Gå til innhold

17-åring døde etter knivstikking på Sørlandssenteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Winza skrev:

Si det selv den dagen du havner i samme situasjon og så skal vi se hvor tøff du er da...

Helt enig. Jeg var der. Kom inn og så at folk flyktet hals over hodet med barna  sine.  Selv hadde jeg med meg babyen min på 6 mnd så følte ikke for å bli fysisk med henne der hun sto og veivet med kniven og skrek. Da bruker en hue og kommer seg vekk.  Hadde ikke blitt fysisk med mindre hun gikk til angrep på oss . Nå må dere huske at folk flest var uvitende om hva som hadde skjedd før. De fleste hørte rop og viste ikke at hun hadde drept  noen. 

Anonymkode: 67747...a0c

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det "morsomme" her er jo når vi ser hvilket system vi har innad helsenorge og psykiatri, at venstresiden tror vi skal klare å behandle de traumatisrte asylsøkere som kommer til landet :icon_frown: Yeah right...

Anonymkode: bfe06...19b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til at nordmenn burde få lov om å bære våpen. Ett skudd i beinet hadde kanskje reddet et liv.

Anonymkode: 236a1...007

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Enig helt sjokkerende at ingen gjorde noe. Jeg hadde prøvd å ta henne og slå kniven ut av hånda hennes eller prøvd å distrahere henne så noen andre kunne overfalt hun bakfra. Var jo nylig et klipp som gikk viral av en vakt som pratet rolig med en mann som trua han med kniv og han overga han kniven og fikk en klem. 

Vektere som senteret skal ha ansatt skal også lære teknikker til sånne tilfeller. Men helt ærlig skulle man tro de andre i kassakøen kunne overfalt hun sammen. En holder hun bakfra med kveletak en annen holder armen og en tredje tar kniven... 

Fælt at folk er så pinglete i dag. Holder noen på å drukne står man heller å blir redd selv og bare filmer det, enn å faktisk reagere med innstinktet som er å redde folk i nød. 

Anonymkode: 7890a...41b

Og jeg ville hentet en rake og slått henne ned, i faren for å bli knivstukket om jeg kom for nær. Jada. Det er lett å si når man sitter trygt bak en skjerm og ser situasjonen fra dèt perspektivet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er loven slik at man i praksis ikke har rett til selvforsvar eller å forsvare andre. Da skjønner jeg at folk ikke griper inne. Hadde noen meide henne i bakken, noe de burde ha gjort, hadde vedkommende selv fått flere års fengsel for voldsbruk. Hvem gidder å ta slike sjanser?

Anonymkode: 70276...35d

Virkelig? Hadde ikke det gått isåfall gått under å handle i nødverge?

Anonymkode: 667cc...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Enig helt sjokkerende at ingen gjorde noe. Jeg hadde prøvd å ta henne og slå kniven ut av hånda hennes eller prøvd å distrahere henne så noen andre kunne overfalt hun bakfra. Var jo nylig et klipp som gikk viral av en vakt som pratet rolig med en mann som trua han med kniv og han overga han kniven og fikk en klem. 

Vektere som senteret skal ha ansatt skal også lære teknikker til sånne tilfeller. Men helt ærlig skulle man tro de andre i kassakøen kunne overfalt hun sammen. En holder hun bakfra med kveletak en annen holder armen og en tredje tar kniven... 

Fælt at folk er så pinglete i dag. Holder noen på å drukne står man heller å blir redd selv og bare filmer det, enn å faktisk reagere med innstinktet som er å redde folk i nød. 

Anonymkode: 7890a...41b

Virkeligheten er ikke som en actionfilm med helter og skurker. Selvsagt begynner man ikke å leke helt eller politi når folk klikker tulling og truer med våpen. Da forholder man seg mest mulig rolig og jatter med den ustabile til politiet kommer.

Anonymkode: b1091...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, lunamuna skrev:

Og jeg ville hentet en rake og slått henne ned, i faren for å bli knivstukket om jeg kom for nær. Jada. Det er lett å si når man sitter trygt bak en skjerm og ser situasjonen fra dèt perspektivet. 

Første bud når noen er bevæpnet, og man selv ikke er det, og man ikke har tenkt å stikke av, er å forsøke å uskadeliggjøre personen. Og gi mest mulig beng i våpenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den 15-årige piken som stod bak Vollendrapet var den første mindreårige som ble idømt forvaringsstraff. Rettsvesenet skiller ikke på kjønn. Slutt med tullekommentarer uten rot i virkeligheten.

Anonymkode: fd9ca...619

Hvorfor i svarte natta er det da visse barn som ikke får fengsel straff når de dreper? Selv om de er barn så skal ikke de få slippe unna fengsel. Mordere trenger vi ikke samme faen hvor gamle eller unge de er. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den 15 år gamle jenta som drepte en sosionom (Vollen-drapet) ble dømt til forvaring. Så forhåpentligvis får denne jenta også det.

Anonymkode: f2ebd...7bb

Får håpe det. Psykisk sjuk er ingen unnskyldning. Vi er mange som har hatt en tøff barndom og oppvekst. Vi er mange som ikke alltid har fått god hjelp. Har det ofte tøft og sliter psykisk. Har da faen aldri tenkt tanken om å drepe noen uskyldige. Blir forbanna over at det finnes så helvetes mye ondskapsfulle mennesker jeg må dele oksygen sammen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Hadde ikke det gått isåfall gått under å handle i nødverge?

Anonymkode: 667cc...2c4

Det er klart det å hive en ustabil kvinne som veiver en sylspark sushikniv i trynet på fremmede i bakken hadde vært omfattet av nødvergebestemmelsen. Bare folk som liker å sukke og stønne over et lovverk og en rettspraksis de ikke har snøring på.

Og selvfølgelig (siden det også ble nevnt her inne) erklærer hun seg ikke skyldig når det er spørsmål om tilregneligheten. Sånn sett kan hun jo gjerne erklære seg skyldig og likevel bli vurdert som utilregnelig, det skulle tatt seg ut om de potensielt utilregnelige selv kunne lukke døren for spørsmålet om tilregnelighet, men det er normalt at man ikke erkjenner straffskyld når påstanden er at man ikke har skyldevne.

Uansett en jævlig tragisk sak. Helt forferdelig for ofrene og deres familier. Sikkert ikke moro for siktede eller hennes familie heller, men det kommer for min del i andre rekke enn så lenge.

Anonymkode: f1297...d9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner og identifisering av 3. part, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også flere alvorlig psykisk syke med klippekort på sykehuset. Ingen av dem går rundt og dreper folk 😡 At man har hatt en tøff oppvekst er virkelig ingen unnskyldning, å drepe denne jenta og skade hun andre (og sikkert traumatisere en hel gjeng andre) har hun klart HELT på egenhånd! Man kan legge skylden på oppveksten, barnevernet, instutisjonen, oldemor, bikkja til nabon, mobbing osv osv osv på veldig mye, men drap, nei vettu hva! DER går grensen! Dette er denne jenta KUNN ansvarlig for selv!

Stor klem til dere som var der! Håper det etter forholdene går greit med dere ♥️

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart det å hive en ustabil kvinne som veiver en sylspark sushikniv i trynet på fremmede i bakken hadde vært omfattet av nødvergebestemmelsen. Bare folk som liker å sukke og stønne over et lovverk og en rettspraksis de ikke har snøring på.

Og selvfølgelig (siden det også ble nevnt her inne) erklærer hun seg ikke skyldig når det er spørsmål om tilregneligheten. Sånn sett kan hun jo gjerne erklære seg skyldig og likevel bli vurdert som utilregnelig, det skulle tatt seg ut om de potensielt utilregnelige selv kunne lukke døren for spørsmålet om tilregnelighet, men det er normalt at man ikke erkjenner straffskyld når påstanden er at man ikke har skyldevne.

Uansett en jævlig tragisk sak. Helt forferdelig for ofrene og deres familier. Sikkert ikke moro for siktede eller hennes familie heller, men det kommer for min del i andre rekke enn så lenge.

Anonymkode: f1297...d9a

Og da er du selvfølgelig klar over at det samme lovverket ikke tillater å utøve mer makt enn det som strengt tatt er nødvendig for å avskjære motstanderen i å utøve et angrep? Det er fort gjort å utøve mer makt enn det man egentlig hadde tenkt, mer skade eller i verste fall død. Og hvis det viser seg at aktor greier å argumentere for at man utøvde mer makt enn situasjonen tilsier. Selv i tilfeller der folk har verget eget eller andres liv har folk brent seg på dette og blitt strafferettslig ansvarlig i etterkant, fordi de utøvde for mye kraft i motangrepet. 

Anonymkode: 3b6b2...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg kjenner også flere alvorlig psykisk syke med klippekort på sykehuset. Ingen av dem går rundt og dreper folk 😡 At man har hatt en tøff oppvekst er virkelig ingen unnskyldning, å drepe denne jenta og skade hun andre (og sikkert traumatisere en hel gjeng andre) har hun klart HELT på egenhånd! Man kan legge skylden på oppveksten, barnevernet, instutisjonen, oldemor, bikkja til nabon, mobbing osv osv osv på veldig mye, men drap, nei vettu hva! DER går grensen! Dette er denne jenta KUNN ansvarlig for selv!

Stor klem til dere som var der! Håper det etter forholdene går greit med dere ♥️

 

Er ingen her som har unnskyldt denne jenta, men man nevner slike omstendigheter som grunner til at hun handler som at gjør. At man forklarer en handling med bakgrunn i sosiale vilkår i oppveksten, psyke generelt og andre omstendigheter er helt normalt uten at man fritar gjerningsmannen fra skyld. 

Anonymkode: 3b6b2...1b1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Lanista1984 skrev:

På lik linje som leger utenfor arbeidstid griper inn når noen får et illebefinnende, så bør folk med jobb eller tidligere erfaring fra politiet eller militæret, gripe inn her.

 

Burde, ja, men de fleste vil ikke gjøre det fordi det kan ha store konsekvenser for dem selv. Det at noen har et illebefinnende er noe helt annet enn noen som fysisk angriper andre.

Anonymkode: c5108...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enda en grunn til at nordmenn burde få lov om å bære våpen. Ett skudd i beinet hadde kanskje reddet et liv.

Anonymkode: 236a1...007

Right. Så neste gang står en syk 15-åring der med pistol i stedet. Brillefint.

Anonymkode: a89e4...c4b

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er loven slik at man i praksis ikke har rett til selvforsvar eller å forsvare andre. Da skjønner jeg at folk ikke griper inne. Hadde noen meide henne i bakken, noe de burde ha gjort, hadde vedkommende selv fått flere års fengsel for voldsbruk. Hvem gidder å ta slike sjanser?

Anonymkode: 70276...35d

Det er bare tull. Du har rett til å utøve selvforsvar, og du har også rett til å forsvare andre i en tura situasjon. Det du derimot ikke har rett til er å utøve unødig skade/vold på personen. Det du gjør for å redde en, må stå i samsvar med faren personen er i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jeg valgt; la en gal 15-åring uten fremtid dø, eller en uskyldig 17-åring som hadde sommerjobb og derfor sikkert også en fremtidsplaner dø...

Folk som gjør gale ting dor oppmerksomhet får ikke min sympati. Jeg mener at man ikke skal redde aller selvmord. Da blir det som dette, ikke første gangen. La nå folk avslutte livet ved å hoppe fra en bro hvis de truende det da. En slik person er jo gal, og vi må beskytte resten av befolkningen. 

Så får man heller sørge for å minske antallet mennesker som blir sviktet av samfunnet fremover. Men de som er så ødelagte trenger vi ikke redde for enhver pris. 

Anonymkode: 64977...67a

Faktisk helt enig med deg. 

Anonymkode: 7ee90...ba1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er du selvfølgelig klar over at det samme lovverket ikke tillater å utøve mer makt enn det som strengt tatt er nødvendig for å avskjære motstanderen i å utøve et angrep? Det er fort gjort å utøve mer makt enn det man egentlig hadde tenkt, mer skade eller i verste fall død. Og hvis det viser seg at aktor greier å argumentere for at man utøvde mer makt enn situasjonen tilsier. Selv i tilfeller der folk har verget eget eller andres liv har folk brent seg på dette og blitt strafferettslig ansvarlig i etterkant, fordi de utøvde for mye kraft i motangrepet. 

Anonymkode: 3b6b2...1b1

Klart jeg er. Det er også forutsatt i forarbeidene til nødvergebestemmelsen (Ot.prp. 90, 2003-04 s. 420) at man i vurderingen av om en nødvergehandling er innenfor nødvendighetsregelen i første ledd bokstav b skal legge til grunn lovbryteren (altså den som har utført nødvergehandlingen) sin oppfatning av de faktiske forhold på gjerningstidspunktet. Forsåvidt ingen overraskelse, siden det er det man stort sett gjør. Det er altså ikke riktig at du blir dømt hvis aktor klarer å overbevise retten om at du utøvet mer makt enn situasjonen tilsa. Du blir dømt dersom det bevises at du utøvet mer makt enn det som ut fra din egen oppfatning av situasjonen fremstod som nødvendig. Det er noe ganske annet. 

Jeg er forsåvidt enig i at adgangen til nødverge nok bude vært noe større enn den er, altså, og jeg har all verdens forståelse for at privatpersoner som plutselig fikk en ustabil tenåring med kniv opp i ansiktet på kjøpesenteret heller løp enn å prøve å avvæpne henne. Det skjønner jeg virkelig veldig godt. Men den jeg siterte svarte på en påstand om at man "i praksis ikke har rett til selvforsvar eller å forsvare andre" her til lands, og at man ville "fått flere års fengsel" om man hev denne jenta i bakken, noe som selvfølgelig ikke stemmer.

Anonymkode: f1297...d9a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Tragisk hendelse på alle måter. Syns det er underlig at mange her inne på et forum vet hvordan andre som var i situasjonen burde ha taklet dette, og hva de burde ha gjort - helt uten å ha vært tilstede eller opplevd dette selv. 

Jenta som drepte 17 åringen burde aldri hatt mulighet til å rømme fra stedet hun var. Mangel på ansatte og som passer på, og bedre behandling er nok hva det bør fokuseres på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så lett å kaste ut "hun ble svikta av systemet". Les artikkelen hun har skrevet. Det er tydelig at hun identifiserer seg veldig dypt i offerrollen. Hun har hatt en kjiip oppvekst, blitt mobbet og vært i fosterhjem etc... men det finnes tusenvis av unge mennesker som har hatt en like kjiip oppvekst som ikke løper rundt og dreper tilfeldige mennesker. Jeg er sikker på hun har fått så mye ut av "systemet" som noen andre i hennes situasjon. Hun har vært 7 ganger på en bru og truet med å hoppe, så har definitivt fått både psykolog,vernepleiere og alt mulig...MEN de har nok ikke gitt henne 24 timer i døgnet oppmerksomhet...og da har systemet "sviktet". hva kan man gjøre liksom med en slik person??

Min sympati er med familien til de 2 unge jentene som ble brutalt angrepet uten grunn.

Anonymkode: fbc4f...4e4

Ja, nå får hun vel endelig all den oppmerksomheten hun mener at hun fortjener, jeg mener, true 7 ganger med å hoppe, høres ut som et håpløst tilfelle.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...