Gå til innhold

17-åring døde etter knivstikking på Sørlandssenteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/sorlandet/jente-_17_-dod-etter-knivstikking-i-kristiansand-1.13618161

En 15-årig jente som rømte fra en barnevernsinstitusjon er siktet i saken.. Den døde var ansatt på Coop Obs på senteret. En andre jente ble også knivstukket, men situasjonen er uviss.

Trist, bare trist.

Anonymkode: a02c7...4e1

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det måtte jo dessverre skje sånn her og. Man er jo ikke trygg noen plasser. Har tenkt det kommer til å skje noe på det senteret snart. Mest redd for terror da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe å gå rundt å være redd for. Ikke terror heller. Men denne saken bør som tidligere psykiatri saker begynne å presse systemet til å legge om psykiatrien og behandlingsmetoder, for det fungerer ikke sånn det er i dag. 

Anonymkode: 7890a...41b

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det full fokus på hvor synd det er i 15-åringen som sikkert ikke er frisk.....

Anonymkode: 70276...35d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk stormet ut av drnteret for en vedlejente på 15 med kniv? Var det ingen menn til stedet? En mann hadde fint tatt henne ned. Men det er jo typidk ingen tørr å gripe inn

Anonymkode: 7a152...deb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk stormet ut av drnteret for en vedlejente på 15 med kniv? Var det ingen menn til stedet? En mann hadde fint tatt henne ned. Men det er jo typidk ingen tørr å gripe inn

Anonymkode: 7a152...deb

Aner du hvor lammet man blir i en slik situasjon? Hva hadde DU gjort? Og hvorfor en mann? En kvinne kunne vel like fint som en mann tatt henne ned vel? 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk stormet ut av drnteret for en vedlejente på 15 med kniv? Var det ingen menn til stedet? En mann hadde fint tatt henne ned. Men det er jo typidk ingen tørr å gripe inn

Anonymkode: 7a152...deb

 

6 minutter siden, Elena87 skrev:

Aner du hvor lammet man blir i en slik situasjon? Hva hadde DU gjort? Og hvorfor en mann? En kvinne kunne vel like fint som en mann tatt henne ned vel? 

Enig helt sjokkerende at ingen gjorde noe. Jeg hadde prøvd å ta henne og slå kniven ut av hånda hennes eller prøvd å distrahere henne så noen andre kunne overfalt hun bakfra. Var jo nylig et klipp som gikk viral av en vakt som pratet rolig med en mann som trua han med kniv og han overga han kniven og fikk en klem. 

Vektere som senteret skal ha ansatt skal også lære teknikker til sånne tilfeller. Men helt ærlig skulle man tro de andre i kassakøen kunne overfalt hun sammen. En holder hun bakfra med kveletak en annen holder armen og en tredje tar kniven... 

Fælt at folk er så pinglete i dag. Holder noen på å drukne står man heller å blir redd selv og bare filmer det, enn å faktisk reagere med innstinktet som er å redde folk i nød. 

Anonymkode: 7890a...41b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk stormet ut av drnteret for en vedlejente på 15 med kniv? Var det ingen menn til stedet? En mann hadde fint tatt henne ned. Men det er jo typidk ingen tørr å gripe inn

Anonymkode: 7a152...deb

Selvsagt er det ingen som griper inn! Hva hvis man grep inn og hun selv hadde endt opp med å bli knivstukket og alvorlig skadet, eller drept hvis du prøvde å drepe deg? Da er det du som hadde fått problemer med politiet der du gjerne kunne havnet i fengsel for uaksomt drap. Dette er ikke noe jeg er villig til å risikere for noen jeg ikke kjenner, så når lovene i dette landet er slik de er at man ofte kan ende opp med å bli straffet for å hjelpe til så får folk greie seg alene. Det er synd, men jeg risikerer ikke mitt liv og min fremtid (der jeg kan havne i fengsel) for en vilt fremmed.

Anonymkode: c5108...87a

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tragisk, ikke minst for hun som er drept. 15-åringen må leve resten av sitt liv med vissheten om å ha drept et annet menneske, og selv om hun sikkert gir faen, så kan det jo være hun en gang faktisk tar inn over seg realiteten det innebærer. 

Anonymkode: bf40d...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Enig helt sjokkerende at ingen gjorde noe. Jeg hadde prøvd å ta henne og slå kniven ut av hånda hennes eller prøvd å distrahere henne så noen andre kunne overfalt hun bakfra. Var jo nylig et klipp som gikk viral av en vakt som pratet rolig med en mann som trua han med kniv og han overga han kniven og fikk en klem. 

Vektere som senteret skal ha ansatt skal også lære teknikker til sånne tilfeller. Men helt ærlig skulle man tro de andre i kassakøen kunne overfalt hun sammen. En holder hun bakfra med kveletak en annen holder armen og en tredje tar kniven... 

Fælt at folk er så pinglete i dag. Holder noen på å drukne står man heller å blir redd selv og bare filmer det, enn å faktisk reagere med innstinktet som er å redde folk i nød. 

Anonymkode: 7890a...41b

Si det selv den dagen du havner i samme situasjon og så skal vi se hvor tøff du er da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usmakelig innlegg. Det er meget risikabelt å forsøke å gå nært innpå et ustabilt menneske med kniv, hun som nå har drept et menneske og skadet et annet, var helt rabiat og ikke en som noen kunne "pratet rolig med og fått en klem av". Søkelyset må nå rettes mot psykiatrien, som slipper ut disse syke menneskene i samfunnet gang på gang.

Anonymkode: 0f2d9...90b

Hun ble ikke sluppet ut. Hun rømte fra en barnevernsinstitusjon. Folk som rømmer er ikke blitt sluppet ut.

Anonymkode: fd9ca...619

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare kjørt henne ned med handlekorga jeg! Sibb sibb...

Anonymkode: 50ec4...420

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Winza
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bare kjørt henne ned med handlekorga jeg! Sibb sibb...

Anonymkode: 50ec4...420

Det kunne faktisk funket! :) Men da måtte du vært god til å sikte for hvis du bomma hadde du fått henne etter deg O:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt; la en gal 15-åring uten fremtid dø, eller en uskyldig 17-åring som hadde sommerjobb og derfor sikkert også en fremtidsplaner dø...

Folk som gjør gale ting dor oppmerksomhet får ikke min sympati. Jeg mener at man ikke skal redde aller selvmord. Da blir det som dette, ikke første gangen. La nå folk avslutte livet ved å hoppe fra en bro hvis de truende det da. En slik person er jo gal, og vi må beskytte resten av befolkningen. 

Så får man heller sørge for å minske antallet mennesker som blir sviktet av samfunnet fremover. Men de som er så ødelagte trenger vi ikke redde for enhver pris. 

Anonymkode: 64977...67a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig helt sjokkerende at ingen gjorde noe. Jeg hadde prøvd å ta henne og slå kniven ut av hånda hennes eller prøvd å distrahere henne så noen andre kunne overfalt hun bakfra. Var jo nylig et klipp som gikk viral av en vakt som pratet rolig med en mann som trua han med kniv og han overga han kniven og fikk en klem. 

Vektere som senteret skal ha ansatt skal også lære teknikker til sånne tilfeller. Men helt ærlig skulle man tro de andre i kassakøen kunne overfalt hun sammen. En holder hun bakfra med kveletak en annen holder armen og en tredje tar kniven...

Jeg synes det er mer sjokkerende hvor naiv du er med hensyn til hvor enkelt det ville være å stoppe henne. Sjansen for at du klarer å prate en psykotisk person fra å gjøre noe er minimal, og du ender i stedet opp med en kniv i magen eller armen/hånda. Dette vil skape så store smerter at ikke du klarer å beskytte deg effektivt mot flere angrep, og du dør.

Man får neppe tre tilfeldige personer til å samarbeide så godt som det er nødvendig i en slik situasjon. Noen vil med stor sannsynlighet bli kuttet, det blir panikk, og mange skadede eller døde. Det mest realistiske er minst to personer med balltre, eller noe annet langt som kan slåes med, som slår hardt nok til å passifisere samtidig som den ekstra rekkevidden gjør det lettere å holde seg utenfor stikkradius. Også det vil være svært farlig.

Anonymkode: 3e314...788

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var der, og så hele episoden. Flere prøvde å legge henne i bakken, men hun kom seg unna og løp til en annen ende av senteret. Butikkene stengte ned guttete og folk løp ut. 

Man får panikk i en slik situasjon, ungdommer skrek, gråt osv

Anonymkode: ee2b3...db3

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søkelyset må nå rettes mot psykiatrien, som slipper ut disse syke menneskene i samfunnet gang på gang.

Anonymkode: 0f2d9...90b

Hun ble ikke sluppet ut, hun rømte.

Anonymkode: 3e314...788

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ingen som griper inn! Hva hvis man grep inn og hun selv hadde endt opp med å bli knivstukket og alvorlig skadet, eller drept hvis du prøvde å drepe deg? Da er det du som hadde fått problemer med politiet der du gjerne kunne havnet i fengsel for uaksomt drap. Dette er ikke noe jeg er villig til å risikere for noen jeg ikke kjenner, så når lovene i dette landet er slik de er at man ofte kan ende opp med å bli straffet for å hjelpe til så får folk greie seg alene. Det er synd, men jeg risikerer ikke mitt liv og min fremtid (der jeg kan havne i fengsel) for en vilt fremmed.

Anonymkode: c5108...87a

På lik linje som leger utenfor arbeidstid griper inn når noen får et illebefinnende, så bør folk med jobb eller tidligere erfaring fra politiet eller militæret, gripe inn her.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det ingen som griper inn! Hva hvis man grep inn og hun selv hadde endt opp med å bli knivstukket og alvorlig skadet, eller drept hvis du prøvde å drepe deg? Da er det du som hadde fått problemer med politiet der du gjerne kunne havnet i fengsel for uaksomt drap. Dette er ikke noe jeg er villig til å risikere for noen jeg ikke kjenner, så når lovene i dette landet er slik de er at man ofte kan ende opp med å bli straffet for å hjelpe til så får folk greie seg alene. Det er synd, men jeg risikerer ikke mitt liv og min fremtid (der jeg kan havne i fengsel) for en vilt fremmed.

Anonymkode: c5108...87a

Dette. Jeg er ikke interessert i å risikere fengsel for å redde andre folk.

Anonymkode: 7e4b6...1f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...