Gå til innhold

Vertskapet forbød gjester å snakke om enkelte temaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da misforstod jeg kanskje men i HI står det: " I den generelle anledning nevnte en gjest at han hadde lest tall/statistikk/forskning som viser at det foregår flere overgrep/misbruk i fosterfamilier enn i biologiske. "

Anonymkode: e76a9...949

Ja?

Det ble nevnt som en infoopplysning, tolket jeg det som. Altså, "by the way" - også hoppet man videre til blomstene og solen igjen. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da misforstod jeg kanskje men i HI står det: " I den generelle anledning nevnte en gjest at han hadde lest tall/statistikk/forskning som viser at det foregår flere overgrep/misbruk i fosterfamilier enn i biologiske. "

Anonymkode: e76a9...949

Hvis du ikke tåler slike faktaopplysninger (som er noe helt annet enn historier om spesifikke overgrep), så mener jeg du er oversensitiv og egoistisk. Vi er mange som har sterke følelser rundt dette, men å gjøre tema til tabu av egne komforthensyn, er umodent og jeg mener det i denne sammenhengen bør være du som tar deg sammen el skygger banen. 

Generelt mener jeg at uappetittlige tema bør unngås ved matservering, tema som religion, politikk og penger bør håndteres med nennsomhet (åpenhet for at andre kan ha andre meninger), og at tema som er veldig ekskluderende for enkelte ikke bør dominere. Men dette vil normale voksne folk som regel styre, nye samtaler pm andre tema vil oppstå parallelt. Hadde ikke likt el fikset en vertinne som Ts beskriver. Hun virker kontrollerende, overformundersk og bedrevitende og jeg tåler ikke folk som skal styre andre voksne.

 

Anonymkode: 38c8a...e01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke tåler slike faktaopplysninger (som er noe helt annet enn historier om spesifikke overgrep), så mener jeg du er oversensitiv og egoistisk. Vi er mange som har sterke følelser rundt dette, men å gjøre tema til tabu av egne komforthensyn, er umodent og jeg mener det i denne sammenhengen bør være du som tar deg sammen el skygger banen. 

Generelt mener jeg at uappetittlige tema bør unngås ved matservering, tema som religion, politikk og penger bør håndteres med nennsomhet (åpenhet for at andre kan ha andre meninger), og at tema som er veldig ekskluderende for enkelte ikke bør dominere. Men dette vil normale voksne folk som regel styre, nye samtaler pm andre tema vil oppstå parallelt. Hadde ikke likt el fikset en vertinne som Ts beskriver. Hun virker kontrollerende, overformundersk og bedrevitende og jeg tåler ikke folk som skal styre andre voksne.

 

Anonymkode: 38c8a...e01

Trådstarter her. Må si meg enig med deg.

Samtidig registrerer jeg at vi alle er forskjellige. 

Jeg må innrømme at jeg i godt voksen alder har tilgode å se korrigeringer/instruksjoner av andre greit fornuftige mennesker på den måten jeg nylig så.

Det gikk inn på meg i den grad at jeg måtte lufte det på KG. 

 

 

 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvis du ikke tåler slike faktaopplysninger (som er noe helt annet enn historier om spesifikke overgrep), så mener jeg du er oversensitiv og egoistisk.

Ofte når noen kommer med en faktaopplysning, slik som dette, blir samtalen dreid inn på det og konkrete saker blir diskutert - sier ikke at det skjedde her, men om noen begynner å prate om slikt synes jeg det er helt greit å spørre om man kan snakke om noe annet. Min bror har helt angst for tannlegen og han vil ikke snakke om det i familiemiddager heller, og det respekterer vi andre - synes ingen av oss er egoistiske, sensitive kanskje men vi er en familie så det tar vi hensyn til. Dette var uansett bare en mulig forklaring på hvorfor vertinnen prøvde å styre samtalen over på noe annet.

Anonymkode: e76a9...949

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ts beskriver virker sært, men svigermoren min kan finne på å gjøre sånn når hun har alle barna sine samlet. For hun vet alt, inklusive at ene sønnen misliker datterens mann, og at døtrene ektemenn er helt uenige politisk og at den ene ba den andre om å gå tidlig fra en familiemiddag pga provokasjon og krangling om partipolitikk, samt at ene datteren har hatt tre spontanaborter og er ufrivillig barnløs.. 

Når alle samles så er hun helt opp i halsen opptatt av at alle skal ha det krampeaktig koselig og hun går da rundt og styrer. Dog ikke like hissig som ts skriver, det er mer:

-Nei nei, dette her trenger vi ikke tenke på i dag.

-Jeg synes nå folk kan få stemme som de vil, er det noen som vil ha rørte jordbær? Vi hadde sååå mye bær i år.. 

-Nei, hva ER det du sier, hør du, kan ikke du fortelle om hva som skjedde med deg når du kjørte over fjellet sist, det er sikkert ikke alle som har hørt.. 

Altså, hun legger ikke ned veto men hun glatter over og forsøker desperat å styre samtalene inn på helt trygge emner når hun tror og føler noen er på vei ut i et minefelt. 

Anonymkode: 1d749...6fb

Der sa du det.Ordet " minefelt"

Det er ikke alle som skjønner eller vil skjønne når de beveger seg ut på et minefelt.

Det er ikke alle som skjønner den sosiale konteksten. 

Også har man psykopatene som viten og vilje velger å krydre øyeblikket med et tema de vet sårer.Og har da gjerne en løpende ape med seg som er vitende om situasjonen.De drar med seg de uvitende i diskusjonen og får vertinnen eller andre til å fremstå som en dust mens skadefryden renner i øynene deres. De har omsider  fått næring i sine tomme sinn.

Heldigvis finnes disse sistnevnte i mindretall. Men de finnes.

Og det kreves innsikt og mot å erkjenne at de er psykopater slik at man kan bli istand til å ta sine forholdsregler. Holde avstand til sånne.Er best.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 01a07...1db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der sa du det.Ordet " minefelt"

Det er ikke alle som skjønner eller vil skjønne når de beveger seg ut på et minefelt.

Det er ikke alle som skjønner den sosiale konteksten. 

Også har man psykopatene som viten og vilje velger å krydre øyeblikket med et tema de vet sårer.Og har da gjerne en løpende ape med seg som er vitende om situasjonen.De drar med seg de uvitende i diskusjonen og får vertinnen eller andre til å fremstå som en dust mens skadefryden renner i øynene deres. De har omsider  fått næring i sine tomme sinn.

Heldigvis finnes disse sistnevnte i mindretall. Men de finnes.

Og det kreves innsikt og mot å erkjenne at de er psykopater slik at man kan bli istand til å ta sine forholdsregler. Holde avstand til sånne.Er best.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 01a07...1db

Forstår hva du sier.

Må si jeg ikke oppfattet han som kom med innspillet som en som forsøkte å ødelegge, snarere mer som engasjert og ville dele en interessant opplysning.

Takk for kommentarene i tråden. Da fikk jeg luftet dette! 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje ikke alle som trives med dette mørket temaet. Diskusjoner rundt overgrep, pedofili og voldtekter kan være drepern for humøret og selskapelighetene - meget mulig at dette var en av årsakene. Den andre årsaken kan være at hun selv har vært et offer for disse grusomhetene og av den reagerer hun mer enn nødvendig da minnene fosser tilbake.

Man skal ta hensyn til verten - om hun ikke liker at et tema skal diskuteres i sitt eget hjem så skal man heller ikke diskutere dette. 

Om man absolutt brenner for å øse ut i øst og vest med voldtekter og overgreps statistikker så er det ikke noe verre enn at man forlater selskapet å tar det privat med andre som har vist samme flammende interesse for tematikken. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint be om å bytte tema i våre familesammenkomster.

Det blir ofte diskutert politikk med hovedvekt på innvandring. Og når det da blir "høylytte" meningsutvekslinger pga store uenigheter må jeg enten gå meg en tur, eller jeg forsøker å bytte tema 😏

Jeg har mange ganger bedt de om å bli aktive medlemmer i politikken selv siden de har så sterke meninger, men det vil de jo ikke 🤔

 

Men når det er sagt virker damen til HI noe spesiell, eller veldig "trollete" 😁

Anonymkode: 3469a...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal respektere vertskapet.

Et apropo: Jeg synes det er helt feil å diskutere republikk når man er invitert i slottsmiddag. Det kan man diskutere resten av året. Jeg synes det er barnslig med storingsrepresentanter som ikke vil komme fordi de er republikanere. Man kan respektere vertskapet, andre gjester (og befolkningen) og styre misjoneringen av sine meninger litt. Som tidligere nevt: Greit å banne på revyscene men man gjør ikke det i kjærka.

Anonymkode: 3c931...e24

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd noe lignende.

En av de besøkende gikk på nervetabletter, ut og inn av psykiatrisk. Overgrep gud bedre , hele pakka, you name it.

Samtalen tok en slik vending.

Helt greit synes jeg. Eller ikke?

 

Anonymkode: 01a07...1db

Nervetabletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Det ble nevnt som en infoopplysning, tolket jeg det som. Altså, "by the way" - også hoppet man videre til blomstene og solen igjen. 

Anonymkode: 6a6a0...9d9

Ja?

Anonymkode: 01a07...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det være gode grunner til å forsøke å styre samtalen unna enkelte tema, men jeg mener det meste bør være lov. Det blir velg kjedelige samtaler dersom man skal holde seg unna absolutt alt som det kan være noe kontrovers rundt. 

Har selv opplevd å fått beskjed om å bytte tema fordi det vi snakket om var så kjedelig. Vi var fire ingeniører som diskuterte noe som var svært interessant innefor vårt fagfelt. Alle som var der var ingeniører og kunne lett følge samtalen, men likevel brøt en inn og sa: "jammen vi kan da ikke være sånne tørrpinner, slikt snakker vi ikke om på fritiden". Jeg syntes dette var svært unødvendig, samtalen ville tatt en annen vending etterhvert uansett. Fikk inntrykk av at denne ene mente vi var veldig lite kule og hippe der vi satt ute på bar og snakket fag. 

Anonymkode: 34276...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Anonymkode: 01a07...1db

Ja.

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt å irettesette voksne og kontrollere samtaleemner, men samtidig synes jeg det også er ganske spesielt å ta opp overgrep av barn under det som skal være et hyggelig hageselskap hvor det er gjester man kanskje ikke kjenner så godt og hvor det er barn til stede.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til jeg skal invitere flere voksne og barn - også vil jeg straks jeg hører en gjest si noe jeg ikke liker "nei, nei, nå må du gå, da vil jeg ikke ha deg her mer!" 

"Du kan snakke om blomstene, været men ikke fluer/insekter eller at NAV har byttet navn!!😤!"

Lov: 🐼🐹🐰🐽🐮🐔🦁🐥🐔🐣🐷🐽🦌🐄🎅🏻🎅🏻🎅🏻🎅🏻👒🌧🌧🌧⛄️☃️☔️☔️🥑🥑🥑🍉🍏🍌🍒🍅🍓🍔

Ikke lov: 🙀😼🎃💅💍👣👰🏼🐝🐞🕷🐜🦋🐈🎄🌼🌻💐🍄🌲⭐️🍦🎂🍷

Tja, man får avslutte med et smil:

🙂👍🏻🔆

Anonymkode: 6a6a0...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er greit å snakke om HYGGELIGE temaer i selskaper, jeg. Folk skal alltid snakke om så mye dritt.

Anonymkode: c9d1a...0c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er greit å snakke om HYGGELIGE temaer i selskaper, jeg. Folk skal alltid snakke om så mye dritt.

Anonymkode: c9d1a...0c5

Da er jeg nysgjerrig: hva mener du man skal snakke om i selskaper?

Selv syns jeg de interessante diskusjonene i hodvedsak kommer når man prater om emner som verdenskonfliketer og politikk, men dette er jo ikke "hyggelige" emner. Etter min mening blir det oerfladisk og kjedelig om man ikke kan snakke om noe som ikke er hyggelig. Men det er kanskje derfor jeg holder meg unna den type selskaper og heller henger i mer avslappede omgivelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er greit å snakke om HYGGELIGE temaer i selskaper, jeg. Folk skal alltid snakke om så mye dritt.

Anonymkode: c9d1a...0c5

Som typisk norske interesser som interiør, oppussing, eiendom, hage og gassgriller..eller Johaug, Northug og Bjørgen?

Du er nok i godt selskap for det synes å dominere. Der er liksom så trygt. Men man blir ikke bedre kjent med folk av det, og jeg verken lærer eller utvikler meg i slikt selskap. Jeg vil mye heller diskutere samfunnsutvikling - på godt og vondt - og saker fra det offentlige ordskifte, inkludert kultur og politikk.  Så folk er ulike og jeg kan vel konstatere at invitasjoner fra Ts' vert ikke ville blitt prioritert.

Anonymkode: 38c8a...e01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får helt noia av at folk snakker om mishandling av barn eller dyr, selv om jeg aldri har blitt utsatt for noe slikt selv eller kjenner noen som har blitt det. Kanskje hun bare ikke takler å høre om det ? Jeg blir helt på gråten og synes det er grusomt, så jeg kunne nok fint ha bedt om å snakke om noe annet.

Anonymkode: e76a9...949

Jeg har liten tro på den hypotesen. En person som er sensitiv på slike temaer vil skjeldent  reagere på den måten som vertskapet gjorde. Her er det snakk om personer som har liten sosial erfaring, og dårlig dannelse.

Endret av Tba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...