Gå til innhold

Hund alene i båt. Meninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren til ei venninne av meg er på seiltur nedover norskekysten, med kompiser og deres felles hund. Venninne mi har i utgangspunktet hatt "litt" problemer med dette, da alle kompisene han reiser med er single. Ikke det at hun tror samboer kan være utro, men mer fordi da ligger alt til rette for mer festing osv., noe hun vet kan være stressende for hunden.

De skal være borte èn uke og har 4 dager igjen før de kommer hjem, og nå så fikk ho vite at de var en tur på byen og at han var alene i båten. Dette er bare noe hun måtte finne seg i, for det var normalt at hunder var alene i båt opptil noen timer om gangen - det kunne visst sammenlignes med at han var alene i en hytte... Noe min venninne og jeg ikke er enige i.

Jeg kjenner samboeren hennes og syntes at han er helt fantastisk med hunden, og uten tvil en skikkelig god matfar. Men jeg begynte egentlig å reagere litt, derfor jeg ville lufte tankene mine på KG. Hunden er en finsk lapphund på 10 måneder som er litt i spøkelsesalderen, så det er mye som er nytt og skummelt. Dette er en ukjent seilbåt som hunden aldri har vært i, og det er umulig for han å se ut. Det er heller ikke snakk om at de etterlater han alene i flere timer altså, sånn som jeg forstod, men da gjerne i 2-3 timer for å spise eller ta en øl/ut på byen.

 

Hva er normalt med hund i båt? Hvor lenge kan de være alene? 

 

 

Anonymkode: 3d6f2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke helt problemet så lenge ikke hunden blir etterlatt i lengre perioder. For meg blir det som om man går fra hunden når man er på hytta, bobilen/campingvogna osv

En hund er ikke totalt hjelpesløs og må dilles med 24/7. Man må kunne gå og spise middag og ta seg noen øl

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, og det skjønner vi og. Men så kjenner jo vi hunden også da, og vi hadde kanskje ikke reagert med mindre det var en grunn. Dette er en hund som er i spøkelsesalderen og som syntes mange ting er veldig skummelt akkurat nå. Han er fra før av en litt skeptisk type, og det var som "bekymra" venninna mi.

Det høres kanskje ut som venninna mi trenger å dille med hunden 24/7, men hun er relativt hundevant - bare ikke når det kommer med hund ombord i båt. Så hun veit nok at de ikke trenger oppmerksomhet hele tiden ;) 

Anonymkode: 3d6f2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt må jo hunden være vant til å være alene i utgangspunktet først, og med en såpass ung hund ville jeg ikke tatt sjansen. En båt er ikke avstengt som en bolig, det er mye skumle lyder, og det kan komme folk. Er hunden helt trygg på å være alene hjemme der de bor? Når man feks flytter må man gå litt tilbake i hjemmetreningen fordi hunder ikke er noe flinke til å generalisere, så alene på nytt sted kan være skummelt.

Vår hund var tre og et halvt da vi flytta, og da brukte vi et par uker på å gradvis venne ham til å være alene i huset. Brukte også lang tid da han var liten. Han har aldri vært alene på feks hotellrom eller hytta. Det hadde sikkert gått greit, men jeg vil ikke risikere at han blir redd.

Jeg er skeptisk til hele turen med en så ung hund, som skal sosialiseres, men også sove mye i trygge omgivelser. Den må bli veldig overstimulert og sliten av masse inntrykk, og da kan det være ekstra skremmende å bli forlatt. I tillegg kommer folk tilbake og er annerledes. Fulle, lukter rart.

Ville aldri etterlatt min på båt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives hunden med å være helt alene, med båt, bølger og andre mennesker båter som bråker i næheten?   

Anonymkode: add4e...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lot hun han ta med hunden da? Hvis hun først sa ja, så må hun stole på hans vurderinger. Ellers kunne hun sagt at hunden skulle vært igjen hjemme. 

Anonymkode: 484fa...317

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trives hunden med å være helt alene, med båt, bølger og andre mennesker båter som bråker i næheten?   

Anonymkode: add4e...d99

Hunden elsker å være i båt generelt, så lyder og slikt er ikke noe problem :)

Anonymkode: 3d6f2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lot hun han ta med hunden da? Hvis hun først sa ja, så må hun stole på hans vurderinger. Ellers kunne hun sagt at hunden skulle vært igjen hjemme. 

Anonymkode: 484fa...317

Hun stoler på hans vurderinger, men stiller spørsmål ved hva som er normalt med tanke på det å være alene i båt. Det er det hun lurer på, ikke om hunden blir forsømt - for det vet hun veldig godt at han ikke blir.

Samboer jobber uansett turnus, og venninna mi syntes det er viktig at de får litt kvalitetstid uten ho på slep også, så var uaktuelt og si nei ;) 

Anonymkode: 3d6f2...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder klarer seg alene noen timer hjemme, så hvorfor ikke i båten? Så lenge døren er låst, den har vann og det er kjølig så går det nok fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...