Gå til innhold

17-åring døde etter knivstikking på Sørlandssenteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor god innsikt hun faktisk har. Og har innrømmet at hun manipulerer de rundt seg, til å tro at hun er friskere enn hun er. Det viser bare at hun har for det første vett nok til å vite rett fra galt. Hun har 100% skyld i det som skjedde. For hun viste hun var syk. Hun viste at hun manipulerte seg utav situasjoner for å unngå å få hjelp. 
Det er bare såpass mye en psykolog faktisk kan gjøre. Når pasienten selv lyver seg frem til å være frisk... da kan jo ikke pasienten får den hjelper den trenger! Sier jo seg selv. 

Dersom hun var såpass syk at hun ikke viste rett fra galt. Hun hadde null innsikt i egen sykdom og handlinger. 
Da er det svikt fra ende til annen. 

Her er det et sykt individ som med viten og vilje har manipulert seg utav behandling som hun trenger. Som hun også viste at hun trengte. Hun hadde en behandler, hun fikk hjelp. Men det er bare så mye en behandler kan gjøre. 
Det nytter ikke å rope og skrike etter oppmerksomhet, men kun inni sitt eget lille hode. For så å forvente at psykologen skal vite eksakt hva hun trenger. Psykologer kan ikke lese tanker. Når pasient attpåtil lyver på seg frisk-kortet, så er det ikke rart at alvorligheten ikke ble oppdaget. 7 forsøk på en bro, uten å faktisk ha prøvd, viser bare at hun er ute etter oppmerksomhet. Èn gang er et rop om hjelp, 7 er oppmerksomhet. Når hun da attpåtil lyver seg utav situasjonen ved å sette på et falskt smil.. ja da får hun ikke hjelpen hun trenger! Du kan rope ulv, ulv så mange ganger før folk slutter å høre på deg. 

Hun skriver det selv i innlegget. "Når jeg roet meg", "jeg valgte å ikke lytte til x, men ville gjerne roe meg ned og snakke med Y", alt fordi x er mannen i gaten, mens y er en viktig politimann. Hun vet så inderlig godt at utagering får konsekvenser som hun synes er ubehagelige. Det å ro seg ned i to sekunder og faktisk snakke med de rundt seg. Det fører til noe positivt. Allikevel så skriver hun at hun gang på gang tyr til unødvendig utagering, som da fører til ubehagelige hendelser. Som hun da bruker som unnskyldning for sin oppførsel i senere tid. Det henger ikke på greip. Slik tankegang, og mange på innsikt hører til en 9 åring, ikke en 15 åring. Det er som om at hun oppførte seg som om hun var 9 år i virkeligheten... men sitter å skriver godt reflektert og med god innsikt, som en 15 åring på nett. Det eneste som gir mening er; oppmerksomhets syk. Hennes utagering er intent annet enn et "HALLO, HER ER JEG! SE PÅ MEG!"... ellers så er hun på grensen til psykopat med tanke på manipulering. 

Dette leserinnlegget.. det er enten skrevet delvis, en veldig stor og tung del, av en voksen. Eller så er hun enda mer manipulerende enn det hun viser oss via dette innlegget. For hennes oppførsel vs det hun skriver på nett, det henger ikke sammen i det hele tatt. 

Anonymkode: 6bec3...02d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15-åringen skriver på verdidebatt.no at hun er diagnostisert med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Men pasienter skal ikke diagnostiseres med personlighetsforstyrrelser før personligheten er ferdig utviklet - det vil si tidligst når man er 25. 

Det ser ut til at jenta har et sykelig behov for oppmerksomhet og er usedvanlig krevende. Meg, meg, meg, hele tiden. Hun ser kun seg selv og sine behov, og ikke hvordan hennes handlinger kan medføre konsekvenser, ikke bare for henne selv, men også for andre. Jeg har null sympati for denne jenta og håper hun aldri slipper ut igjen. 

Anonymkode: f2ebd...7bb

Dette tror jeg ikke stemmer. Jeg vet om flere som har blitt diagnosert med personlighetsforstyrrelser før 25 år. Er det helsevesenet som gjør noe galt her, eller er det du sier rett? Kan du vise til at det du sier er rett?

Anonymkode: dc2d1...81b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på dagbladet.no at jenta var eneste beboer på denne private institusjonen. Hvorfor klarte de ikke å holde henne på plass?

Anonymkode: 0c9f6...fbe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det står på dagbladet.no at jenta var eneste beboer på denne private institusjonen. Hvorfor klarte de ikke å holde henne på plass?

Anonymkode: 0c9f6...fbe

Og at det tok en time fra drapet skjedde til de på boligen ringte politiet. Altså, sov de?

Anonymkode: 29388...877

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at hun nå bodde i kommunen jeg bor i, og det tar litt over en time herfra og til Sørlandssenteret (minst 1,5 time inkl. buss-skifte). Hun har altså vært borte veldig lenge før de har sett at hun har vært borte.

Anonymkode: 641a1...03c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i BUP. Jeg har kanskje 50 pasienter, jeg skal egentlig ha maks 30. Den BUPen som jeg jobber på har hatt en økning av henvisninger på 30% bare siste halvår. Men ingen økning i ansatte. Flere av mine pasienter er veldig syke. Noen ber om å bli lagt inn fordi de ikke orker mer. Dessverre så har jeg ikke mulighet til å legge inn noen, med mindre det er alvorlig selvmordsfare eller dødelig spiseforstyrrelser. Hver dag jobber jeg overtid, men jeg får uansett ikke gitt alle god nok helsehjelp. Hver dag er jeg nervøs for at noen av mine pasienter skal ta selvmord, selvskade eller for at det skal skje noe annet alvorlig. Sånn er det for mange av mine kolleger også. Derfor så blir jeg så oppgitt når "alle" leter etter syndebukker i helsevesenet i sånne saker. Det er ikke oss terapeuter som er syndebukkene, det er selve systemet som ikke har godt nok økonomi eller gode rammer. Det er heller ikke noen langvarige, gode tilbud og sende disse barna og ungdommene til. Så det står ikke på vilje, vi som jobber i BUP jobber der fordi vi har et stort ønske om å hjelpe. Dessverre så var det bare flaks (for meg) at denne jenta ikke er min pasient.

Anonymkode: 7dd61...a1a

  • Liker 27
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BUP. Jeg har kanskje 50 pasienter, jeg skal egentlig ha maks 30. Den BUPen som jeg jobber på har hatt en økning av henvisninger på 30% bare siste halvår. Men ingen økning i ansatte. Flere av mine pasienter er veldig syke. Noen ber om å bli lagt inn fordi de ikke orker mer. Dessverre så har jeg ikke mulighet til å legge inn noen, med mindre det er alvorlig selvmordsfare eller dødelig spiseforstyrrelser. Hver dag jobber jeg overtid, men jeg får uansett ikke gitt alle god nok helsehjelp. Hver dag er jeg nervøs for at noen av mine pasienter skal ta selvmord, selvskade eller for at det skal skje noe annet alvorlig. Sånn er det for mange av mine kolleger også. Derfor så blir jeg så oppgitt når "alle" leter etter syndebukker i helsevesenet i sånne saker. Det er ikke oss terapeuter som er syndebukkene, det er selve systemet som ikke har godt nok økonomi eller gode rammer. Det er heller ikke noen langvarige, gode tilbud og sende disse barna og ungdommene til. Så det står ikke på vilje, vi som jobber i BUP jobber der fordi vi har et stort ønske om å hjelpe. Dessverre så var det bare flaks (for meg) at denne jenta ikke er min pasient.

Anonymkode: 7dd61...a1a

Dette! :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke slå politisk mynt på slike tragedier, men jeg kan ikke fri meg fra at historien til jenta viser at vi trenger et privat helsevesen. Jenta var ikke vurdert som syk nok til å komme over terskelen til adekvat hjelp fra det offentlige. Kravet hun ikke innfridde, var at hun måtte være en trussel ikke bare for seg selv, men også for andre. Det har hun innfridd nå.

Et offentlig helsevesen er nødt til å prioritere. Alle kan ikke hjelpes. Dette gjelder også et privat helsevesen. Den viktige forskjellen er at det offentlige sløser, mens det private gir optimal helse for hver krone.

Privat tjeneste betyr at den som bruker tjenesten betaler selv. Du betaler selv for melk og brød hos kjøpmannen. Hvis staten betalte varene dine, hadde ikke dette vært en privat virksomhet, fordi den som driver butikken da lever av offentlige midler. Det vi kaller "privat helsetilbud" i Norge, er heller ikke privat av samme grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Horten Market skrev:

Man skal ikke slå politisk mynt på slike tragedier, men jeg kan ikke fri meg fra at historien til jenta viser at vi trenger et privat helsevesen. Jenta var ikke vurdert som syk nok til å komme over terskelen til adekvat hjelp fra det offentlige. Kravet hun ikke innfridde, var at hun måtte være en trussel ikke bare for seg selv, men også for andre. Det har hun innfridd nå.

 

Hun var i en privat institusjon.

Anonymkode: 0c9f6...fbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun var i en privat institusjon.

Anonymkode: 0c9f6...fbe

Som sagt, en offentlig finansiert institusjon er ikke privat, selv om den drives såkalt privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Horten Market skrev:

Man skal ikke slå politisk mynt på slike tragedier, men jeg kan ikke fri meg fra at historien til jenta viser at vi trenger et privat helsevesen. Jenta var ikke vurdert som syk nok til å komme over terskelen til adekvat hjelp fra det offentlige. Kravet hun ikke innfridde, var at hun måtte være en trussel ikke bare for seg selv, men også for andre. Det har hun innfridd nå.

Et offentlig helsevesen er nødt til å prioritere. Alle kan ikke hjelpes. Dette gjelder også et privat helsevesen. Den viktige forskjellen er at det offentlige sløser, mens det private gir optimal helse for hver krone.

Privat tjeneste betyr at den som bruker tjenesten betaler selv. Du betaler selv for melk og brød hos kjøpmannen. Hvis staten betalte varene dine, hadde ikke dette vært en privat virksomhet, fordi den som driver butikken da lever av offentlige midler. Det vi kaller "privat helsetilbud" i Norge, er heller ikke privat av samme grunn.

Hun manipulerte seg jo ut av hjelpen selv. 

Anonymkode: 7ee90...ba1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Horten Market skrev:

Som sagt, en offentlig finansiert institusjon er ikke privat, selv om den drives såkalt privat.

Jo, den er da privat.

Anonymkode: 14d07...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det viktig å hugse på at ikkje alle som har hamna i psykiatriens fengsel, er livsfarlege monster. Vi må ikkje gå i den retning at folk vert bura inn over ein låg sko, til dømes dersom ein har ein divergerande tankegang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i BUP. Jeg har kanskje 50 pasienter, jeg skal egentlig ha maks 30. Den BUPen som jeg jobber på har hatt en økning av henvisninger på 30% bare siste halvår. Men ingen økning i ansatte. Flere av mine pasienter er veldig syke. Noen ber om å bli lagt inn fordi de ikke orker mer. Dessverre så har jeg ikke mulighet til å legge inn noen, med mindre det er alvorlig selvmordsfare eller dødelig spiseforstyrrelser. Hver dag jobber jeg overtid, men jeg får uansett ikke gitt alle god nok helsehjelp. Hver dag er jeg nervøs for at noen av mine pasienter skal ta selvmord, selvskade eller for at det skal skje noe annet alvorlig. Sånn er det for mange av mine kolleger også. Derfor så blir jeg så oppgitt når "alle" leter etter syndebukker i helsevesenet i sånne saker. Det er ikke oss terapeuter som er syndebukkene, det er selve systemet som ikke har godt nok økonomi eller gode rammer. Det er heller ikke noen langvarige, gode tilbud og sende disse barna og ungdommene til. Så det står ikke på vilje, vi som jobber i BUP jobber der fordi vi har et stort ønske om å hjelpe. Dessverre så var det bare flaks (for meg) at denne jenta ikke er min pasient.

Anonymkode: 7dd61...a1a

Oppgaven til BUP består i å dekke pasientenes behov for psykiatriske tjenester fullt ut og innenfor budsjettet. Om man ikke klarer dette, må en enten skaffe dyktigere personell som klarer dette, eller en må jobbe ubetalt overtid til jobben er fullført. Det at oppgaven er krevende, er ingen unnskyldning for ikke å yte optimalt i forhold til oppgaven.

Det er tragisk at så mange her skylder på jenta som er syk, i stedet for å plassere ansvaret der det hører hjemme, nemlig hos dem som hadde ansvaret for at hun holdt seg frisk og velfungerende. De ansvarlige legene slipper alltid for billig unna når de tabber seg ut. Selv når leger blir mordere, slipper de som regel straff.

Anonymkode: b3438...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppgaven til BUP består i å dekke pasientenes behov for psykiatriske tjenester fullt ut og innenfor budsjettet. Om man ikke klarer dette, må en enten skaffe dyktigere personell som klarer dette, eller en må jobbe ubetalt overtid til jobben er fullført. Det at oppgaven er krevende, er ingen unnskyldning for ikke å yte optimalt i forhold til oppgaven.

Hvis det er slik kan vi vel like godt halvvere budsjettet? Vi får jo i følge ditt resonement det samme resultatet uansett, og det er mye annet vi kunne brukt pengene på.

Anonymkode: 3e314...788

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hvor god innsikt hun faktisk har. Og har innrømmet at hun manipulerer de rundt seg, til å tro at hun er friskere enn hun er. Det viser bare at hun har for det første vett nok til å vite rett fra galt. Hun har 100% skyld i det som skjedde. For hun viste hun var syk. Hun viste at hun manipulerte seg utav situasjoner for å unngå å få hjelp. 
Det er bare såpass mye en psykolog faktisk kan gjøre. Når pasienten selv lyver seg frem til å være frisk... da kan jo ikke pasienten får den hjelper den trenger! Sier jo seg selv. 

Dersom hun var såpass syk at hun ikke viste rett fra galt. Hun hadde null innsikt i egen sykdom og handlinger. 
Da er det svikt fra ende til annen. 

Her er det et sykt individ som med viten og vilje har manipulert seg utav behandling som hun trenger. Som hun også viste at hun trengte. Hun hadde en behandler, hun fikk hjelp. Men det er bare så mye en behandler kan gjøre. 
Det nytter ikke å rope og skrike etter oppmerksomhet, men kun inni sitt eget lille hode. For så å forvente at psykologen skal vite eksakt hva hun trenger. Psykologer kan ikke lese tanker. Når pasient attpåtil lyver på seg frisk-kortet, så er det ikke rart at alvorligheten ikke ble oppdaget. 7 forsøk på en bro, uten å faktisk ha prøvd, viser bare at hun er ute etter oppmerksomhet. Èn gang er et rop om hjelp, 7 er oppmerksomhet. Når hun da attpåtil lyver seg utav situasjonen ved å sette på et falskt smil.. ja da får hun ikke hjelpen hun trenger! Du kan rope ulv, ulv så mange ganger før folk slutter å høre på deg. 

Hun skriver det selv i innlegget. "Når jeg roet meg", "jeg valgte å ikke lytte til x, men ville gjerne roe meg ned og snakke med Y", alt fordi x er mannen i gaten, mens y er en viktig politimann. Hun vet så inderlig godt at utagering får konsekvenser som hun synes er ubehagelige. Det å ro seg ned i to sekunder og faktisk snakke med de rundt seg. Det fører til noe positivt. Allikevel så skriver hun at hun gang på gang tyr til unødvendig utagering, som da fører til ubehagelige hendelser. Som hun da bruker som unnskyldning for sin oppførsel i senere tid. Det henger ikke på greip. Slik tankegang, og mange på innsikt hører til en 9 åring, ikke en 15 åring. Det er som om at hun oppførte seg som om hun var 9 år i virkeligheten... men sitter å skriver godt reflektert og med god innsikt, som en 15 åring på nett. Det eneste som gir mening er; oppmerksomhets syk. Hennes utagering er intent annet enn et "HALLO, HER ER JEG! SE PÅ MEG!"... ellers så er hun på grensen til psykopat med tanke på manipulering. 

Dette leserinnlegget.. det er enten skrevet delvis, en veldig stor og tung del, av en voksen. Eller så er hun enda mer manipulerende enn det hun viser oss via dette innlegget. For hennes oppførsel vs det hun skriver på nett, det henger ikke sammen i det hele tatt. 

Anonymkode: 6bec3...02d

Takk for at du skrev dette, for jeg er HELT enig! 

Jeg bor i nærheten av Varoddbroen, hvor hun forsøkte å hoppe 7(!) ganger, og kom over blogginnlegget hennes på nettet.

1 selvmordsforsøk (og stans av trafikk over en viktig bro) er ille nok, men 7??? Blogginnlegget slo meg som nærmest en evaluering av de personene som hadde hjulpet henne, og hun skrev åpent om hvordan hun "manipulerer" de rundt seg. Nå er ei ung jente død fordi denne personen har få gå løs...

 

Anonymkode: 8bd79...c46

Endret av Raven Emerald
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er slik kan vi vel like godt halvere budsjettet? Vi får jo i følge ditt resonnement det samme resultatet uansett, og det er mye annet vi kunne brukt pengene på.

Anonymkode: 3e314...788

Forutsatt at en fikk tak i dobbelt så dyktige og effektive fagpersoner, stemmer det for så vidt at bemanningen kunne være redusert tilsvarende. Budsjettrammene er imidlertid tilpasset det som en har anslått at vil være nødvendig for å fylle oppgavene med de tilgjengelige fagpersoner. Denne oppgaven burde være overkommelig.

Anonymkode: b3438...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det bare flaks, men det er flaks som er bygget opp og må vedlikeholdes med fornuftige avgjørelser for å ikke forsvinne mellom fingrene våre. Du har hatt flaks som har havnet i en familie som har råd til bolig, men det betyr ikke at du synes det er lurt å ta inn ørten bostedsløse narkomane til å bo der. Når vi tar inn mange fra fattige og krigsområder påfører det store kostnader og små inntekter. Det gir mindre penger til velferd for hver innbygger, inkludert helsetilbud som kan fange opp dem som faller utenfor. Vi kommer derfor til å få en økende hyppighet av slike hendelser i framtiden, og det vil bli verre jo flere som kommer.

Anonymkode: 3e314...788

En faktor som er utelatt her er at mange som kommer inn bidrar til det norske velferdssamfunnet og "potten" dette tas fra i form av skatter og avgifter ved å påta seg arbeid som ikke dekkes tilstrekkelig ved "norske" arbeidstakere.. Hvis man skal snakke om å bidra til velferd.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her som er temmelig lemfeldige med uttrykket "manipulering". Jeg antar dere selv aldri lyver verken svart eller hvitt, prøver å distrahere noen, dekker over sannheten, holder tilbake opplysninger, er for redde til å svare ærlig, ønsker å holde følelser eller private ting for dere selv eller prøver å komme dere unna ubehagelige eller skremmende situasjoner eller konsekvenser. Jeg antar dere heller aldri gjorde det som 15-åringer.  

Anonymkode: 723b6...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at en fikk tak i dobbelt så dyktige og effektive fagpersoner, stemmer det for så vidt at bemanningen kunne være redusert tilsvarende. Budsjettrammene er imidlertid tilpasset det som en har anslått at vil være nødvendig for å fylle oppgavene med de tilgjengelige fagpersoner. Denne oppgaven burde være overkommelig.

Anonymkode: b3438...223

Det burde knapt være lov å ha en så naiv tillit til systemet og politikerene som setter opp budsjettene.

Anonymkode: 3e314...788

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...