Gå til innhold

Kjempefrustrert...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan bare si først at jeg har gått opp og ned i vekt tidligere, og ikke har noen problemer med "dynamikken" bak det hele (kalorier inn - kalorier  ut). Har alltid vært normalvektig, fra litt smålubben til ganske tynn. Når jeg først vil ned i vekt, legger jeg meg i selen og teller rigid, og går fint ned i sunt tempo. Da mener jeg måler melken i kaffen om morgenen, veier alt etc. 

Nå har jeg hatt et par "forfengelighetskilo" jeg gjerne ville ha av før en ferie jeg har ventet lenge på. Jeg vet det er begrenset hva man kan utrette på noen uker, men jeg er som sagt ikke overvektig, og da utgjør et par kilo en stor forskjell. De er derimot også vanskeligere når man er slankere, det gir jo mening at kroppen holder fast ved det lille fettet man har.

Det jeg har gjort (som har fungert for meg tidligere, dog lenge siden), er å først og fremst øke aktivitetsmengden per dag. Jeg har spist ca. 1700 kcal per dag, som ligger litt under det jeg forbrenner på en passiv dag, og i tillegg lagt inn veldig mye mosjon, f.eks. har jeg gått til og fra jobb, som tar en time hver vei i veldig, veldig rask gange. Jeg spiser ikke disse aktivitetskaloriene "tilbake". Spiser strengt innen 1700, og merker jo at det blir lite med så mye aktivitet, selv om jeg spiser rikelig med protein, sunt fett og grønnsaker. Er alltid litt sulten når jeg legger meg, og skrubbsulten når jeg våkner. 

Siste uken som har gått føler jeg meg bra - magen er flatere, føler meg slank og har som regel alltid småvondt i rumpe og hofter etter intens gåing hver dag. Så tenkte jeg at jeg skulle veie meg, og se resultatene svart på hvitt. Stålsatte meg for å ikke bli for skuffet - det er begrenset hva som skjer på kort tid, men all fremgang er bra. Jeg har gått opp en halv kilo. Følte tårene presset på og ble sint. På hvem, vet jeg ikke. Og ja, det er banalt, jeg er ikke en tykk jente og jeg burde bare glede meg til ferien min. Men jeg føler jeg har ofret så mye og stålsatt meg hver eneste dag. Jeg har gått gjennom akkurat det samme for flere år siden, og kiloene fløy av. 

Tenkte over hva dette kunne komme av, men finner ikke et logisk svar. Jeg har jo ikke trent styrketrening, og derav ikke bygget muskler. Veide meg før frokost. Muligens har jeg noe mat i magen, og drikker nå en stor kopp kaffe i håp om at "morgenmaskineriet" går igang og kvitter meg med det som er der inne.

Andre muligheter? :(

Anonymkode: d52ef...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd til deg er en livsstilsendring. Du kan ikke drive på å gå opp i vekt for så å slanke deg igjen hele tiden. Du er også alt for opptatt av vekta som svært mange andre kvinner. Du sier du teller rigid, men for meg virker hele du svært rigid på dette her. Kanskje du skal snakke med noen? 

Anonymkode: 5bde1...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i vekten. Er det så nøye? Skal den styre ditt liv? Om du føler deg bra, eller har det bra med deg -selv skal den gi deg en dårlig dag? Du er normalvektig! Det er fint:) tynn  som spikesild/ sliten/trøtt/sur er ikke det. Vær glad kroppen virker, du har overskudd og er frisk! 😁 Du er like fin sim du er nå, og ingen andre enn du legger merke til det. God ferie

Anonymkode: e561a...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt råd til deg er en livsstilsendring. Du kan ikke drive på å gå opp i vekt for så å slanke deg igjen hele tiden. 

Anonymkode: 5bde1...f4f

Jeg varierer ikke veldig mye i vekt, jeg ligger ganske stabilt +/- et par kilo.

Som sagt er det jo forfengelighetskilo, det er begrenset hvor mye av en "livsstilsendring" jeg egentlig kunne foreta. Spise 6 grønnsaker om dagen i stedet for 5? Bevege meg enda mer?

Anonymkode: d52ef...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit i vekten. Er det så nøye? Skal den styre ditt liv? Om du føler deg bra, eller har det bra med deg -selv skal den gi deg en dårlig dag? Du er normalvektig! Det er fint:) tynn  som spikesild/ sliten/trøtt/sur er ikke det. Vær glad kroppen virker, du har overskudd og er frisk! 😁 Du er like fin sim du er nå, og ingen andre enn du legger merke til det. God ferie

Anonymkode: e561a...18b

Nei, jeg vet jeg burde tenke slik. Det bare frustrerer meg at jeg ikke kommer ned i vekten jeg var for noen år siden. 

Det er så mye i livet man ikke kan kontrollere, men matinntak og trening er ganske greit - trodde jeg nå da. Du skal få resultat av det du legger inn. Og nå aner jeg ikke hva kroppen driver med.

Anonymkode: d52ef...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne med styrketrening og prøve å få mer muskler? Da går du kanskje opp i vekt eller holder deg der du er, men får en sunnere og fastere kropp. Slutt å veie deg, men bruk for eksempel målebånd for å følge med på resultatene. Og slutt å sulte deg.

Anonymkode: e8352...872

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat dette jeg gjør og, og synes det funker veldig bra, altså at jeg føler meg tynnere, men har ikke gått ned på vekta. Må vel spise enda mindre... 

Anonymkode: 4b621...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la vekta bestemme så mye! Det kan være at kroppen din holder på vann, at magen din var full eller noe annet. Det som betyr noe er hvordan du føler deg, og hvordan du ser ut - ser du etterhvert slankere ut? Føler du deg bra? I tillegg kan du bruke målebånd.

Anonymkode: aef56...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la vekta bestemme så mye! Det kan være at kroppen din holder på vann, at magen din var full eller noe annet. Det som betyr noe er hvordan du føler deg, og hvordan du ser ut - ser du etterhvert slankere ut? Føler du deg bra? I tillegg kan du bruke målebånd.

Anonymkode: aef56...645

Selv stoler jeg liksom ikke på min egen dømmekraft. Kanskje jeg føler meg tynnere, men det betyr ikke at jeg er tynnere, vekta er en bekreftelse på dette. Målebånd er lurt. 

Anonymkode: 4b621...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv stoler jeg liksom ikke på min egen dømmekraft. Kanskje jeg føler meg tynnere, men det betyr ikke at jeg er tynnere, vekta er en bekreftelse på dette. Målebånd er lurt. 

Anonymkode: 4b621...b39

Det er slik det er for meg og. Det er jo mange som er blinde for hvordan de egentlig ser ut, det er jo slik vektoppgang ofte forekommer i utgangspunktet...

Målebånd er en god ide, jeg har sett etter det et par steder, men er så få steder de har det, og ender opp med at jeg glemmer.

Uansett vil jeg jo faktisk ha av de kiloene. Forsvinner fett, skal man jo bli lettere! Vil ha muskler og, men det er ikke der fokuset har ligget disse ukene.

Anonymkode: d52ef...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik det er for meg og. Det er jo mange som er blinde for hvordan de egentlig ser ut, det er jo slik vektoppgang ofte forekommer i utgangspunktet...

Målebånd er en god ide, jeg har sett etter det et par steder, men er så få steder de har det, og ender opp med at jeg glemmer.

Uansett vil jeg jo faktisk ha av de kiloene. Forsvinner fett, skal man jo bli lettere! Vil ha muskler og, men det er ikke der fokuset har ligget disse ukene.

Anonymkode: d52ef...89f

Helt enig med deg! Tror vi er ganske samme sted. Jeg er heller ikke tjukk. Men har noen få kg jeg vil gå ned, for da synes jeg selv at jeg hadde vært "perfekt". La på meg litt for en periode siden... Og var jo som du sier, helt blind for det. Når jeg så et bilde av meg selv som ikke skjulte noe for å si det sånn og ikke var oppstilt, ble jeg helt sjokkert. SÅ nå stoler jeg ikke på meg selv.

Anonymkode: 4b621...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...