jeg om samtaleemner som både kvalifiserer som hyggelige og er interessante over litt tid. 

Om jeg for eksempel forteller om en reise til India, så kan jeg godt gjøre det uten å nevne det jeg har sett av fattigdom og nød, og hvordan de behandler kvinner enkelte steder der. Men historien fra reisen blir mye mindre interessant da, og det blir også ikke så mye diskusjon og betraktninger ut av det om jeg bare skal ramse opp det som var hyggelig. 

Javel. Så trist for deg. Kan du virkelig ikke hygge deg med latter og god stemning en kveld er det bare trist i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, NotNaomi skrev:

Javel. Så trist for deg. Kan du virkelig ikke hygge deg med latter og god stemning en kveld er det bare trist i mine øyne. 

Det var dine ord. Selv om man er innom mer alvorlige tema i løpet av en kveld betyr ikke det at det ikke er latter og god stemning. Faktisk er det ofte latter og god stemning når vi diskuterer storpolitikk, og i løpet av kvelden veksles det mellom ulike temaer. Noen lette, noen mer alvorlige. Jeg er ueing i at man ikke har det hyggelig og at det ikke er god stemning med mindre man har en eller annen form for sensur mot å gå inn på tema som ikke er lystige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
9 minutter siden, Gliffy skrev:

Det var dine ord. Selv om man er innom mer alvorlige tema i løpet av en kveld betyr ikke det at det ikke er latter og god stemning. Faktisk er det ofte latter og god stemning når vi diskuterer storpolitikk, og i løpet av kvelden veksles det mellom ulike temaer. Noen lette, noen mer alvorlige. Jeg er ueing i at man ikke har det hyggelig og at det ikke er god stemning med mindre man har en eller annen form for sensur mot å gå inn på tema som ikke er lystige. 

Ja,selvfølgelig var det mine ord. Jeg danner meg en mening om hva du skriver :-) politikk er dørgende kjedelig i lystig lag. Men det kan være underholdende å lytte til folk som løser verdensproblemer :-D 

Men en må se an settingen. Det sier seg selv. Har noe med sosial intelligens å gjøre som nevnt. Og i eksempelet i HI var det bare tullete å komme med en sånn "faktaopplysning". Helt upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ja,selvfølgelig var det mine ord. Jeg danner meg en mening om hva du skriver :-) politikk er dørgende kjedelig i lystig lag. Men det kan være underholdende å lytte til folk som løser verdensproblemer :-D 

Men en må se an settingen. Det sier seg selv. Har noe med sosial intelligens å gjøre som nevnt. Og i eksempelet i HI var det bare tullete å komme med en sånn "faktaopplysning". Helt upassende.

Det er forskjell på å mene noe, og å trekke konklusjoner. Som at når jeg sier at jeg syns tyngre emner er mer interessante å snakke om enn de lettere så bestemmer du deg for at jeg "ikke kan hygge meg med latter og god stemning en kveld". Det er ikke en mening, det er en ulogisk slutning. Og om jeg beskriver opplevelsen av da vi stoppet i en fattig landsby der vi kjøpte frukt på en av våre reiser betyr ikke det at jeg har dårlig sosial intelligens. Det hender at ikke-hyggelige ting passer helt fint inn og godt kan diskuteres. 

Du syns politikk er kjedelig. Jeg syns det er kjedelig å høre om den nye gressklipperen noen har kjøpt seg og om opplussingsplanene på hytta, men jeg krever da ikke at det er tema man ikke skal snakke om i selskap av den grunn. Eller påstår at folk som snakker om det ikke har det fint og at det ikke er god stemning når det diskuteres. 

Forøvrig er jeg enig med deg i at det var rart å nevne det med overgrep i fosterfamilier. Det passet ikke inn. Men jeg syns også at verten ikke taklet det noe bra. Det finnes bedre måter å lede samtalen i en annen retning på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
3 minutter siden, Gliffy skrev:

Det er forskjell på å mene noe, og å trekke konklusjoner. Som at når jeg sier at jeg syns tyngre emner er mer interessante å snakke om enn de lettere så bestemmer du deg for at jeg "ikke kan hygge meg med latter og god stemning en kveld". Det er ikke en mening, det er en ulogisk slutning. Og om jeg beskriver opplevelsen av da vi stoppet i en fattig landsby der vi kjøpte frukt på en av våre reiser betyr ikke det at jeg har dårlig sosial intelligens. Det hender at ikke-hyggelige ting passer helt fint inn og godt kan diskuteres. 

Du syns politikk er kjedelig. Jeg syns det er kjedelig å høre om den nye gressklipperen noen har kjøpt seg og om opplussingsplanene på hytta, men jeg krever da ikke at det er tema man ikke skal snakke om i selskap av den grunn. Eller påstår at folk som snakker om det ikke har det fint og at det ikke er god stemning når det diskuteres. 

Forøvrig er jeg enig med deg i at det var rart å nevne det med overgrep i fosterfamilier. Det passet ikke inn. Men jeg syns også at verten ikke taklet det noe bra. Det finnes bedre måter å lede samtalen i en annen retning på. 

Du er ihvertfall glad i å diskutere. Jeg har forlengst oppfattetvhva du mener. Du har gjentatt det et par ganger nå :-D det er forskjell på å møtes i lystig lag med venner,og å være i selskap med mennesker i alle aldre. Settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det som ganske vanlig at samtalen blir litt styrt. Det handler alltid om at samtalen kommer inn på sensitive temaer vertinnen vet at stikker hos en av gjestene. Eksempler ufrivillig barnløshet (samtale om graviditet og baby prøves å rundes av), overgrep, selvmord osv.

Anonymkode: 57f01...d9b

Jeg synes vertinnen var unødig uhøflig og krass. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo masse unger i dette selskapet også. Greit å holde temaene litt lette. Og barn hører etter selv om de løper til å fra. Det kan være så enkelt som at vertinnens barn har en bestevenn som bor i fosterhjem.

Anonymkode: 57f01...d9b

Nei, ingen fosterhjem noe sted. Dette vet vi som var der.

 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NotNaomi skrev:

Ja,jeg så det. Syns det var tåpelig å begynne med statistikk om overgrep osv uansett. En positiv ting ble jo brått dratt ned til noe av det verste. Skjønner ikke poenget med sånt. Bare en faktaopplysning så du. Uansett helt unødvendig. Hvem gidder sånt i et hyggelig selskap mens stemningen var god? 

De som satt der reagerte med "å, sier du det, det var jeg faktisk ikke klar over, at tallene var høyere i slike familier". Som en interessant opplysning. 

Da var vi som satt der klar for å bytte tema igjen - og det var akkurat da vertinnen kom med sitt utbrudd.

Slitsomt ble det..resten av oppholdet besto i tause gjester og kontrollerende vertskap.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som satt der reagerte med "å, sier du det, det var jeg faktisk ikke klar over, at tallene var høyere i slike familier". Som en interessant opplysning. 

Da var vi som satt der klar for å bytte tema igjen - og det var akkurat da vertinnen kom med sitt utbrudd.

Slitsomt ble det..resten av oppholdet besto i tause gjester og kontrollerende vertskap.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Men hvilke flere eksempler reagerte hun på da? Unntatt det med flua?! 

Syns uansett den faktaopplysningen var unødvendig. Hadde lurt på hvorfor vedkommende i det hele tatt nevnte det jeg da. Hadde reagert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, NotNaomi skrev:

Du er ihvertfall glad i å diskutere. Jeg har forlengst oppfattetvhva du mener. Du har gjentatt det et par ganger nå :-D det er forskjell på å møtes i lystig lag med venner,og å være i selskap med mennesker i alle aldre. Settingen.

Bra jeg har gjort meg forstått i alle fall. Det er noe mer uklart hva du mener. Jeg får inntrykk av at du har moderert deg noe fra "jeg syns bare man skal snakke om hyggelige ting hvis ikke er det dårlig stemning", men det er ikke godt å si.

Du får hive deg med neste gang det løses verdensproblemer, kanskje du finner ut at det er gøy :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, Gliffy skrev:

Bra jeg har gjort meg forstått i alle fall. Det er noe mer uklart hva du mener. Jeg får inntrykk av at du har moderert deg noe fra "jeg syns bare man skal snakke om hyggelige ting hvis ikke er det dårlig stemning", men det er ikke godt å si.

Du får hive deg med neste gang det løses verdensproblemer, kanskje du finner ut at det er gøy :)

Så. Har helt tydelig sagt hva jeg mener :-) hele veien. Niks. Jeg kan drøfte forskjellig innen politikk,men å løse verdensproblemer er nok ikke helt meg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt uvanlig at vertskapet, som kjenner alle gjestene, vet noe om en eller flere av gjestene, som gjør at vertskapet er de eneste som har forutsetning for å forstå at et bestemt tema er vanskelig. I sånne tilfeller tror jeg det er forholdsvis vanlig at vertskapet styrer samtalen inn på noe annet, men da på en mer diskret måte enn vertinnen til Ts. En slags diskret samtalestyring synes jeg er helt i orden, da regner jeg med at det er noe jeg ikke vet, også forholder jeg meg til at akuratt her, i akuratt dette selskapet, var akuratt dette temaet ikke noe lurt. Jeg har aldri opplevd noen som har holdt på på den måten Ts beskriver, og jeg tror helt ærlig jeg hadde hatt lyst til å reise meg og gå fra selskapet, men jeg er usikker på om jeg hadde fått meg til det.

Når det gjelder diskusjonen her i forhold til om det går ann å nevne overgrep mot barn i et selskap der barn er tilstede. Hvorfor i alle dager skal man ikke det? Hvilke forferdeligheter mener dere kan komme til å skje om barna hører de voksne snakke om overgrep? I situasjonen Ts beskriver hadde jeg blitt frustrert om barna mine hadde fått med seg hvordan vertinnen reagerte på at noen snaket om overgrep. Det mener jeg nemlig at potensielt kan være skadelig. Hvis et barn som har en uoppdaget overgrepshistorie hadde opplevd hele den situasjonen, hadde det vertfall ikke gjort det lettere for barnet å fortelle, sansynligvis hadde det gjort det mye vanskeligere (For ordens skyld: jeg har ingen grunn til å tro at det skule gjelde noen av barna mine, men man kan aldri vite sikkert. Jeg hadde ikke likt at barna mine skulle oppleve at dette er et så stort tabu at voksne faktisk irrettesetter andre voksne bare for å nevne temaet i forbifarten!). For barnas del mener jeg at det er viktig at vi voksne snakker om ubehagelige ting, også når de kan høre. Nå mener jeg selvfølgelig ikke at man skal begynne å diskutere detaljer rundt verken overgrep eller andre vanskelige tema, men jeg tror barna har godt av å høre at de voksne snakker om både overgrep, krig, flyktningekrise og lignende i mer generelle vendinger. Statistikk om hvor overgrep er vanligst ser jeg på som en ufarlig måte å snakke om dette temaet, fordi man her verken snakker om detaljer eller enkeltpersoner. 

Anonymkode: b67f0...9c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Gliffy skrev:

Bra jeg har gjort meg forstått i alle fall. Det er noe mer uklart hva du mener. Jeg får inntrykk av at du har moderert deg noe fra "jeg syns bare man skal snakke om hyggelige ting hvis ikke er det dårlig stemning", men det er ikke godt å si.

Du får hive deg med neste gang det løses verdensproblemer, kanskje du finner ut at det er gøy :)

Å, jeg kjente at jeg fikk litt lyst til å løse verdensproblemer med deg, det høres ut som du har en vennegjeng helt etter mitt hjerte!

Anonymkode: b67f0...9c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NotNaomi skrev:

Så. Har helt tydelig sagt hva jeg mener :-) hele veien. Niks. Jeg kan drøfte forskjellig innen politikk,men å løse verdensproblemer er nok ikke helt meg nei.

Ok. Vi har vel bare forskjellig oppfatning av hva tydelig betyr. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
14 minutter siden, Gliffy skrev:

Ok. Vi har vel bare forskjellig oppfatning av hva tydelig betyr. 

Tydelig-vis :-D det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan jeg få beskjed om også. Ganske ofte faktisk. Nei, dra i stedet. 
Tre middager etter hverandre uten et eneste tema som kan taes opp uten at alt skal hysjes i hjel. Nei fuck ut ass. :skratte: 

Anonymkode: 40ecb...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...